email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce impact va avea GDPR-ul asupra activitatii contabililor? La ce trebuie sa fiti atenti!

Ce impact va avea GDPR-ul asupra activitatii contabililor? La ce trebuie sa fiti atenti!
gdprcontabilitateamenzidate personale

Termenul de 25 mai, data de la va incepe sa se aplice GDPR-ul (Regulamentul General privind Protectia Datelor Personale), se apropie cu pasi rapizi si riscati sa fiti prinsi pe picior gresit daca nu va informati din timp.

Va reamintim ca regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 referitor la protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatiei a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE, denumit pe scurt GDPR, va incepe sa produca efecte in toate statele Uniunii Europene incepand cu data mentionata mai sus.


Pe scurt, noul regulament ofera cetatenilor mai multe drepturi: dreptul la informare, dreptul de acces la datele personale, dreptul la rectificare si stergere (dreptul de a fi uitat), dreptul la restrictionarea prelucrarii, dreptul la portabilitatea datelor, dreptul la opozitie.

GDPR-ul se va dovedi o adevarata provocare si pentru contabili, care trebuie sa fie constienti de impactul noilor reglementari asupra activitatii lor.

Accountancy Europe a publicat un document informativ in aprilie 2017, tradus recent de catre specialistii CECCAR, care vine in intampinarea contabililor. Mai jos va oferim cateva date importante extrase din acest material.


Sunteti constienti de impactul pe care il va avea GDPR asupra activitatii voastre?


Profesionistii care activeaza in domeniul contabilitatii sunt direct afectati de reglementarile GDPR fiindca acestia colecteaza, stocheaza si proceseaza date cu caracter personal legate de clienti, de angajati si de subcontractori. Nu tratati cu indiferenta aceste dispozitii referitoare la protectia datelor deoarece amenzile ar putea ajunge la zeci de milioane de Euro.

Potrivit raportului, “toate organizatiile care lucreaza cu informatii cu caracter personal trebuie sa-si revizuiasca procedurile in cel mai scurt timp posibil pentru a se asigura ca se conformeaza noilor prevederi. Un studiu finantat de Google estimeaza un cost mediu anual de pana la 7.200 de euro3 pentru implementarea GDPR de catre o IMM obisnuita.”
 

 Procesarea datelor personale este legitima atunci cand este necesara pentru:

-  a indeplini un contract la care persoana vizata este parte;

- a se conforma cu o obligatie legala;

- a proteja interesele vitale ale persoanei vizate;

- a realiza o sarcina in interesul public sau in exercitarea competentelor oficiale;

- a urmari interesele legitime ale operatorului de date;

- cu exceptia situatiei in care acestea se opun drepturilor fundamentale ale persoanei vizate.
 

De asemenea, procesarea datelor mai este posibila in cazul in care persoana vizata isi da acordul. Dar luati in cacul ca conditiile in care este posibil acest lucru sunt reglementate strict, iar operatorul de date trebuie sa poata demonstra ca persoana vizata si-a dat acordul pentru procesare. Un aspect important, furnizarea unui serviciu nu impune exprimarea acordului in cazul in care procesarea nu este necesara pentru furnizarea acelui serviciu. Mai mult, persoana vizata isi poate retrage acordul in orice moment. De asemenea, GDPR introduce reguli pentru situatiile in care datele personale sunt procesate in scopuri ce depasesc scopul initial. Acesta impune operatorilor de date sa documenteze corespunzator aceasta decizie si sa descrie factorii avuti in vedere in luarea acestei decizii.

Alt aspect important ce nu trebuie omis il reprezinta protectia datelor in cazul angajatilor. Statele membre sau acordurile colective intre angajati si angajatori pot adopta mai multe reguli pentru procesarea datelor personale ale angajatilor in contextul activitatii lor ca angajati. Prin urmare, ar putea exista diferente in dispozitii de la un stat membru la altul.
 

GDPR: colectarea datelor personale

In document se mai mentioneaza ca, atunci cand datele sunt colectate direct de la persoana vizata, operatorul de date trebuie sa ofere informatii precum datele sale de contact, durata pastrarii datelor, scopul procesarii acestora si baza legala.


Spre exemplu, daca:

1. Trimiteti o notificare de plata unui client?
2. Arhivati facturile fiscale pe luna precedenta?
3. Expediati fisierul cu statele de salarii la banca?
4. Intocmiti documentele pentru achitarea unei diurne?
Toate aceste operatiuni vor trebui gestionate altfel dupa data de 25 mai 2018.


Asadar, operatorii de date trebuie sa furnizeze persoanei vizate (fie caeste client ori angajat) raspunsuri clare la intrebarile de mai jos:

  • cine esti?;
  •  cine (altcineva) mai primeste datele mele?;
  •  de ce imi procesezi datele?;
  • cat timp imi vei pastra datele?;
  •   care sunt drepturile mele in ceea ce priveste protectia datelor?


GDPR: dreptul la stergerea datelor personale


Potrivit documentului, “dreptul la stergerea datelor sau „dreptul de a fi uitat” impune operatorilor de date sa stearga datele personale la solicitarea persoanei vizate, in anumite circumstante. Dreptul la stergerea datelor nu se aplica in cazul in care procesarea este necesara pentru a permite operatorului de date sa se conformeze unor dispozitii legale sau in cazul in care procesarea este realizata in interesul public. De exemplu, clientii nu pot solicita stergerea informatiilor personale colectate in contextul procesului de verificare prealabila a clientilor.


DE RETINUT!

Principalele reguli in cazul GDPR-ului sunt: informarea clientilor cu privire la drepturile lor, asigurarea unei securitati cibernetice adecvate si o reactie mai buna si mai prompta la incalcarea securitatii datelor.



Sursa: CECCAR


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
gdprcontabilitateamenzidate personale


Data aparitiei: 10 Mai 2018

Votati articolul "Ce impact va avea GDPR-ul asupra activitatii contabililor? La ce trebuie sa fiti atenti!":
Rating:

Nota: 3.43 din 5 din 7 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X