de Adriana Simion, valabil la 03-Aug-2010
Intrebare: O societate comerciala organizeaza cursuri, seminarii, conferinte. In cadrul unei conferinte primeste bani in cont din partea unei societati, drept sponsorizare. In schimbul banilor primiti societatea organizatoare de conferinta ofera publicitate sponsorului, si anume, mentionare ca sponsor in comunicatele de presa, logo pe machete, diverse materiale publicitare etc.
Va rog sa imi spuneti daca d.p.d.v. juridic este corecta sponsorizarea unei societati comerciale. Daca este corect cum platesc TVA la suma incasata, neexistand factura la contractul de sponsorizare (mentionez ca banii au fost primiti in luna iunie 2010). Daca nu este corect ce pot face in contabilitate cu suma respectiva.
Raspuns:
Potrivit art. 4 din Legea 32/1994 privind sponsorizarea, poate fi beneficiar al sponsorizarii:
a) orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara in Romania sau urmeaza sa desfasoare o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific - cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice;
b) institutiile si autoritatile publice, inclusiv organele de specialitate ale administratiei publice, pentru activitatile prevazute la lit. a);
c) emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum si carti ori publicatii din domeniile definite la lit. a);
d) orice persoana fizica cu domiciliul in Romania a carei activitate in unul dintre domeniile prevazute la lit. a) este recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica ce activeaza in domeniul pentru care se solicita sponsorizarea.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
In consecinta, societatile comerciale nu pot beneficia de sponsorizari.
Practic, suma incasata in luna iunie reprezinta contravaloarea serviciilor de publicitate prestate de firma dvs. Deoarece suma a fost incasata in luna iunie, se emite o factura cel tarziu pana la data de 15 iulie, conform art. 155 alin. (1) din Codul fiscal, reprezentand servicii de publicitate. Este foarte important sa aveti inclus in obiectul de activitate si serviciile de publicitate.
Daca societatea dvs. este inregistrata in scopuri de TVA, factura se va emite cu TVA deoarece serviciile de publicitate sunt operatiuni taxabile. Daca incasarea din luna iunie reprezinta un avans, cota de TVA aplicabila va fi cea in vigoare la data exigibilitatii taxei, respectiv la data incasarii avansului, in speta 19% deoarece avansul a fost incasat in luna iunie. Ulterior se va proceda la regularizare pentru a se aplica cota in vigoare de la data prestarii serviciului (art. 140 alin. (3) si (4) din Codul fiscal). Daca incasarea respectiva reprezinta contravaloarea serviciului de publicitate prestat, atunci cota aplicabila va fi cea in vigoare la data faptului generator de taxa, respectiv cota in vigoare la data prestarii serviciului.