Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
ANAF si MFP Contabilul.ro | ANAF si MFP

Amanarea platii ratelor la banca. Ce conditii trebuie sa indeplineasca persoanele fizice si firmele pentru a beneficia de masura

Data actualizarii: 30 Iunie 2022
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Amanarea platii ratelor la banca. Ce conditii trebuie sa indeplineasca persoanele fizice si firmele pentru a beneficia de masura
rate la bancacrediterambursareobligatii de plata

Persoanele fizice si firmele pot cere amanarea platii ratelor la banca pe o perioada limitata de pana la 9 luni, conform OUG 90/2022. Actul normativ a aparut in Monitorul Oficial nr. 646 din 29 iunie 2022. 

Obligatia de plata a ratelor scadente aferente imprumuturilor, reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane, acordate debitorilor de catre 3 creditori pana la data de 30 aprilie 2022, se suspenda la cererea debitorului pentru o perioada cuprinsa intre minimum o luna si maximum 9 luni. Debitorii pot beneficia o singura data de suspendarea obligatiilor de plata pentru fiecare imprumut.

ATENTIE! 

Sunt exceptate de la aplicarea prezentei ordonante de urgenta facilitatile revolving, inclusiv cele de tipul cardurilor de credit, a overdraft-ului si a liniilor de credit acordate atat debitorilor persoane fizice, cat si debitorilor persoane juridice. 

Amanarea platii ratelor la banca: situatia actuala

In contextul in care, pe fondul unei cresteri accelerate a preturilor pentru produsele energetice si, implicit, a cheltuielilor cu utilitatile inregistrate la nivel companiilor si gospodariilor, ne confruntam concomitent si cu criza generata de invazia militara a Rusiei in Ucraina, pentru limitarea riscurilor de majorare a restantelor fata de furnizori, stat si banci si incetinirea fluxurilor monetare din economie, cauzate de manifestarea unei crize temporare de lichiditate la nivelul debitorilor, cu efecte negative asupra intregii activitati economice, este necesara interventia statului in vederea protejarii interesului general public prin amanarea la plata pe o perioada determinata a ratelor, dobanzilor si comisioanelor acordate de institutiile de credit si institutiile financiare nebancare unor anumite categorii de debitori. Din cauza acestor evolutii nefavorabile masura mentionata este necesar a fi luata dupa doi ani de la adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020 privind acordarea unor facilitati pentru creditele acordate de institutii de credit si institutii financiare nebancare anumitor categorii de debitori, prin care au fost amanate la plata obligatiile mai sus mentionate in contextul pandemiei COVID-19. In contextul pandemiei COVID in Romania, apelul la moratoriile legiferate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2020 a reprezentat aproximativ 15 la suta din creditele sectorului real. Rata creditelor neperformante pentru aceste imprumuturi este de 11 la suta la decembrie 2021, de aproximativ 3 ori mai ridicata decat in cazul debitorilor care nu au apelat la aceasta facilitate. Insa, avand in vedere procentul relativ redus al creditelor care au beneficiat de moratorii, soliditatea sistemului bancar, reflectata de indicatorii prudentiali, nu a fost afectata negativ de aceasta masura. Din perspectiva companiilor nefinanciare, cresterile de preturi pentru produsele energetice si carburant se reflecta intr-o prima etapa direct, prin cresterea cheltuielilor cu utilitatile si, respectiv, prin deteriorarea indicatorilor de sanatate economicofinanciara. 

Au fost identificate aproximativ 43 de mii de companii (reprezentand 6 la suta din numarul de firme active in anul 2020, respectiv 5 la suta din cifra de afaceri agregata si 8 la suta din totalul salariatilor) cu o pondere a cheltuielilor cu utilitatile mai mare de 5 la suta in totalul costurilor de productie, considerate a fi cele mai vulnerabile si prezentand risc ridicat in contextul cresterilor de preturi de pe piata energiei. Pe fondul unei majorari prelungite ale acestor preturi si, implicit ale cheltuielilor cu utilitatile la nivel de companie, se pot materializa si efectele de runda doi, conducand la sporirea restantelor fata de furnizori, stat si banci si incetinirea fluxurilor monetare din economie, cu efecte negative asupra intregii activitati economice, inclusiv asupra situatiei financiare a populatiei. De asemenea, aceasta persistenta ar putea duce la inchiderea sau limitarea unor capacitati de productie din sectoarele energo-intensive, ceea ce ar provoca unele blocaje pe linia lanturilor de aprovizionare sau la exacerbarea celor existente, efecte care ajung de asemenea sa fie resimtite inclusiv la nivelul persoanelor fizice. 

Amanarea platii ratelor la banca: OUG 90/2022

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.



Articolul 1

In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

a) creditori - institutii de credit definite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, si institutii financiare nebancare definite potrivit Legii nr. 93/2009 privind institutiile financiare nebancare, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si sucursalele institutiilor de credit si ale institutiilor financiare nebancare din strainatate care desfasoara activitate pe teritoriul Romaniei;
b) debitori - persoanele fizice, inclusiv persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale ce functioneaza potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completarile prin Legea nr. 182/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, profesiile liberale si cele care se exercita in baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei, si persoanele juridice din contractele de credit, respectiv leasing, cu exceptia institutiilor de credit definite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) scrisoare de garantie - angajamentul irevocabil si neconditionat prin care Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii, denumit in continuare F.N.G.C.I.M.M., se obliga in numele si pe contul statului sa plateasca creditorului sumele care reprezinta dobanzi amanate la plata aferente creditelor, contractate de persoane fizice, pe baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2009 privind unele masuri in vederea implementarii programului „Noua casa“, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 368/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, care beneficiaza de facilitatea de suspendare a platilor in conditiile prezentei ordonante de urgenta, pentru care F.N.G.C.I.M.M., pe baza mandatului atribuit de Ministerul Finantelor, acorda o garantie in numele si pe contul statului in baza conventiei incheiate cu creditorul prevazut la lit. a). Valabilitatea scrisorii de garantie este de 5 ani;
d) garant - statul, prin intermediul Ministerului Finantelor, reprezentat prin F.N.G.C.I.M.M., pentru garantiile acordate in numele si pe contul statului;
e) garantie de stat - angajament expres, neconditionat si irevocabil asumat de F.N.G.C.I.M.M., in numele si pe contul statului, care acopera pierderea suportata de creditor, ca urmare a producerii riscului de credit, conform scrisorii de garantie prevazute la lit. c);
f) riscul de credit - riscul actual sau viitor de afectare negativa a profiturilor si capitalului ca urmare a neindeplinirii de catre debitorii persoane fizice a obligatiilor de rambursare a dobanzilor suspendate la plata, aferente facilitatii acordate de stat;
g) activ net - diferenta dintre totalul activelor si totalul datoriilor debitorilor constituiti potrivit Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 2

(1) Prin derogare de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 288/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, cu modificarile ulterioare, si ale Ordonantei Guvernului nr. 51/1997 privind operatiunile de leasing si societatile de leasing, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, obligatia de plata a ratelor scadente aferente imprumuturilor, reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane, acordate debitorilor de catre creditori pana la data de 30 aprilie 2022, se suspenda la cererea debitorului pentru o perioada cuprinsa intre o luna si 9 luni.
(2) Debitorii pot beneficia o singura data de suspendarea obligatiilor de plata pentru fiecare imprumut, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(3) Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta facilitatile de credit revolving, inclusiv cele de tipul cardurilor de credit, al descoperitului de cont si al liniilor de credit acordate debitorilor persoane fizice si debitorilor persoane juridice.
(4) Perioada maxima de creditare prevazuta in reglementarile creditorilor, precum si in Hotararea Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului „Noua casa“, cu modificarile si completarile ulterioare, poate fi depasita cu o perioada egala cu durata suspendarii obligatiei de plata.
(5) Pentru debitorii persoane fizice pentru care prelungirea maturitatii creditelor depaseste limita de varsta prevazuta prin reglementarile creditorilor, acestia procedeaza la restructurarea creditelor cu incadrarea in limita de varsta.
(6) Facilitatea prevazuta la alin. (1) poate fi acordata doar pentru creditele care nu au inregistrat restante in ultimele 6 luni inainte de data solicitarii suspendarii obligatiei de plata si nu inregistreaza restante nici la data solicitarii de suspendare a obligatiilor de plata.
(7) Masura prevazuta la alin. (1) se acorda exclusiv debitorilor care au fost afectati financiar de situatia grava generata de criza actuala determinata direct sau indirect de criza energetica si de razboiul dintre Rusia si Ucraina, pe baza criteriilor stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, asa cum rezulta din evaluarile efectuate de creditori cu privire la indeplinirea cerintelor din prezenta ordonanta de urgenta.
(8) Pe perioada aplicarii facilitatii de amanare la plata, debitorii persoane juridice, cu exceptia intreprinderilor publice asa cum sunt definite in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 111/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, nu pot distribui si nu pot plati dividende si nu pot acorda sau rambursa credite catre actionari.

Articolul 3
(1) Pentru a beneficia de suspendarea rambursarii ratelor de principal, dobanzilor si comisioanelor, debitorii trimit creditorilor o solicitare in acest sens, pe hartie sau prin mijloace electronice de comunicare, la datele de contact stipulate in contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanta oferit de creditor, cel mai tarziu in termen de 30 de zile calendaristice de la data la care devin aplicabile prevederile prezentei ordonante de urgenta conform art. 7. Solicitarea trebuie insotita de declaratiile pe propria raspundere prevazute la art. 6 si de acordul codebitorilor, garantilor si fideiusorilor, dupa caz. In cazul creditelor acordate cu garantii guvernamentale, acordul statului este implicit.
(2) Debitorul poate opta prin solicitarea transmisa creditorului sa suspende obligatia de plata a ratelor scadente aferente imprumuturilor, reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane, pentru o perioada cuprinsa intre o luna si 9 luni.
(3) Creditorul analizeaza solicitarea si o aproba in termen de 30 de zile de la data primirii solicitarii care indeplineste cerinta de la alin. (1), daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 6.
(4) Pentru solicitarile aprobate conform alin. (3), prelungirea duratei contractuale mentionate la art. 2 produce efecte de la data aprobarii.

Articolul 4
(1) Dobanda datorata de debitori corespunzatoare sumelor scadente a caror plata este suspendata potrivit art. 2 se capitalizeaza la soldul creditului existent la finele perioadei de suspendare. Capitalul astfel majorat se plateste esalonat pe durata ramasa pana la noua maturitate a creditelor, ulterior perioadei de suspendare. Comisioanele amanate la plata, in sold la finele perioadei de suspendare, se platesc conform graficului revizuit, ulterior perioadei de suspendare.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru creditele contractate de persoane fizice, in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 368/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, dobanda aferenta perioadei de suspendare se calculeaza potrivit prevederilor contractului de credit si reprezinta o creanta distincta si independenta in raport cu celelalte obligatii izvorate din contractul de credit. La aceasta creanta dobanda este 0% si plata de catre debitor a acestei creante se va face esalonat, in 60 de rate lunare egale, incepand cu luna imediat urmatoare incheierii perioadei de amanare. Acest regim nu se aplica platilor scadente in perioada de amanare la plata potrivit prezentei ordonante de urgenta, aferente creantei prevazute de art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2020 privind acordarea unor facilitati pentru creditele acordate de institutii de credit si institutii financiare nebancare anumitor categorii de debitori, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Platile scadente aferente creantei prevazute la art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, pot fi amanate la plata pe perioada prevazuta la art. 2 alin. (1), fara percepere de dobanzi pentru aceasta perioada. Plata de catre debitor a sumelor astfel amanate se efectueaza, ulterior perioadei de suspendare acordate potrivit prezentei ordonante de urgenta, esalonat numai pe durata ramasa, determinata conform prevederilor art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2020, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 5
(1) Statul roman, prin Ministerul Finantelor, garanteaza in proportie de 100% plata dobanzii calculate potrivit art. 4 alin. (2) aferente creditelor contractate de debitori persoane fizice in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 368/2009, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), prin derogare de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finantelor este autorizat sa mandateze F.N.G.C.I.M.M. in vederea emiterii de scrisori de garantie in numele si pe contul statului in favoarea creditorilor. Acordarea si derularea garantiilor de stat se realizeaza pe baza unei conventii de garantare si implementare incheiate intre F.N.G.C.I.M.M. si creditori.
(3) Modificarea contractelor de credit potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta se produce prin efectul legii, fara incheierea de acte aditionale. In termen de 30 de zile de la data la care solicitarea a fost aprobata in baza documentatiei complete transmise de debitor, creditorul notifica debitorului clauzele contractuale modificate pentru implementarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(4) In cazul creditelor garantate, inclusiv al celor garantate in cadrul programelor guvernamentale, toate garantiile aferente contractului de credit se mentin. Efectele modificarii contractelor de credit potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta se extind prin efectul legii asupra oricaror codebitori, garanti, inclusiv fideiusori, care au garantat obligatia debitorului, precum si a oricaror alte parti ale contractului de credit astfel modificat si devin opozabile acestora fara incheierea de acte aditionale. Perioada de valabilitate a garantiilor aferente creditelor se prelungeste corespunzator perioadei cu care se prelungeste creditul ca urmare a amanarii la plata.
Fiecare creditor informeaza o singura data, cel tarziu pana in data de 30 august 2022 inclusiv, garantul cu privire la creditele garantate de acesta, care fac obiectul amanarii la plata conform prezentei ordonante de urgenta.
(5) Fiecare creditor comunica F.N.G.C.I.M.M. pe propria raspundere valoarea totala a angajamentului de garantare rezultat din cumularea sumelor de plata conform graficelor de esalonare a platii sumelor reprezentand dobanzi datorate de debitori potrivit alin. (1).
(6) Dupa efectuarea platii valorii de executare a garantiei de Ministerul Finantelor, F.N.G.C.I.M.M. intocmeste un titlu de creanta prin care se individualizeaza obligatiile de plata ale persoanelor fizice beneficiare ale facilitatii prevazute la alin. (1). Titlul de creanta devine titlu executoriu in conditiile legii.
(7) Sursa de plata a garantiilor acordate de catre F.N.G.C.I.M.M. in numele si pe contul statului pentru facilitatea prevazuta la alin. (1) este bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor - Actiuni generale, titlul „Alte transferuri“ cod 55, alineatul „Sume rezultate din executarea garantiilor acordate din bugetul de stat“ cod 55.01.50.
(8) Creantele rezultate din plata garantiilor de stat acordate potrivit dispozitiilor prezentului articol, respectiv sumele platite creditorilor in baza scrisorilor de garantie sunt creante bugetare si se recupereaza de la debitori de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

(9) Sumele incasate conform alin. (8) sunt venituri ale bugetului de stat.

(10) Pentru neplata la scadenta a obligatiilor rezultate din executarea scrisorilor de garantie, debitorul datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform dispozitiilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care se calculeaza incepand cu ziua urmatoare datei platii sumei rezultate din executarea scrisorii de garantie si pana la data stingerii inclusiv, se comunica si se recupereaza de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(11) Regimul prevazut la art. 4 alin. (3) nu afecteaza termenii si conditiile in care a fost acordata garantia statului potrivit dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 6
(1) Pentru a beneficia de suspendarea rambursarii ratelor, dobanzilor si comisioanelor potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) si (2), debitorii definiti la art. 1 lit. b), cu exceptia persoanelor fizice, trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) prezinta declaratia pe propria raspundere cu privire la afectarea, in sensul scaderii, in contextul crizei actuale, cu minimum 25% a mediei rezultatelor lunare pe ultimele 3 luni anterioare solicitarii suspendarii obligatiilor de plata, comparativ cu perioada similara a anului 2021. In situatia debitorilor care nu au o perioada similara de raportare in anul 2021, fiind infiintati cu mai putin de 1 an in urma, analiza se va realiza prin raportare la media rezultatelor de la infiintare. Rezultatul lunar se determina potrivit normelor de aplicare prevazute la art. 8;

b) prezinta declaratia pe propria raspundere ca nu vor distribui si nici nu vor plati dividende pe perioada aplicarii facilitatii de amanare la plata si nu vor acorda sau rambursa credite catre actionari; prin exceptie, intreprinderile publice asa cum sunt definite in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 111/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, pot distribui si plati dividende pe perioada aplicarii facilitatii de amanare la plata;
c) nu au fost inregistrate incidente de plata la Centrala Incidentelor de Plati in legatura cu bilete la ordin sau cecuri, in ultimele 6 (sase) luni anterioare datei solicitarii;
d) nu se afla in insolventa la data solicitarii suspendarii rambursarii creditului, conform informatiilor disponibile pe pagina web a Oficiului National al Registrului Comertului, si nu a fost inceputa o procedura de executare silita de catre un alt creditor;
e) prezinta declaratia pe propria raspundere ca nu inregistreaza un nivel al activului net sub nivelul unei valori egale cu jumatate din capitalul social, potrivit bilantului la 31.12.2021 depus si inregistrat la autoritatile fiscale, dupa caz;
f) nu beneficiaza, la data solicitarii, de o solutie/un plan de restructurare a datoriilor agreata/agreat, de comun acord cu creditorul, in ultimele 3 luni anterioare intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Pentru a beneficia de suspendarea rambursarii ratelor, dobanzilor si comisioanelor potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) si (2), debitorii definiti la art. 1 lit. b), persoane fizice, trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa nu se afle in incapacitate de plata, in sensul in care debitorul nu este in masura sa isi achite obligatiile ajunse la scadenta, la data solicitarii suspendarii rambursarii creditului si nu a fost inceputa o procedura de executare silita de catre un alt creditor;
b) prezinta declaratia pe propria raspundere cu privire la cresterea cu minimum 25% a cheltuielilor medii lunare, ca urmare a cresterii preturilor in contextul crizei actuale, in ultimele 3 luni anterioare solicitarii suspendarii obligatiilor de plata comparativ cu perioada similara a anului 2021;
c) nu beneficiaza, la data solicitarii, de o solutie/un plan de restructurare a datoriilor agreata/agreat, de comun acord cu creditorul, in ultimele 3 luni anterioare intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Articolul 7
Banca Nationala a Romaniei emite reglementari privind modalitatea, periodicitatea si formularele de raportare a creditelor care fac obiectul prezentei ordonante de urgenta, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia.

Articolul 8
In aplicarea prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Finantelor elaboreaza normele de aplicare, cuprinzand si modelul conventiei de garantare si implementare, care se aproba prin hotarare a Guvernului in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Amanarea platii ratelor la banca de catre persoanele fizice 

Pentru a beneficia de suspendarea rambursarii ratelor, dobanzilor si comisioanelor, persoane fizice trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:

 a) sa nu se afle in incapacitate de plata la data solicitarii suspendarii rambursarii creditului si nu a fost inceputa o procedura de executare silita de catre un alt creditor; 
b) prezinta declaratia pe propria raspundere cu privire la cresterea cu minimum 25% a cheltuielilor medii lunare, ca urmare a cresterii preturilor in contextul crizei actuale, in ultimele 3 luni anterioare solicitarii suspendarii obligatiilor de plata comparativ cu perioada similara a anului 2021; 
c) nu beneficiaza, la data solicitarii, de o solutie/un plan de restructurare a datoriilor agreat, de comun acord cu creditorul, in ultimele 3 luni anterioare intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. 

Pentru debitorii persoane fizice pentru care prelungirea maturitatii creditelor depaseste limita de varsta prevazuta prin reglementarile creditorilor, acestia procedeaza la restructurarea creditelor cu incadrarea in limita de varsta. 

Facilitatea poate fi acordata doar pentru creditele care nu au inregistrat restante in ultimele 6 luni inainte de data solicitarii suspendarii obligatiei de plata si nu inregistreaza restante nici la data solicitarii de suspendare a obligatiilor de plata. 
Masura se acorda exclusiv debitorilor care au fost afectati financiar de situatia grava generata de criza actuala, conform normelor de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, asa cum rezulta din evaluarile efectuate de creditori cu privire la indeplinirea cerintelor din prezenta ordonanta de urgenta. 
 

Amanarea platii ratelor la banca de catre firme

Pe perioada aplicarii facilitatii de amanare la plata, debitorii persoane juridice, cu exceptia intreprinderilor publice asa cum sunt definite in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 111/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, nu pot distribui si nu pot plati dividende si nu pot acorda sau rambursa credite catre actionari. 

Pentru a beneficia de suspendarea rambursarii ratelor de principal, dobanzilor si comisioanelor, debitorii trimit creditorilor o solicitare in acest sens, in format letric sau prin mijloace electronice de comunicare, la datele de contact stipulate in contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanta oferit de creditor, cel mai tarziu in termen de 30 de zile calendaristice de la data la care devin aplicabile prevederile actului normativ. Solicitarea trebuie insotita de declaratiile pe proprie raspundere. 

Pentru a beneficia de suspendarea rambursarii ratelor, dobanzilor si comisioanelor, debitorii, cu exceptia persoanelor fizice, trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii: 

a) prezinta declaratia pe propria raspundere, cu privire la afectarea, in sensul scaderii, in contextul crizei actuale, cu minimum 25% a mediei rezultatelor lunare pe ultimele 3 luni anterioare solicitarii suspendarii obligatiilor de plata, comparativ cu perioada similara a anului 2021. In situatia debitorilor care nu au o perioada similara de raportare in anul 2021, fiind infiintati cu mai putin de 1 an in urma, analiza se va realiza prin raportare la media rezultatelor de la infiintare. Rezultatul lunar se determina potrivit normelor de aplicare prevazute la art. 5 alin. (2); 
b) prezinta declaratia pe propria raspundere ca nu vor distribui si nici nu vor plati dividende pe perioada aplicarii facilitatii de amanare la plata si nu vor acorda sau rambursa credite catre actionari, cu exceptia intreprinderilor publice asa cum sunt definite in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 111/2016, cu modificarile si completarile ulterioare; 
c) nu au fost inregistrate incidente de plata la Centrala Incidentelor de Plati in legatura cu bilete la ordin sau cecuri, in ultimele 6 (sase) luni anterioare datei solicitarii;
d) nu se afla in insolventa la data solicitarii suspendarii rambursarii creditului, conform informatiilor disponibile pe pagina web a Oficiului National al Registrului Comertului si nu a fost inceputa o procedura de executare silita de catre un alt creditor;
e) prezinta declaratia pe propria raspundere ca nu inregistreaza un nivel al activului net sub nivelul unei valori egale cu jumatate din capitalul social, potrivit bilantului la 31.12.2021 depus si inregistrat la autoritatile fiscale, dupa caz; 
f) nu beneficiaza, la data solicitarii, de o solutie/un plan de restructurare a datoriilor agreat, de comun acord cu creditorul, in ultimele 3 luni anterioare intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. 

 






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X