email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

2. Facilitatile acordate societatilor comerciale

Cuvinte cheie:

  • deducere
  • cheltuieli de amortizare
  • valoare de intrare
  • data punerii in functiune
  • duratele de functionare recalculate
  • amortizare, echipamente, utilaje, computere, brevete de inventie
  • registrul fiscal
  • contract cu plata in rate
  • cheltuieli cu provizioanele
  • garantii de buna executie
  • export complet
  • creante asupra clientilor
  • dificultati financiare
  • unitati protejate
  • scutire impozit pentru aplicarea unui brevet de inventie
  • conditii scutire
  • scutire impozit pentru productia de filme
  • documentatie autorizatie de functionare
  • anularea sau supendarea autorizatiei
  • scutire TVA
  • deducere integrala mijloace fixe

1 Deducerea cheltuielilor de amortizare de 20% din valoarea de intrare a investitiilor destinate desfasurarii activitatilor pentru care persoanele juridice sunt autorizate sa functioneze.

Deducerea s-a aplicat din punct de vedere fiscal pana la data de 30 aprilie 2005, inclusiv, in luna in care a fost facuta investitia.

Cota de 20% se aplica la data punerii in functiune a mijloacelor fixe amortizabile. Valoarea ramasa de recuperat se amortiza pe durata normala de utilizare stabilita conform Catalogului. Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe a fost aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2.139/2004.

ATENTIE!

Incepand cu data de 1 mai 2005, deducerea de 20% nu se mai aplica.
Daca ati facut investitii in mijloace fixe amortizabile sau in brevete de inventii si ati dedus cheltuielile de 20% pana la data de 30 aprilie 2005, amortizati in continuare valoarea ramasa.

Exemplu:

Societatea comerciala „ROUA“ S.R.L. a achizitionat un microbuz in luna martie a anului 2005. Costul de achizitie este de 425.000.000 lei.

Activitatea societatii este de comercializare a marfurilor cu amanuntul. Este respectata astfel conditia ca mijlocul fix sa fie destinat activitatii pentru care societatea este autorizata sa functioneze.

Durata normala de functionare, potrivit Catalogului, este cuprinsa intre 4 si 6 ani. S-a ales durata de 4 ani in functie de beneficiile viitoare pe care societatea si le-a stabilit ca tinta. S-a ales metoda de amortizare lineara.

In luna martie, societatea pune in functiune mijlocul fix si, potrivit dispozitiilor legale, a putut inregistra cheltuieli de amortizare, deductibile din punct de vedere fiscal, de 20% din valoarea mijlocului fix.

Aceste cheltuieli s-au inregistrat numai fiscal.

La calculul impozitului pe profit pentru trimestrul I 2005, societatea a avut dreptul sa scada din veniturile impozabile suma de 85.000.000 lei (425.000.000 x 20%). Valoarea ramasa de 340.000.000 lei (425.000.000 – 85.000.000) se amortizeaza fiscal in urmatoarele 48 de luni, incepand cu luna aprilie 2005. Rezulta o suma de 7.083.333 pe luna, care este deductibila pana cand se amortizeaza in totalitate microbuzul.

Din punct de vedere contabil, inregistrarea succinta a amortizarii are loc astfel:

Inregistrarea intrarii mijlocului fix:

2131 =                                       %      505.750.000

„Echipamente tehnologice

(masini, utilaje si instalatii de lucru)“

                                                404   425.000.000 „Furnizori de imobilizari”

                                                4426   80.750.000 „TVA deductibila”

Inregistrarea amortizarii lunare:

6811                                      = 2813     8.854.166

„Cheltuieli de exploatare            „Amortizarea instalatiilor,imobilizarilor”

privind amortizarea mijloacelor de transport

 animalelor si plantatiilor”

Rezulta ca in trimestrul II 2005 suma de 21.249.999 (7.083.333 x 3), reprezentand amortizarea fiscala inregistrata in registrul fiscal, era deductibila, iar suma de 26.562.498 (8.854.166 x 3), reprezentand amortizarea inregistrata in contabilitate, era nedeductibila.

Pentru investitiile in mijloace fixe amortizabile sau brevete de inventii, efectuate si inregistrate dupa data de 30 aprilie 2005, nu se mai poate deduce din punct de vedere fiscal suma reprezentand 20% din valoarea de intrare a acestora.

In situatia in care s-a beneficiat de deducere la data punerii in functiune a mijlocului fix, a sumei echivalente a 20% din valoarea de intrare a acestuia, societatea este obligata sa-l pastreze in patrimoniu cel putin o perioada egala cu jumatate din durata normala de utilizare.

In cazul mai sus prezentat, societatea trebuie sa pastreze in patrimoniu microbuzul pentru care a beneficiat de o deducere de 20% in trimestrul I 2005, cel putin 2 ani.

In cazul in care nu este respectata aceasta prevedere, impozitul pe profit se recalculeaza si se stabilesc dobanzi si penalitati de intarziere de la data aplicarii facilitatii respective, potrivit legii.

In anul 2005, daca achizitionarea microbuzului ar avea loc in luna iunie, amortizarea fiscala se calculeaza astfel:

– se aplica cota de amortizare liniara la valoarea de intrare a mijlocului fix

100 : 4 ani = 25

425.000.000 x 25% = 106.250.000/an

106.250.000 : 12 = 8.854.666(7)/luna.

Rezulta ca pentru investitiile realizate dupa data de 1 mai 2005, amortizarea fiscala este egala cu cea contabila. Sunt exceptate cazurile in care imobilizarile corporale sunt supuse reevaluarii alternative, situatie in care sunt prezentate in bilant la valoarea justa.

In acest ultim caz, valorile amortizate sunt cele care rezulta prin aplicarea cotei de amortizare asupra noii valori a mijlocului fix.

IMPORTANT:

Ramane valabila prevederea potrivit careia deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila si orice reevaluare contabila a imobilizarii respective.

Prin valoarea de intrare a unui mijloc fix, se intelege:

  • costul de achizitie, pentru cele achizitionate cu titlu oneros; 
  • costul de productie, pentru cele construite sau produse de societatea care le detine;
  • valoarea de aport, acceptata de parti, pentru cele intrate in patrimoniu cu ocazia asocierilor, fuziunilor etc., stabilita pe baza evaluarii facute de catre experti;
  • valoarea de intrare reevaluata in baza unor prevederi legale exprese;
  • valoarea estimata pe baza propunerilor facute de experti, in cazul mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit.

ATENTIE!

Amortizarea mijloacelor fixe se calculeaza incepand cu luna urmatoare punerii in functiune, pana la recuperarea integrala a valorii de intrare conform duratelor normale de functionare.

Data punerii in functiune in vederea calcularii amortizarii este:

  • data procesului-verbal de receptie, in cazul mijloacelor fixe independente care nu necesita montaj sau probe tehnologice;
  • data procesului-verbal de receptie la terminarea constructiei, in cazul mijloacelor fixe care necesita montaj, dar nu si probe tehnologice;
  • data procesului-verbal de punere in functiune, in cazul mijloacelor fixe care necesita montaj si probe tehnologice;
  • data procesului-verbal final de constatare, in cazul sondelor folosite la extractia titeiului si a gazelor etc.

ATENTIE!

Cheltuielile de amortizare reprezentand deducerea de 20% prevazuta la art. 24 alin. (12) din Codul fiscal sunt deductibile numai pentru mijloacele fixe amortizabile, respectiv brevete de inventie amortizabile inregistrate si puse in functiune pana la data de 30 aprilie 2005 inclusiv.

Valoarea fiscala ramasa se determina dupa scaderea din valoarea de intrare a respectivelor mijloace fixe amortizabile/brevete de inventie amortizabile a sumei egale cu deducerea fiscala de 20% si se recupereaza pe durata normala de functionare. In cazul in care duratele normale de functionare au fost recalculate, potrivit normelor legale in vigoare, perioada pentru care exista obligatia pastrarii in patrimoniu a acestor mijloace fixe se coreleaza cu duratele normale de functionare recalculate.

Facilitatea se aplica si pentru mijloacele fixe achizitionatei pe baza unui contract de leasing financiar. In acest caz era obligatorie exprimarea optiunii de transfer definitiv al dreptului de proprietate asupra mijlocului fix, la expirarea contractului de leasing financiar.

Utilizarea regimului de amortizare accelerata, fara a mai fi necesara aprobarea organelor fiscale teritoriale. Facilitatea se aplic` pentru investitiile pe care le faceti in echipamente tehnologice, respectiv masini, utilaje si instalatii de lucru, computere si echipamente periferice ale acestora, asa cum sunt ele prev`zute in Hot`rårea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea clasificatiei si a duratelor normale de functionare a mijloacelor fixe.

Acelasi regim de amortizare se poate aplica si pentru brevetele de inventie achizitionate. brevete de inventie

IMPORTANT:

Amortizarea accelerata consta in includerea in primul an de functionare, in cheltuielile de exploatare, a unei amortizari de pana la 50% din valoarea de intrare a mijlocului fix respectiv.

Valoarea ramasa dupa primul an de functionare se recupereaza prin includerea in cheltuielile de exploatare in regim liniar, in functie de durata de utilizare.

Exemplu:

S.C. „CARGO“ S.R.L. achizitioneaza in anul 2005 un mijloc fix cu valoarea de 30.000.000 lei, care are o durata de functionare de 5 ani. Mijlocul fix este pus in functiune in luna iunie 2005. Calculul amortizarii accelerate se face astfel:

a) in primul an de functionare (iulie 2005 – iulie 2006)

(30.000.000 x 50%) : 12 = 1.250.000 lei/luna

b) in urmatorii 4 ani

30.000.000 – 15.000.000 = 15.000.000 lei

(15.000.000 x 11.1%) : 12 = 138.750 lei/lun

ATENTIE!

Pentru determinarea profitului impozabil va trebui sa va procurati un registru de evidenta fiscala, care se elibereaza contra cost de la unitatile fiscale din raza teritoriala in care aveti declarat domiciliul fiscal. Acesta se completeaza in toate situatiile in care informatiile cuprinse in declaratia fiscala sunt obtinute in urma unor prelucrari ale datelor furnizate de contabilitate .

Modul de completare a Registrului fiscal este la latitudinea dumneavoastra, in functie de specificul activitatii si al necesitatilor proprii de explicare. In el se vor gasi date referitoare la calculul dobanzilor si al diferentelor de curs deductibile fiscal, al amortizarii registrul fiscale, evidenta fiscala a vanzarilor cu plata in rate etc. Prin derogare de la O.M.F.P. fiscal nr. 870/2005, Registrul de evidenta fiscala poate fi tinut si in format electronic.

Pentru mijloacele fixe evidentiate din punct de vedere contabil in sold la finele anului 2003, amortizarea deductibila fiscal se calculeaza pe baza valorii ramase neamortizate, folosind metodele de amortizare aplicate pana la aceasta data.

3 Impunerea veniturilor rezultate din derularea unui contract cu plata in rate, pe masura scadentei ratelor.

Daca ati optat la momentul livrarii bunurilor, executarii lucrarilor sau prestarii serviciilor pentru impunerea veniturilor aferente contractelor cu plata in rate pana la data de 30 aprilie 2005 inclusiv, veniturile si cheltuielile aferente bunurilor mobile si imobile produse, lucrarilor executate si serviciilor prestate, valorificate in baza unui contract cu plata in rate, sunt impozabile, respectiv deductibile, pe masura ce ratele devin scadente, pe durata derularii contractelor respective.

Pana la data de 1 mai 2005, reglementarile in vigoare prevedeau ca societatile care obtin venituri din livrarea bunurilor, executarea lucrarilor sau prestarea serviciilor printr-un contract cu plata in rate pot opta pentru impunerea veniturilor realizate, la momentul scadentei ratelor.

IMPORTANT:

Ca mod de calcul, operatiunea avea loc numai din punct de vedere fiscal, astfel:

Exemplu:

Societatea comerciala SPOT S.R.L. a optat pentru vanzarea cu plata in rate a unei masini de spalat in 10 rate lunare si incheie un contract cu beneficiarul. Vanzarea se realizeaza prin magazinul propriu. Valoarea contractului este de 18.000.000 lei si derularea lui incepe cu luna martie a anului 2005. Valoarea lunara este de 1.800.000 lei (18.000.000 : 10)

In luna martie, se inregistreaza, potrivit reglementarilor contabile, valoarea de 18.000.000 lei la venituri, iar la cheltuieli 15.000.000 lei.

4111 = % 21.000.000

„Clienti” 707 „Venituri din vanzarea marfurilor” 18.000.000

472 „Venituri inregistrate in avans” (dobanda) 3.000.000

(nu s-a inregistrat TVA aferenta operatiunii)

Inregistrarea scoaterii din evident` a masinii de sp`lat:

607 „Cheltuieli privind marfurile” =371 „Marfuri” 15.000.000
Din registrul de evidenta fiscala se iau in calcul in declaratia trimestrului I 2005 urmatoarele elemente:

Venituri totale = 18.000.000 lei

Cheltuieli totale = 15.000.000 lei

Venituri neimpozabile = 16.200.000 lei

Cheltuieli deductibile = 1.500.000 lei

Cheltuieli impozabile = 13.500.000 lei

Profit impozabil = (18.000.000 – 15.000.000) – 16.200.000 + 13.500.000 = 300.000 lei.

In trimestrul II 2005 avem urmatoarea situatie:

Venituri totale = 18.000.000 lei

Cheltuieli totale = 15.000.000 lei

Venituri neimpozabile = 10.800.000 lei

Cheltuieli impozabile = 9.000.000 lei

Profit impozabil pentru semestrul I 2005 = (18.000.000 – 15.000.000) – 10.800.000 + 9.000.000 = 1.200.000 lei.

Pentru trimestrul III 2005 este urmatoarea situatie:

Venituri totale = 18.000.000 lei

Cheltuieli totale = 15.000.000 lei

Cheltuieli impozabile = 4.500.000 lei

Venituri neimpozabile = 5.400.000 lei

Profit impozabil pentru trim. III 2005 = 2.100.000 lei

(18.000.000 – 15.000.000) – 5.400.000 + 4.500.0000

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2005 reglementeaza faptul ca in cazul in care societatea a optat, in momentul livrarii bunurilor, pentru acest sistem de impunere pana la data de 30 aprilie 2005, inclusiv, aceasta va putea mentine modul de impozitare pe toata durata de derulare a contractului. In cazul prezentat, pana la data de 31 decembrie 2005.

Pentru bunurile livrate, lucrarile executate si serviciile prestate dupa data de 30 aprilie 2005, nu se mai poate opta pentru impunerea veniturilor rezultate pe masura ce ratele devin scadente.

In cazul in care masina de spalat ar fi vanduta in luna iunie 2005, pastrand datele initiale si inregistrarile contabile, profitul impozabil al trimestrului II se calculeaza astfel:

4111 = %

„Clienti“ 707 „Venituri din vanz. marfurilor” 21.000.000

472 „Venituri inregistrate in avans” (dobanda) 18.000.000

(nu s-a inregistrat TVA aferenta operatiunii) 3.000.000

Inregistrarea scoaterii din evidenta a masinii de spalat:

607 = 371 „Cheltuieli privind marfurile” „Marfuri” 15.000.000

Profit impozabil 18.000.000 – 15.000.000 = 3.000.000 lei

Inregistrarea veniturilor in avans la venituri impozabile se face in fiecare luna, conform clauzelor contractuale.

4 Recunoasterea deductibilitatii unor cheltuieli reprezentand provizioane.

Reglementarile contabile definesc provizioanele ca fiind pasive cu exigibilitate sau valoare incerta.

Provizioanele se constituie:

  • pentru riscuri si cheltuieli, inregistrate in contul 151;
  • pentru deprecieri:
  • pentru deprecierea imobilizarilor corporale si necorporale, conturile 290, 291, 293; cheltuieli cu – pentru deprecierea stocurilor si productiei in curs de executie, conturile de la 391 provizioanele la 398;
  • pentru creante neincasabile, clienti dubiosi, rau platnici sau in litigiu, conturile 491, 496.

Provizioanele se constituie pentru obligatiile curente existente la data completarii situatiilor financiare.

IMPORTANT:

Datorita faptului ca provizioanele se constituie pe baza cheltuielilor, este necesara o dimensionare corecta a acestora. La fiecare data a bilantului, provizioanele se analizeaza in sensul de a se constata daca mai este necesara mentinerea lor in bilant sau daca trebuie marita valoarea lor. Daca se constata ca ele sunt supraevaluate sau nu mai au obiect, atunci se procedeaza la anularea sau micsorarea lor. Aceasta operatiune are loc pe seama veniturilor .

Din punct de vedere fiscal sunt recunoscute:

  • provizioanele pentru garantii de buna executie acordate clientilor

Provizioanele pentru garantii de buna executie acordate clientilor se constituie trimestrial numai pentru bunurile livrate, lucrarile executate si serviciile prestate in cursul trimestrului respectiv pentru care se acorda garantie in perioadele urmatoare, la nivelul cotelor prevazute in contractele incheiate, sau la nivelul procentelor de garantare prevazut in tariful lucrarilor executate sau serviciilor prestate.

Pentru lucrarile de constructii care necesita garantii de buna executie, conform prevederilor din contractele incheiate, astfel de provizioane se constituie trimestrial, in limita cotelor prevazute in contracte, cu conditia reflectarii integrale la venituri a valorii lucrarilor executate si confirmate de beneficiar pe baza situatiilor de lucrari.

IMPORTANT:

Inregistrarea la venituri a provizioanelor constituite pentru garantiile de buna executie se face pe masura efectuarii cheltuielilor cu remedierile sau la expirarea perioadei de garantie inscrise in contract.

Aceleasi prevederi se aplica si in cazul provizioanelor pentru garantii de buna executie a contractelor externe, acordate, in conditiile legii, producatorilor si prestatorilor de servicii, in cazul exporturilor complexe, proportional cu cota de participare la realizarea acestora, cu conditia ca acestea sa se regaseasca distinct in contractele incheiate/sau in tariful lucrarilor executate si in facturile emise.

Prin export complex se intelege exportul de echipamente, instalatii sau parti de instalatii, separat sau impreuna cu tehnologii, licente, know-how, asistenta tehnica, proiectare, constructii-montaj, lucrari de punere in functiune si receptie, precum si piesele de schimb si materialele aferente, definite in conformitate cu actele normative in vigoare.

Sunt considerate exporturi complexe lucrarile geologice de proiectare-explorare, lucrarile de exploatare pentru zacaminte minerale, constructii de retele electrice, executarea de foraje de sonde, constructii de schele, de instalatii si conducte de transport, de depozitare si de distribuire a produselor petroliere si a gazelor naturale, precum si realizarea de nave complete, de obiective in domeniile agriculturii, imbunatatirilor funciare, amenajarilor hidrotehnice, silvice, organizarea exploatarilor forestiere si altele asemenea, definite in conformitate cu actele normative in vigoare.

  • provizioanele constituite in limita unui procent de:

25% – incepand cu data de 1 ianuarie 2005,

30% – incepand cu data de 1 ianuarie 2006, din valoarea creantelor asupra clientilor si care indeplinesc urmatoarele conditii:

– sunt inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2004;

– sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;

– nu sunt garantate de alta persoana;

– sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata societatii;

– au fost incluse in veniturile impozabile ale societatii;

  • provizioanele specifice, potrivit legilor de organizare si functionare, in cazul unei societati comerciale bancare sau al unei alte institutii de credit autorizate, precum si pentru societatile de credit ipotecar si societatile de servicii financiare;
  • provizioanele constituite de fondurile de garantare potrivit normelor Bancii Na-tionale a Romaniei;
  • provizioanele constituite de Banca Nationala a Romaniei in conformitate cu legislatia in vigoare;
  • provizioanele de risc pentru operatiunile pe pietele financiare, constituite potrivit reglementarilor Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare;
  • provizioanele constituite in limita unui procent de 100% din valoarea creantelor asupra clientilor, inregistrate de catre societate, altele decat societatile bancare, societatile de asigurare si a celor de investitii financiare, care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

-sunt inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2007;

-creanta este detinuta la o persoana juridica asupra careia este declarata procedura de deschidere a falimentului, pe baza hotararii judecatoresti prin care se atesta aceasta situatie;

-nu sunt garantate de alta persoana;

-sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata societatii;

-au fost incluse in veniturile impozabile ale societatii.

  • provizioane pentru refacerea terenurilor afectate si pentru redarea acestora in circuitul economic, silvic sau agricol

Aceste provizioane sunt calculate si inregistrate de catre societatile care au ca domeniu de activitate exploatarea de resurse minerale si care au obligatia de a prezenta un plan de refacere a mediului, in sensul asigurarii reconstructiei ecologice a perimetrelor afectate de exploatarile miniere, in conformitate cu prevederile Legii minelor nr. 85/2003, cu modificarile ulterioare. Sub incidenta acestor prevederi intra si titularii acordurilor petroliere, care au obligatia de a lua masurile de refacere a suprafetelor petroliere afectate, potrivit dispozitiilor Legii petrolului nr. 134/1995, cu modificarile ulterioare, precum si de catre alte persoane juridice care au aceasta obligatie.

  • provizioane constituite pentru dezafectarea sondelor, demobilizarea instalatiilor, a dependintelor si anexelor, pentru reabilitarea mediului, intr-o cota de 10% aplicata asupra diferentei dintre veniturile si cheltuielile inregistrate, pe toata perioada existentei exploatarii Provizioanele sunt calculate si inregistrate de catre titularii de acorduri petroliere, care desfasoara operatiuni petroliere in perimetre marine ce includ zone cu adancime de apa mai mare de 100 m.
  • provizioanele pentru inchiderea si urmarirea postinchidere a depozitelor de deseuri, constituite de catre societatile care desfasoara activitati de depozitare a deseurilor, potrivit legii, in limita sumei stabilite prin proiectul pentru inchiderea si urmarirea postinchidere a depozitului, corespunzatoare cotei-parti din tarifele de depozitare percepute.

ATENTIE!

Reducerea sau anularea oricarui provizion care a fost anterior dedus se include in veniturile impozabile, indiferent daca reducerea sau anularea este datorata modificarii destinatiei provizionului, distribuirii provizionului catre participanti sub orice forma, lichidarii, divizarii, fuziunii societatii sau oricarui alt motiv.

Aceste prevederi nu se aplica daca o alta societate preia un provizion ca urmare a unei operatiuni de divizare sau fuziune.

De asemenea, sunt recunoscute pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in urmatoarele cazuri:

1.procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;

2.debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;

3.debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;

4.debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul..

Dificultatile financiare majore care afecteaza intregul patrimoniu al debitorului sunt cele care rezulta din situatii exceptionale determinate de calamitati naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi.

5 Scutire de la plata impozitului pe profit in cazul unitatilor protejate, cu conditia ca cel putin 75% din profitul obtinut sa fie reinvestit, pentru:

– achizitionarea de echipamente tehnologice (masini, utilaje, instalatii de lucru);

– amenajarea locurilor de munca protejate, special organizate, conform prevederilor legale.

Potrivit dispozitiilor Legii nr. 519/2002 pentru aprobarea O.U.G. nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, unitatile protejate sunt definite ca fiind: „unitati socioeconomice special organizate si amenajate potrivit cerintelor persoanelor cu handicap, in vederea desfasurarii activitatii acestor persoane, cu eliminarea oricarui impediment.

Unitatile protejate vor fi sprijinite, atat la infiintare, cat si pe parcursul desfasurarii activitatii lor, de autoritatile administratiei publice locale, de inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap si de organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au activitati de protectie speciala a persoanelor cu handicap“.

Scutirea de la plata impozitului pe profit se aplica pana la data de 31 decembrie 2006.

6 Profitul sau venitul obtinut prin aplicarea efectiva in tara de catre titularul sau licentiatul unui brevet de inventie, incluzand fabricarea produsului sau, dupa caz, aplicarea procedeului, este scutit de impozit in primii 5 ani de la aplicare.

Cei 5 ani se calculeaza de la data inceperii aplicarii si trebuie sa fie cuprinsi in perioada de valabilitate a brevetului.

IMPORTANT:

Facilitatea se refera la impozitul pe profit si impozitul pe venit. Codul fiscal prevede ca si persoanele fizice sau juridice care exploateaza inventia beneficiaza de aceeasi facilitate. De asemenea, titularul brevetului care isi cesioneaza brevetul este scutit de impozitul pe venitul obtinut din aceasta operatie.

Potrivit dispozitiilor Legii nr. 203/2002, perioada de valabilitate a unui brevet este de 20 de ani, cu incepere de la data constituirii depozitului.

Pentru ca titularul unui brevet sa poata beneficia de scutire de la plata impozitului pe profit sau venit, dupa caz, trebuie sa fie indeplinite cumulativ mai multe conditii:

– sa existe o copie, certificata pentru conformitate, a hotararii definitive a Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci de acordare a brevetului de inventie;

– sa existe documente eliberate de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci din care sa rezulte ca brevetul de inventie a fost in vigoare pe perioada pentru care s-a solicitat scutirea de impozit pe profit;

– sa existe o evidenta contabila, pana la nivel de balanta, din care sa rezulte ca veniturile si cheltuielile inregistrate sunt aferente aplicarii brevetului de inventie.

La determinarea impozitului pe profit se iau in calcul si cheltuielile de conducere si administrare, inclusiv cele comune, proportional cu raportul dintre veniturile obtinute din aplicarea brevetului de inventie si veniturile totale realizate la nivelul societatii;

– profitul astfel calculat sa fie obtinut in limita perioadei de 5 ani de la prima aplicare. In cazul in care brevetul de inventie se refera numai la o parte a unei instalatii sau a unei activitati tehnologice, iar din evidenta primara nu rezulta date referitoare numai la profitul obtinut din aplicarea inventiei, se procedeaza mai intai la stabilirea ponderii instalatiei sau a activitatii in volumul intregii activitati si pe aceasta baza se determina partea din profitul obtinut din aplicarea brevetului de inventie.   

 

Se intalnesc doua cazuri:   

– brevetul de inventie este achizitionat de o alta societate, caz in care recuperarea valorii lui se poate face pe baza cheltuielilor de amortizare accelerata de catre cumparator;

– brevetul de inventie este realizat de societate si cheltuielile pentru obtinerea lui se inregistreaza in cheltuieli de exploatare, pe masura efectuarii lor.

Exemplu:

Societatea comerciala „UNDO“ S.R.L., care are profil de producere a incaltamintei de dama, ultilizeaza un brevet de inventie privind lipirea automata a talpilor. Utilajul care realizeaza aceasta operatie acopera, ca volum de activitate, circa 10% din volumul activitatii societatii. In trimestrul I al anului 2005, societatea are inregistrate in evidenta contabila urmatoarele date:

Venituri din exploatare = 150.000.000 lei

Venituri financiare=10.000 .000 lei

Cheltuieli de exploatare din care: 75.000.000 lei

cheltuieli materii prime 10.000.000 lei

– cheltuieli cu salariile35.000.000 lei

– cheltuieli cu chiria10.000.000 lei

– cheltuieli cu utilitatile 10.000.000 lei

cheltuieli nedeductibile 10.000.000 lei

Cheltuieli financiare = 20.000.000 lei

Se calculeaza impozitul pe profit la nivelul intregii activit`ti: Ve + Vf – Ch e – Ch f + Ch ned = 150.000.000 + 10.000.000 – 75.000.000 – 20.000.000 + 10.000.000 = = 75.000.000 lei

75.000.000 x 16% = 12.000.000 lei Din acest impozit, calculat pentru intreaga activitate, 10% este scutit, respectiv 1.200.000 lei. Impozit pe profit de plat` = 10.800.000 lei |n cazul in care societatea „UNDO“ are o evident` strict` a veniturilor si cheltuielilor realizate prin aplicarea brevetului de inventie, impozitul pe profit se calculeaz` astfel:

Venituri din exploatare = 15.000.000 lei

Venituri financiare = 1.000.000 lei

Venitul financiar s-a stabilit prin aplicarea ponderii de 10%.

Cheltuieli cu materii prime = 2.000.000 lei

Cheltuieli cu salariile = 4.000.000 lei

Pentru determinarea cheltuielilor cu chiria, cheltuielilor de conducere si administrare si a celor cu utilitatile se aplica ponderea de 10%. Cheltuielile nedeductibile se refera la o amenda platita de societate pentru nerespectarea prevederilor privind protectia mediului, care nu se aplica si instalatiei de lipire. In acest caz, profitul impozabil este = 7.000.000 lei (15.000.000 + 1.000.000) – (2.000.000 + 4.000.000 + 3.000.000) Impozitul pe profit 7.000.000 x 16% = 1.120.000 lei

Cheltuielile financiare nu au diminuat baza impozabila deoarece reprezinta dobanzi la un credit contractat pentru construirea unei hale de productie.

Rezulta ca la nivelul intregii societati se va plati un impozit pe profit de 10.800.000 lei (12.000.000 – 1.120.000).

7 Societatile direct implicate in productia de filme cinematografice, inscrise ca atare in Registrul cinematografic, beneficiaza de:

– scutirea de la plata impozitului pe profit a cotei-parti din profitul brut reinvestit in domeniul cinematografiei;

– reducerea impozitului pe profit in proportie de 20% in cazul in care se creeaza noi locuri de munca si se asigura cresterea numarului scriptic de angajati cu cel putin 10% fata de anul financiar precedent.

Reducerea de 20% se aplica asupra impozitului stabilit pentru intreaga activitate. Facilitatile se aplica pana la data de 31 decembrie 2006.

8 Unitatile protejate destinate persoanelor cu handicap sunt scutite de la plata impozitului pe profit daca minimum 75% din sumele obtinute prin scutire sunt reinvestite In echipamente tehnologice, masini, utilaje, instalatii si/sau pentru amenajarea locurilor de munca protejate

Unitatile protejate pot fi:

a) agenti economici cu personalitate juridica, indiferent de forma de organizare si de proprietate, care au cel putin 30% din numarul total de angajati persoane cu handicap incadrate cu contract individual de munca;

b) sectii, ateliere sau alte structuri fara personalitate juridica din cadrul agentilor economici sau din cadrul organizatiilor neguvernamentale, care au contabilitate proprie si cel putin 30% din numarul total de angajati persoane cu handicap incadrate cu contract individual de munca;

c) asociatii familiale, asociatii sau fundatii fara scop lucrativ, constituite de cel putin

o persoana cu handicap, precum si persoana cu handicap care este autorizata, potrivit legii, sa desfasoare activitati economice independente, cu conditia achitarii contributiilor de asigurari sociale prevazute de lege.

Pentru a beneficia de facilitatile prevazute de lege pentru unitatile protejate, solicitantii trebuie sa indeplineasca unul dintre urmatoarele criterii:

  • agentii economici cu personalitate juridica, indiferent de forma de organizare si de proprietate, care au cel putin 30% din numarul total de salariati persoane cu handicap angajate cu contract individual de munca;
  • sectii, ateliere sau alte structuri din cadrul agentilor economici sau al organizatiilor neguvernamentale, care au contabilitate proprie si cel putin 30% din numarul total de angajati persoane cu handicap incadrate cu contract individual de munca;
  • asociatii familiale, asociatii sau fundatii fara scop lucrativ, constituite de cel putin o persoana cu handicap, precum si persoana cu handicap care este autorizata, potrivit legii, sa desfasoare activitati economice independente, cu conditia achitarii contributiilor de asigurari sociale prevazute de lege, si care angajeaza personal din care cel putin 30% din numarul total de angajati sa fie persoane cu handicap.

OBTINEREA AUTORIZATIEI DE FUNCTIONARE CA UNITATE PROTEJATA

In vederea obtinerii autorizatiei de functionare ca unitate protejat, denumit in continuare autorizatie, solicitantii depun la Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap un dosar care trebuie sa cuprinda urmatoarele documente:

a) cerere pentru eliberarea autorizatiei;

b) actul constitutiv si statutul sau, dupa caz, copie legalizata de pe hotararea judecatoreasca de acordare a personalitatii juridice;

c) certificatul de inamatriculare sau, dupa caz, numarul din Registrul asociatiilor sau fundatiilor;

d) un tabel cu structura si numarul personalului, din care sa rezulte procentul de persoane cu handicap angajate cu contract individual de munca din numarul total al salariatilor;

e) copii de pe contractele de munca ale persoanelor cu handicap;

f) copii de pe certificatele de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap ale persoanelor cu handicap angajate (in termen de valabilitate);

g) certificatul de inregistrare fiscala;

h) autorizatia de functionare vizata anual (pentru asociatiile familiale sau pentru persoanele cu handicap care desfasoara activitati economice independente).

documentatie autorizatie de functionare

ATENTIE!

Solicitantul care a dobandit calitatea de unitate protejata are obligatia de a prezenta Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap un raport scris cu privire la respectarea dispozitiilor legale prevazute de lege, referitoare la functionarea unitatilor protejate, pana la data de 30 a lunii care reprezinta sfårsitul de trimestru .

In situatia in care unitatea protejata nu mai indeplineste conditiile prevazute de lege, se anuleaza sau se suspenda autorizatia si pe perioada respectiva unitatea protejata nu mai beneficiaza de facilitatile prevazute de lege.

Unitatea protejata careia i s-a suspendat sau anulat autorizatia va putea cere, in termen de 30 de zile de la data comunicarii masurii luate, anularea suspendarii autorizatiei sau eliberarea unei noi autorizatii.

Modelul autorizatiei de functionare ca unitate protejata este prezentat in Anexa nr. 1 din Legea nr. 519/2002, cu modificarile ulterioare.

Scutirea de la plata impozitului pe profit se aplica pana la data de 31 decembrie 2006.

In conformitate cu prevederile art. 38 alin. (1) lit. b) si c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, aprobata prin Legea nr. 519/2002, unitatile protejate sunt scutite de plata taxelor vamale pentru importurile de materii prime, materiale, semifabricate, utilaje si parti componente ale acestora necesare procesului de productie sub sanctiunea platii retroactive a taxelor vamale daca sunt instrainate pe timp de 5 ani.

Unitatile protejate autorizate sunt scutite pana la data de 31 decembrie 2006 de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile desfasurate, fara a avea drept de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor de bunuri si servicii destinate realizarii operatiunilor scutite.

9 Facilitati acordate societatilor care investesc in mijloace fixe destinate prevenirii accidentelor de munca si bolilor profesionale

Societatile care investesc in mijloace fixe destinate prevenirii accidentelor de munca si bolilor profesionale pot deduce integral valoarea acestora la data punerii in functiune. De aceeasi facilitate pot beneficia si societatile care infiinteaza cabinete medicale.

Exemplu:

Societatea comerciala „Flexodent“ S.R.L. infiinteaza un cabinet stomatologic pe care il utileaza cu aparatura specifica, in valoare de 5.000.000.000 lei, in luna august 2005, pe care o pune in functiune in luna septembrie. Societatea poate opta pentru deducerea sumei respective pe baza amortizarii sau deducerii la data punerii in functiune. Durata normala de utilizare a acestor mijloace fixe este de 10 ani. Deducerea prin metoda amortizarii liniare este de:

5.000.000.000 : 120 = 41.666.666 lei/luna, respectiv 500.000.000 lei/an

Amortizarea curge din luna urmatoare punerii in functiune. Daca se utilizeaza amortizarea degresiva, deducerea este de:

5.000.000.000 x 20% (cota anuala de amortizare degresiva) = 1.000.000.000 lei – in primul an, 83.333.333 lei/luna

4.000.000.000 x 20% = 800.000.000 – in al doilea an, 66.666.666 lei/luna

3.200.000.000 x 20% = 640.000.000 – in al treilea an, 53.333.333 lei/luna

2.560.000.000 x 20% = 412.000.000 – in al patrulea an, 34.333.333 lei/luna
Incepand din al cincilea an se pot deduce anual 68.666.666 lei, 5.722.222 lei/luna
Daca se opteaza pentru deducerea la data punerii in functiune rezulta o suma de 5.000.000.000 lei care se scade din baza impozabila a trimestrului III 2005.

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor legislative 2024:


TAX MEMO - MEMORATOR TAXE SI IMPOZITE!

->>  Numele obligatiei fiscale respective
->>  Ce act normativ se aplica
->>  Categorii de contribuabili vizati
->>  Termene de plata
->>  Ce declaratii trebuie depuse obligatoriu
->>  Exceptiile de la regula (daca exista)
->>  Observatii, precizari, recomandari, atentionari

Iti sunt acum disponibile doar in 30 sec.

...Vezi AICI detalii complete <<


Data aparitiei: 02 Martie 2006

Votati articolul "2. Facilitatile acordate societatilor comerciale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X