Noul proiect de OUG are ca scop consolidarea disciplinei bugetare si economico-financiare, vizand si perfectionarea managementului la nivelul unor operatori economici. Prin aceste masuri, cuprinse si in Programul de guvernare pe perioada 2009-2012, se are in vedere indeplinirea unor obiective precum inasprirea gradului de sanctionare pentru evaziunea fiscala si cresterea graduala a functiei preventive a controlului fiscal-bugetar, tinte care, odata atinse, ar trebui sa duca la o reducere a evaziunii fiscale. Unele dintre aceste modificari sunt create si pe fondul prevederilor incluse in acordul incheiat cu Fondul Monetar International.
Printre obiective se numara si dezvoltarea capacitatii de a masura deficitul fiscal in baza de angajamente (accrual), fapt care este inscris si in prevederile Regulamentului CE nr. 2223/1996 privind transmiterea datelor referitoare la conturile nationale si angajamentele asumate prin Scrisoarea de Intentie din iunie 2011 adresata Fondului Monetar International privind perfectionarea sistemului de raportare pentru intreprinderile de stat ce vor fi adaugate bugetului general consolidat conform definitiei ESA.
Legislatia actuala in domeniul financiar-bugetar nu include prevederi care sa reglementeze continutul creantei bugetare, titlul de creanta bugetara pentru diferentele constatate de control, accesoriile si modul de calcul al acestora sau termenele de plata ale diferentelor si accesoriilor stabilite de control. Activitatea de control financiar al statului este actualmente exercitata prin intermediul Directiei Generale de Control Financiar si al structurilor subordonate apartinand directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti care urmeaza sa exercite si activitatea de inspectie economico-financiara.
Actualul proiect tine astfel cont de dispozitiile Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 79 din 18 iunie 2008 privind masurile economico-financiare la nivelul unor operatori economici, cu modificarile si completarile ulterioare si are drept scop reglementarea inspectiei economico-financiare, care se efectueaza la regiile autonome, societatile si companiile nationale si societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativteritoriala este actionar unic sau majoritar, precum si la filialele acestora.
Noul proiect de OUG prevede dispozitii clare pentru o serie de aspecte care tin de organizarea si functionarea inspectiei economico-financiare la operatorii economici:
- atributiile, competentele si obiectivele inspectiei economico-financiare;
- exercitarea inspectiei economico-financiare (control ex-ante, control operativ si control ex-post, separat sau combinat);
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
- cadrul metodologic de efectuare a inspectiei economico-financiare;
- intocmirea actelor de inspectie economico-financiara si valorificarea constatarilor inscrise in acestea;
- obligatiile operatorilor economici verificati;
- contraventiile, sanctiunile si caile de atac.