email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Imprumut intre societati afiliate: TOP 4 aspecte importante de avut in vedere

Imprumut intre societati afiliate: TOP 4 aspecte importante de avut in vedere
imprumut intre societati afiliatecontract imprumutdosar preturi de transferprincipiul valorii de piata

O persoana juridica poate acorda un imprumut unei alte persoane juridice, inclusiv unei persoane afiliate, in baza art. 2158 din Codul civil, potrivit caruia:

(1) Imprumutul de consumatie este contractul prin care imprumutatorul remite imprumutatului o suma de bani sau alte asemenea bunuri fungibile si consumptibile prin natura lor, iar imprumutatul se obliga sa restituie dupa o anumita perioada de timp aceeasi suma de bani sau cantitate de bunuri de aceeasi natura si calitate.
(2) Atunci cand o persoana acorda un imprumut fara a o face cu titlu profesional, nu ii sunt aplicabile dispozitiile legale privind institutiile de credit si institutiile financiare nebancare.

Daca imprumutul nu este acordat cu titlu profesional, nu ii sunt aplicabile dispozitiile legale privind institutiile de credit si institutiile financiare nebancare.

In Codul fiscal exista mai multe referiri la imprumuturi: imprumuturi intre societati afiliate, dobanzi aferente imprumuturilor primite de la alte persoane decat institutiile financiare bancare, plati in contul altor societati.

Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, prevede la art.272:
(3) Nu constituie infractiune fapta prevazuta la alin. (1) lit. c), daca este savarsita de catre o societate comerciala ce are calitatea de fondator, iar imprumutul este realizat de la una dintre societatile controlate ori care o controleaza pe aceasta, direct sau indirect.

Imprumut intre societati afiliate - studiu de caz

Intrebare: "Societatea noastra a fost cumparata de o alta societate, care la cumparare a platit datoriile societatii noastre: credit bancar si credit fata de asociatii anteriori. Platile facute reprezinta imprumut acordat, cu o rata a dobanzii de 10% - imprumut care este acum de la o persoana afiliata (avand in vedere tranzactia de cumparare). In aceste conditii, creditul acordat este considerat ca fiind efectuat pentru finantarea activitatii. Iar mai departe, dobanda calculata intra in plafonul de 1.000.000 euro plus 30% din baza de calcul, in ceea ce priveste calculul de impozit pe profit.

Am incadrat corect creditul de la persoana afiliata - ca fiind pentru finantarea activitatii? Aplicam corect plafonul pentru dobanda calculata?"

In situatia descrisa, avand in vedere faptul ca datoriile societatii au fost platite de catre societatea cumparatoare a titlurilor de participare printr-un credit primit de la aceasta, fara titlu profesional, rezulta ca tranzactia este legala, in baza art. 2158, C.C. si respectiv, Legea 31/1990, explica specialistii PortalContabilitate.ro.

Consider ca cele doua firme incheie un contract de imprumut in care stipuleaza conditiile acordarii imprumutului, daca imprumutul se acorda cu dobanda sau fara, termenul la care imprumutul trebuie rambursat.

Asa cum ati mentionat, dobanda stabilita pentru creditul respectiv este de 10%, ceea ce inseamna ca au fost respectate conditiile de piata, potrivit art. 7 pct. 26 din Codul fiscal.

Pentru a evita orice consecinte, recomand ca in contractul de imprumut sa se mentioneze necesitatea, scopul si eficienta imprumutului, operatiunea avand un caracter ocazional, nefacand parte din activitatea curenta a firmei. Societatea care acorda lunar imprumuturi poate fi acuzata ca deruleaza operatiuni economice pentru care nu este autorizata sau poate fi intrebata de ce nu participa la capitalul social al firmei pe care o imprumuta.

Din punct de vedere fiscal, art. 11 alin. 4) din Codul fiscal prevede:

Art. 11 - Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal
(4) Tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata. In cadrul unei tranzactii, al unui grup de tranzactii intre persoane afiliate, organele fiscale pot ajusta, in cazul in care principiul valorii de piata nu este respectat, sau pot estima, in cazul in care contribuabilul nu pune la dispozitia organului fiscal competent datele necesare pentru a stabili daca preturile de transfer practicate in situatia analizata respecta principiul valorii de piata, suma venitului sau a cheltuielii aferente rezultatului fiscal oricareia dintre partile afiliate pe baza nivelului tendintei centrale a pietei.

In completare, Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal prevad:

(11) Cand un contribuabil acorda un imprumut/credit unei persoane afiliate sau atunci cand acesta primeste un astfel de imprumut/credit, indiferent de scopul si destinatia sa, pretul pietei pentru asemenea serviciu este constituit din dobanda care ar fi fost agreata de persoane independente pentru astfel de servicii furnizate in conditii comparabile, inclusiv comisionul de administrare a creditului, respectiv imprumutului. In cazul serviciilor de finantare intre persoane afiliate, pentru alocarea veniturilor se analizeaza:
a) daca imprumutul dat este in interesul desfasurarii activitatii beneficiarului si a fost utilizat in acest scop;
b) daca a existat o schema de distributie a profitului.
Incadrarea imprumutului in schema de distributie a profitului se va efectua daca la data acordarii imprumutului nu se asteapta in mod cert o rambursare a imprumutului sau daca contractul contine clauze defavorabile pentru platitor.

Atunci cand se analizeaza cheltuielile/veniturile cu dobanda, trebuie luate in considerare: suma si durata imprumutului, natura si scopul imprumutului, garantia implicata, valuta implicata, riscurile de schimb valutar si costurile masurilor de asigurare a ratei de schimb valutar, precum si alte circumstante de acordare a imprumutului.

Raportarea conditiilor de imprumut are in vedere ratele dobanzii aplicate in imprejurari comparabile si in aceeasi zona valutara de o persoana independenta. De asemenea, trebuie sa se tina seama de masurile pe care persoanele independente le-ar fi luat pentru a imparti riscul de schimb valutar, de exemplu: clauze care mentin valoarea imprumutului in termeni reali, incheierea unui contract de acoperire a riscului valutar sau pentru plata la termen pe cheltuiala imprumutatorului.

In cazul dobanzilor aferente furnizorilor de bunuri si de servicii este necesar sa se examineze daca costul dobanzii reprezinta o practica comerciala obisnuita sau daca partile care fac tranzactia cer dobanda acolo unde, in tranzactii comparabile, bunurile si serviciile sunt transferate reciproc. Aceste elemente de analiza se au in vedere si la alte forme de venituri sau costuri asimilate dobanzilor.

Imprumut intre societati afiliate - 4 aspecte importante de retinut

In cazul unui contract de imprumut intre doua persoane afiliate, trebuie sa tineti cont de urmatoarele:

1. Respectarea principiului valorii de piata, respectiv partile semnatare sa convina de o maniera cat mai transparenta asupra modului de formare a pretului in raport cu pretul de piata aplicabil unor tranzactii similare dintre entitati independente(in cazul imprumutului a dobanzii).

Recomand ca dobanda practicata sa fie la nivelul dobanzii de politica monetara a BNR si nu la nivelul dobanzilor practicate de catre banci, asadar din acest punct de vedere sunteti in regula-dobanda stabilita in contract de 10% este corecta luand in considerare ca dobanda de politica monetara comunicata de INS este de 6,75% in acest moment.

2. Imprumutul sa fie acordat in interesul desfasurarii activitatii beneficiarului si sa fie utilizat in acest scop
Si din acest punct de vedere, consider ca sunteti in regula-creditul a fost primit pentru achitarea datoriilor societatii, ceea ce se poate demonstra usor, deci dupa parerea mea poate fi incadrat ca imprumut pentru finantarea si buna desfasurare a activitatii.

3. In contract sa fie prevazuta durata acordarii imprumutului, datele si conditiile de rambursare, moneda de plata, eventualele garantii.

4. Atentie, este posibil sa fie nevoie si de intocmirea dosarului preturilor de transfer.

Potrivit art. 108 alin 2) din Codul de procedura fiscala, in vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata contribuabilul/platitorul care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate are obligatia sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer. La solicitarea organului fiscal central competent contribuabilul/platitorul are obligatia de a prezenta dosarul preturilor de transfer.

Specialistii Rentrop&Straton va ofera acum lucrarea care va ajuta sa intocmiti din timp dosarul dvs. de preturi de transfer! Corect si perfect legal, astfel incat asaltul ANAF sa nu va ia niciodata prin surprindere si sa va prinda pe picior gresit! Aflati exact ce aveti de facut pentru intocmirea ca la carte a dosarului preturilor de transfer!

de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

Gestionati CORECT procesul de radiere al unui SRL/PFA?


Ce aveti de facut, din punct de vedere contabil,
atunci cand va confruntati cu un caz de radiere?

 
Atentie, procedura in sine este una complexa, sunt multe aspecte de gestionat (legate de stingerea datoriilor fiscale, lichidarea activelor si a stocurilor de marfa, plata impozitelor si contributiilor care rezulta din aceste operatiuni etc.) si, desigur, sunt multe documente de intocmit.
 
Si tocmai pentru ca procedura este una complexa, va oferim un ajutor solid prin intermediul unei lucrari de ultima ora, marca Rentrop & Straton: Radiere SRL. PFA. II. IF!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
imprumut intre societati afiliatecontract imprumutdosar preturi de transferprincipiul valorii de piata


Data aparitiei: 10 Iulie 2024

Votati articolul "Imprumut intre societati afiliate: TOP 4 aspecte importante de avut in vedere":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Achizitie intracomunitara facturata eronat: care sunt implicatiile fiscale?

    • O achizitie intracomunitara de bunuri determina, pe langa obligatiile fiscale de declarare, si alte implicatii pentru societatea beneficiara, cum ar fi trecerea la perioada fiscala „luna calendaristica”, prin prisma obligatiei de raportare a TVA prin D300. Ce se intampla, insa, daca furnizorul a stornat factura initiala de livrare intracomunitara, pe motiv ca nu a furnizat bunurile catre cumparator? Mai este obligata societatea beneficiara sa treaca la TVA lunara? Raspunsu...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

  • Ce sunt dividendele, procedura de distribuire si monografia contabila

    • Dividendele reprezinta distribuiri in bani sau in natura, efectuate de o persoana juridica unui participant la capitalul social, drepturi obtinute ca urmare a detinerii unor titluri de participare la acea persoana juridica. Ce sunt dividendele Sunt considerate dividende castigurile obtinute de persoanele fizice din detinerea de titluri de participare, definite de legislatia in materie, la organisme de plasament colectiv si veniturile in bani si in natura...» citeste mai departe aici

  • e-Factura: Modificari aduse de OUG 69/2024

    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita aduce la cunostinta contribuabililor interesati, ca prin O.U.G. nr. 69 din 21 iunie 2024 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul gestionarii si implementarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum si pentru alte masuri fiscale au fost aduse unele precizari privind sistemul e–Factura. e-Factura: modificari...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X