In Monitorul Oficial nr. 780 din 26 august 2020 a fost publicata OUG nr. 146/2020 privind aprobarea Programului IMM Factor. Prin acesta statul va acorda garantii la creditarea firmelor romanesti prin operatiuni de factoring.
Scopul Programului IMM FACTOR este sprijinirea accesului la finantare al IMM-urilor prin acordarea de facilitati de garantare de catre stat pentru creditele pe termen scurt acordate pentru finantarea creditului comercial. Acesta va fi operationalizat dupa emiterea normelor de aplicare.
Potrivit OUG nr. 146/2020, valoarea plafonului de garantare este de maximum 5.000.000 lei/ beneficiar, iar valoarea maxima a unei garantii pentru o facilitate de factoring, acordata beneficiarului pentru un debitor cedat, este de maximum 750.000 lei.
Data pana la care se pot acorda garantii si granturi in cadrul schemei de ajutor de stat este pana la 31 decembrie 2020, iar data pana la care se efectueaza platile aferente granturilor care acopera costurile de garantare si de finantare este 31 octombrie 2021.
Programul IMM Factor - textul OUG nr. 146/2020
CAPITOLUL I
Programul IMM FACTOR— Produs de garantare a creditului comercial
SECTIUNEA 1
Manual de politici contabile - Stick USB Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Dispozitii generale si definitii
Art. 1. — (1) Se aproba Programul IMM FACTOR — Produs de garantare a creditului comercial, denumit in continuare Program, care are ca obiectiv sprijinirea accesului la finantare al intreprinderilor mici si mijlocii, denumite in continuare beneficiari, prin acordarea de facilitati de garantare de catre stat pentru creditele pe termen scurt acordate pentru finantarea creditului comercial.
(2) Prin prezenta ordonanta de urgenta se instituie o schema de ajutor de stat elaborata in conformitate cu prevederile Comunicarii Comisiei privind Cadrul temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei in contextul actualei epidemii de COVID-19, precum si cu respectarea Recomandarii Comisiei C (2020) 4885 F din 14 iulie 2020 privind conditionarea acordarii de sprijin financiar public pentru intreprinderi din Uniunea Europeana de lipsa unei legaturi cu jurisdictiile necooperante.
(3) Ajutoarele de stat prevazute de schema de ajutor de stat prevazuta la alin. (2) se acorda dupa obtinerea deciziei de autorizare a Comisiei Europene.
(4) Programul consta in acordarea de garantii de stat in favoarea fiecarui beneficiar participant in program pentru finantarile de tip factoring cu regres, denumite in continuare factoring, acordate de finantator, pe baza facturilor, in cadrul unui plafon de finantare cu caracter reinnoibil, garantat de catre stat, prin Ministerul Finantelor Publice, in procent de maximum 50% din valoarea finantarii de tip factoring acordata de finantator beneficiarului eligibil, exclusiv dobanzile, comisioanele si alte cheltuieli aferente finantarii garantate cu posibilitatea prelungirii finantarii de maximum 3 ori, pe perioade de pana la 12 luni.
(5) Valoarea plafonului de garantare este de maximum 5.000.000 lei/ beneficiar, iar valoarea maxima a unei garantii pentru o facilitate de factoring, acordata beneficiarului pentru un debitor cedat, este de maximum 750.000 lei, pentru garantiile prevazute la alin. (4).
(6) Suplimentarea plafoanelor de garantare se poate realiza, dupa consumarea a cel putin 80% din plafonul alocat initial beneficiarului, la solicitarea finantatorului si dupa obtinerea acordului Fondului National de Garantare a Creditelor pentru intreprinderi Mici si Mijlocii, denumit in continuare F.N.G.C.I.M.M., fara depasirea limitei maxime de 5.000.000 lei/beneficiar.
(7) Plafonul anual total al garantiilor de stat care pot fi emise potrivit alin. (4) in cadrul Programului se stabileste prin hotarare a Guvernului, in limita sumelor aprobate prin buget pentru plata garantiilor prevazute la art. 5 alin. (2) si art. 8 alin. (2), iar conditiile de acordare a garantiilor de stat, costurile maxime ce pot fi solicitate de catre finantatori, precum si regulile de gestionare a plafoanelor anuale si garantiilor se stabilesc prin norme metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 2. — (1) Pentru facilitatile de factoring, Ministerul Finantelor Publice acorda un grant care acopera costurile de garantare, respectiv comisionul de risc si comisionul de gestiune, in procent de 100% din bugetul Ministerul Finantelor Publice — Actiuni Generale, de la titlul 55 Alte transferuri”, alineatul 55.01.46 „Transferuri catre intreprinderi in cadrul schemelor de ajutor de stat”, in cadrul schemei de ajutor de stat prevazute la cap. II.
2) Ministerul Finantelor Publice acorda un grant care acopera si costurile de finantare aferente facilitatilor de factoring in procent de 50% din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor Publice — Actiuni Generale, de la titlul 55 „Alte transferuri”, alineatul 55.01.46 „Transferuri catre intreprinderi in cadrul schemelor de ajutor de stat”, in cadrul schemei de ajutor de stat prevazute la cap. II.
(3) Perioada pentru care se acorda un grant care acopera costurile de garantare si de finantare aferente facilitatilor de factoring garantate in cadrul Programului este stabilita prin schema de ajutor de stat, prevazuta la cap. II. Acordarea granturilor destinate acoperirii costurilor de garantare si de finantare se realizeaza in conditiile respectarii prevederilor schemei de ajutor de stat.
(4) Costurile aferente finantarilor de tip factoring, care pot fi acoperite prin grant in procent de 50% din bugetul Ministerului Finantelor Publice sunt: dobanda aferenta sumelor avansate si comisionul de factoring aferent serviciilor de colectare si administrare creante.
(5) Data pana la care se pot acorda garantii si granturi in cadrul schemei de ajutor de stat este pana la 31 decembrie 2020, iar data pana la care se efectueaza platile aferente granturilor care acopera costurile de garantare si de finantare este 31 octombrie 2021.
(6) Dupa incetarea aplicabilitatii schemei de ajutor de stat, beneficiarii programului datoreaza comision de risc Ministerului Finantelor Publice, comision de administrare F.N.G.C.I.M.M, si costurile integrale aferente finantarii finantatorilor.
Art. 3. — In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) aderent — vanzatorul de bunuri sau prestatorul de servicii care are incheiat un contract sau acord de factoring cu factorul (finantatorul), in baza caruia beneficiaza de operatiuni de factoring si care are calitatea de beneficiar al programului;
b) beneficiarul programului - intreprinderea mica si mijlocie care desfasoara activitate economica, autorizata potrivit dispozitiilor legale sa realizeze activitati de productie, comert sau prestari de servicii, in scopul obtinerii de venituri, in conditii de concurenta loiala, respectiv societatile reglementate de Legea societatilor nr 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, societati cooperative, persoane fizice autorizate, intreprinzatori titulari ai unei intreprinderi individuale si intreprinderile familiale autorizate potrivit dispozitiilor legale in vigoare, care desfasoara activitati economice, precum si organizatiile nonguvernamentale, asociatiile si fundatiile, cooperativele agricole si societatile agricole care desfasoara activitati economice si care respecta prevederile anexei nr. 1 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea articolelor 107 si 108 din tratat, denumit in continuare Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
c) cesiune de creanta — transferul, potrivit prevederilor art. 1566 si urmatoarele din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, din patrimoniul beneficiarului in patrimoniul finantatorului, a unei creante certe si lichide detinute de beneficiar impotriva unui debitor, care devine astfel debitor al creantei cesionate;
d) comision de risc — suma datorata Ministerului Finantelor Publice de beneficiarul programului, destinata acoperirii riscului de garantare de catre stat a finantarilor acordate in cadrul programului. Nivelul comisionului de risc se stabileste anual prin ordin al ministrului finantelor publice;
e) comisionul de administrare — suma datorata F.N.G.C.I.M.M, de catre beneficiarul programului pentru remunerarea activitatii de analiza, acordare, monitorizare si administrare a garantiilor, al carei nivel se stabileste anual prin ordin al ministrului finantelor publice;
f) contract de garantare — contractul incheiat intre beneficiarul programului si tertul garant, dupa caz finantator si F.N.G.C.I.M.M., in calitate de mandatar al statului, prin care statul, prin Ministerul Finantelor Publice, reprezentat de F.N.G.C.I.M.M., se obliga sa garanteze finantarea de tip factoring acordata de finantator, iar beneficiarul programului isi asuma obligatia sa ramburseze statului sumele datorate ca urmare a executarii garantiei de catre finantator sau organul fiscal competent al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, dupa caz, in situatia producerii riscului de credit;
g) contract comercial— contractele incheiate intre aderent si debitorul creantei cesionate si comenzile ferme emise de debitorul creantei cesionate avand ca obiect vanzarea de bunuri sau prestarea de servicii, din care rezulta creantele ce fac obiectul contractului de factoring;
h) creanta — dreptul beneficiarului de a incasa o suma de bani datorata de debitorul creantei cesionate, drept materializat intr-o factura sau un efect de comert emisa/emis in baza contractului comercial si neplatita/neplatit inca;
i) debitor cedat — debitorul creantei/cumparatorul/importatorul bunurilor si/sau serviciilor aderentului, bunuri si/sau servicii care stau la baza creantelor cesionate de catre aderent factorului;
j) finantare garantata de stat — finantarea de tip plafon reinnoibil, exclusiv dobanzile, comisioanele sau alte sume datorate de beneficiarul programului in baza contractului de factoring incheiat cu finantatorul, pentru care F.N.G.C.I.M.M., in baza mandatului acordat de catre Ministerul Finantelor Publice, acorda o garantie in numele si contul statului in baza conventiei incheiate cu finantatorul;
k) finantator — institutie de credit definita conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, sau institutie financiara nebancara definita de Legea nr. 93/2009 privind institutiile financiare nebancare, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si sucursalele institutiilor de credit si ale institutiilor financiare nebancare din strainatate care desfasoara activitate de finantare a operatiunilor de factoring pe teritoriul Romaniei (factor);
l) garant — statul prin Ministerul Finantelor Publice reprezentat prin F.N.G.C.I.M.M, pentru garantiile acordate in numele si contul statului;
m) garantie de stat — angajament expres, neconditionat si irevocabil asumat de F.N.G.C.I.M.M., in numele si in contul statului, materializat intr-un contract de garantare, care acopera pierderea suportata de finantator, ca urmare a producerii riscului de credit, in conditiile impartirii proportionale a riscului intre stat si finantator; dobanzile, comisioanele si orice alte costuri generate de participarea la program nu sunt incluse in valoarea garantiei de stat;
n) garantii colaterale — garantiile reale constituite de beneficiarul finantarii/terti garanti in favoarea finantatorului si a statului roman, prin Ministerul Finantelor Publice, proportional cu procentul de garantare, altele decat garantia de stat, care pot fi luate in considerare de finantatori pentru diminuarea expunerii fata de beneficiar. Sumele rezultate dupa executarea de catre finantatori si organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, dupa caz, a garantiilor constituite de beneficiar/terti garanti, din care se deduc cheltuielile de orice fel, vor diminua, proportional cu procentul de garantare, sumele platite de statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice, si sumele suportate de finantator;
o) operatiune de factoring cu regres — operatiunea prin care beneficiarul programului (aderentul) transfera proprietatea creantelor sale izvorate din facturile comerciale catre finantator (factor) in vederea obtinerii unei finantari. In caz de neplata factorul isi va recupera sumele neincasate de la aderent prin exercitarea dreptului de regres, respectiv prin debitarea contului curent al acestuia sau prin valorificarea garantiilor;
p) procentul de garantare — partea din finantare care este acoperita de garantia de stat, exprimata in valoare procentuala;
q) riscul de credit— neplata partiala sau integrala a finantarii de tip factoring, de catre beneficiarul programului;
r) valoarea de executare a garantiei — suma rezultata din aplicarea procentului de garantare la soldul restant al finantarii, suma care urmeaza a fi platita finantatorului de catre Ministerul Finantelor Publice.
Art. 4. — (1) Beneficiarul este eligibil in cadrul programului daca, la data solicitarii de acordare a facilitatii de factoring garantate in cadrul programului, respecta Recomandarea Comisiei C (2020) 4885 F din 14 iulie 2020 privind conditionarea acordarii de sprijin financiar public pentru intreprinderi din Uniunea Europeana de lipsa unei legaturi cu jurisdictiile necooperante si indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) nu se afla in dificultate in sensul prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) nu se afla in litigiu, in calitate de parat, cu Ministerul Finantelor Publice si/sau finantator;
c) nu figureaza cu credite restante, in ultimele 6 luni sau daca inregistreaza restante in baza de date a Centralei Riscului de Credit, denumita in continuare C.R.C., acestea sunt incadrate in categoriile A, B si C;
d) nu se afla in interdictie de a emite cecuri si nu figureaza cu incidente majore cu bilete la ordin in ultimele 6 luni in baza de date a Centralei Incidentelor de Plati, denumita in continuare C.I.P., conform prevederilor Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 1/2012 privind organizarea si functionarea la Banca Nationala a Romaniei a Centralei Incidentelor de Plati;
e) este eligibil conform reglementarilor interne ale finantatorului;
f) nu inregistreaza popriri active sau suspendate pe conturile bancare;
g) nu inregistreaza obligatii fiscale restante si alte creante restante bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Finantatorii sunt exclusi ca beneficiari finali eligibili ai Programului
(3) in exercitarea atributiilor sale, F.N.G.C.I.M.M, are obligatia de a solicita informatiile prevazute la alin. (1) lit. g) in forma electronica, in baza unui protocol incheiat cu organul fiscal central, potrivit dispozitiilor art. 69 alin. (4) din Legea 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Verificarea indeplinirii tuturor conditiilor prevazute de schema de ajutor de stat prevazuta la cap. II se realizeaza de catre F.N.G.C.I.M.M., iar procedura de verificare a acestora se stabileste prin normele de aplicare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(5) Nu sunt eligibile pentru acordarea de garantii in cadrul programului intreprinderile mici si mijlocii din sectoarele/ domeniile: intermedieri financiare si asigurari, tranzactii imobiliare, activitati de jocuri de noroc si pariuri, productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, cu exceptia vinului si berii, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope, activitati de inchiriere si leasing, activitati de investigare si protectie.
Art. 5. — (1) Prin derogare de la prevederile 4 alin. (1) lit. d) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, prezenta ordonanta de urgenta instituie un mecanism de garantare in baza caruia Ministerul Finantelor Publice este autorizat sa mandateze F.N.G.C.I.M.M. In vederea emiterii de garantii in numele si in contul statului, cu incadrarea in plafonul privind emiterea de garantii de catre Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice, stabilit potrivit prevederilor art. 26 alin. (2) si (5) si art. 29 alin. (1) lit. e) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata, in favoarea finantatorilor care urmeaza sa acorde finantari beneficiarilor eligibili in cadrul Programului.
(2) Sursa de plata a garantiilor acordate de catre F.N.G.C.I.M.M. In numele si in contul statului pentru finantarile obtinute de beneficiarii eligibili in cadrul programului este bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor Publice — Actiuni Generale, titlul „Alte transferuri”, cod 55, alineatul „Sume rezultate din executarea garantiilor acordate din bugetul de stat”, cod 55.01.50.
SECTIUNEA a 2-a
Finantarea si garantarea
Art. 6. — (1) In cadrul Programului pot fi acordate de catre F.N.G.C.I.M.M., in calitate de mandatar al statului roman, prin Ministerul Finantelor Publice garantii in numele si in contul statului, in conditiile prevazute la art. 1 alin. (4)—(6), cu incadrarea in limita de factoring pentru finantarile de tip factoring, in favoarea beneficiarilor eligibili care respecta conditiile programului si se incadreaza in normele si procedurile interne ale finantatorilor.
(2) Finantarile se acorda in lei, cu trageri si rambursari pe masura prezentarii si incasarii facturilor acceptate de finantator conform normelor proprii de creditare.
(3) Termenul de valabilitate a facilitatii de factoring este de maximum 12 luni, cu posibilitatea prelungirii facilitatii, de maximum 3 ori, cu perioade de pana la 12 luni.
(4) Valoarea facilitatii de factoring acordate pe un debitor cedat, perioada si modalitatea de rambursare a finantarilor sunt stabilite de finantator, conform normelor interne ale acestuia, cu respectarea conditiilor de acordare specifice factoringului.
Art. 7. — (1) Debitorul creantei cesionate trebuie sa fie persoana fizica sau juridica inregistrata in Romania si sa indeplineasca conditiile prevazute in normele interne de creditare ale finantatorului.
(2) Finantatorul poate prelua creante cu conditia ca scadenta facturilor sa nu fie depasita la data cererii de finantare si operatiunile sa nu reprezinte vanzari in consignatie/depozit/ barter/sub conditie suspensiva sau rezolutorie, plati in avans, dividende, rambursari de credite, compensari, creante aflate in litigiu, creante rezultate din facturi emise catre parti afiliate.
(3) Termenele maxime acceptate pentru scadenta la plata a facturilor si perioadele de gratie se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
(4) Rambursarea anticipata din incasarea facturilor inainte de scadenta se face fara perceperea unui comision de rambursare anticipata.
Art. 8. — (1) intre Ministerul Finantelor Publice si F.N.G.C.I.M.M, se incheie o conventie privind implementarea Programului prin care se stabilesc drepturile si obligatiile partilor in derularea finantarilor acordate in cadrul programului.
(2) Garantia de stat este garantata cu:
a) cesiunea in scop de garantie potrivit art 2.347 din Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile uiterioare, in cazul creantelor provenite din contractul comercial/contractul-cadru/acordul-cadru/comanda/comenzile intervenit/a/e intre aderent si debitorul/debitorii cedat/cedati, cu notificarea de catre finantator a debitorului/debitorilor cedat/cedati;
b) ipoteca mobiliara asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise la finantator de catre beneficiar si asupra contului/conturilor de cesiune deschis/e la finantator, inscrise in Registrul national de publicitate a garantiilor mobiliare, in baza contractului de garantare, proportional cu procentul de garantare. Operatiunile de inscriere, modificare si radiere a ipotecilor mobiliare se efectueaza de catre finantator;
c) ipoteca legala imobiliara si/sau mobiliara de rang I asupra activelor proprietatea beneficiarilor sau a unor terte persoane.
(3) Finantatorii pot constitui garantii accesorii finantarii garantate, reprezentand ipoteci imobiliare si/sau mobiliare asupra activelor proprietatea beneficiarului sau a unor terte persoane, altele decat cele prevazute la alin. (2), in conformitate cu normele si procedurile proprii de finantare ale acestora.
(4) Ipotecile mobiliare si/sau imobiliare prevazute la alin. (2) si (3), dupa caz, se instituie in favoarea statului roman, reprezentat de Ministerul Finantelor Publice, prin F.N.G.C.I.M.M., si finantatorului, proportional cu riscul asumat de fiecare dintre parti si sunt valabile pana la stingerea creantelor datorate de beneficiar, in limita creditului contractat.
(5) Ipotecile prevazute la alin. (2) lit. c) se inscriu in cartile funciare ale imobilelor si/sau in Registrul national de publicitate mobiliara, respectiv in registrele de evidenta si publicitate asimilate, dupa caz, in baza contractului de garantare. Operatiunile de inscriere, modificare si radiere se efectueaza de catre finantator.
(6) Contractele de garantare prin care F.N.G.C.I.M.M, acorda garantia de stat constituie titluri executorii si au valoare de inscrisuri autentice.
(7) in cazul garantiilor de stat acordate in cadrul programului, F.N.G.C.I.M.M, mandateaza finantatorii sa incheie contractele de ipoteca pentru alte garantii constituite de beneficiarul finantarii/tertii garanti, daca este cazul, atat in favoarea acestora, cat si a statului roman, prin Ministerul Finantelor Publice, in calitate de cocreditori, precum si sa efectueze formalitatile legale de publicitate ale acestora.
(8) Finantatorii vor introduce in contractele de garantie accesorii incheiate cu beneficiarii, daca este cazul, in vederea constituirii garantiilor accesorii finantarii garantate, altele decat cele prevazute la alin. (2), clauze din care sa rezulte calitatea de cocreditor garantat al statului roman, prin Ministerul Finantelor Publice.
(9) Garantiile prevazute la alin. (2) lit. c) si (3) impreuna cu garantia de stat trebuie sa acopere in proportie de 100% valoarea finantarii.
SECTIUNEA a 3-a
Plata garantiilor, recuperarea creantelor si dispozitii finale
Art. 9. — (1) Finantatorul are dreptul la plata valorii de executare a garantiei in cazul producerii riscului de credit, in conditiile programului.
(2) Sumele rezultate din executarea garantiilor de stat acordate de F.N.G.C.I.M.M, prin program, in numele si contul statului, se platesc finantatorului de catre Ministerul Finantelor Publice de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Finantelor Publice — Actiuni generale, titlul „Alte transferuri”, cod 55, alineatul „Sume rezultate din executarea garantiilor acordate din bugetul de stat”, cod 55.01.50, pe baza documentelor justificative prezentate de F.N.G.C.I.M.M., si se recupereaza de la beneficiarul programului in conditiile prezentei ordonante de urgenta.
(3) Pentru finantarile garantate in cadrul programului, pierderile trebuie suportate proportional cu procentul de garantare si in acelasi mod de catre finantator si statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice.
Art. 10. — (1) Dupa efectuarea platii prevazute la art. 9 alin. (2), Ministerul Finantelor Publice informeaza F.N.G.C.I.M.M, cu privire la efectuarea platii si la data acesteia, iar F.N.G.C.I.M.M. Intocmeste un inscris, act premergator procedurii de executare silita si care reprezinta titlu executoriu, prin care se individualizeaza creanta rezultata prin plata.
(2) in termen de 15 zile calendaristice de la data primirii informarii prevazute la alin. (1), F.N.G.C.I.M.M, transmite inscrisul prevazut la alin. (1) debitorului beneficiar al finantarii garantate, precum si spre informare finantatorului.
(3) inscrisul prevazut la alin. (1), impreuna cu dovada efectuarii procedurii de transmitere catre debitorul beneficiar al finantarii garantate, insotite de contractul de garantare si de documentele prevazute in normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, se inainteaza, in termen de 5 zile calendaristice de la data efectuarii procedurii de comunicare, organelor fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pentru recuperarea creantelor inscrise in acesta, potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 11. — (1) Creantele rezultate din plata garantiilor de stat acordate si platite finantatorilor in cadrul programului sunt asimilate creantelor bugetare a caror colectare si recuperare se efectueaza de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in baza inscrisului primit potrivit art. 10 alin. (3), conform procedurii reglementate de Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care se aplica in mod corespunzator.
(2) Pentru creantele cuprinse in inscrisul prevazut la art. 10 alin. (1) se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform dispozitiilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, calculate de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala incepand cu ziua urmatoare datei platii sumei rezultate din plata garantiei de stat si pana la data stingerii inclusiv si sunt recuperate de catre acestea.
(3) Creantele rezultate din plata garantiilor emise pentru finantarile acordate in cadrul programului se recupereaza astfel:
a) de catre finantatori prin valorificarea garantiilor prevazute la art. 8 alin. (2) lit. a) si b) ce fac obiectul contractului de garantare si a celor prevazute la art. 8 alin. (3);
b) de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin aplicarea prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza inscrisului prevazut la alin. (1), inclusiv prin valorificarea garantiilor prevazute la art. 8 alin. (2) lit. c).
(4) Prin derogare de la prevederile art. 258 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele provenite din valorificarea potrivit alin. (3) a bunurilor imobile pentru care a fost instituita ipoteca legala proportional cu procentul de garantare se elibereaza si se distribuie proportional cu riscul asumat de fiecare dintre parti, intre statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice, si finantator dupa deducerea cheltuielilor de orice fel, facute de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu urmarirea si conservarea bunurilor al caror pret se distribuie.
(5) Dispozitiile art. 242 alin. (3) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt aplicabile in cazul executarii silite pentru stingerea creantelor datorate bugetului de stat rezultate din plata garantiilor emise.
(6) Finantatorii si organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sunt obligati sa se instiinteze reciproc, pentru a participa la distribuirea pretului rezultat din valorificarea bunurilor.
(7) Eliberarea sau distribuirea sumei rezultate din executarea silita se va consemna de indata de catre executorul fiscal din cadrul organului fiscal competent al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau de catre finantator, dupa caz, intr-un proces-verbal, care se va semna de toti creditorii indreptatiti.
(8) Sumele provenite din valorificarea garantiilor prevazute la art. 8 alin. (2) si (3), dupa caz, se distribuie statului roman, prin Ministerul Finantelor Publice, si finantatorului, proportional cu procentul de garantare, dupa deducerea cheltuielilor de orice fel, facute de catre finantator sau de catre organele fiscale, dupa caz, in cadrul procedurii de recuperare.
(9) Sumele rezultate atat din recuperarea initiata de catre finantator sau organele fiscale a garantiilor prevazute la art. 8 alin. (2) si (3), dupa caz, si accesoriilor finantarii garantate, cat si din incasarile amiabile, din care se deduc dobanzile si comisioanele aferente finantarii acordate, precum si cheltuielile ocazionate de conservarea bunurilor, diminueaza, proportional cu procentele de garantare, creanta rezultata din valoarea de executare a garantiei platite finantatorului de statul roman, in conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2), in baza garantiei acordate de stat.
(10) in termen de 5 zile lucratoare de la incasarea oricarei sume potrivit alin. (9), finantatorul vireaza suma cuvenita statului roman care se face venit la bugetul de stat, insotita de o comunicare in care vor fi mentionate urmatoarele elemente: numele si datele de identificare ale debitorului, numarul contractului de garantare, suma recuperata si data incasarii acesteia de catre finantator, valoarea deducerilor efectuate, suma virata fiecarui creditor si indicarea garantiei executate.
(11) Pentru intarzieri la plata sumei cuvenite statului roman conform prevederilor alin. (10), finantatorul datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere la nivelul celor prevazute pentru creantele fiscale care se calculeaza de catre directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice si se individualizeaza intr-un inscris care constituie titlu executoriu. Inscrisul impreuna cu dovada comunicarii acestuia catre finantator se transmite spre recuperare catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, urmand ca recuperarea acestor sume sa se realizeze conform procedurii reglementate de Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Sumele astfel recuperate se fac venit la bugetul de stat si se incaseaza intr-un cont de venituri bugetare distinct.
(12) Anterior demararii procedurii de valorificare a bunurilor aferente garantiilor prevazute la art. 8 alin. (2) lit. c) si alin. (3), dupa caz, inclusiv in cazul in care acestea nu au fost valorificate, finantatorii si organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se instiinteaza reciproc. De la momentul instiintarii privind demararea procedurii de valorificare a bunurilor pana la finalizarea acesteia, finantatorul sau organul fiscal competent al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, dupa caz, nu va demara o noua procedura de valorificare a tunului pentru care a fost instiintat.
(13) in cazul in care dupa finalizarea procedurilor de valorificare a garantiilor, sumele virate potrivit alin. (9) acopera integral valoarea de executare a garantiilor, eventualele cheltuieli de executare silita efectuate de organele fiscale competente se recupereaza de la beneficiarul programului, in conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(14) in cazul debitorilor care intra in procedura insolventei, inscrierea la masa credala a valorii finantarii garantate se realizeaza astfel:
a) pentru procedurile insolventei deschise anterior efectuarii de Ministerul Finantelor Publice a platii valorii de executare a garantiei de stat catre finantator, Ministerul Finantelor Publice poate mandata directiile generale regionale ale finantelor publice sau, dupa caz, Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili sa solicite inscrierea la masa credala a valorii finantarii garantate ca o creanta sub conditie, pe baza documentatiei aferente acordarii garantiei transmise de F.N.G.C.I.M.M.;
b) pentru procedurile insolventei deschise ulterior efectuarii de catre Ministerul Finantelor Publice a platii valorii de executare a garantiei de stat, organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala realizeaza inscrierea la masa credala pentru creanta rezultata din plata valorii de executare a garantiei de stat, in baza documentelor prevazute la art. 10 alin. (3).
(15) Sumele recuperate ca urmare a punerii in executare a contractului de garantare, precum si cele recuperate ca urmare a executarii garantiilor prevazute la art. 8 alin. (2) si (3), dupa caz, de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si de catre finantatori, proportional cu procentul de garantare, in limita creantei rezultate din valoarea de executare a garantiei de stat se fac venit la bugetul de stat si se incaseaza intr-un cont de venituri bugetare distinct.
CAPITOLUL II
Schema de ajutor de stat asociata
Programului IMM FACTOR —
Produs de garantare a creditului comercial
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 12. — (1) Obiectivul prezentei scheme de ajutor de stat il reprezinta sprijinirea accesului la finantare al intreprinderilor mici si mijlocii, denumite in continuare beneficiari, prin acordarea de facilitati de garantare de catre stat pentru creditele pe termen scurt acordate intreprinderilor mici si mijlocii pentru finantarea creditului comercial.
(2) Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schema sunt compatibile cu piata comuna in conformitate cu art. 107 alin. (3) lit. b) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene si cu Comunicarea CE — Cadru temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijin a economiei in contextul actualei epidemii de COVID-19 (2020/C911/01), publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 20.03.2020, si se vor acorda dupa obtinerea deciziei de autorizare a Comisiei Europene.
(3) Implementarea schemei de ajutor de stat se face cu respectarea Recomandarii Comisiei C (2020) 4885 final din 14 iulie 2020 privind conditionarea acordarii de sprijin financiar public pentru intreprinderi din Uniunea Europeana de lipsa unei legaturi cu jurisdictiile necooperante.
SECTIUNEA a 2-a
Forma ajutorului
2.1. Ajutor de stat sub forma de garantii pentru finantari de tip factoring
Art. 13. — (1) Prin prezenta schema de ajutor de stat se acorda garantii de 50% din valoarea finantarii de tip factoring in conformitate cu art. 1 si 2.
(2) Valoarea plafonului de garantare este de maximum 5.000.000 lei/beneficiar, iar valoarea maxima a unei garantii pentru o facilitate de factoring, acordata beneficiarului pentru un debitor cedat, este de maximum 750.000 lei, pentru garantiile prevazute la art. 1 alin. (4).
(3) Termenul de valabilitate a facilitatii de factoring prevazute la art. 1 alin. (4) este de maximum 12 luni, cu posibilitatea prelungirii facilitatii de maximum 3 cri, pe perioade de pana la 12 luni.
(4) Durata garartiilor acordate conform art. 1 alin. (4) nu poate depasi 48 de luni.
(5) Comisioanele de garantare se stabilesc per imprumuturi individuale la un nivel minim, care creste progresiv pe masura ce creste durata finantarii garantate, astfel cum se indica in tabelul urmator:
(6) Cuantumul total al facilitatii de factoring nu trebuie sa depaseasca:
a) dublul sumei reprezentand cheltuielile salariale, inclusiv contributiile sociale obligatorii datorate de angajator aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor, inregistrate la nivelul anului 2019. In cazul intreprinderilor infiintate dupa 1 ianuarie 2019, cuantumul maxim al imprumutului nu poate depasi suma estimata pentru primii doi ani de activitate;
sau
b) 25% din cifra de afaceri neta a beneficiarului pe 2019, respectiv venitul brut sau norma anuala de venit in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din activitati independente, dupa caz, conform Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributii sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente pentru anul 2019;
sau
c) o valoare care sa rezulte din nevoile sale de lichiditati; acestea pot include atat costuri cu capital de lucru, cat si costurile cu investitii, cu conditia prezentarii unor documente justificative de catre beneficiar, situatie in care cuantumul imprumutului nu poate depasi nevoile de lichiditati de la momentul acordarii pentru urmatoarele 18 luni.
(7) Furnizorul schemei de ajutor de stat este Ministerul Finantelor Publice, iar F.N.G.C.I.M.M. Ii sunt delegate atributiile de administrare a schemei de ajutor de stat.
2.2. Ajutor de stat sub forma de grant
Art. 14. — (1) intreprinderile mici si mijlocii care au contractat finantarile garantate conform art. 1 alin. (4) beneficiaza de un grant in limita cumulului rezultat din valoarea comisionului de risc, valoarea comisionului de administrare si valoarea rezultata din aplicarea unui procent de 50% la valoarea dobanzilor si a comisionului de factoring, dar nu mai mult de echivalentul in lei a 800.000 euro per intreprindere.
(2) Cursul de schimb euro/leu pentru calcularea plafonului maxim de 800.000 euro este cursul Bancii Nationale a Romaniei valabil la data emiterii acordului de finantare.
(3) Pentru sectoarele agriculturii, pisciculturii si acvaculturii se aplica urmatoarele conditii:
a) ajutorul nu depaseste 120.000 euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in sectorul pescuitului si acvaculturii sau 100.000 euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole; toate sumele utilizate trebuie sa fie brute, si anume inainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;
b) cuantumul ajutorului acordat intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole nu trebuie stabilit pe baza pretului sau a cantitatii produselor introduse pe piata;
c) ajutorul acordat intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectorul pescuitului si acvaculturii nu se incadreaza in niciuna dintre categoriile de ajutoare mentionate la art. 1 alin. (1) lit. (a)—(k) din Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei din 27 iunie 2014 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis in sectorul pescuitului si acvaculturii;
d) in cazul in care o intreprindere isi desfasoara activitatea in mai multe sectoare carora li se aplica cuantumuri maxime diferite, intreprinderea in cauza asigura, prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea conturilor, faptul ca pentru fiecare dintre aceste activitati se respecta plafonul aferent si ca, in total, nu se depaseste cel mai mare cuantum posibil.
(4) Grantul acopera 50% din costurile de finantare pe o perioada de 8 luni de la data acordarii finantarii, iar costurile de garantare sunt acoperite de grant pe toata perioada de valabilitate a garantiei, aferente facilitatilor de factoring acordate pana la data de 31 decembrie 2020, in cadrul schemei.
Art. 15. — Solicitantului trebuie sa i se aduca la cunostinta decizia de acordare a facilitatilor de factoring ca ajutor de stat sub forma de garantii pentru finantari de tip factoring si sub forma de grant, in termen de 14 zile calendaristice de la depunerea solicitarii de acordare a facilitatilor de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii.
SECTIUNEA a 3-a
Domeniul de aplicare
Art. 16. — Pot beneficia de ajutor de stat prin prezenta schema intreprinderile mici si mijlocii din toate sectoarele de activitate, cu exceptia celor declarate neeligibile potrivit prezentei ordonante de urgenta, care indeplinesc cumulativ, la data solicitarii, conditiile prevazute in art. 4 alin. (1), precum si urmatoarele criterii de eligibilitate:
a) sunt intreprinderi mici sau mijlocii care indeplinesc conditiile prevazute la art. 3 lit. b) si art. 4 alin. (1);
b) nu au fost emise impotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, in cazul in care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale in vigoare;
c) nu se aflau in dificultate, in sensul prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, la data de 31 decembrie 2019, in sensul art. 2 pct. 14 din Regulamentul (UE) nr. 702/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare in sectoarele agricol si forestier si in zonele rurale ca fiind compatibile cu Piata interna, in aplicarea art. 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, si in sensul art. 3 alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 1.388/2014 al Comisiei din 16 decembrie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in productia, prelucrarea si comercializarea produselor obtinute din pescuit si acvacultura ca fiind compatibile cu piata interna, in aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.
SECTIUNEA a 4-a
Durata, bugetul schemei si numarul estimat de beneficiari
Art. 17. — (1) Perioada de valabilitate a schemei, respectiv perioada in care se selecteaza beneficiarii si se emit garantii de stat, acorduri de finantare in legatura cu granturile prevazute la art. 14, este cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta si data de 31 decembrie 2020. Perioada de acordare a granturilor care acopera costurile de finantare este de 8 luni de la data acordarii finantarii, iar perioada de acordare a granturilor care acopera costurile de garantare este de maximum 12 luni de la data acordarii garantiei.
(2) Ajutorul de stat sub forma grantului se suporta din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor Publice —Actiuni generale si se vireaza lunar in contul F.N.G.C.I.M.M., pe baza situatiilor centralizatoare privind dobanzile lunare datorate, transmise de finantatori pe propria raspundere.
(3) Bugetul schemei de ajutor de stat este 1,043 mld lei (echivalentul in lei al sumei de 215,72 milioane euro), din care 43 milioane lei (echivalent in lei al sumei de aproximativ 8,89 milioane euro), aferent masurilor prevazute la cap. II sectiunea 2.2 si 1 mld lei (echivalent in lei al sumei de aproximativ 206,83 milioane euro), plafonul maxim de garantare aferent masurilor din cap. II sectiunea 2.1.
(4) Prin implementarea schemei se estimeaza acordarea de ajutor de stat unui numar de maximum 500 de beneficiari.
SECTIUNEA a 5-a
Cumulul ajutoarelor de stat acordate in baza
Programului IMM FACTOR — Produs de garantare
a creditului comercial cu alte ajutoare de stat
Art. 18. — (1) Ajutoarele acordate in baza Programului IMM FACTOR — Produs de garantare a creditului comercial se pot cumula cu ajutoarele de stat acordate in baza Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, Regulamentului (UE) nr. 1.408/2013 din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis in sectorul agricol, Regulamentului (UE) nr. 717/2014 al Comisiei din 27 iunie 2014 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis in sectorul pescuitului si acvacultura, Regulamentului (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene pentru ajutoarele de minimis acordate intreprinderilor care presteaza servicii de interes economic general si a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea articolelor 107 si 108 din tratat, Regulamentului (UE) nr. 702/2014 al Comisiei din 25 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare in sectoarele agricole si forestiere si in zonele rurale compatibile cu piata interna, in aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, Regulamentului (UE) nr. 1.388/2014 al Comisiei din 16 decembrie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in productia, prelucrarea si comercializarea produselor obtinute din pescuit si acvacultura ca fiind compatibile cu piata interna, in aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, cu conditia respectarii regulilor de cumul prevazute in aceste regulamente.
(2) Ajutorul de stat in baza Programului IMM FACTOR — Produs de garantare a creditului comercial poate fi cumulat cu alte forme de finantare din partea Uniunii Europene, cu conditia ca prevederile si regulile de cumul indicate in liniile directoare si regulamentele relevante sa fie respectate.
(3) Ajutorul acordat in baza acestui program poate fi cumulat cu ajutorul de stat acordat in baza altor masuri aprobate de Comisie in temeiul altor sectiuni din Cadrul temporar, cu conditia ca prevederile din acele sectiuni ale Cadrului temporar sa fie respectate.
(4) Ajutorul de stat acordat prin prezenta schema sub forma garantiei nu poate fi cumulat cu ajutorul de stat de natura subventionarii ratelor dobanzii aferent aceluiasi imprumut subiacent acordat in baza sectiunii 3.3 din Cadrul temporar si viceversa. Ajutorul de stat de natura garantiei acordat in baza prezentei scheme si ajutoare de stat de natura subventiei de dobanda la imprumuturi acordate potrivit sectiunii 3.3 din Cadrul temporar pot fi cumulate pentru diferite imprumuturi, cu conditia ca cuantumul total de imprumuturi pe beneficiar sa nu depaseasca limitele mentionate la punctul 25 d) sau la punctul 27 d) din Cadrul temporar.
(5) Un beneficiar poate primi in paralel ajutor de stat de natura garantiilor de stat potrivit sectiunii 3.2 din Cadrul temporar, cu conditia ca cuantumul total de imprumuturi pe beneficiar sa nu depaseasca limitele stabilite la punctul 25 d) din Cadrul temporar.
SECTIUNEA a 6-a
Cheltuieli eligibile si modalitatea
de acordare a ajutorului de stat
Art. 19. — Procedura de acordare a garantiilor de stat in proportie de maximum 50% aferente finantarilor de tip factoring, a grantului de la art. 14 si plata ajutoarelor de stat sub forma de grant se aproba prin hotararea Guvernului pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
SECTIUNEA a 7-a
Dispozitii privind transparenta,
monitorizarea si raportarea
Art. 20. — (1) F.N.G.C.I.M.M, are obligatia sa publice pe site-ul sau textul integral al schemei de ajutor de stat, perioada in care se pot inregistra cereri, bugetul anual, data epuizarii bugetului anual/total al schemei, precum si forma si continutul documentelor necesare pentru accesarea acesteia.
(2) F.N.G.C.I.M.M, trebuie sa pastreze inregistrari detaliate referitoare la toate ajutoarele acordate in cadrul schemei. F.N.G.C.I.M.M, are obligatia de a cuantifica pe fiecare beneficiar toate formele de ajutor de stat acordate. Aceste inregistrari contin toate informatiile necesare pentru a stabili daca sunt respectate criteriile din reglementarile europene si nationale in domeniu si trebuie pastrate timp de 10 ani de la data acordarii ultimului ajutor in cadrul schemei.
(3) Beneficiarii ajutorului de stat acordat prin prezenta schema trebuie sa pastreze toate documentele aferente acestuia timp de 10 ani si sunt obligati sa le puna la dispozitia administratorului schemei de ajutor de stat sau a Consiliului Concurentei ori de cate ori le sunt solicitate.
(4) F.N.G.C.I.M.M., in calitate de administrator al prezentei scheme de ajutor de stat, cu atributii delegate de Ministerul Finantelor Publice, in calitate de furnizor de ajutor de stat, are obligatia de a transmite Consiliului Concurentei toate datele si informatiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor ce stat la nivel national, in formatul si in termenul prevazute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007, precum si datele si informatiile necesare pentru intocmirea inventarului ajutoarelor de stat si a rapoartelor si informarilor necesare indeplinirii obligatiilor Romaniei in calitate de stat membru al uniunii Europene.
(5) F.N.G.C.I.M.M., in calitate de administrator al schemei de ajutor de stat, are obligatia incarcarii in Registrul ajutoarelor de stat din Romania (RegAS) a prezentei scheme, a acordurilor de finantare, a platilor efectuate si a eventualelor recuperari, in conformitate cu prevederile Ordinului presedintelui Consiliului Concurentei nr. 437/2016 pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat.
(6) F.N.G.C.I.M.M, publica informatiile relevante cu privire la fiecare ajutor individual in valoare de peste 100.000 EUR acordat in temeiul prezentei scheme de ajutor de stat si, respectiv, de peste 10.000 EUR in sectoarele agriculturii si pescuitului pe site-ul web al F.N.G.C.I.M.M, dedicat ajutoarelor de stat, in termen de 12 luni de la data acordarii.
SECTIUNEA a 8-a
Controlul beneficiarilor schemei
si recuperarea ajutorului de stat
Art. 21. — (1) Monitorizarea si controlul intreprinderilor beneficiare in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se vor face de catre F.N.G.C.I.M.M., cu respectarea reglementarilor aplicabile institutiilor de credit si institutiilor financiare nebancare pentru F.N.G.C.I.M.M.
(2) Beneficiarul si finantatorii care au acordat creditele/liniile de credit prevazute la art. 1 alin. (4) trebuie sa accepte si sa faciliteze controlul asupra utilizarii ajutorului de stat acordat in cadrul prezentei scheme.
(3) In situatia in care F.N.G.C.I.M.M, constata ca beneficiarii nu au respectat prevederile schemei de ajutor de stat si/sau pe cele ale acordului de finantare, solicita acestora rambursarea ajutorului de stat primit, la care se adauga dobanda aferenta, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Rata dobanzii aplicabile este cea stabilita potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene si Regulamentului (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE. Recuperarea ajutoarelor de stat se realizeaza potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2014, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 22. — Monitorizarea si controlul intreprinderilor beneficiare in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se fac in mod transparent, nediscriminatoriu, prin publicarea lunara a inscrierilor si beneficiarilor schemei de ajutor de stat pe site de catre F.N.G.C.I.M.M., cu respectarea reglementarilor aplicabile institutiilor de credit si institutiilor financiare nebancare pentru F.N.G.C.I.M.M.
Art. 23. —in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Finantelor Publice va elabora si va supune aprobarii Guvernului normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.