In situatia in care o societate (magazin - comert produse alimentare) inregistreaza o lipsa neimputabila, aceasta se impoziteaza?
In cazul unui raspuns afirmativ, care sunt documentele care trebuie intocmite?
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Conform prevederilor art. 21, alin. (1) din Codul fiscal cheltuielile inregistrate de o societate sunt considerate deductibile daca sunt efectuate in scopul realizarii de venituri sau daca sunt prevazute in alte acte normative in vigoare.
Lipsa unor stocuri de marfa alimentare poate fi constatata daca a existat un furt, daca produsele nu au fost depozitate corespunzator si s-au degradat, daca acestea au scazut in greutate ca urmare a unor procese naturale etc.
In functie de modul in care aceste stocuri au scazut (sunt lipsa) si cheltuielile sunt deductibile sau nu.
Constatarea minusurilor se face prin inventariere, operatie care se deruleaza in baza prevederilor Omfp nr. 2861/2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
In urma inventarierii marfurilor de catre comisia de inventariere, aceasta constata degradarea unor stocuri sau lipsa efectiva.
Daca este vorba de o scadere a cantitatilor din motive naturale sunt aplicabile prevederile HG nr. 831/2004 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare.
Perisabilitatile reprezinta acele scazamintele care se produc in timpul transportului, manipularii, depozitarii si desfacerii marfurilor. Procesul are loc ca urmare a unor transformari naturale cum sunt uscarea, evaporarea, volatilizarea, pulverizarea, hidroliza, racirea, inghetarea, topirea, oxidarea, aderarea la peretii vagoanelor sau vaselor in care sunt transportate, descompunerea, scurgerea, imbibarea, ingrosarea, imprastierea, faramitarea, spargerea si inclusiv procesele de fermentare sau alte procese biofizice.
Nu sunt considerate perisabilitati pierderile tehnologice precum si cele produse prin neglijenta sau imputabile persoanelor vinovate, sustragerile sau pierderile determinate de cauze de forta majora.
In ceea ce priveste tipurile de documente ce trebuiesc intocmite, acestea pot fi adaptate in functie de necesitatile proprii, in sensul micsorarii sau maririi acestuia, iar numarul de exemplare poate fi mai mare atunci cand se considera oportun.
Formularele, asa cum sunt reglementate acestea prin Omef nr. 3512/2008 privind documentele financiar contabile se pot tipari fata si verso, sau numai fata, in functie de specificul activitatii, de utilizarea tehnicii de calcul la intocmirea acestora sau tipul de hartie folosit. Acestea pot fi: raportul de gestiune completat pana la momentul inventarierii, decizia de inventariere, procesul verbal de inventariere, listele de inventariere.
SAF-T Ghid de raportare corecta
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Daca este vorba de minusuri constatate in procesul de depozitare se intocmesc liste de inventariere distincte (varianta simplificata - cod 14-3-12/b), care se preiau, in listele de inventariere (cod 14-3-12).
In cazul in care evidenta de gestiune o tineti dupa metoda global-valorica, lista de inventariere (cod 14-3-12/a) are rolul de stabilire a diferentelor valorice in minus.
Informatiile sunt consemnate si in procesul verbal de inventariere impreuna cu masurile propuse de regularizare si inregistrare a pierderilor aprobat de conducerea societatii.
Pe baza constatatrilor comisiei de inventariere si a procesului verbal de inventariere aprobat, marfurile expirate se scad din gestiune. Societatea inregistreaza in contabilitate si in evidenta operativa stocurile constatate lipsa astfel incat cantitatile scriptice ale stocurilor sa corespunda cu cele faptice, iar valoarea constatata la inventariere sa reprezinte valoarea inregistrata in contabilitate.
Iregistrarea minusurilor se face:
607 = 371
"Cheltuieli privind marfurile" " Marfuri"
In cazul in care este vorba de comert cu amanuntul, in care evidenta marfurilor se tine global-valoric, descarcarea gestiunii de face cu ajutorul coeficientului K, asa cum se procedeaza si la descarcarea de gestiune cand se vand stocurile.
Inregistrarea minusului se face:
% = 371
607 "Marfuri"
"Cheltuieli privind marfurile"
378
"Diferente de pret la marfuri"
4428
"TVA neexigibila"
In cazul in care minusurile nu sunt imputabile, se va face o mentiune in procesul verbal privind cauzele pentru care lipsurile nu se pot imputa.
Cheltuielile privind stocurile constatate lipsa si neimputabile sunt deductibile la calculul impozitului pe profit numai daca se incadreaza in limitele de perisabilitate aplicabile. In alte cazuri nu sunt considerate ca sunt efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu, expert contabil si auditor