Daca ai dileme referitoare la intocmirea acestui act, ti-am pregatit in continuare un ghid util care cuprinde de la definitie si noutati legislative pana la studii de caz actualizate.
Ce este borderoul de achizitie?
Borderoul de achizitie este un document de inregistrare in gestiune a unor produse cumparate. De asemenea, este util pentru inregistrarea in contabilitate a valorii produselor achizitionate. Asadar, acest act justifica sumele primite ca avans spre decontarea achizitiilor ori decontarea sumelor platite pentru achizitii.
Borderoul de achizitie serveste ca:
-
document de inregistrare in gestiune a bunurilor cumparate de la persoane fizice;
-
document justificativ de inregistrare in contabilitate a valorii bunurilor cumparate;
-
document pentru justificarea sumelor primite ca avans spre decontare pentru achizitii sau pentru decontarea sumelor platite pentru achizitii de la persoane fizice.
De retinut ca documentele justificative provenite din tranzactii/operatiuni de cumparare a unor bunuri de la persoane fizice, pe baza de borderou de achizitie/carnet de comercializare, pot fi inregistrate in contabilitate numai in cazul in care se face dovada intrarii in gestiune a bunurilor respective.
Cine intocmeste borderoul de achizitie?
Borderoul de achizitie se intocmeste de catre persoana care efectueaza aprovizionarea cu bunuri de la persoane fizice, in momentul achizitiei.
Borderoul de achizitie trebuie sa fie insotit de dispozitia de plata (banii platiti vanzatorului), astfel incat cumparatorul sa poata scadea in contabilitate cu cheltuiala respectiva.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 - REDUCERE 40
Cartea verde a contabilitatii - REDUCERE 40
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Atentie!
Incepand cu luna mai 2015, nu se mai poate utiliza borderoul de achizitie de la producatori individuali cod 14-4-13/b la cumpararea produselor agricole de la producatori agricoli persoane fizice, conform art. 20 lit. a) din Legea 145/2014. In locul borderoului de achizitii se va folosi carnetul de comercializare.
Borderoul de achizitie - termen de pastrare
Daca ai o nelamurire legata de termenul de pastrare a borderoului de achizitie, afla ca baza legala apare in Anexa nr. 4 din O.M.F.P. nr. 2.634/2015.
Potrivit legislatiei in vigoare, borderoul de achizitie se numara printre documentele financiar-contabile care trebuie pastrate timp de 5 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite.
Borderou de achizitie de la persoane fizice - model
Iata mai jos cum arata un model de borderou de achizitie de la persoane fizice:
Semnatura achizitorului Semnatura gestionarului
Borderou de achizitie - studii de caz utile
Cu ajutorul unor studii de caz, clarificam in continuare mai multe aspecte legislative referitoare la borderoul de achizitii.
Studiul de caz 1. Borderoul de achizitie. Inregistrarea in contabilitate a intrarilor de produse
Un producator de produse lactate a infiintat o societate comerciala la care este asociat unic, pentru a comercializa propriile produse. Este corect sa comercializeze produsele proprii prin firma sa? Pentru inregistrarea in contabilitate a intrarilor de produse este suficient borderoul de achizitii?
Raspunsul specialistului
Pentru achizitia produselor de la persoana fizica (producator) se va intocmi Borderou de achizitie si Nota de receptie si constatare de diferente (NIR), conform prevederilor din OMFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabil:
Anexa 1 NORME GENERALE din 5 noiembrie 2015 de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile
A. Aspecte generale
6. Documentele justificative provenite din tranzactii/ operatiuni de cumparare a unor bunuri de la persoane fizice, pe baza de borderou de achizitie/carnet de comercializare, pot fi inregistrate in contabilitate numai in cazul in care se face dovada intrarii in gestiune a bunurilor respective.
Studiul de caz 2. Borderou de achizitie persoane fizice. Completare D394
O societate inregistrata in scopuri de TVA evidentiaza bonurile fiscale pentru achizitii diverse sub valoarea de 100 euro in declaratia 394? Dar cele peste 100 euro, in situatiile cand au sau nu au codul unic de inregistrare a cumparatorului? Dar borderouri de achizitii de la persoane fizice neinregistrate fiscal?
Raspunsul specialistului
Conform prevederilor din Intructiunile de completare a D394 din OPANAF 3769/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, declaratia trebuie sa contina facturile care au fost primite in perioada de raportare, indiferent de data la care intervine exigibilitatea TVA, inclusiv cele care au inscrisa mentiunea "taxare inversa" sau "TVA la incasare", precum si borderourile de achizitii de bunuri, filele din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol in cazul achizitiilor efectuate de la persoane fizice, contracte incheiate cu persoane fizice si/sau alte documente.
De asemenea, in declaratie se inscrie valoarea totala a facturilor simplificate si a bonurilor fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate conform prevederilor art. 319 alin. (12), (13) si (21) din Codul fiscal, daca au inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului.
Potrivit prevederilor de la 319 alin.12, 13 si 21 din Codul fiscal:
(12) Persoana impozabila care are obligatia de a emite facturi conform prezentului articol, precum si persoana impozabila care opteaza pentru emiterea facturii potrivit alin. (11) pot emite facturi simplificate in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) atunci cand valoarea facturilor, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 euro. Cursul de schimb utilizat pentru determinarea in euro a valorii facturii este cursul prevazut la art. 290;
b) in cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factura conform alin. (2).
13) In urma consultarii Comitetului TVA instituit in temeiul prevederilor art. 398 din Directiva 112, prin ordin al ministrului finantelor publice se aproba ca persoana impozabila care are obligatia de a emite facturi conform prezentului articol, precum si persoana impozabila care opteaza pentru emiterea facturii potrivit alin. (11) sa inscrie in facturi doar informatiile prevazute la alin. (21), in urmatoarele cazuri, conform procedurii stabilite prin normele metodologice:
a) valoarea facturii, inclusiv TVA, este mai mare de 100 euro, dar mai mica de 400 euro. Cursul de schimb utilizat pentru determinarea in euro a valorii facturii este cursul prevazut la art. 290; sau
b) in cazul in care practica administrativa ori comerciala din sectorul de activitate implicat sau conditiile tehnice de emitere a facturilor face/fac ca respectarea tuturor obligatiilor mentionate la alin. (20) sau la alin. (23) sa fie extrem de dificila.
(21) Facturile emise in sistem simplificat in conditiile prevazute la alin. (12) si (13) trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
a) data emiterii;
b) identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
c) identificarea tipului de bunuri sau servicii furnizate;
d) suma taxei colectate sau informatiile necesare pentru calcularea acesteia;
e) in cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factura in conformitate cu prevederile alin. (2), o referire specifica si clara la factura initiala si la detaliile specifice care se modifica.
Prin urmare, in D394 se declara borderourile de achizitie de la persoane fizice, bonurile fiscale pana la 100 euro respectiv cele peste 100 de euro, care au inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului si indeplinesc conditiile unei facturi simplificate.