Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie contabila

Noul tratament fiscal al sponsorizarilor

Data aparitiei: 30 August 2023
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Noul tratament fiscal al sponsorizarilor
cheltuieli de sponsorizarecontract de sponsorizarerezultat fiscaltratament fiscal sponsorizare
Fiecare societate incearca prin diverse metode sa-si diminueze costurile fiscale ale afacerii, apeland de multe ori la solutii aflate la limita legii sau dincolo de lege.
 
Intrebare: In cazul unei societati platitoare de impozit pe profit, cheltuielile de sponsorizare efectuate potrivit Legii 32/1994, catre asociatii inscrise, la data incheierii contractului, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, sunt tratate fiscal drept cheltuieli:
a) deductibile la calculul rezultatului fiscal
b) nedeductibile la calculul rezultatului fiscal
 
Raspuns corect: b)
 
Cadrul legal: art 25 alin 4 lit i din Codul fiscal
,,Sunt nedeductibile la calculul rezultatului fiscal:cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat, cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii.
Contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si prevederilor art. 25 alin. (4) lit. c) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cei care acorda burse private, potrivit legii, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele: 
 
1. valoarea calculata prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri; pentru situatiile in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, aceasta limita se determina potrivit normelor;
 2. valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat.
 
Prin urmare, cheltuielile cu sponsorizarea sunt nedeductibile la calculul rezultatului fiscal, insa companiile care efectueaza sponsorizari in conditiile legii, scad sumele aferente din impozit pana la nivelul valorii minime dintre cei doi indicatori (0,75% din cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit datorat).
 
O tehnica legala, prevazuta de Codul fiscal, prin care poti imbina optimizarea fiscala cu satisfactia de a contribui cu resurse financiare sau materiale la dezvoltarea unor domenii de interes pentru populatie, cum ar fi domeniile cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific, umanitar, religios, filantropic sau sportive, este cea a sponsorizarii.  Astfel, sponsorizarea unei entitati cu scop nelucrativ sau a unei unitati de cult, reprezinta o solutie eficienta, avand avantajul fiscal de a permite deducerea sumei sponsorizate din impozitul datorat catre bugetul de stat, cu conditia respectarii conditiilor impuse de lege.
   
Avand in vedere numeroasele modificari si ajustari aduse Codului fiscal, pentru contabili a devenit din ce in ce mai dificil sa interpreteze prevederile legale tot mai incalcite si sa gaseasca solutii avantajoase la problemele de natura fiscala cu care se confrunta.
   
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.
 
Din punct de vedere juridic, actul de sponsorizare este reglementat de Legea 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare.
Din punct de vedere fiscal, procedura de deducere a sumelor acordate drept sponsorizare, la calculul impozitului pe profit sau a impozitului pe veniturile microintreprinderilor este prevazuta de Legea 227/2015 privind Codul fiscal.

De retinut ca nu este posibila o sponsorizare fara a exista un contract de sponsorizare in forma scrisa, cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, precum si a drepturilor si obligatiilor partilor.
 
In ultimul timp au aparut modificari majore in legislatie, referitoare la noul tratament fiscal al sponsorizarilor, dintre care retinem faptul ca, incepand cu anul 2022 sumele oferite drept sponsorizare, care nu sunt scazute din impozitul pe profit datorat nu se mai reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. In schimb, daca un contribuabil efectueaza sponsorizari in cursul anului in suma mai mica decat creditul fiscal (plafonul oferit de stat), are posibilitatea redirectionarii diferentei catre o entitate nonprofit sau o unitate de cult, in termen de 6 luni de la data depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit, respectiv in termen de maxim 6 luni de la data depunerii declaratiei de impozit pe veniturile microintreprinderilor aferente trimestrului IV. 
 
Ametiti de aceste schimbari legislative, oarecum dificile, observam in ultima perioada cum unii contabili incep sa se incurce si in ceea ce priveste aplicarea regulilor fiscale de baza care decurg din operatiunea de sponsorizare.
   
Trebuie sa retinem faptul ca, in continuare, in cazul unei societati platitoare de impozit pe profit, cheltuielile de sponsorizare efectuate potrivit Legii 32/1994, catre asociatii inscrise, la data incheierii contractului, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, sunt tratate fiscal drept cheltuieli nedeductibile la calculul rezultatului fiscal, insa companiile care efectueaza sponsorizari in conditiile legii, scad sumele aferente din impozit pana la nivelul valorii minime dintre cei doi indicatori (0,75% din cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit datorat).
 
Foto: pixabay.com





Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X