email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Anulare cod de TVA la cerere. Cum procedam privind TVA neexigibila achitata dupa scoaterea de la TVA?

TVAleasingajustare TVAreevaluareamortizaremijloc fixTVAOMFP 3055/2009


Analiza noastra reia astazi raspunsul oferit de consultantii nostri in data de 5 noiembrie cu privire la
un bun utilizat in sistem de leasing financiar. Transferul dreptului de proprietate. Ajustare TVA.


Vom raspunde, prin cele ce urmeaza, intrebarilor de mai jos:

1. La ajustarea TVA, in speta prezentata, se ajusteaza strict numai TVA care a fost dedusa, aferenta primei plati si a ratelor de leasing aferente perioadei Aprilie 2012-August 2013, fara sa fie luat in calcul (la ajustarea) TVA la dobanda capitalului si a taxelor de somatie purtatoare de TVA. Este corect?

2. In ceea ce priveste punctul 3 din raspuns, cum se procedeaza cu amortizarea lunara daca in fiecare luna este marita valoarea mijlocului fix cu TVA?

3. Din punctul de vedere al TVA neeligibila ramasa sold debitor la 31.08.2013, ct. 4428 Furnizor Leasing, a fost inregistrat 4481 = 4428, iar de fiecare data cand sunt platite facturile de leasing restante sunt completate, platite dupa data de 01.09.2013 cand firma nu mai era platitoare de TVA, se depune declaratia 307 cu semnul minus si se recupereeaza TVA inregistrata in 4481 de la stat. Este corect?

4. Societarea, in speta prezentata, mai are in patrimoniu o imobilizare in curs de executie, ct. 231, lucrare inceputa in anul 2007. La ajustarea TVA s-a tinut cont de cheltuielile efectuate cu TVA 19 % si 24%. Este corect?

Opinia consultantilor:

1. Da, intr-adevar, se ajusteaza doar TVA pentru avans si rate, din perioada aprilie 2012 - august 2013, fara a se ajusta TVA dedusa pentru dobanda, somatie etc.

2. In conditiile in care valoarea mijlocului fix se va majora luna de luna cu valoarea TVA din factura de rate primita de la societatea de leasing, pe perioada de anulare a codului de TVA, atunci luna de luna se va recalcula si amortizarea.

Astfel, amortizarea va creste luna de luna cu TVA inclusa in valoarea bunului raportat la durata ramasa din fiecare luna.

O alta varianta ar fi ca TVA respectiva sa fie inregistrat in contul 231 (pe factura efectuandu-se inregistrarea 231 = 404 cu TVA aferenta ratei), urmand ca la finalizarea leasingului soldul acestui cont sa fie transferat in contul autovehiculului cu majorarea de valoare aferenta.

Exemplu:
Cazul in care TVA majoreaza in fiecare luna in valoarea mijlocului fix:
Presupunem urmatoarele date la data de 30.09.2013:

    valoarea de intrare a mijlocului fix = 10.000 lei
    durata ramasa de amortizat = 55 luni
    amortizare calculata pana la 30.09.2013 = 2.363 lei
    valoare ramasa = 7.637 lei
    amortizare lunara = 139 lei.

In luna septembrie 2013 se inregistreaza TVA din factura de leasing, aferenta ratei: 2133 = 404  300 lei.
Cu aceasta valoare se va majora valoarea bunului, iar valoarea ramasa recalculata se va raporta la durata ramasa rezultand noua amortizare lunara;
(10.000 lei + 300 lei - 2.363 lei) : 55 luni = 144 lei
sau valoarea noua ramasa la 30.09.2013 este 7.637 lei + 300 lei = 7.937 lei; noua amortizare lunara = 7.937 lei : 55 luni = 144 lei.
Noua amortizare lunara de 144 lei se va inregistra in contabilitate incepand cu luna octombrie 2013: 6811 = 2812  144 lei.
 
In luna octombrie 2013:

    valoarea de intrare a mijlocului fix = 10.300 lei (10.000 lei - 300 lei)
    durata ramasa de amortizat = 54 luni
    amortizare calculata pana la 31.10.2013 = 2.507 lai (2.363 lei + 144 lei)
    valoare ramasa = 7.793 lei (10.300 lei - 2.507 lei sau 7.937 lei - 144 lei
    amortizare lunara = 144 lei.

In luna oct. 2013 se inregistreaza TVA din factura de leasing, aferenta ratei: 2133 = 404  300 lei.
Recalcule la 31.10.2013, dupa majorarea valorii cu suma de 300 lei:

    noua valoare de intrare = 10.600 lei (10.300 lei + 300 lei)
    valoarea ramasa noua la 31.10.2013 = 8.093 lei (7.793 lei + 300 lei)
    durata ramasa = 54 luni
    amortizare lunara recalculata la 31.10.2013 = 8.093 lei : 54 luni = 150 lei.

In luna nov .2013 se inregistreaza TVA din factura de leasing, aferenta ratei: 2133 = 404  310 lei si amortizarea lunara: 6811 = 2812   150 lei.
Recalcule la 30.11.2013:

    noua valoare de intrare = 10.910 lei (10.600 lei + 310 lei)
    valoarea ramasa noua la 31.10.2013 = 8.403 lei (8.093 lei + 310 lei)
    durata ramasa = 53 luni
    amortizare lunara recalculata la 30.11.2013 = 8.403 lei : 53 luni = 159 lei.

Aceste operatiuni se repeta pana la finalul contractului de leasing (aprilie 2017), urmand, apoi, ca din mai 2017 si pana la finalizarea duratei de amortizare sa se inregistreze doar amortizarea lunara calculata in aprilie 2017 (dupa inregistrarea TVA aferenta ultimei rate de leasing).
 
Cazul in care TVA se inregistreaza in contul 231, iar valoarea acesteia va majora valoarea bunului la finalul contractului de leasing:

    lunar, se face inregistrarea 231 = 404 cu TVA din fiecare factura aferenta ratei de leasing.
    in aprilie 2017 se face inregistrarea: 2133 = 231 cu suma colectata in contul 231 din aceasta operatiune.
    la 30.04.2017 se recalculeaza amortizarea conform modelului de mai sus:

Presupunem urmatoarele date la data de 30.09.2013:

    valoarea de intrare a mijlocului fix = 10.000 lei
    durata ramasa de amortizat = 55 luni
    amortizare calculata pana la 30.09.2013 = 2.363 lei
    valoare ramasa = 7.637 lei
    amortizare lunara = 139 lei.

La data de 30.04.2017 presupunem ca avem in contul 231 suma de 5.000 lei, o durata ramasa de amortizat de 43 de luni si o valoare ramasa de amortizat de 2.300 lei.
Recalcule la 30.04.2017:

    noua valoare a bunului = 15.000 lei (10.000 lei + 5.000 lei)
    noua valoare ramasa de amortizat = 7.300 lei (2.300 lei + 5.000 lei)
    durata ramasa = 43 luni
    noua amortizare lunara = 170 lei (7.300 lei : 43 luni).

Incepand cu luna mai 2017, amortizarea lunara va fi de 170 lei si se va inregistra: 6811 = 2812 170 lei, pana la finalizarea duratei de amortizare.
 
3. Asa cum am prezentat, leasingul este considerat o prestare de serviciu, care se consuma imediat, fara a ramane "in sold".


La data anularii codului de TVA la cerere (conform art. 153 alin. (9) litera g)), Codul fiscal mentioneaza doar o singura situatie in care societatea isi poate exercita dreptul de deducere aferent soldului contului 4428 pentru achizitii neachitate pina la data anularii codului de TVA. Conform acestei situatii, TVA neachitata pentru achizitiile efectuate inainte de scoaterea de la TVA se deduce, la momentul platii, doar pentru bunurile achizitionate anterior si care nu sunt pe stoc la data anularii codului de TVA.

Deci, deducerea pentru 4428 platit ulterior anularii codului de TVA este permisa doar in situatia bunurilor (nu si serviciilor) si care nu se afla in stoc la data anularii.

Reglementarea in acest sens se regaseste la punctul 45 alin. (14) din normele date in aplicarea art. 145 din Codul fiscal:

"(14) In cazul persoanelor impozabile care au efectuat achizitii pe perioada in care au aplicat sistemul TVA la incasare sau al celor care au efectuat achizitii de la persoane impozabile care aplicau sistemul TVA la incasare, pentru care deducerea taxei se exercita potrivit prevederilor art. 145 alin. (1^1) si (1^2) din Codul fiscal, care sunt scoase din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, potrivit art. 153 alin. (9) lit. g) din Codul fiscal, in vederea aplicarii regimului special de scutire prevazut la art. 152 din Codul fiscal, taxa neachitata aferenta achizitiilor respective efectuate inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA se deduce potrivit prevederilor art. 145 - 147 din Codul fiscal, la data platii, in situatia in care bunurile achizitionate nu se aflau in stoc la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA. Deducerea se realizeaza prin inscrierea sumelor deduse in declaratia depusa potrivit prevederilor art. 156^3 alin. (9) lit. c) din Codul fiscal si restituirea sumelor respective de la bugetul de stat."
 
Asadar, TVA neexigibila aferenta ratelor de leasing neachitate la data scoaterii de la TVA nu se deduce pe masura platii acestora - dupa data anularii codului de TVA -, devenind o taxa nerecuperabila, majorand, deci, valoarea bunului.
Ca urmare, TVA neexigibila nu se recupereaza si nu se va depune nici o declaratie in acest sens.
 
In situatia inchiderii, la 31.08.2013, a TVA neexigibila aferenta facturilor neachitate la aceasta data, nu ar trebui utilizat contul 4481 - care este un cont de pasiv si isi incepe functiune prin creditare -, ci contul 4482 - care este un cont de activ, care isi incepe functiunea prin debitare.
La fiecare plata a facturii de leasing, personal recomand urmatoarele inregistrari:

    plata facturii:

404 = 5121 - cu valoarea facturii

    regularizare tva neexigibila:

> pentru dobanda, somatie etc:
666 / 658 / 628 = 4482 - cu TVA aferenta dobanzii si somatiei
> pentru ratele de leasing:
2133 = 4482 sau 231 = 4482 - cu TVA aferenta ratelor.

Majorarea valorii si recalulul amortizarii lunare se vor face conform modalitatilor prezentate la punctul 2.
 
4. Pentru investitia in curs de executie aflata in soldul contului 231 la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA, la cerere, trebuie efectuata ajustarea TVA in favoarea statului.
Ajustarea se face in functie de cota de TVA dedusa in vigoare la data achizitiei bunurilor/serviciilor inregistrate in contul 231 (19% si/sau 24%).

Rezultatul acestei ajustari se declara fie in ultimul decont depus inainte de data anularii codului de TVA (in decontul lunii august - indiferent de perioada impozabila), fie prin depunerea declaratiei 307 si plata TVA rezultata din ajustare.
Baza legala fata de aceasta situatie este urmatoarea:

-    art. 148 alin. (1) litera c) din Codul fiscal si punctul 53 alin. (6) din normele aferente;
-    punctul 61 alin. (6) litera b), (7) si (8) din normele date in aplicarea art. 152.

 
Alte reglementari incidente:

-    planul de conturi prevazut in Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009.

Raspuns oferit de consultantii www.portalcontabilitate.ro




de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

NOU! Sistemul e-Factura a devenit obligatoriu!


 Ce aveti de facut pentru a respecta legea?

Raspunsurile exacte va sunt oferite de reputatul consultant fiscal Ionut Jinga. Acesta va explica in detaliu procedurile de urmat si toate subtilitatile utilizarii celor 2 instrumente intr-o lucrare “fierbinte” in contextul actual - e-FACTURA. e-TRANSPORT 2024. Noutati, Obligatii, sanctiuni.

In lucrarea e-FACTURA. e-TRANSPORT 2024. Noutati, Obligatii, sanctiuni sunt prezentate cele mai delicate intrebari ale contribuabililor privind sistemele e-Factura si e-Transport, inclusiv intrebari din sectiunea specializata de pe site-ul ANAF!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAleasingajustare TVAreevaluareamortizaremijloc fixTVAOMFP 3055/2009


Data aparitiei: 15 Noiembrie 2013

Votati articolul "Anulare cod de TVA la cerere. Cum procedam privind TVA neexigibila achitata dupa scoaterea de la TVA?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X