Ministerul de Finante a publicat saptamana aceasta proiectul de lege privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate si de modificare a unor acte normative.
Multe dintre modificarile referitoare la audit implica desemnarea unei singure autoritati competente responsabila cu supravegherea publica a auditorilor financiari, obligatia ca autoritatea de supraveghere publica trebuie sa fie condusa de nepracticieni si unificarea notiunilor de "auditor statutar" si de "auditor financiar".
Totodata, proiectul modifica mai multe reglementari din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati.
Prin Titlul I "Auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate" al proiectului de lege sunt aduse urmatoarele PROPUNERI:
>>> Organizarea si implementarea unui sistem eficace de supraveghere publica a auditorilor financiari si a firmelor de audit pe baza principiilor de supraveghere publica prevazute de Directiva 2014/56/UE, cu precizarea ca va exista o singura autoritate competenta responsabila cu supravegherea publica a auditorilor financiari si a firmelor de audit;
>>> Introducerea in sfera auditului statutar a auditului voluntar, la acele entitati mici pentru care nu exista obligatia auditarii situatiilor financiare, cu respectarea cerintei publicarii situatiilor financiare auditate impreuna cu raportul de audit statutar, conform hotarârii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, cu respectarea legislatiei nationale;
>>> Cuprinderea prevederii potrivit careia, pentru asigurarea unei calitati ridicate a auditului statutar in cadrul Uniunii Europene, auditurile statutare vor fi efectuate in conformitate cu standardele internationale de audit adoptate de Comisia Europeana;
>>> Desemnarea unei singure autoritati competente responsabila cu indeplinirea atributiilor prevazute de directiva;
>>> Introducerea de prevederi prin care autoritatea competenta poate delega o parte dintre atributiile sale catre CAFR, cu respectarea prevederilor art. 24 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014si in urmatoarele conditii: - actul de delegare trebuie sa specifice atributiile delegate si conditiile in care acestea trebuie executate; - autoritatile si/sau organismele trebuie sa fie organizate astfel incât sa fie evitate conflictele de interese; - in cazul in care deleaga atributii catre alte autoritati sau organisme, autoritatea competenta trebuie sa fie in masura sa redobandeasca, de la caz la caz, competentele delegate;
>>> Introducerea de prevederi referitoare la conducerea autoritatii competente de catre nepracticieni care poseda cunostinte in domenii relevante pentru auditul statutar;
>>> Introducerea de prevederi referitoare la competenta efectuarii inspectiilor in domeniul auditului statutar ce revine autoritatii competente desemnate, respectiv Autoritatea pentru Supraveghere Publica a Activitatii de Audit Statutar (denumita in continuare ASPAAS), si posibilitatea delegarii exercitarii/indeplinirii acestei atributii de catre ASPAAS organismului profesional, cu exceptia efectuarii inspectiilor la auditorii financiari si firmele de audit care efectueaza auditul statutar la entitatile de interes public;
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
>>> Cuprinderea de prevederi referitoare la finantarea corespunzatoare a autoritatii competente si necesitatea dispunerii de resurse adecvate pentru a initia si a desfasura investigatii; finantarea autoritatii competente trebuie sa fie sigura si fara influente necorespunzatoare din partea auditorilor financiari sau a firmelor de audit; pentru respectarea acestei cerinte se prevede si schimbarea statutului juridicsi a structurii finantarii organismului de supraveghere;
>>> Introducerea de prevederi potrivit carora se asigura autoritatii competente capacitatea de a adopta si/sau de a impune un set minim de masuri si sanctiuni administrative pentru incalcarea dispozitiilor directivei si, daca este cazul, ale Regulamentului (UE) nr. 537/2014;
>>> RECOMANDAREA NOASTRA PE ACEEASI TEMA:
>>> Introducerea posibilitatii de investigare in conformitate cu prevederile directivei si ale dreptului intern, in oricare din urmatoarele moduri: direct, in colaborare cu alte autoritati sau prin sesizarea autoritatilor judiciare competente;
>>> Precizarea sanctiunilor administrativ-disciplinare ce se pot aplica auditorilor financiari si firmelor de audit: avertisment public; penalitati disciplinare raportate la salariul minim brut pe economie (pentru auditorii financiari), respectiv la cifra de afaceri anuala (pentru firmele de audit); interdictie temporara de semnare a rapoartelor de audit statutar sau de efectuare a auditului financiar si retragerea autorizarii, insotita, in cazul persoanelor fizice, de pierderea calitatii de auditor financiar;
>>> Precizarea circumstantelor avute in vedere la aplicarea efectiva a sanctiunilor, respectiv: gravitatea si durata incalcarii, gradul de raspundere a persoanei responsabile, capacitatea financiara a persoanei responsabile, masura in care persoana respectiva coopereaza cu ASPAAS, abateri anterioare etc.;
>>> Introducerea obligativitatii ca ASPAAS sa publice informatii privind tipul si natura incalcarii, precum si identitatea persoanei fizice sau juridice careia i s-a aplicat sanctiunea ramasa definitiva, dupa epuizarea cailor de atac sau expirarea termenului de exercitare a acestora;
>>> Cuprinderea de prevederi referitoare la recunoasterea in Romania a firmelor de audit autorizate in alte state membre, in baza inregistrarii acestora in Registrul public al auditorilor statutari si firmelor de audit;
>>> Introducerea obligatiei ASPAAS de a furniza Comitetului Organismelor Europene de Supraveghere a Auditului (Committee of European Auditing Oversight Bodies, denumit in continuare COESA) informatii agregate cu privire la masurile si sanctiunile aplicate;
>>> Cuprinderea de prevederi referitoare la cooperarea ASPAAS cu celelalte organisme de supraveghere din statele membre in cadrul COESA;
>>> Introducerea de prevederi referitoare la comitetul de audit al entitatilor de interes public;
>>> Includerea unor prevederi din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 privind cerinte specifice referitoare la auditul statutar al entitatilor de interes public.
Proiectul poate fi consultat integral aici.