UPDATE in 10 ianuarie. Noul termen maxim de dotare a aparatelor comerciale cu casa de marcat este 31 decemembrie 2020. Guvernul a luat decizia de a prelungi aceasta data, care fusese initial 31 decembrie 2019, pentru ca s-a dovedit a fi imposibil de respectat intrucat aparatele de marcat care urmeaza sa fie integrate in automatele comerciale nu exista la aceasta data pe piata, iar pentru realizarea si implementarea lor este necesara parcurgerea urmatoarelor etape obligatorii si consumatoare de timp:
- aprobarea prin hotarare de Guvern a specificatiilor tehnice si functionale ale acestor aparate de marcat;
- construirea prototipurilor de catre producatori;
- testarea prototipurilor la Institutul National de Cercetare Dezvoltare in Informatica;
- autorizarea de catre Ministerul Finantelor Publice a distribuitorilor acestor aparate de marcat;
- fabricarea aparatelor de marcat si instalarea lor in cca 90.000 de automate comerciale, pe intreg teritoriul tarii, de catre distribuitori si operatorii de service autorizati de Ministerul Finantelor Publice, potrivit fiscalitatea.ro.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Examen Consultant Fiscal 2024
La finalul anului 2019, Legea a fost contestata la Curtea Constitutionala, care va dezbate situatia in sedinta din 29 ianuarie 2020. Avand in vedere ca unele dintre masurile continute de acel document sunt urgente, Guvernul a luat decizia de a elabora un proiect de Ordonanta. Bineinteles, in noul document au fost incluse doar masurile care nu fusesera contestate.
Mai multe informatii despre noua OUG a Guvernului in articolul: Masurile din OUG 114/2018 vor fi corectate prin ordonanta.
Articolul initial
Aceasta prorogarea a fost inclusa de Guvern intr-un proiect de lege privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, care are rolul de a modifica populara OUG nr. 114/2018.
A fost luata aceasta decizie pentru ca procesul de elaborare a reglementarilor tehnice privind configuratia si caracteristicile tehnice si functionale ale acestui tip de aparat de marcat electronic fiscal, a necesitat un timp mai indelungat pentru fundamentarea deciziilor referitoare la modul in care acestea urmeaza a fi reglementate, intrucat a presupus consultari, atat cu specialistii din cadrul Ministerului Finantelor Publice, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Institutului National de Cercetare Dezvoltare in Informatica.
Asadar, operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, au obligatia de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale pana la termenul limita, ca urmare a modificarilor introduse in luna iulie 2019 prin Legea nr. 136/2019 pentru abrogarea alin. (1), (2) si (4) ale art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Pana la intrarea in vigoare a acestei legi, conform art. 2 lit. p) din O.U.G. nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, erau exceptate de la obligatia de utilizare a caselor de marcat livrarile de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce functioneaza pe baza de acceptatoare de bancnote sau monede si contin un sistem de contorizare electronic si/sau mecanic, ca parte integrata constructiva din automat, care sa permita inregistrarea, evidentierea si controlul sumelor incasate, cu exceptia livrarilor de produse energetice, astfel cum sunt definite in titlul VIII din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Aceasta exceptie a fost eliminata prin Legea nr. 136/2019 astfel ca, operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, au obligatia de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale prevazute la art. 3 alin. (2) din O.U.G. nr. 28/1999.