Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2014 (OUG 91/2014) care modifica si completeaza Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, a fost reglementata autorizarea caselor de marcat cu jurnal electronic si inlocuirea etapizata a vechilor aparate de marcat, pe grupe de contribuabili. Acest lucru le va permite importatorilor si distribuitorilor sa-si lichideze stocurile de modele vechi si sa obtina avizul tehnic favorabil si autorizatia de distributie pentru noile modele, iar utilizatorilor le va permite sa isi achizitioneze treptat noile aparate, fara pierderi financiare si fara perturbarea activitatii comerciale.
Conform termenelor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, asa cum a fost modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2014, pana la data de 31 august 2015, Ministerul Finantelor Publice modifica si completeaza, in mod corespunzator, prevederile normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 si emite, impreuna cu Ministerul pentru Societatea Informationala, ordinul comun prin care se aproba procedura de avizare tehnica a modelelor de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic.
Avand in vedere cele precizate mai sus, afirmatiile referitoare la o intarziere a Ministerului Finantelor Publice de a emite normele metodologice de aplicare, ca urmare a aprobarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 91/2014, sunt complet nefondate, termenul legal fiind 31 august 2015.
Mai mult, potrivit prevederilor de natura tranzitorie prevazute de art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2014, achizitia de case de marcat noi cu jurnal electronic urmeaza sa se realizeze doar incepand cu data de 1 ianuarie 2016.
In aceste conditii, nici macar nu se poate pune problema ca in prezent, in luna mai 2015, Posta Romana sa fie impiedicata sa-si achizitioneze case de marcat noi cu jurnal electronic, pentru ca pana la data de 1 ianuarie 2016 niciun operator economic din Romania nu este obligat sa o faca, procedurile de achizitie a acestor case de marcat urmand sa fie obligatorii doar incepand cu aceasta data, potrivit dispozitiilor legale in vigoare indicate mai sus. Termenul de la care marii contribuabili (prima categorie de operatori economici vizati) sunt obligati sa utilizeze case de marcat noi este 1 aprilie 2016.
Precizam totodata ca nici utilizarea de plicuri de catre Posta Romana si nici modificarile intervenite in structura organizatorica a Postei Romane nu au absolut nicio incidenta cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 91/2014. Aceste operatiuni de vanzare a plicurilor (ca, de altfel, a oricaror alte bunuri sau servicii catre populatie) si, respectiv, de modificare a datelor de identificare a operatorului economic in memoria casei de marcat se pot realiza exact in aceleasi conditii in care s-au realizat din anul 1999 si pana in prezent, folosind casele de marcat existente.
Termenele tranzitorii de implementare largi, prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2014, au avut in vedere tocmai acest lucru, respectiv sa nu determine niciun fel de presiuni si perturbari ale activitatilor desfasurate de operatorii economici.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Sursa: Ministerul Finantelor Publice