email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Masurile fiscal bugetare au fost publicate! Iata ce categorii de contribuabili vizeaza!

Masurile fiscal bugetare au fost publicate! Iata ce categorii de contribuabili vizeaza!
cass 2018monitorul oficialvenit brut

In M.Of. nr. 125 din 08 februarie 2018 a fost publicata OUG nr. 3/2018 privind unele masuri fiscal bugetare.

Vom vedea in continuare care sunt aceste masuri si cum se vor aplica.

1. Masuri fiscale pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor scutite de la plata impozitului pe venit potrivit art. 60 din Codul fiscal, cu scopul asigurarii acestora venitului net la acelasi nivel pe care l-au avut pentru luna decembrie 2017 fara ca angajatorii acestora sa fie obligati sa faca un efort financiar suplimentar.

Este vorba de urmatoarele categorii de persoane:

- persoane fizice cu handicap grav sau accentuat;
- persoane fizice care  desfasoara activitatii de creare de programe pentru calculator;
- persoane fizice care desfasoara activitatii de cercetare-dezvoltare si inovare;
- persoane fizice care  desfasoara activitatii pe baza de contract individual de munca incheiat pe o perioada de 12 luni, cu - persoane juridice romane care desfasoara activitati sezoniere dintre cele prevazute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, in cursul unui an.



In urma schimbarilor legislative introduse de la 01 ianuarie 2018 (nivelul contributiilor sociale si a impozitului pe salarii si transferului sarcinii fiscale a contributiilor sociale in sarcina angajatului) aceste categorii de salariati, fiind scutiti de la plata impozitului pe salarii, nu beneficiaza de efectele reducerii cotei de impozit pe venit de la 16% la 10%.

Masurile introduse prin art. I din OUG 3/2018 se aplica persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor in baza contractelor individuale de munca sau a actelor de detasare, aflate in derulare la data de 31 decembrie 2017 si care se incadreaza in categoriile de persoane scutite de la plata impozitului pe venit potrivit art. 60 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, al caror salariu brut lunar este majorat cu cel putin  20% fata de nivelul celui din luna decembrie 2017, in perioada de aplicare a acestui articol precum si persoanelor fizice prevazute la art. 168 alin. (2) si (4) din Codul fiscal.  

Pentru acesti angajati, angajatorii/platitorii stabilesc, retin la sursa si platesc contributia de asigurari sociale de sanatate, dupa urmatoarea formula de calcul:

CASS retinuta = venit brut 2018 – CAS datorata in 2018 – salariu net decembrie2017

Unde:
a) CASS retinuta =  contributia de asigurari sociale de sanatate retinuta de catre angajatori/platitori din salariul brut in luna, care nu poate fi mai mare decat contributia calculata si datorata conform dispozitiilor Codului fiscal;

b) venit brut 2018 = venitul baza de calcul al CASS, realizat in anul 2018;
c) CAS datorata in 2018 = contributia de asigurari sociale, calculata si retinuta de catre angajatori/platitori, potrivit prevederilor Codului fiscal;
d) salariu net decembrie2017 = salariul net, determinat prin deducerea din salariul brut a contributiilor sociale individuale obligatorii, potrivit legii, in luna decembrie 2017, corespunzator salariului brut prevazut in contractul individual de munca, aflat in derulare la data de 31 decembrie 2017.

Salariul brut din luna decembrie 2017 cuprinde salariul brut de incadrare si elementele de natura veniturilor salariale care se acorda, in fiecare luna, conform contractului individual de munca valabil in luna decembrie 2017, care constituie baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii. Acest salariu se ia in considerare si in  cazul in care contractul individual de munca a fost suspendat pana la data de 31 decembrie 2017 sau contractul este suspendat la aceasta data iar angajatul isi reia activitatea in cursul anului 2018. In cazul in care, in cursul lunii, contractul individual de munca este suspendat, a incetat raportul de munca sau intervine detasarea angajatului, salariul brut de referinta se recalculeaza proportional cu numarul de zile lucrate in luna pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.

Aceste masuri nu se aplica:

a) personalului din sectorul bugetar platit din bugetul general consolidat al statului, prevazut in Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) de la data operarii modificarii, in situatiile in care, potrivit acordului de vointa al partilor, in cadrul perioadei de aplicare – anul 2018,  nivelul salariului brut lunar este diminuat sub nivelul prevazut la alin. (1) – salariu la 31 decembrie 2017 majorat cu cel putin 20%;

c) pentru perioada in care contractul individual de munca este suspendat potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Suma reprezentand diferenta pozitiva dintre CASS  datorata si calculata potrivit prevederilor Codului fiscal si CASS retinuta pe baza formulei de mai sus, se stabileste de catre angajator/platitor si se evidentiaza distinct ca suma dedusa in declaratia 112.
Aceste masuri sunt aplicabile veniturilor din salarii si asimilate salariilor realizate in anul 2018.
 

2. Baza de calcul a CAS pentru indemnizatii de asigurari sociale de sanatate

Pana la publicarea OUG 3/2018 Codul fiscal prevedea ca, in cazul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate, atat cele suportate de angajator cat si cele suportate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale este suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical. Conform art. 15 din Legea nr. 3/2018 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2018 castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2018 este de 4.162 lei. Astfel, baza de calcul este 35% x 4.162 lei = 1.457 lei, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical.

Aceste prevederi pot genera situatii in care contributia de asigurari sociale este mai mare decat suma reprezentand indemnizatia de asigurari sociale de sanatate, acordata conform OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate. Pentru a evita aceste situatii prin OUG 3/2018 s-a modificat baza de calcul a CAS pentru indennizatiile de asigurari sociale de sanatate  acordate pe perioada in care salariatii sau somerii se afla in concediu medical, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala. Astfel, CAS se calculeaza asupra indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii, primite in perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de conceidi medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, conform prevederilor legale.

Aceste masuri vin in sprijinul persoanelor care obtin indemnizatii de asigurari sociale de sanatate sub nivelul plafonului de 1.457 lei corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediu medical. Pe de alta parte, persoanele cu venituri peste acest nivel vor plati contributi de asigurari sociale mai mari.

Masurile se aplica incepand cu obligatiile declarative aferente lunii ianuarie 2018.

3. In cazul persoanelor fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, pentru care nivelul CAS si CASS datorat nu poate fi mai mic decat nivelul contributiilor aferente salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributiile, OUG 3/2018 prevede ca diferenta de contributii pana la nivelul contributiilor sociale aferente salariului minim brut pe tara se suporta de catre angajator/platitorul de venit, in numele angajatului.   
 
Masurile se aplica incepand cu obligatiile declarative aferente lunii ianuarie 2018.

Astfel, aceste categorii de salariati vor plati CAS si CASS pentru veniturile realizate iar diferenta dintre contributiile calculate asupra acestor venituri si  contributiile sociale aferente salariului minim brut pe tara se va suporta de catre angajator. Spre exemplu, un salariat care obtine un venit brut de 800 lei si nu se incadreaza la exceptii va plati contributii sociale:
CAS 25% - 200 lei
CASS 10% - 80 lei

Angajatorul va suporta, in numele angajatului, diferenta pana la 665 lei (CAS si CASS aferente salariului minim de 1.900 lei), respectiv suma de 385 lei.


de Irina Dumitrescu

NOUTATI Contabile 2024

Atentie! S-a modificat legislatia privind impozitul minim pe cifra de afaceri


Important!
Incepand cu 1 ianuarie 2024, firmele cu o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro in anul precedent si care in anul de calcul determina un impozit pe profit mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sunt obligate sa plateasca un impozit minim pe cifra de afaceri de 1%.

Problema e ca aceasta modificare, introdusa prin Legea nr. 296/2023, lasa loc de interpretari.

Explicatii complete si solutiile optime, in lucrarea Impozitul minim pe cifra de afaceri. Fiscalitate aplicata. 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
cass 2018monitorul oficialvenit brut


Data aparitiei: 09 Februarie 2018

Votati articolul "Masurile fiscal bugetare au fost publicate! Iata ce categorii de contribuabili vizeaza!":
Rating:

Nota: 2.64 din 5 din 7 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X