Toate penalitatile, dobanzile si accesoriile obligatilor bugetare scadente la 31 martie ar putea fi anulate atat pentru persoanele fizice, cat si pentru cele juridice, reiese dintr-o initiativa legislativa inregistrata recent la Senat.
Initiatorii, 7 membri ai partidului PSD, solicita procedura de urgenta pentru aceste masuri. "Initiativa legislativa are drept scop anularea obligatiilor fiscale accesorii, daca contribuabilii platesc obligatiile bugetare fiscale principale restante pana la data de 15 decembrie 2021.", se arata in expunerea de motive.
Initiatorii subliniaza ca obligatiile accesorii ingreuneaza conformarea la plata a obligatiilor bugetare, in contextul actual al dificultatilor financiare cu care se confrunta contribuabilii afectati direct sau indirect de criza SARS-COV-2. Acesta mai sustin ca
OUG nr. 69/2020 a avut un impact pozitiv, dar ca masurile prevazute nu au fost suficiente din cauza prelungirii crizei SARS-COV-2.
"Astfel, prin promovarea si adoptarea prezentului act normativ venit atat in intampinarea contribuabililor care se confrunta cu dificultati financiare, a mediului de afaceri care va primi o noua gura de oxigen in cazul in care an activitati economice viabile, cat si in intampinarea statului prin recuperarea unor creante bugetare, necesare pentru asigurarea cheltuielilor statului".
Iata ce prevede proiectul de lege privind anularea unor obligatii accesorii:
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Art.l - (1) Prezenta lege se aplica pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice.
(2) In sensul prezentei legi, prin obligatii bugetare principale restante la data de 31 martie 2021 inclusiv, se intelege:
a) obligatii bugetare pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata pana la data de 31 martie 2021 inclusiv, precum si obligatiile fiscale principale scadente pana la data de 31 martie 2021;
b) diferentele de obligatii bugetare principale stabilite prin decizii de impunere comunicate pana la data de 3 1 martie 2021 inclusiv, chiar daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata prevazut la art.156 alin (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si diferentele de obligatii bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2021 inclusiv, stabilite de organul fiscal central prin decizie de impunere emisa si comunicata pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, ca urmare a unei inspectii fiscale sau a verificmi situatiei fiscale personale;
c) obligatiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2021 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisa din oficiu de organul fiscal sau prin declaratie de impunere depusa cu intarziere de catre contribuabil, in perioada cuprinsa intre 1 aprilie 2021 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
d) alte obligalii de plata individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal in vederea recuperarii la data de 31 martie 2021 inclusiv, precum si obligatiile bugetare principale stabilite de alte organe decat organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2021, transmise spre recuperare organelor fiscale in perioada cuprinsa intre 1 aprilie 2021 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
(3) Nu sunt considerate obligatii de plata restante la data de 31 martie 2021 inclusiv:
a) obligatiile bugetare pentru care s-au acordat si sunt in derulare inlesniri la plata, potrivit legii, la data de 31 martie 2021 inclusiv;
b) obligatiile de plata stabilite in acte administrative a caror executare este suspendata in conditiile legii, la data de 31 martie 2021 inclusiv.
Sunt considerate restante la data de 3 1 martie 2021 inclusiv, si obligatiile de plata care, la aceasta data, se afla in oricare dintre situatiile prevazute la alin. (3), iar ulterior acestei date, dar nu mai tarziu de data de 15 decembrie 2021 inclusiv, inlesnirea la plata isi pierde valabilitatea sau, dupa caz, inceteaza suspendarea executarii actului administrativ fiscal.
Pentru obligatiile prevazute la alin. (3) lit. b), debitorii pot renunta la efectele suspendarii actului administrativ fiscal pentru a beneficia de anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor. In acest caz, debitorii trebuie sa depuna o cerere de renuntare la efectele suspendarii actului administrativ fiscal pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
(4) Sunt considerate restante la data de 31 martie 2021 inclusiv, si obligatiile de plata care, la aceasta data, se afla in oricare dintre situatiile prevazute la alin. (3), iar ulterior acestei date, dar nu mai tarziu de data de 15 decembrie 2021 inclusiv, inlesnirea la plata isi pierde valabilitatea sau, dupa caz, inceteaza suspendarea executarii actului administrativ fiscal.
(5) Pentru obligatiile prevazute la alin. (3) lit. b), debitorii pot renunta la efectele suspendarii actului administrativ fiscal pentru a beneficia de anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor. In acest caz, debitorii trebuie sa depuna o cerere de renuntare la efectele suspendarii actului administrativ fiscal pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
(6) Accesoriile aferente unor obligatii bugetare principale reprezentand ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene nu se amana la plata si nu se anuleaza, daca institutia sau autoritatea publica care a transmis organului fiscal titlul executoriu in vederea recuperarii trebuie sa vireze la bugetul Uniunii Europene, conform legii, respectivele accesorii.
(7) Prevederile prezentei leg! se aplica in mod corespunzator de catre:
a) organele vamale pentru creantele vamale. In acest sens, decizia pentru regularizarea situatiei privind obligatiile suplimentare stabilite de controlul vamal este asimilata deciziei de impunere emise de catre organele de inspectie fiscala;
b) organele fiscale centrale pentru obligafiile bugetare stabilite de catre organele de inspectie economico-financiara, prin dispozitii obligatorii si procese-verbale.
Art.2 - Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 martie 2021 inclusiv, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) toate obligatiile bugetare principale restante la data de 31 martie 2021 inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
b) sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligatiile bugetare principale si accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plata cuprinse intre data de 1 aprilie 2021 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
c) debitorul sa aiba depuse toate declara|iile fiscale, potrivit vectorului fiscal, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. Aceasta conditie se considera indeplinita si in cazul in care, pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal central;
d) debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor dupa indeplinirea in mod corespunzator a conditiilor prevdzute la lit. a) - c), dar nu mai tarziu de data de 15 decembrie 2021 inclusiv, sub sanctiunea decaderii.
Art.3 - (1) Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente diferentelor de obligatii bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obliga|iile bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 martie 2021 inclusiv, administrate de organul fiscal central, se anuleaza daca sunt mdeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) declaratia rectificativa este depusa mcepand cu data de 1 aprilie 2021 pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
b) toate obligatiile bugetare principale individualizate in declaratia rectificativa se sting prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
c) sunt indeplinite, in mod corespunzator, condiliile prevazute la art.2 lit. b) -d).
(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile si in cazul corectarii erorilor din deconturile de taxa pe valoarea adaugata efectuate potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Art.4 Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligaliilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 martie 2021 inclusiv si stinse pana la aceasta data, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ si in mod corespunzator conditiile prevazute la art. 2 lit. b) - d).
Art.5 - (1) Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2021 inclusiv si individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) toate diferentele de obligatii bugetare principale individualizate in decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din aceeasi lege;
b) cererea de anulare a accesoriilor se depune in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sanctiunea decaderii.
(2) In sensul prezentului articol, prin inspectie fiscala sau verificare a situatiei fiscale personale in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei legi se intelege acea inspectie sau verificare pentru care nu s-a comunicat persoanei controlate decizia de impunere pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art.6 - (1) Debitorii care intentioneaza sa beneficieze de anularea obligatiilor bugetare accesorii potrivit prezentei legi pot notifica organul fiscal central cu privire la intentia lor, pana cel mai tarziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor prevazuta la art. 2 lit. d).
(2) Dupa primirea notificarii prevazute la alin. (1), organul fiscal central verifica daca debitorul si-a mdeplinit obligatiile declarative potrivit vectorului fiscal pana la data depunerii notificarii, efectueaza stingerile, compensarile si orice alte operatiuni necesare in vederea stabilirii cu certitudine a obligatiilor bugetare ce constitute conditie pentru acordarea facilitatii fiscale potrivit art. 2-5. in cazul in care se constata ca debitorul nu si-a indeplinit obligatiile declarative, organul fiscal il indruma potrivit art. 7 din Legea nr.207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data depunerii notificarii, organul fiscal central elibereaza din oficiu certificatul de atestare fiscala, pe care il comunica debitorului.
(4) Organul fiscal are obligatia de a clarifica cu debitorul eventualele neconcordante cu privire la obligatiile bugetare ce constitute conditie pentru acordarea facilitatii fiscale sau a celor care pot fi anulate, potrivit art. 2 - 5.
(5) Pentru debitorii care au notificat organul fiscal potrivit alin. (1):
a) dobanzile, penalitatile §i toate accesoriile, care pot face obiectul anularii, se amana la plata in vederea anularii. In acest caz, organul fiscal central emite decizie de amanare la plata a dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor;
b) procedura de executare silita nu incepe sau se suspenda, dupa caz, pentru obligatiile accesorii amanate la plata potrivit lit. a);
c) obligatiile accesorii amanate la plata potrivit lit. a) nu se sting pana la data solutionarii cererii de anulare a accesoriilor sau pana la data de 15 decembrie 2021 inclusiv, in cazul in care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.
(6) Prevederile alin. (5) simt aplicabile si pe perioada cuprinsa intre data depunerii cererii de anulare a accesoriilor si data emiterii deciziei de solutionare a cererii potrivit art. 8 alin. (1).
(7) Decizia de amanare la plata a dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor isi pierde valabilitatea in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) la data emiterii deciziei de anulare a accesoriilor sau a deciziei de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, dupa caz;
b) la data de 15 decembrie 2021 inclusiv, m cazul in care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.
Art.7 - (1) Prin derogare de la prevederile art. 236 din Legea nr.207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data de 15 decembrie 2021 inclusiv, debitorii care au notificat organul fiscal potrivit art. 6 si au dispuse masuri de executare silita prin poprire la data intrarii in vigoare a prezentei legi, de catre organul de executare fiscala, asupra disponibilitatilor banesti, pot efectua plata sumelor inscrise in adresele de infiintare a popririi din sumele indisponibilizate, altele decat cele reprezentand obligatii de plata care fac obiectul amanarii la plata in vederea anularii potrivit art. 6 alin. (5) lit. a).
(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile §i pentru masurile de executare silita prin poprire, dispuse, potrivit legii, intre data intrarii in vigoare a prezentei legi si data de 15 decembrie 2021 inclusiv.
Art.8 - (1) Cererea de anulare a accesoriilor, depusa potrivit prezentei legi, se solutioneaza prin decizie de anulare a accesoriilor sau, dupa caz, decizie de respingere a cererii de anulare a accesoriilor.
(2) Un debitor poate beneficia de anularea accesoriilor potrivit prezentei legi in oricare dintre situatiile prevazute la art. 2-5, independent sau cumulat, daca sunt indeplinite conditiile pentru acordarea anularii.
Art.9 - (1) Debitorii care la data intrarii in vigoare a prezentei legi beneficiaza de esalonarea la plata a obligatiilor fiscale potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cei care obtin esalonarea in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prezentei legi si data de 15 decembrie 2021 inclusiv, pot beneficia de anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor in conditiile art. 3-5.
(2) Debitorii care la data intrarii in vigoare a prezentei legi beneficiaza de esalonarea la plata a obligatiilor fiscale potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cei care obtin esalonarea in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prezentei legi si data de 15 decembrie 2021 inclusiv, pot beneficia, in baza cererii de anulare a dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor, depuse pana la data de 15 decembrie 2021 inclusiv, de anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor, daca esalonarea la plata se finalizeaza pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. In acest caz, accesoriile incluse in ratele de esalonare cu termene de plata dupa data intrarii in vigoare a prezentei legi achitate
odata cu plata ratei de esalonare se restituie potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. In situatia in care esalonarea la plata aflata in derulare cuprinde numai obligatii de plata accesorii, debitorii pot beneficia de anularea accesoriilor ramase de plata din inlesnirea la plata acordata, fara a le mai achita, urmand ca, in baza cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal sa emita decizia de anulare a accesoriilor, precum si decizia de finalizare a esalonarii la plata.
Art. 10 - (1) In cazul obligatiilor bugetare restante la data de 31 martie 2021 inclusiv, datorate bugetelor locale, prevederile prezentei legi se aplica de catre unitatile administrativ-teritoriale.
(2) Procedura de acordare a anularii accesoriilor in cazul obligatiilor restante prevazute la alin.(1) se aproba prin hotarare a consiliului local, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Art. 11 Prevederile prezentei legi sunt aplicabile si in cazul obligatiilor bugetare administrate de alte institutii sau autoritati publice. In acest caz, cererea de anulare a accesoriilor se depune si se solutioneaza de catre institulia sau autoritatea publica care administreaza respectivele obligatii bugetare.
Art. 12 Debitorii care, la data de 15 decembrie 2021 inclusiv, au cereri dc rambursare in curs de solutionare pentru care, ulterior acestei date, organul fiscal respinge total sau partial rambursarea beneficiaza de anularea obligatiilor bugetare accesorii potrivit prezentei legi, daca achita obligatiile bugetare de care depinde anularea, nestinse prin compensare cu sumele individualizate in cererea de rambursare, in termen de 30 de zile de la data comunicarii deciziei prin care se respinge rambursarea.
Art. 13 Facilitatea fiscala reprezentand anularea accesoriilor prevazuta de prezentei legi isi mentine valabilitatea si in urmatoarele cazuri:
a) in cazul desfiintarii actului administrativ fiscal in procedura de solutionare a contestatiei chiar daca s-a dispus emiterea unui non act administrativ fiscal;
b) in cazul in care ulterior emiterii certificatului de atestare fiscala potrivit art.6, organul fiscal constata existenta unor obligatii bugetare ce nu au fost incluse in certificatul de atestare fiscala.
Art. 14 Impotriva actelor administrative fiscale emise potrivit prezentei legi se poate formula contestatie potrivit art.268-281 din Legea nr.207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 15 - (1) Procedura de aplicare a prezentei legi se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, la propunerea presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in cazul obligatiilor bugetare administrare de catre organul fiscal central, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(2) in cazul obligatiilor bugetare administrate de alte institutii sau autoritati publice, cu exceptia unitatilor administrativ-teritoriale si a subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti, procedura de aplicare a prezentei legi se aproba de conducatorul institutiei sau autoritatii publice, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.