In data de 06 august 2019, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, la rubrica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect Ordonanta privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare.
Prin acest proiect, in domeniul fiscal se propun urmatoarele:
• Clarificari privind aplicarea dispozitiilor art. II din OUG 43/2019 referitoare la facilitatile fiscale din domeniul constructiilor –mentiunea expresa ca aceste modificari se aplica incepand cu veniturile aferente lunii iulie 2019.
• Corelarea prevederilor in materie de contributii sociale cu modificarile aduse art. 60 prin OUG 43/2019 in ceea ce priveste aplicarea facilitatilor, respectiv eliminarea conditiei ca veniturile sa fie realizate in baza contractelor individuale de munca.
• Includerea tichetelor cadou in baza de calcul a contributiilor sociale (CAS, CASS si CAM) daca acestea se acorda in alte situatii decat cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, zilei de 8 martie – tichete oferite salariatelor, in limita de 150 lei/eveniment/persoana. Conform acestui proiect, tichetele cadou vor fi excluse din baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii doar daca vor fi acordate de angajator/platitor cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cele oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie, in limita plafonului de 150 lei/eveniment/persoana, astfel cum este prevazut in contractual de munca.
In prezent, tichetele cadou acordate pentru alte destinatii sociale prevazute in contractul de munca, cum ar fi ziua de nastere a salariatului, casatorie, ziua barbatului, intra in baza de calcul al impozitului pe veniturile din salarii dar sunt excluse din baza de calcul al contributiilor sociale. Daca aceste propuneri vor fi publicate in Monitorul Oficial, incepand cu luna urmatoare publicarii asupra acestor tichete cadou se vor datora si contributii sociale.
• Majorarea accizei totale pentru tigarete incepand cu 1 septembrie 2019, de la 483,74 lei/1.000 tigarete la 503,97 lei/1.000 de tigarete.
• Aplicarea accizelor nearmonizate asupra bauturilor racoritoare cu continut ridicat de zaharuri libere incepand cu 1 septembrie 2019, cu exceptia:
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
a) bauturilor racoritoare naturale fara adaos de zaharuri, chiar daca zaharurile intrinseci continute de acestea depasesc limita de 5 grame per 100 mililitri produs;
b) amestecurilor de bauturi nealcoolice cu sau fara adaos de zaharuri produse pe loc in cadrul unitatilor de alimentatie publica.
Pentru aceste produse se propune un nivel al accizei diferentiat in functie de continutul de zaharuri astfel:
• 0,8 lei/litru pentru bauturi racoritoare cu continut ridicat de zaharuri libere al caror continut de zaharuri este intre 5-8 g zaharuri/100 ml produs
• 1 leu/litru pentru bauturi racoritoare cu continut ridicat de zaharuri libere al caror continut de zaharuri este peste 8 g zaharuri/100 ml produs
Conform proiectului, bauturile racoritoare cu un continut ridicat de zaharuri libere reprezinta orice bauturi racoritoare cu un continut de zaharuri libere de cel putin 5 grame per 100 mililitri produs. Sunt incluse:
a) bauturile care se pot consuma direct, incadrate la codul NC 2202;
b) produsele lichide destinate a fi consumate ca bauturi dupa o diluare simpla in apa, incadrate la codurile NC 2101, 2106 si 3302 10;
c) bauturile racoritoare naturale care au zaharuri libere adaugate care impreuna cu zaharurile intrinseci depasesc limita de 5 grame per 100 mililitri produs, incadrate la codul NC 2009.
In acest sens:
a) prin zaharuri libere se intelege toate monozaharidele si dizaharidele prezente in bauturi, cu exceptia poliolilor;
b) prin zaharuri adaugate se intelege glucoza, fructoza, zaharoza, hidrolizatele de amidon, respectiv sirop de glucoza, sirop cu inalt continut de fructoza si alte preparate cu zahar folosite ca atare sau adaugate in cursul prepararii bauturilor. Nu se includ zaharurile prezente in mod natural in sucurile de fructe neindulcite sau in miere.
Daca aceste prevederi vor fi publicate in Monitorul Oficial, pentru aceste produse platitorii de accize vor fi operatorii economici care produc si comercializeaza in Romania, care achizitioneaza din teritoriul Uniunii Europene ori importa aceste produse.