Daca esti hotarat sa tii singur contabilitatea pentru PFA-ul tau, trebuie sa ai in vedere anumite reguli si cerinte pe care trebuie sa le urmezi. Pe de alta parte, daca nu te simti confortabil sau nu ai suficiente cunostinte in domeniul contabilitatii si fiscalitatii, poate fi util sa consulti un contabil pentru a te ajuta sa indeplinesti toate cerintele legale si sa optimizezi gestionarea financiara a afacerii tale.
In continuare vei afla ce presupune contabilitatea in partida simpla, ce registre contabile si formulare sunt necesare pentru contabilitatea PFA in sistem real si ce contributii datoreaza PFA in 2023 vs. 2024.
Contabilitatea in partida simpla: ce presupune?
Contabilitatea in partida simpla inseamna organizarea si inregistrarea cronologica si sistematica a documentelor justificative aferente activitatilor desfasurate, determinarea contributiilor si a taxelor datorate in functie de activitatea desfasurata.
De asemenea, este necesara completarea tuturor registrelor si documentelor financiar-contabile cu ajutorul carora entitatea (PFA/II/IF) tine evidenta contabila a tuturor operatiunilor din activitatea curenta. Scopul evidentei contabile pentru persoana, indiferent de forma in care isi desfasoara activitatea (PFA/II/IF) este de a determina obligatiile fiscale ale acesteia, adica impozitul pe venit si contributiile sociale datorate statului in fiecare an.
PFA/II/IF: sinteza regulilor de contabilitate
Intrucat ca PFA/II/IF nu exista obligatia intocmirii situatiilor financiare anuale, aceasta evidenta poate fi tinuta destul de usor.
Toate cele trei forme de organizare juridica – persoana fizica autorizata (PFA), intreprinderea individuala (II) si intreprinderea familiala (IF) – sunt reglementate de acelasi act normativ – Legea nr. 182/2016.
PFA, II si IF sunt forme juridice potrivite pentru afaceri mici, sau pentru freelanceri/consultanti care vor sa presteze serviciile intr-un mod cat mai independent, apropiat antreprenoriatului.
Sunt obligatorii competentele/calificarile/certificarile in domeniul de activitate ales.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Toate trei se infiinteaza la fel de rapid, documentele necesare pentru infiintare, dar si conditiile necesar a fi indeplinite la infiintare (sa aiba capacitatea civila de dispozitie, sa nu aiba cazier judiciar si fiscal, sa dovedeasca competentele profesionale in activitatea in care urmeaza a fi autorizat etc.), fiind identice.
Contabilitatea este simpla si, de principiu, sunt identice fiscal (sistem real sau norma de venit).
Denumirea firmei este reprezentata de numele si prenumele complet ale fondatorului (PFA/II)/fondatorului reprezentant (IF), urmat de PFA/II/IF, dupa caz.
Raspunderea patrimoniala este nelimitata.
Ghid contabilitate PFA in sistem real: ce registre contabile si formulare sunt necesare
Pentru a tine o evidenta contabila in partida simpla este nevoie de urmatoarele registre contabile si formulare:
1. Registrul-jurnal de incasari si plati
2. Registrul-inventar
3. Registrul de evidenta fiscala
4. Factura
5. Chitanta
Ne vom referi in continuare la Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si Registrul de evidenta fiscala.
Registrul-jurnal de incasari si plati
In Registrul-jurnal de incasari si plati se tine evidenta tuturor veniturilor si cheltuielilor legate de activitatea PFA/II/IF.
Fiecare incasare si cheltuiala din activitatea PFA/II/IF trebuie sa aiba la baza un document justificativ (bon fiscal, chitanta etc.) in sensul O.M.F.P. nr. 2.634/2015.
La fiecare sfarsit de luna se inregistreaza toate documentele justificative pentru luna in curs in Registrul-jurnal de incasari si plati.
Ce incasari se trec in Registrul-jurnal de incasari si plati:
– sumele incasate din desfasurarea activitatii;
– aporturile in numerar si prin conturi bancare aduse la inceperea activitatii ori in cursul desfasurarii acesteia (daca pui tu bani din alte surse in firma)
– sumele primite sub forma de credite bancare sau de alte imprumuturi;
– sumele primite ca despagubiri, sponsorizari sau donatii
– sumele primite din fonduri nerambursabile sau subventii;
– alte sume incasate (de exemplu: restituiri de impozite, taxe, penalitati).
Ce plati se trec in Registrul-jurnal de incasari si plati:
– platile efectuate in cadrul activitatii desfasurate in scopul realizarii de venituri;
– sumele reprezentand restituirea aporturilor in numerar si prin conturi bancare (atunci cand iti restitui banii pe care i-ai pus initial in firma);
– sumele reprezentand rambursarea de credite bancare sau de alte imprumuturi;
– alte plati efectuate (de exemplu: penalitati, amenzi platite s.a.).
La fiecare sfarsit de luna se totalizeaza sumele din coloana Incasari si cele din coloana Plati, iar diferenta dintre cele doua ar trebui sa fie suma de care titularul de PFA/II/IF dispune si in realitate.
De precizat ca toate operatiunile PFA/II/IF (incasari si plati) se inregistreaza in contabilitate in ordine cronologica.
Este necesar sa se acorde atentie documentelor justificative (bonuri, chitante, facturi, etc.)in sensul ca trebuie pastrate si arhivate impreuna cu Registrul-jurnal de incasari si plati.
O alta regula care trebuie respectata este aceea conform careia, toate operatiunile PFA/II/IF in valuta se inregistreaza in lei, utilizandu-se cursul de schimb valutar de la data efectuarii operatiunii.
Nu in ultimul rand, este necesar sa se tina cont de faptul ca in Registru se trec doar sumele incasate si platite.
Daca s-a emis o factura dar inca nu s-a incasat de la client, aceasta nu se trece in Registrul-jurnal de incasari si plati decat in momentul in care a fost incasata.
Registrul-inventar PFA
La fiecare sfarsit de exercitiu financiar (adica la fiecare final de an), se inventariaza toate activele (laptop, masina, telefon, sau orice alt echipament cu o valoare mai mare de 2.500 lei), obiectele de inventar, stocurile (marfa sau materiale de lucru achizitionate si neutilizate inca), datoriile si creantele PFA/II/IF.
In urma inventarierii, rezultatele se consemneaza in Registrul-inventar PFA.
Fiecare activ si element de inventar se trece in Registru la valoarea lui de intrare conform documentelor justificative. In cazul datoriilor si al creantelor, acestea se inregistreaza la valoarea ramasa de plata, respectiv de incasat.
Registrul-inventar se completeaza si atunci cand PFA/II/IF incepe activitatea pentru prima data, precum si cu ocazia incetarii activitatii definitive (cand are loc inventarierea bunurilor din patrimoniul PFA/II/IF). Practic, este o evidenta periodica a intregului patrimoniu, cuprinzand toate bunurile si datoriile PFA/II/IF.
Registrul de evidenta-fiscala
La final de an, inregistreaza totalul veniturilor impozabile si al cheltuielilor deductibile in Registrul de evidenta-fiscala.
In baza datelor contabile inscrise in Registrul-jurnal de incasari si plati si in Registrul-inventar se stabileste Venitul Net Anual rezultat din activitatea PFA/II/IF.
Astfel, pentru fiecare sursa de venit, trebuie trecute totalul veniturilor si totalul cheltuielilor efectuate.
SAGA - program contabilitate PFA
Lucrarea SAGA pentru PFA - Operare, exemple practice, recomandari, elaborata de specialisti in domeniu, raspunde clar si cu exemple practice intrebarilor dvs. privind utilizarea programului SAGA PS, functiile pe care le indeplineste, modul de introducere a unor date specifice, realizarea documentelor fiscal-contabile cerute de lege, rezolvarea unor probleme practice legate de completarea registrelor si multe altele.
Beneficiile dvs. includ:
-
obtinerea de rapoarte fiscal-contabile perfecte
-
declaratii fiscale corecte si in timp util
-
documente legate de salarizare (evidenta salariatilor, state de plata, declaratii aferente) corecte si rapid obtinute
-
registrul de evidenta fiscala generat automat daca operati corect cheltuielile nedeductibile sau cu deductibilitate limitata
-
situatii practice rezolvate pas cu pas (explicatii, poze) pentru exemplificarea unor situatii frecvent intalnite
Calcul contributii PFA in sistem real: ce taxe plateste in 2023 vs. 2024?
Pornim de la urmatorul studiu de caz: o PFA din domeniul IT (incadrat acum in codurile CAEN exceptate de la plata impozitului) are un venit de 5.000 lei/luna (din care profit 2.500 lei). In randurile de mai jos vom vedea ce contributii are de platit in anul 2023 vs. 2024.
Taxe PFA 2024: calcul contributii sociale
Asadar, studiul de caz face referire la o PFA in sistem real si suma de 2500 lei reprezinta venitul net. In continuare vom afla ce contributii datoreaza.
Contributii sociale PFA 2023
Venitul net anual este de 2500 lei *12 = 30000 lei, sub 12 salarii minime pe economie dar peste 6 salarii minime.
Ca urmare PFA -ul nu este obligat sa platreasca contributia la pensii conform art. 148 alin. (1) din codul fiscal.
In schimb, PFA-ul va plati contributia la sanatate la nivelul a 6 salarii minine conform art. 170 alin (1) si alin (4) , litera a) din codul fiscal.
Astfel CASS de plata =3000*6*10% = 1800 lei
Impozitul pe venit este in valoare de 2500 lei*12*10% = 3000 lei
Total contributii an 2023 = 4800 lei
Contributii sociale PFA 2024
Pentru anul 2024 vor fi aplicabile prevederile din proiectul de ordonanta de guvern.
Mentionez ca salariul minim pe economie a devenit incepand cu luna octombrie a anului 2023 este 3300 lei.
In ceea ce priveste CAS nu s-au prevazut modificari in proiectul de ordonanta, prin urmare PFA-ul nu va plati CAS.
In schimb, CASS se va plati la valoarea venitului net. In situatia in care venitul net este sub 6 salarii miime pe economie, CASS se va plati la 6 salarii minime.
In situatia dvs., CASS = 2500*12*10% = 3000 lei.
CASS devine cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe venit prin urmare impozitul pe venit = (2500*12-3000)*10% = 2700 lei
Total contributii an 2024 = 5700 lei
Raspuns oferit in luna octombrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com