email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Echipament de lucru suportat de salariati

contabilfiscTVA
Tratamentul fiscal si contabil pentru echipamentul individual de lucru care se suporta 50% de salariat si 50% de angajator. Exemplu practic.

Relevant pentru situatia in cauza sunt reglementarile privind:

  • deducerea cheltuielii cu echipamentul de lucru;
  •  impozitul pe venitul  de natura salariala;
  • TVA.
Din punct de vedere al cheltuielii consideram ca sunt aplicabile prevederile de la art. 21 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, ce stabileste prin efectul legii cheltuieli efectuate in scopul obtinerii de venituri si implicit deductibile la calculul impozitului pe profit: "cheltuielile efectuate, potrivit legii, pentru protectia muncii si cheltuielile efectuate pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale" .

Cu privire  la impozitului pe venit sunt aplicabile prevederile de la art. 55  alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, ce stabileste ca nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:

"Contravaloarea echipamentelor tehnice, a echipamentului individual de protectie si de lucru, a alimentatiei de protectie, a medicamentelor si materialelor igienico-sanitare, a altor drepturi de protectie a muncii, precum si a uniformelor obligatorii si a drepturilor de echipament, ce se acorda potrivit legislatiei in vigoare".

Normele metodologice pentru acest articol definesc mai multe categorii de bunuri pentru care se aplica reglementarea, redate de noi, având in vedere unele prevederi cu caracter general dar si câteva reglementari conditionate de cazuri individuale:

  • contravaloarea echipamentelor tehnice primite de angajat sub forma de aparatura, dispozitive, unelte, alte mijloace asemanatoare, necesare in procesul muncii;

  • contravaloarea echipamentului individual de protectie cu care este dotat fiecare participant in procesul muncii pentru a fi protejat impotriva factorilor de risc;

  • contravaloarea echipamentului individual de lucru care cuprinde mijloacele primite de un angajat in vederea utilizarii lor in timpul procesului muncii pentru a-i proteja imbracamintea si incaltamintea;

  • contravaloarea alimentatiei de protectie primite in mod gratuit de persoanele fizice care lucreaza in locuri de munca cu conditii grele si vatamatoare;

  • contravaloarea materialelor igienico-sanitare primite in mod gratuit de persoanele fizice care isi desfasoara activitatea in locuri de munca al caror specific impune o igiena personala deosebita;

  • contravaloarea medicamentelor primite de cadrele militare in activitate, sportivi, personalul navigant si alte categorii de personal, potrivit legii;

  • contravaloarea echipamentului si a materialelor de resortul echipamentului, cum ar fi: materiale de spalat si de igiena, materiale de gospodarie, materiale pentru atelierele de reparatii si intretinere, rechizite si furnituri de birou, primite in mod gratuit de personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, in conditiile legii;

  • altele asemenea.

Din punctul de vedere al TVA sunt aplicabile prevederile de la art. 128 alin. (8) lit. f) din Codul fiscal ce stabileste ca nu sunt considerate livrari (si implicit nu sunt in sfera TVA), urmatoarele situatii:

"Acordarea de bunuri de mica valoare, in mod gratuit, in cadrul actiunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol/reprezentare, precum si alte destinatii prevazute de lege, in conditiile stabilite prin norme".

Cu privire la echipamentele de protectie norma metodologica stabileste:

„c) prin bunuri acordate in mod gratuit potrivit destinatiilor prevazute de lege se intelege bunurile pe care persoana impozabila este obligata prin lege sa le acorde gratuit angajatilor sai si care sunt legate de desfasurarea in conditii optime a activitatii economice, cum sunt, de exemplu: masa calda pentru mineri, echipamentul de protectie, materiale igienico-sanitare in vederea prevenirii imbolnavirilor. Plafonul pâna la care nu sunt considerate livrari de bunuri cu plata este cel prevazut prin actele normative care instituie acordarea acestor bunuri, daca este cazul. Nu se incadreaza in prevederile art. 128 alin. (8) lit. f) din Codul fiscal orice gratuitati acordate propriilor angajati sau altor persoane, prin lege sau prin hotarâri ale consiliilor locale, daca nu exista nicio legatura cu desfasurarea in conditii optime a activitatii economice, cum sunt: cotele gratuite de energie electrica acordate persoanelor pensionate din sectorul energiei electrice, abonamentele de transport acordate gratuit pentru diverse categorii de persoane si altele de aceeasi natura.”

Astfel pentru echipamentele de protectie a muncii acordate in mod gratuit nu se datoreaza TVA. In exemplu la partea suportata de salariat de 50% din costul de achizitie se va colecta TVA.

Exemplu:
O societate achizitioneaza o pereche de cizme pentru salariatii ce lucreaza pe santier. Costul de achizitie este de 200 lei + TVA 24% = 248 lei. Se acorda salariatului ce suporta 100 lei + TVA 24% = 124 lei.

Achizitie de la furnizor:
303 „Materiale de natura obiectelor de inventar” = 401 „Furnizori” cu 200 lei
4426 „TVA deductibila” =  401 „Furnizori” cu 48 lei

Predare la salariat:
461 „Debitori diversi” = 7588 „Alte venituri din exploatare” cu 100 lei
461 „Debitori diversi”  = 4427 „TVA colectata” cu 24 lei

si concomitent scaderea din gestiune
603 „Cheltuieli cu materiale de natura obiectelor de inventar” = 303 „Materiale de natura obiectelor de inventar” cu 200 lei.

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contabilfiscTVA


Data aparitiei: 21 Martie 2011

Votati articolul "Studiu de caz: Echipament de lucru suportat de salariati":
Rating:

Nota: 3.1 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X