Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile
mail
Taxe si impozite Contabilul.ro | Taxe si impozite | Studii de caz

Corectarea erorilor din decontul de TVA. Cum se procedeaza?

Data aparitiei: 17 Iulie 2019
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Corectarea erorilor din decontul de TVA. Cum se procedeaza?
decont de tvaOPANAF nr. 3604Legea nr. 207/2015

Ai nevoie de informatii despre corectarea erorilor din decontul de TVA? Iti vom prezenta mai jos cum trebuie procedat pentru a corecta o eroare in decontul de TVA, ce consta in preluarea eronata a sumei de rambursat din decontul perioadei fiscale anterioare.
 

Corectarea erorilor din decontul de TVA: raspunsul specialistului


Mai intai verificati fisa sintetica pe platitor, pentru a verifica daca acesta corespunde cu situatia contabila.
 
Referitor la decontul de TVA cod 300, daca acesta completat eronat, puteti sa depuneti o cerere de corectare a erorii materiale din decontul de TVA (cod 300), la organul fiscal de care apartineti, aferent lunilor respective.
 
Aceasta cerere se depune conform prevederilor OPANAF nr. 3604  din 9 decembrie 2015 pentru aprobarea Instructiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxa pe valoarea adaugata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Pot fi corectate erori materiale de tipul:
 
a)erori de transcriere, cum sunt: preluarea eronata a sumelor din jurnale; inversarea unor cifre din sumele trecute in decont; preluarea eronata a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (de exemplu: declararea eronata a soldului de plata din decontul perioadei fiscale anterioare) etc.;


 
b)inregistrarea in decont a diferentelor de taxa pe valoarea adaugata de plata, constatate de organele de control, in alte randuri decat cele stabilite prin reglementarile legale in materie;
 
c)erori provenind din inscrierea in decontul de taxa pe valoarea adaugata a sumelor solicitate la rambursare in perioada anterioara.
 
Persoana impozabila, poate solicita corectarea erorii materiale prin depunerea unei declaratii pe propria raspundere, din care sa rezulte constatarea situatiei, precum si exprimarea intentiei persoanei in cauza de a indrepta eroarea materiala. Declaratia se depune pana la data depunerii decontului de taxa pe valoarea adaugata aferent perioadei fiscale urmatoare, dar nu mai tarziu de termenul legal pentru depunerea acestui decont.
 
Astfel, cererea de indreptare a erorilor materiale din decontul de TVA nu este un formular tipizat, caz in care trebuie sa prezentati datele de identificare a firmei si solicitarea de corectare, motivand preluarea eronata a operatiunii din jurnalele de TVA.La cerere se anexeaza o copie a jurnalelor de TVA din luna respectiva, precum si o copie dupa decontul de TVA , impreuna cu recipisa.
 
Redam in continuare prevederile de la pct. 3 -13 din OPANAF nr. 3604 din 9 decembrie 2015 pentru aprobarea Instructiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxa pe valoarea adaugata, cu modificarile si completarile ulterioare:
 
“Prin prezentele instructiuni pot fi corectate erori materiale de tipul:
 
a)erori de transcriere, cum sunt: preluarea eronata a sumelor din jurnale; inversarea unor cifre din sumele trecute in decont; preluarea eronata a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (de exemplu: declararea eronata a soldului de plata din decontul perioadei fiscale anterioare) etc.;
 
b)inregistrarea in decont a diferentelor de taxa pe valoarea adaugata de plata, constatate de organele de control, in alte randuri decat cele stabilite prin reglementarile legale in materie;
 
c)erori provenind din inscrierea in decontul de taxa pe valoarea adaugata a sumelor solicitate la rambursare in perioada anterioara.
 
4.Corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata se poate face in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale prevazut de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul de procedura fiscala).
 
5.Corectarea decontului de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prezentelor instructiuni, nu este posibila pentru perioade fiscale care au fost supuse inspectiei fiscale sau pentru care este in curs de derulare o inspectie fiscala.
 
6.Prin exceptie de la pct. 5, corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata se poate realiza in baza dispozitiei de masuri comunicate de organul de inspectie fiscala. In acest caz, cererea de corectare a erorii materiale, depusa de persoana impozabila, va fi insotita de dispozitia de masuri, in copie si original.
 
7.Corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata se realizeaza de compartimentul cu atributii de rambursare a taxei pe valoarea adaugata din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate.
 
8.Corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata, din initiativa organului fiscal, se poate efectua astfel:
 
a)in cazul in care in decontul depus se poate identifica tipul erorii (respectiv eroare de calcul sau preluarea eronata a sumelor din decontul perioadei anterioare sau din evidentele de TVA), corectarea se va efectua, din oficiu, de compartimentul de specialitate;
 
b)daca in decont se constata erori a caror cauza nu poate fi stabilita, compartimentul de specialitate va notifica in scris persoana impozabila si va solicita prezenta acesteia la sediul sau, cu documente justificative, pentru a da informatii si lamuriri necesare corectarii erorilor semnalate. Solicitarea va cuprinde in mod obligatoriu: data, ora si locul stabilite pentru prezenta persoanei impozabile; baza legala a solicitarii; scopul solicitarii; documentele pe care urmeaza sa le prezinte persoana impozabila (necesare corectarii erorilor).
 
9._
 
(1)Persoana impozabila care solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata depune solicitarea de corectare a erorilor materiale insotita de documentele necesare justificarii erorilor, la registratura organului fiscal competent sau la posta, prin scrisoare recomandata.
 
(2)Daca documentele anexate de persoana impozabila nu justifica solicitarea de corectare a erorilor materiale, compartimentul de specialitate va comunica in scris persoanei impozabile data, ora si locul la care trebuie sa se prezinte, precum si documentele necesare justificarii erorilor.
 
10._
 
(1)In vederea corectarii erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata, compartimentul de specialitate, pe baza constatarilor proprii sau in baza documentelor prezentate de persoana impozabila, intocmeste un referat in care inscrie constatarile referitoare la erorile pentru care s-a solicitat corectarea decontului de taxa pe valoarea adaugata, precum si modul in care se vor corecta aceste erori.
 
(2)In baza referatului, organul fiscal intocmeste Decizia de corectare a erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata, denumita in continuare decizie de corectare.
 
(3)Decizia de corectare este structurata conform modelului decontului de taxa pe valoarea adaugata in vigoare la data la care se refera decontul intocmit eronat. Decizia se completeaza numai la randurile care au suferit modificari, cu diferentele in plus sau in minus fata de suma declarata initial, si contine, in mod obligatoriu, elementele prevazute la art. 46 din Codul de procedura fiscala.
 
(4)Decizia de corectare se intocmeste in doua exemplare, din care unul se comunica persoanei impozabile, conform art. 47 din Codul de procedura fiscala, semnat numai de conducatorul unitatii fiscale, iar al doilea, care se semneaza si de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare si prin prezentele instructiuni, se arhiveaza la dosarul fiscal al persoanei impozabile.
 
11._
 
(1)In situatia in care, in urma corectarii erorilor, rezulta o suma negativa de taxa pe valoarea adaugata, persoana impozabila o va prelua in decontul perioadei fiscale urmatoare comunicarii deciziei de corectare, la sectiunea "Regularizari", randul "Soldul sumei negative a taxei pe valoarea adaugata reportata din perioada precedenta, pentru care nu s-a solicitat rambursare".
 
(2)In situatia in care, in urma corectarii erorilor, rezulta o suma pozitiva de taxa pe valoarea adaugata, persoana impozabila o va prelua in decontul perioadei fiscale urmatoare comunicarii deciziei de corectare, la sectiunea "Regularizari", randul "Soldul TVA de plata din decontul perioadei fiscale precedente neachitata pana la data depunerii decontului de TVA". Termenul de plata a diferentei pozitive de taxa pe valoarea adaugata se stabileste, potrivit reglementarilor legale, in functie de data comunicarii deciziei de corectare.
 
12._
 
(1)Se considera eroare materiala si situatia in care persoana impozabila, inregistrata in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, care poate solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei pe valoarea adaugata din perioada fiscala de raportare, nu a bifat, prin omisiune, caseta corespunzatoare din decontul de taxa pe valoarea adaugata din perioada fiscala de raportare.
 
(2)Persoana impozabila care se afla in situatia prevazuta la alin. (1) poate solicita corectarea erorii materiale prin depunerea unei declaratii pe propria raspundere, din care sa rezulte constatarea situatiei, precum si exprimarea intentiei persoanei in cauza de a indrepta eroarea materiala. Declaratia se depune pana la data depunerii decontului de taxa pe valoarea adaugata aferent perioadei fiscale urmatoare, dar nu mai tarziu de termenul legal pentru depunerea acestui decont.
 
(3)Termenul de solutionare a solicitarilor de rambursare a sumei negative, stabilit potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala, incepe sa curga de la data depunerii declaratiei mentionate la alin. (2).
 
13._
 
(1)Daca, din analiza documentelor prezentate de persoana impozabila, rezulta ca nu se justifica solicitarea de corectare a erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata, compartimentul de specialitate intocmeste un referat in care inscrie aceste constatari.
 
(2)In baza referatului, compartimentul de specialitate intocmeste "Decizia privind respingerea solicitarii de corectare a erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata", potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2 la ordin, care va contine, in mod obligatoriu, si motivatia respingerii.
 
(3)Decizia se intocmeste in doua exemplare. Un exemplar se comunica persoanei impozabile, conform art. 47 din Codul de procedura fiscala, semnat numai de conducatorul unitatii fiscale, iar al doilea, care se semneaza si de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare si prin prezentele instructiuni, se arhiveaza la dosarul fiscal al persoanei impozabile.
 
(4)Impotriva deciziei de respingere a solicitarii de corectare a erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata persoana impozabila poate formula contestatie la organul fiscal emitent, in termen de 45 de zile de la data comunicarii, in conformitate cu dispozitiile art. 270 alin. (1) si art. 272 alin. (6) din Codul de procedura fiscala.”


 

Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar. 






Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"


X