UPDATE in 8 noiembrie 2019. Soferii de ridesharing, adica cei care lucreaza la companiile Uber, Bolt, Yango sau Clever Go, vor avea mai mult timp la dispozitie pentru a obtine autorizatia. Legea care amana autorizarea platformelor de ridesharing a fost promulgata, joi, de presedintele Klaus Iohannis, potrivit unui anunt al Administratiei Prezidentiale.
Camera Deputatilor a adoptat proiectul de lege in data de 22 octombrie, fiind for decizonal.Printre modificarile admise se afla prelungirea perioadei de tranzitie a celor afectati de reglementarile OUG 49/2019 la 1 februarie 2020. Termenul initial prevazut era 1 noiembrie 2019, o data care a starnit multe controverse printre firmele de ridesharing.
Va prezentam mai jos forma care a fost promulgata prin Decretul nr.799/2019, devenind astfel Legea nr. 204/2019.
1. Articolul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art.6. - In situatia in care operatorul platformei digitale este o persoana juridica nerezidenta, acesta este obligat sa aiba pe toata perioada in care isi desfasoara activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul Romaniei o filiala inregistrata la Oficiul National al Registrului Comertului, prin care se deruleaza activitatile comerciale in Romania.”
2. La articolul 9, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(2) Avizul tehnic pentru platformele digitale va avea o valabilitate de 24 luni.”
3. La articolul 13, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Copia conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ se elibereaza operatorului de transport alternativ autorizat numai pentru autoturismele detinute in proprietate, inchiriere sau comodat.”
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
4. La articolul 25 litera p) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„p) sa achite la bugetul de stat o taxa in valoare de 100.000 lei la fiecare 24 de luni;”
5. Articolul 37 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art.37.- Persoanele fizice si juridice care deruleaza operatiuni ce intra sub incidenta prezentei ordonante de urgenta beneficiaza de o perioada de tranzitie pana la data de 1 februarie 2020.”
6. Articolul 38 se abroga.
“avizul tehnic pentru platformele digitale, autorizatia pentru transport alternativ, precum si copia conforma a autorizatiei pentru transport alternativ se elibereaza pentru perioadele corespunzatoare prevazute la art. 9 alin. (2), art 12, alin. (2), art. 13 alin. (5) din prezenta ordonanta de urgenta, fara a depasi data de 30 septembrie 2022.”
Proiectul de lege inca nu se aplica momentan. Ca sa intre in vigoare, trebuie publicat in Monitorul Oficial.
Deputatii au inclus prevederea ca operatorul platformei digitale sa plateasca la bugetul de stat 100.000 lei o data la doi ani. Forma in vigoare a ordonantei prevede ca operatorul trebuie sa achite la bugetul de stat o taxa anuala de 50.000 lei.
Un amendament nou prevede ca avizul tehnic va avea o valabilitate de 24 de luni, in forma actuala avea o valabilitate de 12 luni. Mai mult de atat, deputatii au eliminat prevederea potrivit careia avizul tehnic, autorizatia pentru transport alternativ si copia conforma a autorizatiei sunt eliberate inainte de 30 septembrie 2022.
Va reamintim ca proiectul a fost adoptat pe 23 septembrie de Senat, prima camera sesizata. Momentan, inca nu a intrat in vigoare acest act normativ, mai are nevoie de promulgarea sefului statului si sa fie publicat apoi in Monitorul Oficial.
Citeste si: Uber si Bolt au obtinut avizul tehnic necesar pentru a face ridesharing
Una dintre modificarile aduse vizeaza veniturile operatorilor platformelor digitale.
„Toate veniturile obtinute in urma efectuarii de transport cu autoturism si sofer alternativ inclusiv veniturile operatorilor platformelor digitale provenite din activitatea efectuata pe teritoriul Romaniei sunt impozitate in conformitate cu legislatia fiscala in Romania”.
La art. 19 a fost aprogata litera “a”, care continea obligatia ca autoturismele care efectueaza transport alternativ sa aiba maximum cinci locuri. Asadar, daca propunerea intra in vigoare, pentru activitatea de transport de tip ridesharing, vor putea fi folosite si masini cu mai multe locuri.
In plus, potrivit altui amendament admis de senatori, operatorul platformei digitale va trebui sa aiba o filiala inregistrata la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin care se deruleaza activitatile comerciale in Romania.
Inca o modificare care ar putea sa intre in vigoare este cea care permite ca operatorul de transport alternativ/conducatorul auto sa aiba dreptul de a incheia contracte de afiliere cu mai multi operatori ai platformelor digitale.
Consulta documentul cu toate modificarile privind OUG 49/2019.