email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Rectificarea bugetara este in Monitor. Bani in plus pentru pensii, PNDL si concedii medicale

Rectificarea bugetara este in Monitor. Bani in plus pentru pensii, PNDL si concedii medicale
deficit bugetarfinante publicecheltuieli de capital

UPDATE in 2 decembrie 2019. Ordonantele pentru ultima rectificare bugetara pe anul 2019 au fost publicate vineri, 29 noiembrie, in Monitorul Oficial - OUG 71/2019 si OUG 72/2019.

 

UPDATE in 29 noiembrie 2019. Guvernul a aprobat in sedinta de joi proiectul de rectificare bugetara pe anul 2019, care a fost publicat marti pe site-ul Finantelor Publice.


Florin Citu, ministrul finantelor, a declarat ca a trecut in document  un deficit bugetar pentru acest an de 4,4%. Initial, Guvernul anuntase ca va fi un deficit de 4,3%, dar au mai fost adaugate niste sume pentru plati restante in sectorul educatiei si al sanatatii.

Dupa cum a explicat Citu, au fost adaugate 400 milioane de lei pentru concedii medicale si 200 milioane de lei pentru medicamente, iar la Educatie au fost adaugate 460 milioane de lei pentru plata diferentelor salariale.

In urma rectificarii bugetare, cele mai mari sume de bani vor fi folosite pentru decontarea concediilor medicale, pentru proiecte PNDL si pentru pensii, alocatii de stat si indemnizatii pentru persoane cu handicap.

Citu a declarat ca la pensii s-a facut initial o suplimentare de 585,9 milioane de lei pentru asigurarea platii integrale a drepturilor de pensii pe luna decembrie. Insa, in sedinta de Guvern s-a decis adaugarea a inca 40 milioane de lei, pentru ca s-a facut o recalculare pentru 5.685 de persoane pana in data de 26 noiembrie.

Ministrul Finantelor Publice a mai anuntat ca pana la sfarsitul anului toate companiile care au raport favorabil pentru returnarea TVA isi vor primi banii.
 

**********

Articolul initial


 

Bugetul de stat pe anul 2019 se diminueaza la venituri cu suma de 14.522,3 milioane lei, iar la cheltuieli se diminueaza cu suma de 8.917,8 milioane lei la credite de angajament si se majoreaza cu suma de 3.450,8 milioane lei la credite bugetare, iar deficitul se majoreaza cu suma de 17.973,1 milioane lei.
 

Potrivit datelor operative inregistrate in primele 10 luni, veniturile bugetare colectate de ANAF prezinta o nerealizare de 8,3 miliarde lei fata de program (grad de realizare de 96,5%).
 

Ministerele care primesc bani:

- Ministerul Muncii si Justitiei Sociale: +3.982,3 milioane lei per sold astfel:

    • majorarea transferurilor pentru echilibrarea bugetului de asigurari sociale de stat cu 1.975,9 milioane lei ca urmare a:
-diminuarii veniturilor curente ale sistemului public de pensii cu suma 1.423,6 milioane lei, datorata in principal incasarilor din contributia de asigurari sociale datorate de asigurati si
-majorarii cheltuielilor bugetului asigurarilor sociale de stat aferente sistemului public de pensii cu suma de 552,3 milioane lei, in principal pentru asigurarea platii integrale a drepturilor de pensii pe luna decembrie;
    • suplimentarea fondurilor destinate platii drepturilor de asistenta sociala pana la finele anului (pensii, alocatii de stat pentru copii, indemnizatii persoane cu handicap, indemnizatii pentru persoanele aflate in concediu pentru cresterea copilului etc.).
 

      - Ministerul Sanatatii: +2.898,9 milioane lei per sold, astfel:

    • suplimentarea transferurilor pentru echilibrarea bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate  cu 3.125,2 milioane lei;
    • diminuarea cheltuielilor bugetare ca urmare a gradului de executie a cheltuielilor, precum si a necesarul estimat a se plati pana la finele anului; s-au identificat economii in principal la cheltuielile aferente programelor cu finantare rambursabila (-97,0 milioane lei), proiectelor cu finantare din fonduri externe nerambursabile (-73,5 milioane lei la propunerea ministerului), la alte transferuri (-27,8 milioane lei) si cheltuieli de personal (-28 milioane lei).


      - Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice: +1.763,7 milioane lei per sold. Se propune asigurarea suplimentara a 1.800 milioane lei pentru Programul National de Dezvoltare Locala, precum si pentru derularea proiectelor cu finantare externa nerambursabila (+10 milioane lei) si reduceri la alte naturi de cheltuieli in functie de gradul de executie si de necesarul de finantare pana la finalul anului al anumitor proiecte/programe. Astfel, s-au identificat economii in principal la transferuri intre unitati ale administratiei publice (-45,3 milioane lei) si bunuri si servicii (-1 milion lei);
 

      - Ministerul Finantelor Publice – Actiuni Generale: +388,3 milioane lei, din care: -347 milioane lei Dobanzi, -129,7 milioane lei Subventii – Sustinerea exportului, a mediului de afaceri si a tranzactiilor internationale, +650 milioane lei la Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, -50 milioane lei Plati in contul creditelor garantate si/sau subimprumutate, +15 milioane lei Contributia Romaniei la bugetul UE si +250 milioane lei Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020.


      - Ministerul pentru Mediu de Afaceri, Comert si Antreprenoriat: +299,0 milioane lei per sold. Se propune asigurarea fondurilor necesare pentru derularea programelor de sustinere a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, respectiv a Programului pentru stimularea infiintarii intreprinderilor mici si mijlocii START-UP NATION Romania (+300 milioane lei). S-au identificat economii la cheltuieli de personal (-1 milion lei);
 

      - Ministerul Finantelor Publice: +236,0 milioane lei per sold. Se propune asigurarea suplimentara a 279 milioane lei pentru plata sumelor din titlurile de plata emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, conform legislatiei in vigoare. S-au identificat economii la proiecte cu finantare externa nerambursabila (-15 milioane lei la propunerea ministerului) si la cheltuieli de capital (-28 milioane lei);


Ministerele care pierd bani:

      - Ministerul Educatiei Nationale: -2.080,0 milioane lei, reprezentand in   principal economii la proiecte cu finantare externa nerambursabila. Ministerul a propus reducerea sumelor alocate proiectelor cu finantare externa nerambursabila.

Totodata, pentru invatamantul universitar prin rectificare se propune majorarea veniturilor proprii  si a cheltuielilor din acestea  cu suma de 129 milioane lei, pentru cheltuieli de personal si pentru realizarea proiectelor cu finantare din fonduri externe nerambursabile.


      - Ministerul Afacerilor Interne: -1.187,8 milioane lei, per sold. Diminuarea propusa de catre minister este in principal de la proiecte cu finantare externa nerambursabila avandu-se in vedere gradul de executie a cheltuielilor, precum si necesarul estimat a se plati pana la finele anului;
 

      - Ministerul Transporturilor: -1.084,2 milioane lei per sold. Propunerea de diminuare a cheltuielilor bugetare a avut in vedere gradul de executie a cheltuielilor, precum si necesarul estimat a se plati pana la finele anului. S-au identificat economii in principal la proiectele cu finantare din fonduri externe nerambursabile (-1.300 milioane lei la propunerea ministerului), transferuri catre institutii publice, pentru intretinerea infrastructurii feroviare si intretinerea si dezvoltarea infrastructurii rutiere (-200 milioane lei), proiectele de investitii finantate din fonduri rambursabile (-57,4 milioane lei), cheltuieli de personal (-1,0 milioane lei), dobanzi (-2,6 milioane lei) si rambursari de credite (-5,0 milioane lei). S-au alocat fonduri pentru decontarea facilitatilor si gratuitatilor de care beneficiaza diferite categorii sociale (185,4 milioane lei) si pentru finalizarea proiectelor ISPA;
 

      - Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale: -1.065,9 milioane lei. Propunerea de diminuare a cheltuielilor bugetare a avut in vedere executia cheltuielilor pe anul 2019 raportata la prevederile bugetare anuale. S-au identificat economii in principal la proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014 - 2020 (- 950,0 milioane lei la propunerea ministerului), transferuri intre unitati ale administratiei publice (-100,0 milioane lei), bunuri si servicii (-15,0 milioane lei), cheltuieli de capital (-2,3 milioane lei) si imprumuturi (-1 milion lei). S-au asigurat fonduri pentru cheltuielile de personal (2,46 milioane lei).
 

      - Ministerul Fondurilor Europene: -302,3 milioane lei, propunerea avand in vedere gradul de executie a cheltuielilor, precum si necesarul estimat a se plati pana la finele anului; s-au identificat economii in principal la proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile (-302,5 milioane lei la propunerea ministerului), cheltuieli cu bunurile si serviciile (-0,5 milioane lei) si alte transferuri (-0,53 milioane lei). S-au asigurat sume pentru plata drepturilor salariale stabilite prin hotarari judecatoresti (+1,3 milioane lei).
      
      - Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale: -110,9 milioane lei. Propunerea de diminuare a cheltuielilor bugetare a avut in vedere gradul de executie, precum si necesarul de finantare pana la finele anului 2019. S-au identificat economii  in principal  la active nefinanciare (-110,2 milioane lei) si la cheltuieli de personal (-0,9 milioane lei). S-au asigurat fonduri pentru plata cotizatiilor la organismele internationale (+0,2 milioane lei).
 

La acestea se mai adauga si Secretariatul General al Guvernului cu un minus de 227,5 milioane lei, per sold, propunerea avand in vedere gradul de executie a cheltuielilor, precum si necesarul estimat a se plati pana la finele anului; s-au identificat economii, in principal, la rambursari de credite, la dobanzi, la cheltuieli cu bunurile si serviciile, la alte transferuri, la subventii, la cheltuieli de capital si la cheltuieli de personal. In acelasi timp s-au majorat cu 28 milioane lei alocatiile pentru sustinerea cultelor religioase.
 

    Schimbari preconizate

Modificarea veniturilor si cheltuielilor bugetului general consolidat pe anul 2019:

Veniturile bugetului general consolidat se diminueaza, pe sold, cu suma de 18.356,9 milioane lei, din care 10.488,2 milioane lei influente ale veniturilor din economia interna si 7.868,7 milioane lei influente din venituri din fonduri externe nerambursabile.
Cheltuielile bugetului general consolidat se diminueaza, pe sold, cu suma de 2.090,6 milioane lei, iar deficitul bugetului general consolidat in termeni cash se majoreaza cu suma de 16.266,3 milioane lei. Deficitul bugetar estimat pe anul 2019  reprezinta 4,3% din PIB.
 

Modificarea veniturilor si cheltuielilor bugetului de stat pe anul 2019:

    a) Veniturile bugetului de stat pe anul 2019, se diminueaza, pe sold, cu suma de 14.522,3 milioane lei.
Influentele se reflecta, in principal, pe urmatoarele categorii de venituri:

    • Impozit pe profit: -349,0 milioane lei. Influenta negativa se datoreaza evolutiei incasarilor din impozitul pe profit al agentilor economici, care a inregistrat o decelerare a cresterii in ultimele luni (de la 11% in primele sapte luni ale anului la 2% in ultimele 3 luni). Impozitul pe profit al bancilor comerciale are o contributie pozitiva inregistrand o crestere de 77% in primele zece luni ale anului comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.

    • Alte impozite pe profit, venit si castiguri din capital de la persoane juridice: -446,8 milioane lei. Influenta este aferenta impozitului pe venitul microintreprinderilor, in conditiile suplimentarii programului anual cu 500 milioane lei (reprezentand venituri suplimentare din imbunatatirea colectarii).

    • Impozit pe venit : -524,5 milioane lei. Influenta se datoreaza in principal diferentei dintre indicatorii realizati ai pietei fortei de munca 14,8% ( ianuarie-septembrie 2019/2018 efectivul salariatilor din economie a crescut cu 1,1% iar castigul salarial mediu brut a crescut cu 13,6%) si estimarea initiala de 18,6% de la elaborarea proiectiei veniturilor din cadrul legii bugetare anuale.

    •  Alte impozite pe profit, venit si castiguri din capital de la persoane fizice: +108,6 milioane lei ca urmare a incasarilor aditionale aferente impozitului pe veniturile realizate de persoanele nerezidente;

    • Taxa pe valoarea adaugata: -3.444,6 milioane lei, in principal ca urmare a nerealizarii veniturilor suplimentare din imbunatatirea colectarii, inclusiv efectele masurii de restructurare financiara. Totodata, comparativ cu ultimele doua luni ale anului 2018, se are in vedere accelerarea procesului de rambursare TVA restante catre companii, masura ce are in vedere asigurarea deblocarii fluxurilor de numerar, reintroducerea banilor in circuitul economic si diminuarea riscului generarii de sarcini suplimentare pe seama operatorilor economici din lanturile de tranzactionare, precum si respectarea principiului neutralitatii fiscale;

    • Accize: -373,9 milioane lei, ca urmare a nerealizarii veniturilor suplimentare din reducerea evaziunii fiscale (500 milioane lei);

    • Taxe pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizarii bunurilor sau pe desfasurarea de activitati: -2.464,1 milioane lei, ca urmare a neaprobarii in anul 2019 a calendarului licitatiei privind vanzarea licentelor de tip 5G (-2.400,0 milioane lei);

    • Contributii de asigurari sociale: -211,4 milioane lei, ca urmare a evolutiei incasarilor contributiei asiguratorie in munca si a contributiei individuale la bugetul de stat datorata de personalul reglementat prin Legea privind pensiile militare de stat nr.223/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;

    • Venituri nefiscale: -1.016,7 milioane lei, in conditiile mentinerii programului de incasare, pana la sfarsitul anului, a veniturilor din dividende de la societati si companii nationale precum si de la regii autonome reglementate prin OUG nr.114/2018. Influenta negativa se datoreaza  evolutiei incasarilor si a nerealizarii incasarii veniturilor suplimentare din valorificarea bunurilor confiscate (650 milioane lei);

    • Sume primite de la UE/alti donatori in contul platilor efectuate si prefinantari aferente cadrului financiar 2014-2020: -4.494,1 milioane lei avand in vedere gradul redus de executie a cheltuielilor aferente proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile pe primele 10 luni ale anului 2019;

    • Alte sume primite de la UE pentru programe operationale finantate in cadrul obiectivului convergenta: -1.800,0 milioane lei, sume cheltuite de la bugetul de stat in perioada 2014-2019 din Programul National de Dezvoltare Locala  prin Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice si care urmau sa fie solicitate Comisiei Europene spre rambursare in cadrul Programului Operational Infrastructura Mare (POIM), prin aplicarea mecanismului privind abordarea retrospectiva a cheltuielilor. Etapele pentru punerea in aplicare a acestui mecanism nu pot fi parcurse pana la sfarsitul anului 2019, ceea ce are ca efect neincasarea sumei de 1.800 milioane lei estimata la prima rectificare pana la sfarsitul acestui an.

b) Cheltuielile bugetului de stat pe anul 2019, se majoreaza, pe sold, cu suma de 3.450,8 milioane lei.

Influentele pe principalele naturi de cheltuieli ale bugetului de stat se prezinta astfel:

    • Cheltuielile de personal se diminueaza cu 75,1 milioane lei;
    • Cheltuielile cu bunuri si servicii se diminueaza cu 4,1 milioane lei;
    • Cheltuielile cu dobanzile se diminueaza cu 449,5 milioane lei, in principal datorita conditiilor favorabile de pe pietele financiare interne si externe pe parcursul anului  2019 care au creat conditiile ca emisiunile de titluri de stat sa fie redeschise la randamente mai reduse comparativ cu cuponul emisiunii. Astfel, au fost incasate prime mai mari de emisiune care s-au reflectat in diminuarea cheltuielilor cu dobanzile estimate initial pentru anul 2019.

    • Cheltuielile cu subventiile se diminueaza cu 144,4 milioane lei;

    • Transferurile intre unitati ale administratiei publice se majoreaza cu 6.521,2 milioane lei, in principal, pentru echilibrarea bugetului de asigurari sociale de stat si bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, precum si 1.800 milioane lei sume alocate pentru proiectele finantate prin Programul National de Dezvoltare Locala;

    • Alte transferuri se majoreaza cu 590,3 milioane lei, in principal pentru finantarea proiectelor din Programul pentru stimularea infiintarii intreprinderilor mici si mijlocii START-UP NATION Romania si pentru finalizarea proiectelor ISPA din domeniul transporturilor;

    • Cheltuielile cu asistenta sociala cresc cu 2.199,6 milioane lei, din care 2.000 milioane lei sunt alocate Ministerului Muncii si Justitiei Sociale pentru plata pana la finele anului a drepturilor de asistenta sociala (pensii, alocatii de stat pentru copii, indemnizatii persoane cu handicap, indemnizatii pentru persoanele aflate in concediu pentru cresterea copilului etc);

    • Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2014-2020 se diminueaza cu 5.667,3 milioane lei, ca urmare a executiei pe primele zece luni ale anului precum si a estimarilor de plati pana la sfarsitul anului. Reducerea s-a realizat la propunerea ordonatorilor principali de credite;

    • Alte cheltuieli se majoreaza cu 301,0 milioane lei, in principal, pentru plata sumelor din titlurile de plata emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, conform legislatiei in vigoare;

    • Fondurile de rezerva se majoreaza cu 650,0 milioane lei;

    • Cheltuielile aferente programelor cu finantare rambursabila se diminueaza cu 165,6 milioane lei;

    • Cheltuielile de capital scad cu 193,1 milioane lei;

    • Rambursari de credite externe si interne se diminueaza cu 105,0 milioane lei.


Consultati documentele atasate:

Proiectul de Ordonanta
Nota de fundamentare


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
deficit bugetarfinante publicecheltuieli de capital


Data aparitiei: 26 Noiembrie 2019
Ultima actualizare: 02 Decembrie 2019

Votati articolul "Rectificarea bugetara este in Monitor. Bani in plus pentru pensii, PNDL si concedii medicale":
Rating:

Nota: 3.17 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X