email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum se scad din evidenta clientii radiati: analiza fiscal-contabila

Cum se scad din evidenta clientii radiati: analiza fiscal-contabila
clienti radiatiscoatere evidentaclienti in falimentcreante neincasate

In situatia in care creanta nu mai poate fi incasata, deoarece clientul figureaza radiat din evidentele ONRC, este obligatorie scoaterea creantei din evidenta contabila.

Intrebare: "Daca nu s-a constituit provizion la momentul potrivit, cum pot scadea din evidenta clientii radiati?"

Din punct de vedere fiscal:

TVA

Potrivit prevederilor de la art. 287 lit. d) din Codul fiscal, baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:

d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.

Conform art. 287 lit. d) din Codul fiscal, TVA trebuie ajustat de la intrarea in faliment si nu la radierea clientului chiar daca va aflati inca in interiorul perioadei de ajustare de 5 ani.

Prin urmare pentru ajustarea TVA ar trebui sa aveti sentinta judecatoreasca de intrare in faliment/ sau de incheiere a procedurii falimentului. Simplu fapt ca aceasta s-a radiat, nu presupune ca s-a deschis si procedura de intrare in faliment.

Daca nu detineti aceste documente, recomandarea este sa nu ajustati TVA, intrucat la un eventual control s-ar putea sa nu accepte ajustarea avand in vedere ca nu detineti documentele mentionate in aceste dispozitii legale,

Din punct de vedere al cheltuielilor cu pierderile din creante neincasate, nu exista nici o influenta fiscala avand in vedere ca sunteti platitorare de impozit pe veniturile microintreprinderilor.

Din punct de vedere contabil

Scoaterea din evidenta a creantelor prescrise se poate face in temeiul pct 328 din OMFP 1802/2014, conform carora, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.

Creanta se scade din evidenta in baza documentului care atesta radierea, Procesului verbal intocmit de catre comisia de inventariere, prin care propune scaderea din gestiune a creantei respective, proces care este aprobat si de catre administratorul societatii.

Inregistrarile contabile vor fi:

-inregistrarea pe cheltuieli de exploatare a creantei neincasate la valoare exclusiv TVA daca se ajusteaza si TVA, in caz contrar la valoarea totala a creantei:
654=4111

-ajustare TVA in cazul in care aveti Hotarare definitiva de faliment:
4427=4111

 

Raspuns oferit in luna septembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pixabay.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Alerta contabila: 40% REDUCERE + Transport GRATUIT


Nu ratati: Oferta Zilei pentru Contabili!
Cartea Verde a Contabilitatii 2024 + Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024

Important: Aceste doua lucrari sunt considerate de specialisti cele mai bune surse de informatii in contextul legislativ actual.

Ofera solutii complete si actualizate pentru absolut toate situatiile neclare create de modificarile legislative majore intrate in vigoare in ultima perioada.
 

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
clienti radiatiscoatere evidentaclienti in falimentcreante neincasate


Data aparitiei: 19 Septembrie 2024
Ultima actualizare: 20 Septembrie 2024

Votati articolul "Cum se scad din evidenta clientii radiati: analiza fiscal-contabila":
Rating:

Nota: 4.88 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

  • Societate infiintata in 2024. Ce conditii trebuie sa indeplineasca pentru a plati impozit micro in 2025

    • Urmatorul studiu de caz se concentreaza asupra unei firme constituite in septembrie 2024, care, avand statut de platitor de impozit pe profit, analizeaza posibilitatea de a trece, incepand cu anul 2025 sau 2026, la regimul de microintreprindere. Potrivit specialistilor PortalContabilitate.ro, in conformitate cu art. 48 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, p...» citeste mai departe aici

  • Bon fiscal sub 100 de euro: Iata conditia obligatorie pentru a putea deduce TVA!

    • Va reamintim ca prevederile art. 299 pct. 69, alineatul (6) din Normele de aplicare specifica faptul ca: "Pentru achizitiile de bunuri si servicii pe baza de bonuri fiscale emise in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, deducerea taxei poate fi justificata cu bonurile fiscale care indepli...» citeste mai departe aici

  • Amnistia fiscala: cum puteti beneficia de facilitati fiscale

    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov vine in sprijinul contribuabililor, informandu-i cu privire la aplicarea unor masuri de amnistie fiscala si acordarea unor bonificatii, dupa cum urmeaza:   Debitorii persoane fizice si juridice, inclusiv institutiile si autoritati publice, pot beneficia de anularea de accesorii (dobanzi si penalitati) aferente obligatiilor bugetare administrate de organul fiscal central (ANAF), inclusiv de catre organe...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X