In primul semestru al anului 2015 au fost inregistrate cresteri semnificative ale sumelor suplimentare stabilite in cadrul inspectiilor fiscale ce au vizat verificarea preturilor de transfer practicate de catre contribuabilii care desfasoara tranzactii cu persoanele afiliate.
Astfel, in perioada de referinta au fost inregistrate urmatoarele rezultate, obtinute exclusiv din verificarea respectarii principiului valorii de piata:
- obligatii fiscale de plata stabilite suplimentar de aproximativ 136 mil. lei (reprezentand 31 mil. euro)
- diminuarea pierderii fiscale: aproximativ 207 mil. lei (reprezentand 47 mil. euro)
- baza impozabila stabilita suplimentar: aprox. 614 mil. lei (reprezentand 138 mil. euro)
Astfel, per ansamblu, rezultatele aferente preturilor de transfer in perioada ce a facut obiectul analizei au adus direct la bugetul de stat venituri suplimentare si au creat premisele pentru venituri fiscale viitoare, prin impozitul pe profit aferent diminuarii pierderii fiscale.
Cu titlu de exemplu, sumele suplimentare aferente primului semestru al anului 2015 sunt cu cca. 130% mai mari decat obligatiile fiscale de plata stabilite suplimentar, aferente intregului an 2012, ceea ce demonstreaza viabilitatea modului de reorganizare si regandire a derularii activitatii ANAF, inclusiv pe problematica preturilor de transfer, ce au intervenit la nivelul anului 2013.
Totodata, se poate remarca o tendinta la nivelul contribuabililor de intrare in zona de rezultate pozitive, respectiv de crestere a gradului de conformare voluntara. Astfel, constatarile recente aferente inspectiilor fiscale in cadrul carora au fost verificate preturile de transfer vizeaza preponderent stabilirea de obligatii fiscala de plata suplimentare si mai putin diminuarea pierderii fiscale.
Din punct de vedere al structurilor regionale ale ANAF, cele mai mari sume suplimentare generate de ajustari ale preturilor de transfer au fost inregistrate la nivelul directiilor regionale ale finantarilor publice Cluj-Napoca, cu aproximativ 29,7 mil. lei (reprezentand 6,7 mil. euro), Timisoara, cu aproximativ 19,8 mil. lei (reprezentand 4,36 mil. euro) si Ploiesti (cu aproximativ 17 mil. lei, reprezentand 3,8 mil. euro). De asemenea, in cadrul Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili s-au stabilit sume suplimentare de aproximativ 59,7 mil. lei, reprezentand 13,4 mil. euro).
Cu titlu de exemplu, se precizeaza in cadrul aceluiasi comunicat emis de ANAF, ca numai in cadrul unei singure inspectii fiscale s-au stabilit sume suplimentare de aproximativ 27 mil. lei (reprezentand 6 mil. euro), respectiv a fost diminuata pierderea fiscala cu aproximativ 21 mil. lei (reprezentand 4,7 mil. euro). Societatea verificata desfasoara activitati de productie si comercializeaza produsele rezultate din activitatea de productie preponderent catre parti afiliate.
In perioada 2014- iunie 2015 s-au depus eforturi sustinute in sensul consolidarii si cresterii capacitatii administrative si profesionale a personalului inspectiei fiscale implicat in verificarea preturilor de transfer, activitatile derulate in acest sens constand in:
a) crearea premiselor unei abordari unitare si uniforme prin elaborarea unei metodologii de control si a unui ghid de utilizare a aplicatiilor informatice, special dedicate inspectiei fiscale a dosarului preturilor de transfer;
b) implementarea si dezvoltarea analizei de risc fiscal aferenta preturilor de transfer;
c) dezvoltarea unei aplicatii informatice pentru monitorizarea, calitativa si cantitativa, in timp real a inspectiilor fiscale in cadrul carora s-a solicita intocmirea si prezentarea dosarului preturilor de transfer.
Totodata, in vederea cresterii performantelor profesionale si adancirea gradului de cunoastere pe problematica preturilor de transfer, au fost organizate, in perioada 2014- iunie 2015 cursuri specializate de pregatire profesionala, dedicate exclusiv inspectiei fiscale a dosarului preturilor de transfer pentru un numar total de 261 inspectori fiscali (inclusiv pentru personalul cu atributii in solutionarea contestatiilor depuse de catre contribuabili).
Manual de politici contabile - Stick USB
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Personalul activitatii de inspectie fiscala din cadrul ANAF a beneficiat si de seminarii sustinute de experti ai Bancii Mondiale, participand si la un schimb de experienta cu reprezentanti ai administratiei fiscale din Marea Britanie, exclusiv pe problematica preturilor de transfer.
Directia Preturi de Transfer si Solutii Fiscale din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala are ca principale atributii:
emiterea de acorduri de pret in avans (pentru solutionarea cererilor contribuabililor, referitoare la stabilirea conditiilor si modalitatilor in care urmeaza sa fie determinate, pe parcursul unei perioade fixe, preturile de transfer, in cazul tranzactiilor efectuate intre persoane afiliate);
emiterea de solutii fiscale individuale anticipate (pentru solutionarea cererilor contribuabililor referitoare la reglementarea unor situatii fiscale de fapt viitoare);
coordonarea metodologica si procedurala a activitatii de inspectie fiscala ce implica verificarea preturilor de transfer practicate de catre contribuabili in cadrul tranzactiilor derulate cu persoane afiliate (elaborarea de metodologii, ghiduri si proceduri interne, organizarea de sesiuni de pregatire profesionala pe problematica preturilor de transfer, participarea la elaborarea si implementarea analizei de risc fiscal aferenta preturilor de transfer);
derularea procedurii amiabile in vederea solutionarii cazurilor de dubla impunere fiscala, initiate in baza conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, respectiv in baza Conventiei de arbitraj;
asigurarea colaborarii cu organismele internationale pe aspecte ce vizeaza preturile de transfer prin participarea la reuniunile si intalnirile de lucru ale institutiilor europene (Forumul comun al preturilor de transfer, organizat la nivelul Comisiei Europene), Banca Mondiala si Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.
Nota: in calcularea valorii echivalente in euro a fost avut in vedere un curs mediu de referinta de 4,45 lei/euro.