Ne propunem ca, prin prezentul articol, sa expunem conditiile de infiintare a grupului fiscal unic si tot ceea ce trebuie sa stiti despre pregatirea si intocmirea dosarului privind preturile de transfer.
Asadar, in continuare, analizam acest studiu de caz: "Societatea A achizitioneaza 100% din partile sociale ale firmei B. Firma A va efectua investitii care ulterior vor fi rambursate de B.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Este obligatorie constituirea unui grup fiscal unic pentru TVA si impozit pe profit? Daca nu se constituie grup fiscal, iar acestea vor desfasura operatiuni intre ele in scopul finantarii activitatii, va fi necesara intocmirea dosarului preturilor de transfer sau sumele pot fi decontate prin contul 451 fara TPF?"
Grupuri fiscale: TVA, impozit pe profit si dosarul preturilor de transfer
Constituire grup fiscal din punct de vedere al TVA
Din punct de vedere al TVA, conform articolului 269, alineatul (9) din Codul Fiscal, un grup fiscal unic este definit astfel: un grup de persoane impozabile stabilite in Romania care, independente fiind din punct de vedere juridic, sunt in relatii stranse una cu alta din punct de vedere organizatoric, financiar si economic.
Pentru a indeplini aceasta calificare, trebuie sa fie indeplinite simultan mai multe conditii: o persoana impozabila nu poate fi inclusa in mai mult de un grup fiscal, optiunea de a face parte din grup trebuie sa se aplice pe o perioada de cel putin 2 ani, iar toate persoanele impozabile din cadrul grupului trebuie sa adopte aceeasi perioada fiscala. Constituirea grupului necesita cel putin doua persoane impozabile.
In conformitate cu instructiunile metodologice ale Codului fiscal, cu toate modificarile si completarile ulterioare, relatiile stranse financiare, economice si organizationale se considera a exista intre persoanele impozabile ale caror actiuni sunt detinute direct sau indirect in proportie de peste 50% de aceiasi asociati.
Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal la pct. 5. (1) prevad urmatoarele: In sensul art. 269 alin. (9) din Codul fiscal, grupul de persoane impozabile stabilite in Romania, independente din punct de vedere juridic si aflate in stransa legatura din punct de vedere financiar, economic si organizatoric, poate opta sa fie tratat drept grup fiscal unic.
Ca urmare, doar prin optiune, entitatile din grup pot alege sa fie considerate ca o entitate fiscala unica. Nu exista obligativitatea constituirii unui grup fiscal unic, constituirea acestuia fiind o optiune a entitatilor care, independente fiind din punct de vedere juridic, sunt in relatii stranse una cu alta din punct de vedere organizatoric, financiar si economic.
Constituire grup fiscal din punct de vedere al impozitului pe profit
Din punct de vedere al impozitului pe profit, conform art. 422 din Codul fiscal, grupul fiscal este constituit din cel putin doua dintre entitatile mentionate in continuare, numite in continuare "membri":
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
SAF-T pentru Contribuabili Mici
SAF-T Ghid de raportare corecta
(i) o persoana juridica romana sau o persoana juridica cu sediul social in Romania infiintata conform legislatiei europene, si una sau mai multe persoane juridice romane sau persoane juridice cu sediul social in Romania infiintate conform legislatiei europene, la care prima mentionata detine, direct sau indirect, cel putin 75% din valoarea sau numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot;
(ii) cel putin doua persoane juridice romane la care o persoana fizica romana detine, direct sau indirect, cel putin 75% din valoarea sau numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot;
(iii) cel putin doua persoane juridice romane detinute, direct sau indirect, in proportie de cel putin 75% din valoarea sau numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, de o persoana juridica sau fizica rezidenta intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri sau intr-un stat cu care s-a incheiat un acord privind schimbul de informatii;
(iv) cel putin o persoana juridica romana detinuta, direct sau indirect, in proportie de cel putin 75% din valoarea sau numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, de o persoana juridica rezidenta intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri sau intr-un stat cu care s-a incheiat un acord privind schimbul de informatii.
Asa cum se prevede la art. 42.3 din Codul fiscal, perioada de aplicare a sistemului de consolidare fiscala pentru impozitul pe profit este de 5 ani fiscali, incepand cu primul an in care se implementeaza acest sistem si continuand pana la desfiintarea grupului fiscal. Este important de mentionat ca utilizarea acestui sistem este optionala.
Optiunea pentru consolidarea fiscala trebuie comunicata autoritatii fiscale competente printr-o cerere comuna depusa de reprezentantul legal al entitatii responsabile si semnata de toti reprezentantii legali ai membrilor grupului. Cererea trebuie depusa cu cel putin 60 de zile inainte de inceperea perioadei pentru care se solicita aplicarea consolidarii fiscale. Implementarea sistemului de consolidare fiscala pentru impozitul pe profit incepe din anul fiscal imediat urmator depunerii cererii.
Ca urmare si din punctul de vedere al impozitului pe profit constituirea grupului fiscal este optionala.
Grup fiscal - dosarul preturilor de transfer
In ceea ce priveste dosarul preturilor de transfer, ART. 108 alin.2 din Codul de procedura fiscala prevede faptul ca in vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata contribuabilul/platitorul care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate are obligatia sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer.
La solicitarea organului fiscal central competent contribuabilul/platitorul are obligatia de a prezenta dosarul preturilor de transfer. Cuantumul tranzactiilor pentru care contribuabilul/platitorul are obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer, termenele pentru intocmirea acestuia, continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
Conform articolului 2, alineatele (4) si (5), precum si articolului 4, alineatul (1) din Ordinul nr. 442/2016 privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer:
(4) Contribuabilii/Platitorii din categoria marilor contribuabili, care nu se incadreaza in criteriile stabilite conform prevederilor alin. (1), precum si contribuabilii/platitorii din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie, prevazute la prezentul alineat, au obligatia intocmirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer numai la solicitarea organului fiscal, in cadrul unei actiuni de inspectie fiscala. Modelul si continutul solicitarii sunt prevazute in anexa nr. 1.
Nivelul valoric al pragului de semnificatie pentru contribuabilii/platitorii din categoria marilor contribuabili, care nu se incadreaza in criteriile stabilite conform prevederilor alin. (1), precum si pentru contribuabilii/platitorii din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, in functie de tipul tranzactiei desfasurate, este:
- 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
(5) Contribuabilii/Platitorii care se incadreaza la prevederile alin. (4) si care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, sub oricare din pragurile de semnificatie stabilite la alin. (4) vor documenta respectarea principiului valorii de piata, in cadrul unei inspectii fiscale, conform regulilor generale prevazute de reglementarile financiar-contabile si fiscale in vigoare.
Astfel, in situatia in care se desfasoara tranzactii cu valori care depasesc oricare din pragurile mentionate, obligatia de a pregati si prezenta dosarul preturilor de transfer apare doar in urma unei solicitari oficiale din partea autoritatilor fiscale.
Pragurile sunt de:
- 50.000 euro pentru dobanzi,
- 50.000 euro pentru servicii, si/sau
- 100.000 euro pentru tranzactii cu bunuri tangibile si/sau intangibile.
Dosarul preturilor de transfer trebuie pregatit si intocmit doar atunci cand se primeste o solicitare oficiala de la autoritatile fiscale. Termenul initial de depunere este de 30 pana la 60 de zile de la data primirii solicitarii transmise de autoritatile fiscale, cu posibilitatea de prelungire cu cel mult 30 de zile. Este important de subliniat ca, desi se realizeaza tranzactii care depasesc aceste valori, dosarul preturilor de transfer nu trebuie pregatit in avans, ci numai la cererea autoritatilor fiscale.
La alin (5) se precizeaza urmatoarele: Contribuabilii/Platitorii care se incadreaza la prevederile alin. (4) si care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, sub oricare din pragurile de semnificatie stabilite la alin. (4) vor documenta respectarea principiului valorii de piata, in cadrul unei inspectii fiscale, conform regulilor generale prevazute de reglementarile financiar-contabile si fiscale in vigoare.
Astfel, in cazul in care valoarea tranzactiilor se situeaza sub valoarea pragului de semnificatie, tranzactiile intre persoanele afiliate trebuie sa respecte principiul valorii de piata conform art. 11, alin. 4 din Codul fiscal, care prevede urmatoarele: 'Tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata. In cadrul unei tranzactii sau al unui grup de tranzactii intre persoane afiliate, organele fiscale pot ajusta, in cazul in care principiul valorii de piata nu este respectat, sau pot estima, in cazul in care contribuabilul nu pune la dispozitia organului fiscal competent datele necesare pentru a stabili daca preturile de transfer practicate in situatia analizata respecta principiul valorii de piata, suma venitului sau a cheltuielii aferente rezultatului fiscal oricareia dintre partile afiliate pe baza nivelului tendintei centrale a pietei.
Procedura de ajustare/estimare si modalitatea de stabilire a nivelului tendintei centrale a pietei, precum si situatiile in care autoritatea fiscala poate considera ca un contribuabil nu a furnizat datele necesare stabilirii respectarii principiului pentru tranzactiile analizate se stabilesc potrivit Codului de procedura fiscala. La stabilirea valorii de piata a tranzactiilor desfasurate intre persoane afiliate se foloseste metoda cea mai adecvata dintre urmatoarele: a) metoda compararii preturilor; b) metoda cost plus; c) metoda pretului de revanzare; d) metoda marjei nete; e) metoda impartirii profitului; f) orice alta metoda recunoscuta in Liniile directoare privind preturile de transfer emise de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica pentru societatile multinationale si administratiile fiscale, cu amendamentele/modificarile si completarile ulterioare.
In aplicarea prezentului alineat se utilizeaza prevederile din Liniile directoare privind preturile de transfer emise de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica pentru societatile multinationale si administratiile fiscale, cu amendamentele/modificarile si completarile ulterioare.'
Atentie! In concluzie, constituirea unui grup fiscal unic din punct de vedere al TVA si impozitului pe profit nu este obligatorie, ci optionala. In ceea ce priveste dosarul preturilor de transfer, acesta este obligatoriu de intocmit si prezentat doar la solicitarea organului fiscal, in situatia depasirii pragurilor de semnificatie.
Raspuns oferit in luna ianuarie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com