email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Monografie contabila: Diferentele din reevaluarea constructiilor si terenurilor apartinind domeniului public

reevaluarea constructiilorreevaluareconturiinregistrari contabiledomeniu publicfonduri

Se va stabili mai jos care este monografia pentru inregistrarea diferentelor rezultate din reevaluarea activelor fixe (constructii si terenuri) apartinand domeniului public.

Activele fixe apartinind domeniului public sint active care nu se amortizeaza, asa cum este specificat in OG 81/2003 privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 9 litera a):

"Art. 9
Activele fixe corporale aflate in patrimoniul institutiilor publice, care nu se supun amortizarii, sint urmatoarele:
a) bunurile care apartin domeniului public al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale potrivit legii, inclusiv investitiile efectuate la acestea;"
 
De asemenea, o alta reglementare care stabileste ca bunurile aflate in domeniul public nu sint supuse amortizarii este Legea 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale - republicata - cu modificarile si completarile ulterioare, care, la art. 5, prevede:
"Art. 5
Sint considerate active corporale, dar nu se supun amortizarii: mijloacele fixe aflate in proprietatea publica, lacurile, baltile, iazurile, care nu sint rezultatul unei investitii, precum si terenurile, inclusiv cele impadurite."
 
Stabilirea acestei proprietati, de a nu se amortiza, a mijloacelor fixe aflate in domeniul public al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale, este importanta pentru efectuarea inregistrarilor contabile privind rezultatele reevaluarilor acestor mijloace fixe.
 
Reevaluarea activelor aflate in proprietatea statului (publica sau privata) se efectueaza in conformitate cu Normele Metodologice din 25 noiembrie 208 privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe corporale aflate in patrimoniul institutiilor publice, aprobate prin Ordinul 3471/2008.
In aceste norme, diferentele din reevaluarea activelor, atit a celor amortizabile, cit si a celor neamortizabile (din domeniul public), sint tratate la punctele 5 si 7.

Punctul 7, literele a) si b), relateaza tratamentul contabil al rezultatului din reevaluarea activelor neamortizabile (din domeniul public) astfel:

"a) Daca rezultatul reevaluarii activelor fixe corporale neamortizabile este o crestere a valorii contabile, aceasta se trateaza ca o crestere a rezervei din reevaluare care se transfera concomitent in creditul conturilor de fonduri (conturile 101, 102, 103, 104, dupa caz).

b) Daca rezultatul reevaluarii activelor fixe corporale neamortizabile este o descrestere a valorii contabile, aceasta se trateaza ca o diminuare a rezervei din reevaluare care se transfera concomitent in debitul conturilor de fonduri (conturile 101, 102, 103, 104, dupa caz)."
 
Conform celor de mai sus, diferentele rezultate din reevaluarea activelor fixe (constructii si terenuri) apartinind domeniului public al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale (neamortizabile) se inregistreaza astfel:

- in cazul in care rezultatul reevaluarii este o crestere de valoare fata de valoarea initiala dinaintea reevaluarii (adica valoarea justa reevaluata este mai mare decit valoarea inregistrata in contabilitate):
> pentru constructii:

212 = 1052 - cu diferenta in plus din reevaluarea constructiilor
si, concomitent: 1052 = 101 / 103 - cu aceeasi diferenta in plus din reevaluarea constructiilor
> pentru terenuri:

2111 = 1051 - cu diferenta in plus din reevaluarea terenurilor
si, concomitent: 1051 = 101 / 103 - cu aceeasi diferenta in plus din reevaluarea terenurilor.
 
- in cazul in care rezultatul reevaluarii este o descrestere de valoare fata de valoarea initiala, dinaintea reevaluarii (adica valoarea justa reevaluata este mai mica decit valoarea inregistrata in contabilitate):

> pentru constructii:

1052  = 212 - cu diferenta in minus din reevaluarea constructiilor
si, concomitent: 101  / 103 = 1052 - cu aceeasi diferenta in minus din reevaluarea constructiilor
> pentru terenuri:

1051 = 2111- cu diferenta in minus din reevaluarea terenurilor
si, concomitent: 101 / 103 = 1051 - cu aceeasi diferenta in minus din reevaluarea terenurilor.
 
Conturile 101 si 103 reprezinta "Fondul bunurilor care alcatuiesc domeniul public al statului" si, respectiv, "Fondul bunurilor care alcatuiesc domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale".
De asemenea, trebuie tinut cont de faptul ca se vor intocmi anumite situatii prevazute in anexele 1b) si 1e) din Normele metodologice aprobate prin Ordinul 3471/2008.
 
Baza legala:
- functiunea contului 105 prevazuta la art. 10 din aceleasi norme metodologice.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
reevaluarea constructiilorreevaluareconturiinregistrari contabiledomeniu publicfonduri


Data aparitiei: 12 Iunie 2014

Votati articolul "Monografie contabila: Diferentele din reevaluarea constructiilor si terenurilor apartinind domeniului public":
Rating:

Nota: 3.63 din 5 din 8 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Fisa Postului pentru Contabil Sef [Model]

    • Fisa de post a contabilului sef defineste responsabilitatile si asteptarile asociate acestui rol important. Aceasta pozitie necesita nu doar cunostinte solide in domeniul contabilitatii, ci si abilitati de leadership si capacitatea de a se adapta cu succes intr-un mediu financiar in continua schimbare. In plus, contabilul sef este adesea implicat in procesul decizional al organizatiei, oferind analize si interpretari financiare care sustin obiectivele generale ale afacerii....» citeste mai departe aici

  • Casele de marcat devin obligatorii si la automatele comerciale: Fiscul va incepe sa dea amenzi de la 1 octombrie

    • Operatorii economici care desfasoara livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale si care nu au instalate case de marcat vor fi sanctionati cu o amenda intre 8.000 si 10.000 de lei. Sanctiunea se aplica incepand cu 1 octombrie 2024. In plus, ANAF va confisca sumele nejustificate si va suspenda activitatea operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor. Prin interm...» citeste mai departe aici

  • Majorare de capital social: studiu de caz privind monografia contabila

    • Potrivit art 210 din Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (1) Capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii din nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (2) ...» citeste mai departe aici

  • Recuperarea pierderilor fiscale: ce prevede art. 31 din Codul Fiscal si un studiu de caz practic

    • Legislatia clarifica modalitatile prin care companiile care au functionat initial ca microintreprinderi si au trecut apoi la sistemul de impozitare pe profit pot sa recupereze pierderile fiscale. In nota de fundamentare a OUG nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, s-au cuprins unele prev...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X