Ministerul Turismului a publicat in dezbatere publica forma finala a Legii turismului, document ce aduce noi obligatii pentru firmele care activeaza in acest domeniu. Este important de retinut ca autoritatile au liber de acum in ceea ce priveste controlul de tip “mystery guest”, adice cel sub acoperire.
Prezenta lege reglementeaza organizarea, coordonarea, finantarea, autorizarea si controlul activitatilor din domeniul turismului, promovarea si dezvoltarea turismului, precum si managementul resurselor turistice si umane in conformitate cu principiile echitatii, competitivitatii, accesibilitatii, sustenabilitatii si dezvoltarii durabile.
Controlul de specialitate reprezinta activitatea ce are ca obiect verificarea legalitatii si conformitatii desfasurarii activitatii turistice si a respectarii prevederilor legale in vigoare.
In scopul efectuarii controlului de specialitate, organul de control procedeaza la:
a) examinarea documentelor aflate in dosarul de autorizare al operatorului;
b) verificarea concordantei dintre datele din dosarul de autorizare cu cele din spatiul public;
c) analiza si evaluarea informatiilor, in vederea confruntarii datelor din dosarul de autorizare cu informatiile proprii sau din alte surse si, dupa caz, a descoperirii de elemente noi relevante pentru aplicarea legislatiei in vigoare;
d) verificarea structurilor si serviciilor turistice, actelor si faptelor rezultand din activitatea operatorului economic supus controlului;
e) solicitarea de informatii de la terti;
f) verificarea altor locuri unde se realizeaza activitati turistice;
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Manual de politici contabile - Stick USB
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
g) solicitarea de explicatii scrise de la reprezentantul legal al operatorului economic sau imputernicitul acestuia ori de la orice alte persoane, ori de cate ori acestea sunt necesare in timpul controlului, pentru clarificarea si definitivarea constatarilor;
h) informarea reprezentantului legal al operatorului economic sau a imputernicitului acestuia, dupa caz, cu privire la constatarile controlului, precum si discutarea acestora;
i) sanctionarea potrivit legii a faptelor reprezentand incalcari ale legislatiei in vigoare constatate si dispunerea de masuri pentru prevenirea si combaterea abaterilor.
Pentru efectuarea controlului de specialitate se pot folosi urmatoarele metode:
a) controlul prin sondaj care consta in activitatea de verificare selectiva a activitatii turistice;
b) controlul general care consta in activitatea de verificare a intregii activitati turistice;
c) controlul de tip “mystery guest”, care consta in activitatea de verificare a activitatii operatorului economic, fara a exista obligatia functionarilor cu atributii de control de a se legitima la inceputul controlului si de a informa operatorul economic cu privire la inceperea controlului.
Selectarea documentelor si a operatiunilor semnificative se apreciaza de catre functionarii cu atributii de control.
In cazul controlului de tip “mystery guest” nu este necesara prezentarea legitimatiei de control si a ordinului de serviciu. Functionarul cu atributii de control va contracta serviciile turistice direct de la operatorul economic, va consuma serviciile contractate, iar la final va emite un act de control pe care il va transmite operatorului economic.
Ce drepturi si obligatii are turistul?
Turistul are urmatoarele drepturi:
a) de a obtine de la operatorul economic autorizat, informatii corecte, complete, adecvate si clare privind preturile, conditiile si facilitatile oferite de catre acesta, cu privire la serviciile ofertate;
b) de a beneficia de produsele si serviciile turistice la pretul si in conditiile ofertate si contractate; c) de a achizitiona serviciile turistice sau pachetele de servicii turistice in baza unor contracte in care sunt mentionate explicit si detaliat, toate costurile si conditiile convenite de parti;
d) de a beneficia de serviciile si produsele turistice achizitionate, in conditii de igiena conform normelor sanitare in vigoare;
e) de a formula petitii, in conditiile legii, cu privire la produsele si serviciile turistice achizitionate.
Turistul are urmatoarele obligatii:
a) de a respecta prevederile legale in raportul cu operatorii economici din turism si cu ceilalti participanti la activitatile turistice;
b) de a respecta regulamentele impuse de operatorii economici cu privire la folosirea bazei materiale si facilitatilor puse la dispozitia lui, pe parcursul folosirii acestora in calitate de turist/client, cat si privind regulile de buna coabitare si respect reciproc fata de alti turisti si fata de angajatii prestatorului de servicii;
c) de a respecta valorile, traditiile si obiceiurile comunitatilor gazda;
d) sa solicite documentul fiscal justificativ pentru plata serviciilor turistice;
e) sa prezinte documentul de identitate furnizorului de servicii turistice, potrivit legii;
f) de a respecta regulile de aparare impotriva incendiilor, precum si modul de comportare in cazul producerii unei situatii de urgenta;
g) de a respecta normele de protectie a mediului privind gestionarea deseurilor.
Raspunderi si sanctiuni
Art. 47 Constituie contraventii urmatoarele fapte:
(1) Nerespectarea prevederilor art. 28 alin. (6), art. 37 alin. (1) lit. a), c) si d);
(2) Nerespectarea prevederilor art. 37 alin. (1) lit. b), e) si f);
(3) Nerespectarea prevederilor art. 37 alin. (1) lit. (g), (l), (m), (n) si (o);
(4) Nerespectarea prevederilor art. 37 alin. (1) lit. (h), (i) si (j);
(5) Nerespectarea prevederilor art. 37 alin. (1) lit. (k);
(6) Nerespectarea prevederilor art. 37 alin. (2);
(7) Nerespectarea prevederilor art. 38;
(8) Nerespectarea prevederilor art. 40;
(9) Nerespectarea prevederilor art. 13, art. 23 alin. (4) si art. 37 alin. (4);
(10) Nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (3), art. 4 alin. (2), art. 14, alin. (1) si alin. (3) – (6);
(11) Nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (10) si (14);
Art. 48
(1) Contraventiile prevazute la art. 47 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) Faptele prevazute la art. 47, pct. (1) cu 35 pana la 40 puncte – amenda;
b) Faptele prevazute la art. 47, pct. (2) cu 10 pana la 15 puncte – amenda;
c) Faptele prevazute la art. 47, pct. (3) cu 4 pana la 8 puncte – amenda;
d) Faptele prevazute la art. 47, pct. (4) cu 10 pana la 15 puncte – amenda;
e) Faptele prevazute la art. 47, pct. (5) cu 10 pana la 15 puncte – amenda;
f) Faptele prevazute la art. 47, pct. (6) cu 10 pana la 15 puncte – amenda;
g) Faptele prevazute la art. 47, pct. (7) cu 10 pana la 15 puncte – amenda;
h) Faptele prevazute la art. 47, pct. (8) cu 1 pana la 2 puncte – amenda;
i) Faptele prevazute la art. 47, pct. (9) cu 7 pana la 10 puncte – amenda;
j) Faptele prevazute la art. 47, pct. (10) cu 4 pana la 7 puncte – amenda;
k) Faptele prevazute la art. 47, pct. (11) cu 1 pana la 2 puncte – amenda;
(2) Un punct - amenda reprezinta contravaloarea unui salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit in conditiile legii.
(3) Pentru contraventiile prevazute la art. 47, alin. (1) si (2), constand in nerespectarea prevederilor art. 37, alin. (1), lit. a), b), e) personalul cu atributii de control din cadrul autoritatii administratiei publice centrale in domeniul turismului poate aplica sanctiunea complementara a suspendarii activitatii pana la remedierea deficientelor constatate.
(4) In cazul suspendarii activitatii conform alin. (3), structura de specialitate cu atributii de control din cadrul autoritatii administratiei publice centrale in domeniul turismului, notifica, in termen de 5 zile de la data incheierii procesului – verbal de constatare si sanctionare, emitentul autorizatiei/certificatului de clasificare.
(5) Contravenientul are posibilitatea de a achita jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1), in termen de cel mult 15 zile de la data incheierii procesului verbal sau, dupa caz, de la data comunicarii acestuia.
Consultati documentele in intregime in atasamentele de mai jos: