Studiul de caz pe care vi-l prezentam mai jos are ca punct de pornire o societate platitoare de TVA care in 2011 a incheiat cu un constructor, persoana fizica inregistrata in scopuri de TVA, o promisiune de vanzare-cumparare prin care societatea comerciala se angajeaza sa cumpere doua apartamente de la constructorul persoana fizica, apartamentele care fac obiectul promisiunii de vanzare-cumparare urmand sa fie construite de constructorul persoana fizica.
In anul 2011, la data semnarii promisiunii de vanzare-cumparare, societatea cumparatoare plateste un avans pentru care isi exercita dreptul de deducere a TVA in baza facturii emise de persoana fizica platitoare de TVA. In anul 2013 societatea cumparatoare trebuia sa achite pretul final pentru cele doua apartamente, dar neavand disponibilitati nu poate achita sumele datorate. Prin promisiunea de vanzare-cumparare este mentionat ca in cazul in care cumparatorul nu achita pretul integral va pierde avansul achitat.
Persoana juridica cumparatoare incheie un contract de cesiune de creanta in anul 2014 cu o alta persoana fizica prin care, in schimbul creantei nerecuperate primeste un teren. Stabilim astfel daca in 2014, la data contractului de cesiune de creanta, persoana juridica este obligata sa ajusteze TVA dedus in anul 2011 pentru factura de avans achizitie apartamente nefinalizata.
In conformitate cu prevederile pct. 72 alin. (2) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal, regularizarea facturilor emise de catre furnizori/prestatori pentru avansuri sau in cazul emiterii de facturi partiale pentru livrari de bunuri ori prestari de servicii se realizeaza prin stornarea facturii de avans la data emiterii facturii pentru contravaloarea integrala a livrarii de bunuri si/sau prestarii de servicii.
Stornarea se poate face separat ori pe aceeasi factura pe care se evidentiaza contravaloarea integrala a livrarii de bunuri si/sau prestarii de servicii.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Cartea verde a contabilitatii
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Pe factura emisa se va face o referire la facturile de avans sau la facturile partiale emise anterior, atunci cand se emit mai multe facturi pentru aceeasi operatiune, in conformitate cu prevederile art. 155 alin. (19) lit. r) din Codul fiscal.
In cazul operatiunilor pentru care baza impozabila este stabilita in valuta, la regularizare se vor avea in vedere prevederile art. 139 indice 1 din Codul fiscal si ale pct. 22.
Nu se impune regularizarea de catre beneficiarul care are obligatia platii taxei, conform art. 150 alin. (2) - (6), art. 151 sau art. 1511 din Codul fiscal, in cazul facturilor de avans sau al facturilor partiale emise de furnizorii de bunuri ori de prestatorii de servicii.
Pentru regularizarea avansului consideram ca, si in situatia in care livrarea nu se mai efectueaza catre societatea care a achitat avansul constructorul are obligatia de a emite o factura cu valorile cu semnul minus (valoarea avansului si a taxei pe valoare adaugata).
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro