Incepem astazi o serie de articole prin care va vom prezenta, pe rand, modificarile aduse reglementarilor contabile prin OMFP nr. 1.898/2013.
Va reamintim, astfel, ca in Monitorul Oficial, Partea I nr. 727 din 26/11/2013 a fost publicat OMFP nr. 1.898/2013 pentru modificarea si completarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009.
Noile prevederi se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2014.
Modificarile analizate in acest prim articol vizeaza conducerea contabilitatii de catre sediile permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate.
Incepand cu 1 iulie 2013 prin Legea nr. 168/2013 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 8/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, au fost introduse noi reglementari privind sediile permanente ale persoanelor juridice straine.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Astfel, incepand cu 1 iulie 2013, fiecare persoana juridica straina care are mai multe sedii permanente pe teritoriul Romaniei isi va desemna un singur sediu permanent prin intermediul caruia isi va indeplini toate obligatiile fiscale ce ii revin pe teritoriul Romaniei cu privire la impozitul pe profit.
Ca urmare a acestor modificari s-au adus completari cu privire la conducerea contabilitatii de catre aceste sedii permanente. Astfel, in situatia in care o persoana juridica cu sediul in strainatate isi desfasoara activitatea in Romania prin mai multe sedii permanente, situatiile financiare anuale si raportarile contabile cerute de legea contabilitatii se intocmesc de sediul permanent desemnat sa indeplineasca obligatiile fiscale, acestea reflectand activitatea tuturor sediilor permanente.
Redam continutul modificat cuprins in OMFP nr. 1.898/2013:
1. La punctul 12, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Din punct de vedere contabil, sediile permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate reprezinta subunitati fara personalitate juridica ce apartin acestor persoane juridice si au obligatia intocmirii situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile cerute de Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. In situatia in care persoana juridica cu sediul in strainatate isi desfasoara activitatea in Romania prin mai multe sedii permanente, situatiile financiare anuale si raportarile contabile cerute de legea contabilitatii se intocmesc de sediul permanent desemnat sa indeplineasca obligatiile fiscale, acestea reflectand activitatea tuturor sediilor permanente."
Autor: Irina Dumitrescu