Care este procedura pentru recuperarea TVA platita in alte state membre ale UE?
Persoanele impozabile stabilite in Romania, care efectueaza importuri si achizitii de bunuri/servicii in alt stat membru al Uniunii Europene au posibilitatea solicitarii rambursarii TVA achitata in acel stat, prin completarea si depunerea formularului 318 "Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 1472 alin. (2) din Codul fiscal".
Unde se gaseste formularul 318 si instructiunile de completare?
Modelul si continutul formularului 318, instructiunile de completare ale acestuia precum si procedura de primire a cererilor de rambursare a TVA achitate de catre persoanele impozabile stabilite in Romania pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene au fost aprobate prin OPANAF 3/2010 publicat in MO 32 din 15 ianuarie 2010.
Formularul 318 impreuna cu instructiunile de completare ale acestuia sunt afisate pe site-ul ANAF, sectiunea Declaratii electronice/Rambursare TVA din UE.
Cum se depune formularul 318?
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Pentru a obtine o rambursare a taxei pe valoarea adaugata in statul membru de rambursare, solicitantul completeaza si transmite, pe cale electronica, respectivului stat membru, formularul 318 prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de ANAF. Pentru aceasta este necesar sa se descarce, sa se completeze si sa se valideze formularul 318 ( se apasa butonul VALIDARE, din formular, pentru a elimina eventualele greseli) si se aplica semnatura electronica. Apoi va aparea butonul cu textul "Trimite", se apasa pe el pentru expediere.
Care este termenul de depunere al formularului 318?
Cererea de rambursare - formular 318 se depune/transmite, in format electronic, pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare.
Care este perioada pentru care poate fi solicitata rambursarea?
Perioada de rambursare este de maximum un an calendaristic si de minimum 3 luni calendaristice. Cererile de rambursare pot insa viza o perioada mai mica de 3 luni, in cazul in care aceasta reprezinta perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic.
In cazul in care cererea de rambursare vizeaza o perioada de rambursare mai mica de un an calendaristic, dar mai mare de 3 luni, cuantumul TVA pentru care se solicita o rambursare nu poate fi mai mic de 400 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
in cazul in care cererea de rambursare se refera la o perioada de rambursare de un an calendaristic sau la o perioada ramasa dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
La completarea perioadei de rambursare este necesar sa se aiba in vedere "Lista de preferinte a statelor membre" cuprinsa in Instructiunile de rambursare TVA din UE afisate pe site-ul ANAF.
Care sunt conditiile necesare transmiterii cererii autoritatii competente din statul membru de rambursare?
Dupa transmiterea formularului 318 de catre solicitant, prin intermediul portalului ANAF se verifica, cu ajutorul aplicatiei informatice, daca:
- in perioada de rambursare inscrisa in cerere, solicitantul a fost persoana inregistrata in scopuri de TVA, potrivit art. 153 din Codul fiscal
- documentele inscrise in sectiunea "Lista operatiunilor pentru care se solicita rambursarea TVA" sunt emise in perioada de validitate a codului de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile stabilite in Romania.
ATENTIE! Dupa transmiterea cererii de rambursare, pentru a vedea stadiul in care se afla aceasta, este necesara logarea pe portalul ANAF, unde va fi afisat un ecran despre "SPAtIUL DVS.PRIVAT", se selecteaza DECLARATII DEPUSE, apoi RAMBURSARE TVA si se vizualizeaza ISTORIC DECLARAtII. Aici se vor gasi toate mesajele de validare, inclusiv cele din strainatate.
DOAR in situatia in care conditiile sunt indeplinite se atribuie un numar de referinta cererii de rambursare (318) si aceasta se transmite, electronic, autoritatii competente din statul membru de rambursare, impreuna cu toate documentele care insotesc respectiva cerere.
Numarul de referinta al cererii atribuit la transmitere trebuie inscris pe toate documentele referitoare la cererea respectiva. Acest numar se gaseste pe portalul ANAF in " SPAtIUL DVS.PRIVAT".
in cazul in care solicitanul nu indeplineste conditiile mentionate anterior, cererea nu este inaintata statului membru de rambursare, mesajul respectiv regasindu-se, de asemenea, pe portalul ANAF in " SPATIUL DVS.PRIVAT".
Care este termenul de solutionare al cererii?
Statul membru de rambursare ii comunica solicitantului decizia sa de aprobare sau respingere a cererii de rambursare in termen de patru luni de la data primirii cererii de catre statul membru respectiv.
Unde se pot afla detalii suplimentare?
Acest ghid ofera numai informatii generale. Informatii detaliate sau clarificari se pot obtine de la Administratiile Finantelor Publice de care apartineti.
Sursa: ANAF