email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Verificarea fiscala a persoanelor fizice din 2016. Regulile Codului de procedura fiscala

verificarea fiscala2016codul de procedura fiscalaverificarea situatiei fiscalaanaf

Incepand cu 1 ianuarie 2016, se aplica prevederile din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala referitoare la verificarea persoanelor fizice.

Astfel, organul fiscal central are dreptul de a efectua o verificare fiscala a ansamblului situatiei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit. Pentru   verificarea   situatiei   fiscale   personale   a   persoanei   fizice,   organul   fiscal   central efectueaza urmatoarele activitati preliminare:

 a) analiza de risc pentru stabilirea riscului probabil pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor institutii ori autoritati publice;
 b) selectarea grupului de persoane care vor fi supuse verificarii fiscale prealabile documentare;
 c) verificarea fiscala prealabila documentara.

Competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale si a activitatilor preliminare acesteia se stabileste   prin   ordin   al   presedintelui   A.N.A.F.   Aparatul   central   al   A.N.A.F.   are competenta in efectuarea verificarii persoanelor fizice, potrivit prezentului capitol, pe intregul teritoriu al tarii.

Prin situatie fiscala personala se intelege totalitatea drepturilor si a obligatiilor de natura patrimoniala, a fluxurilor de trezorerie si a altor elemente de natura sa determine starea de fapt fiscala reala a persoanei fizice pe perioada verificata.

Verificarea fiscala prealabila documentara consta  in  compararea   intre,  pe de o parte, veniturile declarate de persoana fizica sau de platitori si, pe de alta parte, veniturile estimate
determinate in baza situatiei fiscale personale a persoanei fizice. Aceasta verificare se efectueaza
avand in vedere documentele si informatiile detinute/obtinute de organul fiscal central care au
relevanta pentru determinarea situatiei fiscale, fara notificarea persoanei fizice.

Potrivit alin. (6) art. 138, daca organul fiscal central constata o diferenta semnificativa intre, pe de o parte, veniturile declarate de persoana fizica sau de platitori si, pe de alta parte, veniturile estimate determinate in baza situatiei fiscale personale, acesta continua verificarea prevazuta la alin. (1) art. 148 prin comunicarea avizului de verificare. Diferenta este semnificativa daca intre veniturile estimate calculate in baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate de persoana fizica sau de platitori este o diferenta mai mare de 10% din veniturile declarate, dar nu mai putin de 50.000 lei.

In situatia in care organul fiscal central constata diferente semnificative conform alin. (6) art.
acesta solicita persoanei fizice prezentarea, in termen de cel mult 60 de zile de la comunicarea
avizului   de   verificare,   sub   sanctiunea   decaderii,   de   documente   justificative   sau   alte   clarificari relevante pentru situatia sa fiscala. Termenul se poate prelungi cu 30 de zile, o singura data, la solicitarea justificata a persoanei fizice, cu acordul organului fiscal central (alin. 7)

Persoana supusa verificarii are obligatia de a depune o declaratie de patrimoniu si de venituri
la solicitarea organului fiscal central. in situatia in care solicitarea are loc odata cu comunicarea avizului de verificare, declaratia se depune in termenul prevazut la alin. (7). in acest caz, solicitarea se anexeaza la avizul de verificare. in situatia in care solicitarea are loc pe perioada verificarii, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data comunicarii solicitarii.

Elementele de patrimoniu si de venituri ce trebuie declarate de persoana fizica supusa verificarii, precum si modelul declaratiei se stabilesc prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Conform alin. 10 al aceluiasi articol, cu ocazia verificarii situatiei fiscale personale, organul fiscal central stabileste veniturile obtinute   de   persoana   fizica   in  cursul   perioadei  verificate.   In  acest  scop  organul   fiscal   central utilizeaza metode indirecte de stabilire a veniturilor, aprobate prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

In cazul in care exista diferente intre veniturile stabilite potrivit alin. (10) si veniturile declarate de persoana fizica, organul fiscal central solicita persoanei fizice informatii si documente pentru clarificarea diferentei.

Organul fiscal central apreciaza asupra metodei indirecte folosite si a intinderii acesteia, in limitele rezonabilitatii si echitatii, asigurand o proportie justa intre scopul urmarit si mijloacele utilizate pentru atingerea acestuia.

Ori de cate ori, pe parcursul verificarii situatiei fiscale personale, organul fiscal central apreciaza ca sunt necesare noi documente sau informatii relevante pentru verificare, le poate solicita persoanei fizice, in conditiile prezentului cod. In acest caz, organul fiscal central stabileste un termen rezonabil, care nu poate fi mai mic de 10 zile, pentru prezentarea documentelor si/sau a informatiilor solicitate.

Pe parcursul derularii verificarii situatiei fiscale personale, persoana fizica supusa verificarii are dreptul sa prezinte orice documente justificative sau explicatii pentru stabilirea situatiei fiscale reale. Cu ocazia prezentarii documentelor justificative sau explicatiilor, concluziile se consemneaza intr-un   document   semnat   de   ambele   parti.   in   cazul   in   care   persoana   fizica   verificata   refuza semnarea documentului, se consemneaza refuzul de semnare.

La inceperea verificarii situatiei fiscale personale, persoana fizica verificata este informata ca poate numi persoane care sa dea informatii.

Daca informatiile persoanei fizice verificate sau cele ale persoanei numite de aceasta sunt insuficiente, atunci organul fiscal central se poate adresa si altor persoane pentru obtinerea de  informatii, in conditiile prezentului cod.

Persoana fizica verificata trebuie informata pe parcursul desfasurarii verificarii situatiei fiscale personale asupra constatarilor rezultate din verificare. Verificarea situatiei fiscale personale se efectueaza o singura data pentru impozitul pe venit si pentru fiecare perioada impozabila.


Temei legal: Art. 138 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala


 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

IMPORTANT: E-Factura in 50 de intrebari si raspunsuri!


1. Ce inseamna exact tranzactii B2G?

2. Tranzactiile cu societati la care statul este actionar majoritar sunt tranzactii B2G?

3. Odata inregistrati in registrul RO e-Factura, avem obligatia ca toate facturile emise de noi sa fie electronice sau doar cele in relatia B2G?

4. Facturile catre institutii publice, dar care nu implica produse cu risc fiscal, trebuie emise electronic?

5. Parohiile sunt considerate autoritati contractante? Exista pentru ele obligativitatea trimiterii facturilor electronice?

Raspunsurile sunt disponibile in lucrarea E-Factura in 50 de intrebari si raspunsuri!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
verificarea fiscala2016codul de procedura fiscalaverificarea situatiei fiscalaanaf

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 11 Decembrie 2015


Votati articolul "Verificarea fiscala a persoanelor fizice din 2016. Regulile Codului de procedura fiscala":
Rating:

Nota: 3.67 din 5 din 3 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X