Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Monografii contabile

Monografie contabila: Diferentele din reevaluarea constructiilor si terenurilor apartinind domeniului public

Data aparitiei: 12 Iunie 2014
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
reevaluarea constructiilorreevaluareconturiinregistrari contabiledomeniu publicfonduri

Se va stabili mai jos care este monografia pentru inregistrarea diferentelor rezultate din reevaluarea activelor fixe (constructii si terenuri) apartinand domeniului public.

Activele fixe apartinind domeniului public sint active care nu se amortizeaza, asa cum este specificat in OG 81/2003 privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 9 litera a):

"Art. 9
Activele fixe corporale aflate in patrimoniul institutiilor publice, care nu se supun amortizarii, sint urmatoarele:
a) bunurile care apartin domeniului public al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale potrivit legii, inclusiv investitiile efectuate la acestea;"
 
De asemenea, o alta reglementare care stabileste ca bunurile aflate in domeniul public nu sint supuse amortizarii este Legea 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale - republicata - cu modificarile si completarile ulterioare, care, la art. 5, prevede:
"Art. 5
Sint considerate active corporale, dar nu se supun amortizarii: mijloacele fixe aflate in proprietatea publica, lacurile, baltile, iazurile, care nu sint rezultatul unei investitii, precum si terenurile, inclusiv cele impadurite."
 
Stabilirea acestei proprietati, de a nu se amortiza, a mijloacelor fixe aflate in domeniul public al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale, este importanta pentru efectuarea inregistrarilor contabile privind rezultatele reevaluarilor acestor mijloace fixe.
 
Reevaluarea activelor aflate in proprietatea statului (publica sau privata) se efectueaza in conformitate cu Normele Metodologice din 25 noiembrie 208 privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe corporale aflate in patrimoniul institutiilor publice, aprobate prin Ordinul 3471/2008.
In aceste norme, diferentele din reevaluarea activelor, atit a celor amortizabile, cit si a celor neamortizabile (din domeniul public), sint tratate la punctele 5 si 7.

Punctul 7, literele a) si b), relateaza tratamentul contabil al rezultatului din reevaluarea activelor neamortizabile (din domeniul public) astfel:

"a) Daca rezultatul reevaluarii activelor fixe corporale neamortizabile este o crestere a valorii contabile, aceasta se trateaza ca o crestere a rezervei din reevaluare care se transfera concomitent in creditul conturilor de fonduri (conturile 101, 102, 103, 104, dupa caz).

b) Daca rezultatul reevaluarii activelor fixe corporale neamortizabile este o descrestere a valorii contabile, aceasta se trateaza ca o diminuare a rezervei din reevaluare care se transfera concomitent in debitul conturilor de fonduri (conturile 101, 102, 103, 104, dupa caz)."
 
Conform celor de mai sus, diferentele rezultate din reevaluarea activelor fixe (constructii si terenuri) apartinind domeniului public al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale (neamortizabile) se inregistreaza astfel:

- in cazul in care rezultatul reevaluarii este o crestere de valoare fata de valoarea initiala dinaintea reevaluarii (adica valoarea justa reevaluata este mai mare decit valoarea inregistrata in contabilitate):
> pentru constructii:

212 = 1052 - cu diferenta in plus din reevaluarea constructiilor
si, concomitent: 1052 = 101 / 103 - cu aceeasi diferenta in plus din reevaluarea constructiilor
> pentru terenuri:

2111 = 1051 - cu diferenta in plus din reevaluarea terenurilor
si, concomitent: 1051 = 101 / 103 - cu aceeasi diferenta in plus din reevaluarea terenurilor.
 
- in cazul in care rezultatul reevaluarii este o descrestere de valoare fata de valoarea initiala, dinaintea reevaluarii (adica valoarea justa reevaluata este mai mica decit valoarea inregistrata in contabilitate):

> pentru constructii:

1052  = 212 - cu diferenta in minus din reevaluarea constructiilor
si, concomitent: 101  / 103 = 1052 - cu aceeasi diferenta in minus din reevaluarea constructiilor
> pentru terenuri:

1051 = 2111- cu diferenta in minus din reevaluarea terenurilor
si, concomitent: 101 / 103 = 1051 - cu aceeasi diferenta in minus din reevaluarea terenurilor.
 
Conturile 101 si 103 reprezinta "Fondul bunurilor care alcatuiesc domeniul public al statului" si, respectiv, "Fondul bunurilor care alcatuiesc domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale".
De asemenea, trebuie tinut cont de faptul ca se vor intocmi anumite situatii prevazute in anexele 1b) si 1e) din Normele metodologice aprobate prin Ordinul 3471/2008.
 
Baza legala:
- functiunea contului 105 prevazuta la art. 10 din aceleasi norme metodologice.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro





Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X