Dan Vilceanu, noul ministru al Finantelor Publice, a prezentat zilele trecute, in cadrul unei conferinte de presa, principalele modificari aduse Codului Fiscal si de Procedura Fiscala, care au scopul de a prelungi masurile de consolidare fiscal-bugetara pentru sprijinirea mediul de afaceri si a investitiilor, precum si continuarea procesului de digitalizare a administratiei publice.
Iata care sunt masurile propuse de institutie pentru sustinerea mediului de afaceri si a investitiilor:
- Permanentizarea procedurii de rambursare a TVA cu control ulterior. In perioada 01.11.2019-31.07.2021 numarul solicitarilor de rambursare TVA analizate a fost de peste 179.000. Dintre acestea, peste 160.000 deconturi au fost solutionate cu control ulterior, ceea ce reprezinta un procent de 90% din totalul cererilor solutionate. Suma totala aferenta solicitarilor de rambursare TVA cu control ulterior a fost de 27 mld. lei, ceea ce reprezinta peste 83% din suma totala solicitata la rambursare. Consecintele pozitive ale acestei masuri se reflecta si in evolutia evident descrescatoare a stocului de rambursari TVA. La data de 1 noiembrie 2019, numarul solicitarilor de rambursare TVA nesolutionate era de aproximativ 30.000 in suma de 7,2 mld. lei, in timp ce, la data de 31 iulie 2021, se mai aflau in diferite stadii de solutionare doar 4.700 deconturi in suma de 2,7 mld. lei;
- Permanentizarea procedurii de esalonare la plata in forma simplificata. In prezent, un numar de 58.476 de contribuabili beneficiaza de esalonare la plata in forma simplificata pentru obligatii in suma de 12,7 miliarde de lei. Incasarile realizate ca urmare a acordarii esalonarilor la plata in forma simplificata sunt in cuantum de 14,2 miliarde, rate esalonate si obligatiile de baza;
- Crearea cadrului legal pentru corectarea erorilor in cazul in care un contribuabil de buna-credinta achita obligatiile bugetare la un alt organ fiscal decat cel competent;
- Extinderea masurii privind anularea accesoriilor introdusa prin OUG 69/2020, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale cu modificari ulterioare pentru inspectiile fiscale si verificarile situatiilor fiscale personale efectuate in perioada 14 mai 2020 – 29 martie 2021. De la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 si pana in prezent au beneficiat de aceasta facilitate un numar de 71.800 contribuabili, care au achitat 56 mld. lei la bugetul general consolidat si care au beneficiat de anularea accesoriilor in suma de 3 mld. lei;
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Cartea verde a contabilitatii
- Deblocarea activitatii Comisiei fiscale centrale, ceea ce va conduce la identificarea solutiilor optime in aplicarea unitara a prevederilor legislatiei fiscale, comisie din care fac parte salariati ai ANAF si MF care vor clarifica aspecte de dezbatere intre cele doua institutii.