email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conservare mijloace fixe. Ce tratament contabil si fiscal aplicam?

conservare mijloace fixeprocedura conservaremijloace fixeamortizare

In analiza de mai jos, stabilim cum procedam in cazul in care se doreste conservarea unei sectii de productie (utilaj + cladire). Vom vedea astfel care este tratamentul contabil si fiscal aplicat mijloacelor fixe.

Trecerea in conservare a mijloacelor fixe se va face in urma Hotararii /Deciziei Consiliului de Administratie /Administratorului societatii, in baza unui raport intocmit de o comisie tehnico – economica prin care motiveaza propunerea de trecere in conservare.

Din punct de vedere contabil,  potrivit pct. 238 din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014, in cazul in care imobilizarile corporale sunt trecute in conservare, in functie de politica contabila adoptata, entitatea inregistreaza in contabilitate o cheltuiala cu amortizarea sau o cheltuiala corespunzatoare ajustarii pentru deprecierea constatata.
 
O modificare semnificativa a conditiilor de utilizare, cum ar fi numarul de schimburi in care este utilizat activul, precum si in cazul efectuarii unor investitii sau reparatii, altele decat cele determinate de intretinerile curente, sau invechirea unei imobilizari corporale poate justifica revizuirea duratei de amortizare. De asemenea, in cazul in care imobilizarile corporale sunt trecute in conservare, folosirea lor fiind intrerupta pe o perioada indelungata, poate fi justificata revizuirea duratei de amortizare.
 
In aceste cazuri durata de amortizare stabilita initial se poate modifica, aceasta reestimare conducand la o noua cheltuiala cu amortizarea pe perioada ramasa de utilizare.
 
Asadar, in situatia in care mijloacele fixe sunt trecute in conservare in contabilitate se inregistreaza fie cheltuielile cu amortizarea (contul 6811 - Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor) fie ajustari pentru depreciere( 6813 „Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea imobilizarilor” = 291 „Ajustari pentru deprecierea imobilizarilor corporale”) in functie de politicile contabile adoptate de societate.
 
Din punct de vedere fiscal, cheltuiala cu amortizarea inregistrata /cheltuiala cu ajustarea inregistata este nedeductibila fiscal, intrucat mijloacele fixe nu mai servesc activitatii economice a societatii.
 


In ceea ce priveste TVA, prin trecerea in conservare a bunurilor de capital, decizie care are ca efect intreruperea utilizarii bunurilor respective pe o perioada indelungata de timp, determinata sau nedeterminata, se considera ca bunul de capital nu mai este alocat utilizarii pentru realizarea de operatiuni economice din sfera de aplicare a TVA.
 
De asemenea, prin conservarea pe o perioada determinata sau nedeterminata de timp a mijloacelor fixe, nu se poate face dovada intentiei persoanei impozabile de a utiliza bunurile de capital  in scopul realizarii de operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere sau neimpozabile. In opinia noastra, aceasta situatie este asimilata utilizarii unui bun de capital pentru operatiuni care nu dau drept de deducere a taxei, motiv pentru care se impune ajustarea sumei TVA deduse  initial pentru mijloacele fixe respective, in conformitate cu art 305 din codul fiscal, astfel:

- Pentru bunul imobil /cladire – perioada de ajustare a TVA este de 20 ani, luandu-se in calul TVA dedusa la achizitia imobilului daca aceatsa a fost efectuata dupa 1 ianuarie 2007. In cazul in care s-au efectuat modernizari/transformari ale cladirii a caror valoare este de cel putin 20% din valoarea totala a bunului imobil/partii de bun imobil dupa transformare sau modernizare.  

Perioada de ajustare de TVA incepe de la  1 ianuarie a anului in care imobilul a fost achizitionat/transformat conform art 305 alin.3 din Codul fiscal. Ajustarea se efectueaza numai daca, la momentul trecerii in conservare, bunul imobil se afla in cadrul perioadei de ajustare de 20 ani.
 
Ajustarea de TVA se face pe perioada ramasa, si se inregistreaza astfel: 635 =4426, urmand a fi declarat TVA-ul in Decontul de TVA la randul 31 - Ajustari cf prorata/ajustari pentru bunuri de capital –cu minus.
 
In cazul celorlalte mijloace fixe care sunt considerate bunuri de capital in scop de TVA – ajustarea se va face pe o perioada de 5 ani, numai daca acestea se afla in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani, conform art. 305 alin. 2 lit.a
De exemplu, ajustarea se efectueaza pentru 2 ani (2016, 2017) daca bunul achizitionat in anul 2013, aflat in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani (2013, 2014, 2015, 2016, 2017)  este  conservat incepand cu data de 1.10.2016. Spre exemplu, daca un bun de capital achizitionat in anul 2010, cu  o perioada de amortizare de 8 ani se  conserva  la 1 octombrie 2016 (anul 7 de utilizare  2010 – 2016), ajustarea nu mai trebuie efectuata deoarece bunul respectiv nu se mai afla in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani care a expirat la 31 dec 2014.
 
Ajustarea se efectueaza prin aplicarea cotei de 5% / 24%/ 20% in vigoare la data achizitiei /transformarii imobilului/ bunurilor  de capital si se evidentiaza din punct de vedere fiscal in registrul bunurilor de capital.
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de  Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor

 

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
conservare mijloace fixeprocedura conservaremijloace fixeamortizare


Data aparitiei: 12 Septembrie 2016

Votati articolul "Conservare mijloace fixe. Ce tratament contabil si fiscal aplicam?":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X