Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Studii de caz

Lipsa la inventar aferenta unei achizitii intracomunitare de bunuri. Care e procedura?

Data aparitiei: 25 Martie 2016
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
lipsa la inventarachizitii intracomunitareinregistrari contabilelipsuri la inventartva

In cazul urmator, avem ca exemplu o firma cu un stoc de marfa provenit din achizitii intracomunitare si care a constatat  lipsa la inventar neimputabila. Vom vedea astfel daca se colecteaza TVA la marfa lipsa la momentul in care trebuie inregistrata lipsa la inventar in contabilitate tinand cont ca nu a fost dedus TVA la momentul achizitiei si firma a avut taxare inversa.

De asemenea, contabilitatea societatii a fost preluata, iar contabilii au inregistrat pentru marfa lipsa la inventar taxarea inversa in rosu (4426 = 4427 cu minus). Firma considera ca aceasta nota nu este valida intrucat nu mai dau corelatiile intre declaratiile 300 si 390 (baza la achizitiile intracomunitare in declaratia 300 a fost diminuata prin nota in cauza si introdusa pe regularizari insa in declaratia 390 nu s-a inregistrat nimic intrucat nu existau facturi in rosu de la furnizori iar baza ramane cea initiala).
Vom stabili daca trebuia facuta ajustarea TVA si colectata taxa.

Mecanismul taxarii inverse presupune faptul ca obligatia de a colecta TVA se muta la dvs., ca si comparator, concomitent cu dreptul de deducere al taxei. Acest mecanism se aplica pentru a elimina decontarile privind TVA-ul intre parteneri si fata de bugetul statului. Nota contabila in rosu este incorecta prin faptul ca TVA-ul colectat in numele partenerului nu trebuia sa se modifice in sensul diminuarii, deoarece constatarea lipsei la inventar nu are legatura cu acesta. De asemenea, la nivelul inregistrarii nu se efectueaza nicio ajustare, fiindca TVA-ul deductibil se compenseaza cu cel colectat, efectul fiind nul.

Tratamentul fiscal impus de Legea 227/2015 privind Codul fiscal in ceea ce priveste lipsa la inventar a stocurilor este acela ca, pe baza inventarierii, se va ajusta obligatoriu taxa pe valoare adaugata deductibila aferenta stocurilor, respectiv se va anula total/partial deducerea exercitata initial. Baza legala a acestui tratament se regaseste in cadrul pct. 78 al  Normelor metodologice de aplicare a ART. 304 privind Codul fiscal.

Aveti in vedere si faptul ca ajustarea se efectueaza in functie de cota in vigoare la data achizitiei bunurilor. Inregistrarile contabile vor fi urmatoarele:
607 " Cheltuieli privind marfurile" = 371 " Marfuri"    ->   pt minusul costatat la valoarea de inventar

607 " Cheltuieli privind marfurile" = 4426 "TVA ded" ->TVA aferent minusului neimputabil

De asemenea, aceasta ajustare se va evidentia in decontul de taxa din perioada fiscala in care a intervenit inventarierea stocurilor si constatarea lipsei la inventar.


 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabriel Apostolescu

 

 






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X