Valabil la 2.09.2011
Intocmirea unor inregistrari contabile aferente fondurilor nerambursabile va fi ilustrata printr-un ONG care implementeaza proiecte cu finantare nerambursabila. Pentru impartirea bugetului exista un acord de parteneriat (cand ONG-ul are statut de leader de proiect), iar in buget se efectueaza, la un moment dat, achizitii de echipamente si consumabile, unele dintre acestea fiind si ale partenerilor. Cum va putea fi recuperata cofinantarea de la partener in cazul acestor materiale achizitionate de leader si folosite de parteneri? Care vor fi inregistrarile contabile aferente?
Evenimentele si operatiunile economico-financiare trebuie evidentiate in contabilitate asa cum acestea se produc, in baza documentelor justificative. Documentele care stau la baza inregistrarii in contabilitate a operatiunilor economico-financiare trebuie sa reflecte intocmai modul cum acestea se produc, respectiv sa fie in concordanta cu realitatea. De asemenea, contractele incheiate intre parti trebuie sa prevada modul de derulare a operatiunilor si sa respecte cadrul legal existent.
Rationamentele contabile utilizate la reflectarea in contabilitate a fondurilor structurale au in vedere atat reglementarile contabile si politicile contabile aplicabile beneficiarilor de fonduri cat si prevederile din contractele de finantare.
Potrivit art. 31 din Norma metodologica de aplicare a prevederilor OUG 64/2009 privind gestionarea financiara a instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, termenii, conditiile si responsabilitatile partilor privind implementarea proiectului sunt stabilite prin acordul de parteneriat incheiat intre lider si parteneri (alin. (1)).
Decontarea cheltuielilor efectuate pentru implementarea proiectului in cadrul parteneriatului se efectueaza pe baza de factura sau orice alt document justificativ prevazut de reglementarile in vigoare (alin. (7)).

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Prin acordul de parteneriat dintre beneficiar si parteneri partile isi asuma drepturi si obligatii reciproce, echivalentul prestatiei este un folos patrimonial iar rambursarea cheltuielilor efectuate de catre parteneri se efectueaza pe baza de documente justificative trimise de la parteneri la beneficiar.
Asadar, tratamentul contabil al operatiunor efectuate se stabileste in funtie de modul de derulare al operatiunilor stabilit prin contractul de finantare si prin acordul de parteneriat incheiat intre lider si parteneri. Operatiunile contabile efectuate au la baza documentele justificative intocmite si clauzele contractuale stabilite intre parti.
Pentru situatia prezentata, in baza informatiilor furnizate, consideram corecte urmatoarele inregistrari contabile:
1. Inregistrarea contractului de finantare pentru bugetul alocat partenerului:
445.proiect = 458.partener
Subventii Decontari din operatii
in participatie
2. Primirea facturii sau cererii de finantare de la partener:
628 = 458.partener
Alte cheltuieli cu serviciile Decontari din operatii
executate de terti in participatie
3. Leaderul va inregistra cheltuielile (cu materiale consumabile/amortizarea echipamentelor etc) efectuate in contul partenerului in conturile corespunzatoare de cheltuieli.
4. Validarea cererii de rambursare cu cheltuielile validate pentru partener:
458.partener = 7416
Decontari din operatii Venituri din subventii de exploatare
in participatie pentru alte cheltuieli de
exploatare
132 = 7584 – amortizare
Imprumuturi nerambursabile cu Venituri din subventii
caracter de subventii pentru investitii
pentru investitii
5. Validarea cererii de rambursare pentru contravaloarea cheltuielilor efectuate de leader in contul partenerului:
458.partener = 7416
Decontari din operatii Venituri din subventii de exploatare
in participatie pentru alte cheltuieli de
exploatare
132 = 7584 - amortizare
Imprumuturi nerambursabile cu Venituri din subventii
caracter de subventii pentru investitii
pentru investitii
6. Incasarea rambursarii:
5121 = 445
Conturi la banci in lei Subventii
7. Plata rambursarii catre partener:
458.partener = 5121
Decontari din operatii Conturi la banci in lei
in participatie