Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate

Creante neincasate de la o firma afiliata in faliment: se poate ajusta TVA?

Data aparitiei: 31 Iulie 2023
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Creante neincasate de la o firma afiliata in faliment: se poate ajusta TVA?
creante neincasatefalimentajustare tva

In cele ce urmeaza vom stabili daca o firma are dreptul sa ajusteze TVA aferenta creantelor neincasate de la o firma afiliata (in momentul pronuntarii falimentului). Cheltuiala este deductibila?

Raspuns: Da, firma poate ajusta TVA aferenta acestor creante, de la data pronuntarii hotararii judecatoresti de faliment, conform legislatiei privind insolventa.

Ajustarea TVA nu este in niciun fel conditionata sau restrictionata de relatia de afiliere dintre firma ce ajusteaza si firma debitoare.

Legislatia in vigoare permite ajustarea TVA conform art.287, litera d) din Codul fiscal care prevede:

In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.

Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019.

Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.

Odata incheiata procedura falimentului, cheltuiala aferenta creantelor scoase din gestiune este integral deductibila conform art. 25 alin 4 lit h pct. 2, din Codul fiscal:
(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:

1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare;

Nici in acest caz relatia de afiliere nu este un factor in aprecierea deductibilitatii cheltuielilor.

Monografia contabila poate fi:

- scaderea din evidenta:
654 = 4118 (cheltuiala deductibila fiscal)

- anulare ajustari pentru creante:
491 = 7814 (venituri neimpozabile)

Prin urmare, in cazul clientilor incerti lichidati, cheltuiala cu pierderea din creante este deductibila din punct de vedere fiscal.

In situatia in care anterior au fost constituite provizioane, acestea se vor relua pe venituri neimpozabile in aceeasi proportie in care a fost considerat nedeductibila ajustarea constituita.

Pentru TVA se va intocmi o factura storno pentru justificarea justarii TVA care nu se va transmite clientului, iar inregistrarea poate fi:
4427 = 4118 cu minus.
 

Raspuns oferit in luna iulie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti. 

Foto: pixabay.com






Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X