Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"
ANAF a emis recent un raport amplu care prezinta concluziile principale ale controalelor fiscale efectuate in luna februarie 2025. Documentul scoate in evidenta diverse nereguli fiscale constatate atat in randul firmelor, cat si al persoanelor fizice autorizate (PFA). In urma acestor controale, autoritatile au stabilit obligatii fiscale suplimentare, ca urmare a unor practici identificate ca fiind neconforme cu legislatia in vigoare.
1. S.C. X S.R.L. are ca obiect de activitate "Lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale", cod CAEN 4120.
Perioada verificata: 01.01.2017 - 31.12.2022.
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
Ca urmare a inspectiei fiscale, s-a majorat baza impozabila si TVA aferenta deoarece nu au fost prezentate dovezi care sa justifice ca achizitiile declarate au fost efectuate in scopul realizarii operatiunilor taxabile, in conformitate cu prevederile art. 297 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare.
Din documentele prezentate de catre societatea verificata si din explicatiile date de aceasta, organele de inspectie fiscala au constatat ca TVA dedusa nu se afla in legatura cu operatiuni taxabile, cum ar fi livrari de bunuri sau prestari de servicii, sau cu intentia societatii de a obtine venituri in viitor.
Desi a fost prezentat un contract de asociere incheiat cu o persoana afiliata, avand in vedere obligatiile ce ii revin societatii verificate, cat si furnizorului, nu au fost prezentate dovezi ca societatile in cauza ar fi in masura sa suporte toate costurile legate de edificarea constructiilor, sa obtina toate documentele necesare in vederea realizarii obiectivelor din contract, nefiind prezentate argumente si dovezi care sa ateste ca ar detine cunostintele specifice necesare pentru finalizarea proiectelor mentionate.
2. S.C. X S.R.L. are ca obiect de activitate "Lucrari de constructii a drumurilor si autostrazilor", cod CAEN 4211.
Perioada verificata: 01.01.2020 - 31.12.2021.
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
In ceea ce priveste TVA, s-a stabilit suplimentar astfel:
- TVA aferenta cheltuielilor nedeductibile fiscal, reprezentand plati efectuate cu explicatia „cursuri in statul membru X”, pentru care nu s-au prezentat documente justificative;
- TVA aferenta prestarilor de servicii facturate in cadrul dosarelor de dauna decontate de societatile de asigurare, deducerea TVA fiind efectuata prin incalcarea prevederilor art. 299 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare, coroborat cu pct. 69 alin. (1) din Normele de aplicare ale acestuia.
In ceea ce priveste impozitul pe profit, au fost constatate urmatoarele aspecte:
- aferent profitului reinvestit in active corporale pentru activitatea economica a societatii, dar care nu se incadreaza in subgrupa 2.1, respectiv in clasa 2.2.9 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, valorile respective nefiind eligibile pentru aplicarea scutirii de impozit pe profit pentru perioada 2020 - 2021;
- cheltuieli cu sponsorizarea deduse eronat din impozitul pe profit datorat pentru anul 2020.
Din verificarea documentelor justificative puse la dispozitie de reprezentantul legal al societatii privind cheltuielile cu sponsorizarea inregistrate si deduse din impozitul pe profit datorat in baza contractului de sponsorizare nr. --/30.12.2020, incheiat cu Asociatia “X”, reprezentata de persoana fizica X, in calitate de presedinte, care are si calitatea de actionar majoritar la S.C. X S.R.L., prin detinerea a 89% din actiuni, s-a constatat ca societatea verificata nu a fost in masura sa acorde sponsorizare unei persoane juridice fara scop lucrativ de catre o alta persoana juridica care conduce sau controleaza direct persoana juridica sponsorizata.
ANAF a dat deja STARTUL controalelor! Lucrarea Documente (suplimentare) obligatorii in caz de control va ofera acum colectia de acte si documente justificative pe care niciun inspector nu se asteapta sa le prezentati ca argument indestructibil in favoarea dvs.! Detalii aici >>
3. S.C. X S.R.L. are ca obiect de activitate "Alte activitati de curatenie", cod CAEN 8129.
Perioada verificata: 01.11.2021 - 31.12.2024.
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
Prin deconturile de TVA depuse pentru perioada 01.11.2021 - 31.12.2024, societatea X S.R.L. a declarat urmatoarele:
- venituri din prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b) si c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare;
- venituri din prestari de servicii scutite fara drept de deducere;
- venituri din livrari de bunuri si servicii taxabile cu cota 19%.
Veniturile declarate de societatea verificata din activitatea principala "Alte activitati de curatenie" au fost considerate de catre aceasta ca venituri scutite fara drept de deducere sau livrari in afara Romaniei si intracomunitare scutite, fara a prezenta niciun document care sa justifice modul de incadrare a tranzactiilor efectuate din punct de vedere al TVA.
Avand in vedere aspectele constatate potrivit prevederilor legale in vigoare, organele de inspectie fiscala au apreciat ca aceste venituri intra in sfera de aplicare a TVA de 19%, potrivit art. 271, alin. (1) si art. 291, alin. (1), lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare, fiind stabilit suplimentar TVA colectata.
4. S.C. X S.R.L. are ca obiect de activitate „Activitati ale centrelor de intermediere telefonica (call center)”, cod CAEN 8220.
Perioada verificata: 01.01.2018 - 31.12.2022.
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
Urmare a constatarilor efectuate, organele de inspectie fiscala au stabilit obligatii fiscale suplimentare reprezentand impozit pe profit, aferent unei baze de impunere suplimentare, cu urmatoarea componenta:
- Cheltuieli nedeductibile fiscal privind serviciile de consultanta si asistenta in perioada 2018-2022, nejustificate a fi efectuate in scopul obtinerii de venituri taxabile, intrucat facturile emise nu prezinta detaliat „serviciile prestate, nu sunt prezentate elemente suplimentare, respectiv natura serviciului efectiv prestat, obiectivele atinse, orele privind timpul alocat activitatilor prestate, volumul lucrarilor in cauza, tarifele pe fiecare serviciu in parte, nu se precizeaza in mod concret aportul fiecarui compartiment in parte in totalul costului prevazut in contract”.
- Baza impozabila suplimentara urmare ajustarilor veniturilor de exploatare aferente tranzactiilor cu o persoana afiliata pentru perioada 01.01.2022 - 31.12.2022, perioada in care S.C. X S.R.L. s-a aflat la un nivel de rentabilitate in afara intervalului de comparabilitate general, ajustare efectuata la nivelul medianei indicatorilor RRCT determinati pentru intervalul de comparare 6,77% - mediana stabilita de societatea verificata in dosarul preturilor de transfer prezentat;
- diminuarea pierderii fiscale in anul 2022.
5. S.C. X S.R.L. are ca obiect de activitate „Fabricarea de echipamente electrice si electronice pentru autovehicule si pentru motoare de autovehicule”, cod CAEN 2931.
Perioada verificata: 01.01.2016 - 31.03.2020.
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
In perioada verificata, societatea a inregistrat cheltuieli cu deplasarile administratorului detasat in Romania de la societatea afiliata Y din statul membru X, avand un contract de detasare valabil pana la sfarsitul anului 2018, cheltuielile sale salariale si cele asociate fiind facturate societatii verificate si considerate deductibile.
Societatea verificata a inregistrat cheltuieli pentru specializarea angajatilor, inclusiv costuri de deplasare si servicii de formare, facturate de entitati afiliate, fara a prezenta documente justificative care sa ateste efectuarea acestor servicii. De asemenea, conform dosarului preturilor de transfer, societatea verificata a avut un profil limitat de producator, ceea ce nu permitea deducerea cheltuielilor cu furnizorii afiliati, cheltuielile pentru servicii de HR si calitate nefiind deductibile la calculul impozitului pe profit.
Din analizarea dosarului preturilor de transfer pentru anul 2016, s-a constatat ca veniturile din exploatare ale societatii verificate au fost sub valorile de piata, cu o marja de profit recalculata de 3,09%, fiind astfel efectuate ajustari ale acestora, generand venituri suplimentare dupa ajustare, marja costurilor totale devenind 5,72%, conform medianei din intervalul de comparatie.
In ceea ce priveste imprumutul obtinut de la societatea afiliata Z, s-a stabilit ca rata dobanzii platita de societatea X Romania de 2,67% depaseste intervalul de 2,11%-2,13% stabilit de BNR pentru „imprumuturile cu o maturitate de pana la 1 an”, fiind astfel ajustate cheltuielile cu dobanzile.
Referitor la TVA, organele de inspectie fiscala au stabilit sume suplimentare astfel:
- Din ajustarea deducerii cheltuielilor pentru salarii, chirii, utilitati si transport ale administratorului cetatean strain, care au fost suportate de angajatorul sau, societatea Y, si refacturate societatii verificate din Romania;
- Din ajustarea deducerii cheltuielilor aferente serviciilor de HR si calitate, deoarece nu a prezentat contractul si documentele care sa justifice prestarea efectiva a acestora.
1. PFA X, are ca obiect de activitate „Activitati de consultanta in tehnologia informatiei”, cod CAEN 6202.
Perioada verificata a fost: 01.01.2020 - 21.07.2022.
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala:
Activitatea desfasurata de contribuabilul verificat a constat in prestari servicii care sunt cuprinse in activitatile specifice codului CAEN 6201 „Activitati de realizare a software-ului la comanda (software orientat spre client)”, clasa care include activitati de scriere (programare), modificare, testare si asistenta privind produsele software, inclusiv scrierea de programe urmand indicatiile utilizatorilor (software orientat spre client), care se incadreaza in alt cod CAEN decat cel pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, fapt pentru care venitul net anual trebuie determinat in sistem real, in conformitate cu prevederile art. 69 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Urmare a constatarilor efectuate, organele de inspectie fiscala au procedat la recalcularea venitului net impozabil, astfel, in luna octombrie 2020, contribuabilul verificat depasind plafonul de scutire a TVA, prevazut la art. 310 alin. (1), lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, avand obligatia inregistrarii in scopuri de TVA incepand cu data de 01 decembrie 2020.
Pentru perioada ulterioara datei de la care persoana verificata ar fi devenit platitor de TVA si pana la data de 21.07.2022, contribuabilul a realizat venituri aferente caror a fost stabilita taxa pe valoarea adaugata suplimentara, ca urmare a nedepunerii decontului pentru TVA.
2. P.F. X, are ca obiect de activitate „Cumpararea si vanzarea de bunuri imobiliare proprii”, cod CAEN 6810.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
01.01.2023 - 31.12.2023 impozit pe veniturile din activitati independente;
01.10.2022 - 30.06.2023 TVA;
01.01.2022 - 31.12.2023 contributii sociale.
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
Din informatiile cuprinse in baza de date ANAF, precum si a contractelor de vanzare-cumparare prin care au fost instrainate bunurile furnizate de Birourile notariale, a rezultat ca persoana fizica X a indeplinit conditiile care definesc existenta unei activitati independente, fiind desfasurata cu regularitate, in mod continuu, pe cont propriu si urmarind obtinerea de venituri potrivit pct. 6 alin. (2) din Normele metodologice date in aplicarea art. 67 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Ca urmare, veniturile din vanzarea imobilelor reprezinta venituri din activitati independente al caror tratament fiscal este reglementat prin prevederile Titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
De asemenea, urmare verificarilor efectuate, au fost constatate urmatoarele:
- A fost depasit plafonul de scutire mentionat la art. 310 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv suma de 300.000 lei, contribuabilului verificat revenindu-i obligatia sa solicite organului fiscal competent inregistrarea in scopuri de TVA;
- P.F. X a incasat pentru perioada 2020 - 2023 sume reprezentand venituri din chirii pentru clauirea imobilelor, fara a inregistra si declara la organul fiscal competent contractele de inchiriere incheiate.
Raportul ANAF din luna februarie 2025 poate fi consultat integral AICI >>
Raportul ANAF pentru februarie 2025 evidentiaza o serie de nereguli fiscale constatate in urma inspectiilor desfasurate atat la persoane juridice, cat si la persoane fizice autorizate. Principalele aspecte relevate includ deducerea incorecta a TVA, cheltuieli fara justificare fiscala, ajustarea veniturilor din tranzactiile cu persoane afiliate si depasirea plafonului de scutire a TVA fara inregistrare corespunzatoare. Aceste constatari subliniaza necesitatea unui control fiscal riguros si a respectarii stricte a prevederilor legislative pentru a evita sanctiunile si obligatiile fiscale suplimentare.
Pentru a evita astfel de riscuri, contribuabilii ar trebui sa adopte masuri preventive, precum:
- Pastrarea unei evidente clare si detaliate – orice tranzactie financiara trebuie documentata corespunzator prin facturi, contracte, ordine de plata si rapoarte justificative.
- Respectarea regimului TVA – firmele trebuie sa monitorizeze permanent obligatiile privind TVA, in special in cazul achizitiilor intracomunitare si al depasirii plafonului de scutire.
- Declararea corecta a veniturilor si dividendelor – evitarea reincadrarilor fiscale prin inregistrarea tuturor sumelor obtinute si plata impozitelor aferente.
- Evidentierea corecta a cheltuielilor – deductibilitatea cheltuielilor trebuie fundamentata pe operatiuni reale, in conformitate cu legislatia fiscala.
Alerta: Examenul de acces la stagiul CECCAR 2025
DEveniti contabil autorizat sau expert contabil gratie unui mic avantaj in pregatirea examenului!
Secretul este sa parcurgeti aceste 100 de teste rezolvate, exact in genul celor care se dau la examen!
Modalitatea sigura de a promova examenul de acces CECCAR din 2-3 octombrie 2025!
Articole similare
Controale ANAF: Ce nereguli fiscale au fost descoperite la firme si PFA in luna februarieCONTROALE FISCALE: Ce probleme a identificat ANAF in semestrul II din 2024Ce este un holding: Avantaje si dezavantajeCe trebuie facut pentru evitarea amenzilor si raspunderii legale legate de pastrarea arhiveiComert online: ce aspecte contabile, fiscale si legale trebuie sa aveti in vedereUltimele articole
Controale ANAF 2024: Ce nereguli au descoperit inspectorii in urma verificarilorCONTROALE FISCALE: ce probleme a identificat ANAF in semestrul I din 2024Vanzare autoturism amortizat integral: studiu de caz privind implicatiile fiscale si contabileANAF in actiune: 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 controale antifrauda in luna iunieTranzactii cu monede virtuale: Prejudiciu de 10 milioane lei constatat de inspectorii antifraudaArticole similare
CONTROALE ANAF: Ce nereguli fiscale au fost descoperite la firme si PFA in luna februarieControale fiscale: Ce probleme a identificat ANAF in semestrul II din 2024CONTROALE ANAF 2024: Ce nereguli au descoperit inspectorii in urma verificarilorControale fiscale: ce probleme a identificat ANAF in semestrul I din 2024ANAF, pe urmele neregulilor: ce au descoperit inspectorii la firmele verificateUltimele articole
ANAF a identificat, in 2023, obligatii fiscale nedeclarate de 10,62 miliarde leiControale fiscale 2024: Cine sunt cei vizati de ANAF si ce ar trebui sa stiiInspectii fiscale: ce cuprinde MANUALUL de control fiscal elaborat de ANAF. Exemple de nereguli descoperite de inspectoriControale fiscale la firme: ce nereguli au fost depistate de ANAFControale fiscale: problemele identificate de ANAF in semestrul I din 2023Articole similare
Controale ANAF: Ce nereguli fiscale au fost descoperite la firme si PFA in luna februarieControale fiscale: Ce probleme a identificat ANAF in semestrul II din 2024ANAF in actiune: 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 controale antifrauda in luna iunieControale antifrauda: inspectorii DGAF au aplicat sanctiuni contraventionale de peste 8,3 milioane de lei in numai o saptamanaPrejudiciu de peste 52 milioane de lei cauzat bugetului de stat in domeniul ridesharingUltimele articole
Procedura de evidentiere a bacsisului pe documentele fiscale emise de societateANAF modifica formularul 'Invitatie pentru Audiere'. Cum arata noul modelPeste 14.000 de firme, controlate de ANAF in primele 3 luni ale anului. Ce amenzi s-au aplicat?Inspectorii Antifrauda, in control la firmele care au platforme de food deliverySeful Fiscului, despre inspectiile fiscale din 2023: Cum pot firmele sa elimine riscurile unui control