Incepand cu data de 19 iulie 2021, toti angajatorii din Romania sunt obligati sa isi informeze noii salariati cu varsta pana in 45 de ani in legatura cu aderarea la un fond de pensii private obligatorii (Pilonul II), informeaza APAPR (Asociatia pentru pensiile administrate privat din Romania).
Modificarea legislativa vizeaza in principal constientizarea salariatilor aflati la primul loc de munca, respectiv cei care au obligatia legala de a-si alege fondul de pensii de Pilon II in primele 4 luni de la intrarea in piata muncii. Tinerii care nu isi aleg fondul de pensii la care sa contribuie sunt repartizati aleatoriu de Casa Nationala de Pensii Publice (CNPP) la unul dintre cele 7 fonduri de Pilon II.
"Salariatii care nu se afla la primul loc de munca nu trebuie sa isi aleaga fondul de pensii, ei fiind deja integrati in Pilonul II. In prezent, 7,7 milioane de romani contribuie deja la un fond de pensii private obligatorii. Cei care nu cunosc la ce fond contribuie pot completa acest formular ASF si vor fi contactati in cel mai scurt timp de administratorul fondului de pensii private la care au contul personal.", informeaza APAPR.
Noua obligatie pentru angajatori este data de Ordinul nr. 585/2021 privind modificarea si completarea modelului-cadru al contractului individual de munca, prevazut in anexa la Ordinul ministrului muncii si al solidaritatii sociale nr. 64/2003 (M. O. 712 din 19 iulie 2021). Astfel, la litera M punctul 4, dupa litera c) se introduce o noua litera, litera c¹), cu urmatorul cuprins:
„c¹) sa informeze angajatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat;”.
Obligatia angajatorilor vizeaza informarea tuturor salariatilor prevazuti la Art. 30 din Legea 411/2004 care guverneaza Pilonul II de pensii private: atat pe cei sub 35 de ani (aderare obligatorie la Pilonul II), cat si pe cei intre 35-45 de ani (aderare optionala). Desi sunt obligati sa faca aceasta informare tuturor noilor salariati cu varsta sub 45 de ani, angajatorii nu cunosc nici istoricul de munca, nici starea de apartenenta (sau nu) la Pilonul II a noilor salariati.
Pentru a veni in sprijinul angajatorilor si a usura aceasta noua sarcina administrativa, APAPR a pregatit un model de scrisoare pe care angajatorii o pot descarca si printa sau trimite tuturor salariatilor: scrisoarea poate fi descarcata de AICI. Aceasta indeplineste obligatia din noul Ordin 585 / 2021, tine cont de toate situatiile posibile si in acelasi timp indruma salariatii catre site-ul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) pentru o informare deplina si corecta privind Pilonul II.
Examen Consultant Fiscal 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
APAPR saluta aceasta modificare legislativa promovata de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale (MMPS), despre care considera ca este extrem de utila si ca va spori semnificativ gradul de informare.
„Am avut un dialog institutional foarte eficient cu conducerea Ministerului Muncii, in urma caruia a rezultat acest Ordin 585 / 2021. Implicarea angajatorilor in procesul de informare a salariatilor cu privire la Pilonul II va creste gradul de cunoastere si interes, cu beneficii certe pentru toti salariatii din Romania. Acest demers reusit al APAPR vine in continuarea eforturilor noastre din ultimii 4 ani, in care am desfasurat numeroase campanii nationale de informare referitoare la drepturile si beneficiile romanilor din Pilonul II de pensii private obligatorii”, a declarat Radu Craciun, Presedintele APAPR.