Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Declaratii si formulare

Registrul-jurnal de incasari si plati si Registrul de Evidenta Fiscala: ce operatiuni trebuie inregistrate?

Ultima actualizare: 24 Martie 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Registrul-jurnal de incasari si plati si Registrul de Evidenta Fiscala: ce operatiuni trebuie inregistrate?
Registrul-jurnal de incasari si platiregistru de evidenta fiscalacheltuieli deductibilecontabilitate in partida simpla

In acest articol, ne-am propus sa va furnizam informatii utile despre Registrul-Jurnal de Incasari si Plati si Registrul de Evidenta Fiscala. Pentru o gestionare eficienta a activitatilor financiare, iata ce trebuie sa stiti!

Registrul-jurnal de incasari si plati 

Conform Ordinului 170/2015, Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) este documentul contabil care serveste la inregistrarea incasarilor si platilor aferente activitatii persoanelor care conduc evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla.

Metoda sigura si eficienta pentru simplificarea evidentei fiscal-contabile si respectarea legii: contabilitatea in partida simpla! In lucrarea "Contabilitatea in partida simpla" sunt enumerate operatiunile de evidenta contabila din activitatea unei PFA inregistrate in scopuri de TVA, cu accent pe inregistrarile din Registru de incasari si plati, Fisa pentru operatiuni diverse, Fisa mijlocului fix si alte documente contabile relevante.


Registrul-jurnal de incasari si plati se intocmeste intr-un exemplar, inregistrarea operatiunilor pe baza documentelor justificative facandu-se distinct, pe fiecare operatiune de incasare/plata.

In Registrul-jurnal de incasari si plati se inregistreaza atat operatiunile in numerar, cat si cele efectuate prin contul curent de la banca, la valoarea prevazuta in documentele justificative, inclusiv taxa pe valoarea adaugata.

Incasarile din Registrul-jurnal de incasari si plati cuprind:

– sumele incasate din desfasurarea activitatii;
– aporturile in numerar si prin conturi bancare aduse la inceperea activitatii ori in cursul desfasurarii acesteia;


– sumele primite sub forma de credite bancare sau de alte imprumuturi;
– sumele primite ca despagubiri;
– sumele primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii;
– sumele primite reprezentand forme de sprijin cu destinatie speciala din fonduri nerambursabile (subventii);
– alte sume incasate (de exemplu: restituiri de impozite, taxe, penalitati).

Platile din Registrul-jurnal de incasari si plati cuprind:

– platile efectuate in cadrul activitatii desfasurate in scopul realizarii de venituri;
– sumele reprezentand restituirea aporturilor in numerar si prin conturi bancare;
– sumele reprezentand rambursarea de credite bancare sau de alte imprumuturi;
– alte plati efectuate (de exemplu: penalitati, amenzi platite s.a.).

Sumele inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati se totalizeaza lunar.

In conditiile conducerii evidentei contabile in partida simpla cu ajutorul tehnicii de calcul, fiecare operatiune economico-financiara se va inregistra in ordine cronologica, in functie de data efectuarii operatiunii de incasare/plata.

Registrul-jurnal de incasari si plati se editeaza anual sau la cererea organului de control.

Registrul-jurnal de incasari si plati se arhiveaza impreuna cu documentele justificative care au stat la baza intocmirii acestuia.

Continutul minimal obligatoriu de informatii al Registrului-jurnal de incasari si plati este urmatorul:
– data efectuarii operatiunii de incasare/plata;
– denumirea si numarul documentului justificativ care sta la baza inregistrarii operatiunii;
– explicatii privind natura operatiunii;
– suma incasata in numerar sau prin banca, ce rezulta din fiecare document justificativ;
– suma platita in numerar sau prin banca, ce rezulta din fiecare document justificativ.

Registrul de evidenta fiscala

Contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectueaza in sistem real au obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscal (REF), in vederea stabilirii venitului net anual, conform art. 68 alin. (8) din Codul fiscal. Completarea corecta a Registrului de evidenta fiscala are o importanta majora, acesta fiind documentul in baza caruia contribuabilul persoana fizica se autoimpune, atat pentru impozit, cat si pentru contributii.

In REF trebuie sa treceti totalul veniturilor si totalul cheltuielilor pentru intreaga perioada de activitate desfasurata in anul fiscal precedent pana la data depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate.
 
REF vizeaza toti contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectueaza in sistem real, iar completarea lui corecta are o importanta majora, el fiind documentul in baza caruia contribuabilul persoana fizica se autoimpune, atat pentru impozit, cat si pentru contributii.
 
Au obligatia de a completa acest registru toate persoanele fizice care desfasoara activitati independente, indiferent de forma de organizare – PFA, PFI, II, IF, Profesii Liberale.

Registrul trebuie completat cu veniturile obtinute in anul precedent inainte de a depune - Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de catre persoanele fizice privind venitul realizat din Romania. 

Registrul de Evidenta Fiscala se tine dupa caz pe fiecare sursa de venit din cadrul fiecarei categorii de venit, astfel incat venitul brut si cheltuielile deductibile determinate anual sa corespunda cu cele inscrise in Declaratia privind venitul realizat din Romania.

In cazul in care contribuabilul are mai multe surse de venit, evidenta se tine pe fiecare sursa de venit in cadrul aceluiasi Registru de Evidenta Fiscala.

TVA colectata/dedusa potrivit regulilor prevazute in titlul VII - Taxa pe valoarea adaugata nu reprezinta venit/cheltuiala si nu se inregistreaza in Registrul de Evidenta Fiscala;

Constituie cheltuieli deductibile si efectuate in scopul desfasurarii activitatii, cheltuielile care indeplinesc conditiile generale prevazute la art. 68 alin. (4) din Codul fiscal.

Completarea corecta a Registrului de Evidenta Fiscala are o importanta majora, acesta fiind documentul in baza caruia contribuabilul persoana fizica se autoimpune, atat pentru impozit, cat si pentru contributii.
Contribuabilii pot tine Registrul de Evidenta Fiscala in forma scrisa sau electronica cu respectarea modelului si continutului prevazute de legislatia in vigoare. Nu trebuie cumparat nimic de la administratiile ANAF.

Registrul de Evidenta Fiscala se intocmeste intr-un singur exemplar, fara sa se lase randuri libere. Se completeaza cate o fila, dupa caz, pentru fiecare sursa din cadrul fiecarei categorii de venit. Registrul se pastreaza la domiciliul fiscal al contribuabilului.


Informatii oferite in luna martie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com






Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X