In urma inventarierii patromoniului unei societati, operatiune obligatoriu de efectuat cel putin o data pe an, pot rezulta plusuri sau minusuri la elementele patrimoniale inventariate. In cazul in care exista risc de confuzie intre sorturile aceluiasi bun material se poate efectua compensarea plusurilor cu lipsurile constatate, diferentele ramase in urma compensarii inregistrandu-se in contabilitate. De retinut este si faptul ca se poate opera compensarea numai daca diferentele constatate in plus sau in minus privesc aceeasi perioada de gestiune si aceeasi gestiune.
Speta: O societate comerciala platitoare de TVA si impozit pe profit, care are ca obiect de activitate comert cu legume si fructe,are un stoc de marfa scriptic foarte mare, iar stocul faptic mic. Conform legislatiei in vigoare, cum se poate diminua stocul scriptic astfel incat sa ajunga la valoarea stocului faptic? Care este monografia contabila in ceea ce priveste situatia de mai sus? Care sunt implicatiile in ceea ce priveste impozitul pe profit si TVA aferente diminuarii stocului de marfa? Care este temeiul legal?
Solutie fiscal-contabila: In situatia prezentata, deoarece este mentionat ca in realitate nu exista fizic stocul din contabilitate, este necesar sa se constatate oficial acest lucru. In prima faza trebuie efectuata inventarierea stocurilor, cu etapele numirii comisiei de inventariere, elaborarea listelor de inventariere, constatarea oficiala a lipsurilor din gestiune, a faptului ca minusurile sunt sau nu imputabile si, in final, recomandarea comisiei de inventariere cu privire la reglararea diferentelor cantitative.
Conform prevederilor de la pct. 39 din Norma privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobata prin O.M.F.P. nr. 2.861/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru toate plusurile, lipsurile si deprecierile constatate la bunuri, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor. Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si natura plusurilor, propunand, in conformitate cu dispozitiile legale, modulde regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii. ... continuarea se gaseste in Monitorul Contabil, click AICI >>