UPDATE in 10 ianuarie 2020. OUG nr. 1/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 11 din 9 ianuarie 2020.
Guvernul Orban a adoptat, luni, acest proiect de Ordonanta pentru modificarea controversatei OUG 114/2018. Prin acest document se doreste prelungirea termenului a obligatiei de dotare cu case de marcat pentru aparatele comerciale, eliminarea taxei pe activele bancare si a cerintele de capitalizare pentru fondurile private de pensii.
Pe scurt, iata ce sectoare vizeaza OUG 1/2020:
1. vestita OUG 114 privind salarizarea in constructii;
2. institutiile publice - nu mai pot detasa angajati din mediul privat;
3. amenzile rutiere - înghețarea punctului-amendă pentru contravenții rutiere;
4. este obligatoriu ca automatele comerciale sa fie dotate cu casa de marcat, insa termenul a fost prelungit cu 12 luni;
5. indemnizațiile demnitarilor și indemnizația de hrană a bugetarilor ingheata;
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
6.taxa pe activele bancare va fi eliminata (taxa pe lacomie);
7. banii de pensie - nu mai pot fi mutati din pilonul II in pilonul I.
Legea in care erau incluse aceste masuri a fost contestata la CCR de PSD la finalul anului 2019, asa ca Guvernul a luat decizia de a elabora acest proiect de Ordonanta. Bineinteles, in noul document au fost incluse doar masurile care nu fusesera contestate. Curtea Constitutionala va dezbate de abia in sedinta din 29 ianuarie 2020 legea contestata in 2019.
Printre prevederile adoptate luni se numara prorogarea termenului de intrare in vigoare a pensiilor speciale pentru primari, dar si anularea taxei de 2% aplicata companiilor din energie. Insa actul nu include si prevederea referitoare la interzicerea cumului pensiei cu veniturile de la stat, fiind atacata la CCR.
Potrivit Programului de Guvernare adoptat prin Hotararea Parlamentului nr. 22/2019 privind acordarea increderii Parlamentului, s-a stabilit revizuirea si corectarea unor acte normative, inclusiv a celor aflate in proceduri parlamentare.
Mai jos, textul ordonantei privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative:
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1 pct. I 5,6,7 si 9 din Legea nr. 262/2019 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. I. – Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1116 din 29 decembrie 2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa alineatul (6) al articolului 34 se introduce un nou alineat, alin. (7), cu urmatorul cuprins:
„(7) Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (3) lit. f) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2020, incepand cu drepturile aferente lunii ianuarie 2020, indemnizatiile lunare pentru functiile de demnitate publica si functiile asimilate acestora, prevazute in anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se mentin la nivelul aferent lunii decembrie 2019.”
2. Dupa alineatul (5) al articolului 36 se introduce un nou alineat, alin. (6), cu urmatorul cuprins:
„(6) Prin derogare de la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2020, valoarea indemnizatiei de hrana se mentine la nivelul din anul 2019.”
3. Dupa alineatul (3) al articolului 40 se introduce un nou alineat, alin. (4), cu urmatorul cuprins:
„(4) Prin derogare de la prevederile art. 5 alin. (1) din Legea nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizatiei de merit, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2020, cuantumul lunar al indemnizatiei de merit se mentine la nivelul de 6.240 lei.
4. Articolul 90 se abroga.”
Art. II. – (1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, ocuparea prin detasare a posturilor vacante sau temporar vacante din institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si subordonare, se poate realiza numai cu personal angajat in institutii si autoritati publice.
(2) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante detasarile care nu intrunesc conditiile prevazute la alin. (1) inceteaza de drept.
(3) Prin exceptie de la alin. (2), in cazul Ministerului Afacerilor Externe, detasarile in curs care nu indeplinesc conditiile prevazute la alin. (1) inceteaza pana la data de 31 august 2020, termen pana la care Ministerul Afacerilor Externe initiaza concursuri pentru ocuparea posturilor astfel vacantate, in conditiile legii.
(4) Detasarile de personal din cadrul institutiilor de aparare, ordine publica si securitate nationala la institutii si autoritati publice se efectueaza numai pentru misiuni in acord cu competentele si interesele legitime ale institutiilor cedente.
Art. III. – (1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, ajutorul platit in conformitate cu schema de ajutor de stat pentru sprijinirea culturii de film si productiei de film in Romania constituita conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice, cu modificarile si completarile ulterioare, va fi suportat din bugetul de stat, respectiv bugetul Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri”.
(2) Furnizorul schemei de ajutor de stat prevazuta la alin. (1) este Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri.
(3) Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri preia de la Comisia Nationala de Strategie si Prognoza toate acordurile de finantare incheiate, cererile de ajutor depuse de aplicanti, cererile de plata, procesele verbale si documentele emise de Comisia de Film in Romania, rapoarte de audit, precum si intreaga documentatie aferenta schemei de ajutor de stat pe care o detine, in termen de maxim 10 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante pe baza de proces verbal de predare-primire.
(4) In aplicarea prevederilor alin. (1)-(3) se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca modificarile in structura bugetului de stat pe anul 2020, in volumul si structura bugetelor Secretariatului General al Guvernului si Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, la propunerea ordonatorilor principali de credite.
(5) In termen de 5 zile de la aprobarea modificarilor prevazute la alin. (4) se autorizeaza Secretariatul General al Guvernului si Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri sa introduca modificarile corespunzatoare in bugetul propriu si in anexele la acesta, sa introduca anexe noi si sa le comunice Ministerului Finantelor Publice.
Art. IV. – In anul 2020 indemnizatia pentru limita de varsta prevazuta la art. 210 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu completarile ulterioare, nu se acorda.
Art. V. - Alineatul (2) al articolului III din Legea nr. 136/2019 pentru abrogarea alin. (1), (2) si (4) ale art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 587 din 17 iulie 2019, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Pana la data de 31 decembrie 2020, operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, au obligatia de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale prevazute la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.”
Mai multe informatii despre aceasta masura in articolul: Guvernul a decis amanarea termenului a obligatiei de dotare cu case de marcat
Art. VI. – (1) Articolele 86 - 89 alin. (1) din Capitolul IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1116 din 29 decembrie 2018, cu modificarile si completarile ulterioare, si articolele IX si X din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 245 din 29 martie 2019, se abroga la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
(2) Declararea taxei pe active aferenta anului 2019 se efectueaza pana la data de 25 august 2020, inclusiv. Diferentele in plus fata de taxa pe active aferenta semestrului I 2019 se platesc pana la data de 25 august 2020 inclusiv, iar diferentele in minus se restituie/se compenseaza potrivit dispozitiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Pentru stabilirea cotei de piata in vederea determinarii taxei pe active aferenta anului 2019, informatiile privind totalul activelor contabile nete agregate pentru sistemul bancar sunt publicate pe site-ul Bancii Nationale a Romaniei, pana la data de 30 iunie 2020.
Art. VII. - Pana la intrarea in vigoare a art. VI, in anul 2020 taxa pe active nu se calculeaza si nu se datoreaza.
Art. VIII. - Alineatele (1) si (2) ale articolului 342 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
“(1) Nivelul accizeloraplicabil de la data de 1 ianuarie a fiecarui an, este nivelul prevazut in anexa nr. 1, actualizat cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, comunicata oficial de Institutul National de Statistica pana la data de 15 octombrie.
Nivelul accizelor actualizat se publica pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, de regula pana la data de 20 octombrie, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie a fiecarui an.
(2) Prin exceptie de la alin. (1) pentru tigarete, nivelul accizelor se aplica de la data de 1 aprilie a fiecarui an si este cel prevazut in anexa 1.”
Art. IX. Prevederile art. VIII se aplica incepand cu anul 2020.
Art. X. - (1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, pana la incheierea protocoalelor de predare-primire prevazute la art. 13 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 68/20189 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative, deschiderea creditelor bugetare si platile in limita creditelor bugetare deschise se efectueaza din bugetele ordonatorilor principali de credite ai institutiilor infiintate sau rezultate in urma reorganizarii sau, dupa caz, in conformitate cu prevederile art. 37 din Legea privind finantele publice nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In scopul aplicarii prevederilor alin.(1), persoanele inrolate in sistemul national de raportare Forexebug, desemnate de conducatorii institutiilor publice infiintate sau rezultate in urma reorganizarii, au obligatia depunerii formularului Fisa Entitatii, precum si a bugetului de venituri si cheltuieli/bugetului de cheltuieli individual si a inregistrarii angajamentelor legale noi. Institutiile publice infiintate sau rezultate in urma reorganizarii inregistreaza si angajamentele legale ramase de platit la finele anului 2019 aferente institutiilor publice desfiintate.
(3) Platile dispuse in limita creditelor bugetare deschise potrivit alin. (1) se efectueaza de catre persoanele din cadrul compartimentelor financiar-contabile desemnate de ordonatorii de credite ai institutiilor publice infiintate sau rezultate in urma reorganizarii.
(4) Situatiile financiare la 31 decembrie 2019 se intocmesc si se depun la Ministerul Finantelor Publice de catre institutiile publice infiintate sau rezultate in urma reorganizarii, potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr.3265/2019 privind reguli de elaborare de catre institutiile publice a situatiilor financiare intocmite incepand cu finele trimestrului III al anului 2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Depunerea in sistemul national de raportare Forexebug a formularelor din sfera raportarii situatiilor financiare se efectueaza potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr.517/2016 pentru aprobarea de proceduri aferente unor module care fac parte din procedura de functionare a sistemului national de raportare – Forexebug, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. XI. – Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 482 din 18 iulie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 29, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Comisia calculeaza si publica lunar pe site-ul propriu urmatoarele informatii:
a) rata medie ponderata de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii private pentru ultimele 60 de luni;
b) rata de rentabilitate a fiecarui fond de pensii private pentru ultimele 60 de luni;
c) rata de rentabilitate minima a tuturor fondurilor de pensii, stabilita de Comisie.”
2. La articolul 32, alineatul (6) se abroga.
3. La articolul 35, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Dupa aderare sau repartizare, participantii sunt obligati sa contribuie la un fond de pensii si nu se pot retrage din sistemul fondurilor de pensii administrate privat pe toata perioada pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale la sistemul public de pensii, pana la deschiderea dreptului la pensia privata.”
4. La articolul 52, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Administratorul unui fond de pensii care a primit contributii pe o perioada de cel putin 60 de luni calculeaza, in ultima zi lucratoare a fiecarui trimestru, rata de rentabilitate a fondului de pensii pentru ultimele 60 de luni si o comunica in aceeasi zi Comisiei.”
5. La articolul 60, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Capitalul social minim necesar pentru administrarea unui fond de pensii este echivalentul in lei, calculat la cursul de schimb al Bancii Nationale a Romaniei la data constituirii, al sumei de 4 milioane euro.”
6. La articolul 60, alineatul (11) se abroga.
7. La articolul 86 alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„a) deducerea unui cuantum din contributiile platite, dar nu mai mult de 0,5%, cu conditia ca aceasta deducere sa fie facuta inainte de convertirea contributiilor in unitati de fond, din care 0,1 puncte procentuale din suma totala ce face obiectul operatiunii financiare efectuata pentru fiecare fond de pensii administrat privat sa fie virata la Casa Nationala de Pensii Publice;”
8. Dupa articolul 88 se introduce un nou articol, art. 881, cu urmatorul cuprins:
„Art. 881. – Taxele de functionare stabilite de Autoritatea de Supraveghere Financiara si percepute societatilor de administrare a fondurilor de pensii administrate privat nu pot depasi maximum 10% din totalul comisioanelor de administrare percepute de administratori”.
Art. XII.- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor masuri fiscal-bugetare pentru indeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internationale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 593 din 20 septembrie 2013, aprobata cu modificari prin Legea nr. 25/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Alineatele (2) si (3) ale articolulului 9, vor avea urmatorul cuprins:
„(2) In paralel cu utilizarea sistemului national de raportare, entitatile publice au obligatia de a intocmi si de a depune situatiile financiare si celelalte tipuri de rapoarte stabilite pe baza datelor din evidenta contabila, pe suport hartie, in formatul si la termenele stabilite de normele contabile in vigoare si de a depune bugetele de venituri si cheltuieli aprobate potrivit legislatiei in vigoare la unitatile Trezoreriei Statului, pe suport hartie.
(3) Termenul de la care rapoartele acceptate de sistem nu se mai transmit pe suport hartie catre Ministerul Finantelor Publice si unitatile subordonate, se va stabili prin ordin al ministrului finantelor publice.”
2. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
„Art.31. - (1) Sanctiunile prevazute la art. 27 si 28 se aplica conducatorului entitatii publice sau persoanelor carora le-au fost delegate aceste atributii, in conditiile legii.
(2) Sanctiunile prevazute la art. 27 si 28 se aplica si conducatorilor institutiilor publice sau persoanelor care au preluat obligatia privind raportarea situatiilor financiare si altor tipuri de rapoarte in sistemul national de raportare pentru institutiile reorganizate; nerespectarea obligatiei privind raportarea situatiilor financiare si altor tipuri de rapoarte pentru institutiile reorganizate va limita accesul institutiilor responsabile la functionalitatile sistemului privind inregistrarea angajamentelor legale si efectuarea platilor prin Trezoreria Statului.”
Consulta documentele atasate mai jos: