Regasiti mai jos, pe titluri, modificarile aduse de Hotararea Guvernului nr. 159/2016 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016 (M. Of. nr. 208 din 21 martie 2016).
Titlul III "Impozitul pe veniturile microintreprinderilor"
– in cazul in care, in cursul unui trimestru, numarul de salariati se modifica, cotele de impozitare se aplica in mod corespunzator, avand in vedere numarul de salariati existent la sfarsitul ultimei luni a trimestrului respectiv.
Titlul IV "Impozitul pe venit"
– au fost detaliate reglementarile cu privire la excluderea de la evaluare a avantajelor sub forma utilizarii in scop personal a vehiculelor pentru care cheltuielile sunt deductibile in cota de 50% conform prevederilor art. 25 alin. (3) lit. l) din Codul fiscal si pentru care sunt aplicabile prevederile art. 68 alin. (7) lit. k) din Codul fiscal, acestea fiind venituri neimpozabile la nivelul persoanei fizice beneficiare;
– profesorii si cercetatorii nerezidenti care desfasoara o activitate in Romania ce depaseste perioada de scutire stabilita prin conventiile de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu diverse state se impun pentru veniturile realizate in intervalul de timp ce depaseste perioada de scutire, potrivit titlului IV sau art. 223 alin. (1) si (2) al titlului VI, dupa caz, din Codul fiscal.
Titlul VII "Taxa pe valoarea adaugata"
– s-au adus clarificari cu privire la momentul la care intervine faptul generator de taxa in cazul unor servicii de inchiriere, leasing, concesionare, arendare de bunuri, acordare cu plata pe o anumita perioada a unor drepturi reale, precum dreptul de uzufruct si superficie, asupra unui bun imobil, in situatia in care nici contractul, nici factura nu prevad un termen-limita pentru efectuarea platii;
– in privinta cartelelor preplatite care pot fi utilizate pentru mai multe scopuri si pentru care nu se poate determina momentul utilizarii creditului si destinatia acestuia s-a precizat ca tratamentul este similar cu cel al cartelelor preplatite care pot fi utilizate numai pentru servicii de telecomunicatii;
– s-a mentionat ca o persoana care vinde un voucher cu scop multiplu, fara sa efectueze si livrarea de bunuri/prestarea de servicii in schimbul acestuia, se considera ca realizeaza tranzactii cu mijloace de plata;
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
– s-au explicat conditiile in care se aplica taxarea inversa in cazul bunurilor prevazute la art. 331 alin. (2) lit. i) – k) din Codul fiscal, avand in vedere conditia suplimentara, introdusa prin Legea nr. 358/2015, respectiv ca valoarea pe factura sa fie egala sau mai mare de 22.500 de lei, fiind inclus si un exemplu in acest sens;
– s-au completat prevederile legale cu regimul TVA aplicabil achizitiilor intracomunitare de medicamente care fac obiectul contractelor cost-volum-rezultat care sunt transportate din alt stat membru in Romania in vederea testarii;
– taxa pe valoarea adaugata se considera inclusa in contrapartida unei livrari sau prestari si atunci cand contrapartida este stabilita prin lege, licitatie, hotarare a instantei sau ale situatii similare fara nicio mentiune referitoare la TVA;
– a fost inclusa posibilitatea ajustarii taxei deduse pentru bunurile de capital intr-o declaratie stabilita prin ordin al presedintelui ANAF, in cazul in care dintr-o eroare nu s-a efectuat ajustarea in ultimul decont depus, de catre persoanele impozabile carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA;
– au fost completate informatiile care trebuie inscrise in facturi referitoare la adresa furnizorului/prestatorului, prin mentionarea judetului/sectorului;
– au fost clarificate conditiile in care nu se aplica regulile asocierii si a fost introdus un exemplu pentru situatia in care o parte din bunurile rezultate in urma unei asocieri sunt distribuite catre membrii.
Titlul VIII "Accize si alte taxe speciale"
– in toate situatiile in care autorizarea/reautorizarea operatorilor economici intra in competenta comisiei, certificatul de atestare fiscala si datele cu privire la cazierul fiscal se obtin de catre directia de specialitate care asigura secretariatul comisiei, de la nivelul autoritatii fiscale centrale;
– nedepunerea in termen a cererii de restituire si a documentelor insotitoare nu conduce la pierderea dreptului de restituire, cu conditia ca acestea sa fie depuse in cadrul termenului de prescriptie prevazut la art. 219 din Codul de procedura fiscala;
– au fost stabilite documentele pe care operatorii economici trebuie sa le depuna pentru a putea beneficia de restituirea accizelor in cazul scutirii indirecte.
Titlul IX "Impozite si taxe locale"
√ persoana de drept public care transmite dreptul de concesiune, inchiriere, administrare sau folosinta are obligatia sa colecteze taxa pe cladiri de la concesionar, locatar, administrator sau utilizator, dupa caz, si sa o verse la bugetul local, pana la data de 25 a lunii urmatoare fiecarei luni din perioada de valabilitate a contractului.
Sursa: CECCAR Bihor