Intr-un context economic cu multiple incertitudini, persoanele juridice trebuie sa stie ce optiuni au la dispozitie pentru a depasi cu brio problemele fiscal-contabile. Studiul de fata aduce in discutie tratamentul contabil si fiscal aferent creantelor neincasate si a datoriilor neachitate, in conformitate cu legislatia in vigoare.
In cele ce urmeaza analizam cazul unei SRL platitoare de impozit pe profit care are mai multe creante si datorii vechi de peste 3 ani (pentru creante nu au fost constituite ajustari). Vom afla, in randurile de mai jos, raspunsurile la urmatoarele intrebari:
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
1. Pentru creantele neincasate de la societati radiate se va inregistra: 654 = 4111. 654 va fi cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit? Cum poate fi ajustata TVA in acest sens?
2. Pentru creante neincasate de la parteneri care sunt in insolventa si la care este inscrisa la masa credala cu suma X, care sunt notele contabile?
3. Pentru creante neincasate de la parteneri care au deschisa procedura de faliment, care sunt notele contabile?
4. Datoriile neachitate, pentru care nu mai sunt confirmari de solduri de mai bine de 3 ani, furnizori de negasit, este corecta nota contabila 401 = 7588? 7588 va fi venit impozabil la calculul impozitului pe profit?
5. Unii parteneri cu solduri mici (pana intr-o mie lei) sunt si clienti si furnizori. Se poate realiza o compensare pe baza deciziei administratorului?
Raspunsul specialistului:
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
1. Clienti radiati:
In aceasta situatie creanta este scoasa din evidenta pe seama documentului care atesta radierea clientului (certificate Constatator eliberat de ONRC)
Monografie contabila:
654 = 4111
Conform art. 25 alin. 4 lit. h) din Codul fiscal, pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesori
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare;
In concluzie daca radierea s-a facut datorita altor motive decat falimentul, atunci cheltuiala cu scoaterea din evidenta a creantei nu este deductibila la calculul impozitului pe profit daca nu s-a constituit provizion.
Daca radierea nu s-a facut pe baza intrarii in faliment, nu este posibila ajustarii bazei de impozitare pentru TVA.
2. Clienti in insolventa:
Din punct de vedere al impozitului pe profit
Potrivit art 25 alin 4 lit h din Codul fiscal, nu sunt deductibile la calculul rezultatului fiscal: ierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
Daca inca nu a fost confirmat printr-o sentinta judecatoreasca planul de reorganizare pentru respectivul debitor, cheltuielile ocazionate de scoaterea din evidenta a creantei sunt nedeductibile fiscal.
Daca clientul aplica procedura simplificata de insolventa, cheltuiala cu scoaterea din evidenta a creantei este deductibila fiscala atunci cand, printr-o hotarare judecatoreasca, se inchide procedura de faliment.
Din punct de vedere TVA:
De la data pronuntarii sentintei de confirmare a planului de reorganizare sau de la data intrarii in faliment pe baza de hotarare judecatoreasca prin care sa se pronunte intrarea in faliment, este permisa ajustarea TVA din factura emisa clientului.
3. Clienti in faliment:
Din punctul de vedere al TVA
Conform art. 287 lit. d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
Ajustarea este permisa in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa.
Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala.
Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.
Din punct de vedere impozit pe profit
Conform art. 25 alin. 4 lit. h) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
In concluzie pentru a fi deductibila cheltuiala cu scoaterea din evidenta a creantelor este necesar ca procedura de faliment a debitorilor sa fie inchisa pe baza hotararii judecatoresti.
Ajustare TVA la deschidere procedura de faliment:
4427 = 4111
Scoaterea din evidenta a creantei la inchiderea procedurii de faliment:
654 = 4111
4. ConformOMFP 1802/2014 pct. 328, la scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.
Termenul de prescriptie este de 3 ani conform art. 2.517 din Codul civil.
Cu ocazia inventarierii se va propune pe baza de proces verbal scoaterea din evidenta a acestora.
Monografie contabila:
401 = 7588.
Din punct de vedere fiscal, venitul inregistrat in cont 7588 este impozabil la determinarea impozitului pe profit.
5. Potrivit prevederilor din titlul VII din Codul civil, obligatiile se sting prin plata, compensatie, confuziune, remitere de datorie, imposibilitate fortuita de executare, precum si prin alte moduri expres prevazute de lege.
Datoriile reciproce se sting prin compensatie pana la concurenta celei mai mici dintre ele.
Compensatia opereaza de drept de indata ce exista doua datorii certe, lichide si exigibile.
In concluzie daca datoriile sunt certe, lichide si au ajuns la scadenta, in baza unui proces verbal poate fi efectuata compensarea.
Raspuns oferit in luna aprilie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.