Ministerul Finantelor Publice a publicat mult asteptatul document ce prezinta bugetul pe anul 2020. Vor fi bani mai putini pentru unele ministere, se anunta un deficit de 3,58% din PIB, vor creste pensiile si salariile, iar fondurile alocate pentru prin Programul National de Dezvoltare Locala (PNDL) au o scadere puternica, de peste 60%. PNDL a devenit un proiect controversat si criticat de-a lungul timpului chiar si de Comisia Europeana.
Bugetul de stat se stabileste la venituri in suma de 167.738,0 milioane lei, iar la cheltuieli in suma de 260.540,2 milioane lei credite de angajament si in suma de 215.259,0 milioane lei credite bugetare, cu un deficit de 47.521,0 milioane lei.
Bugetul pe 2020 – ministerele care vor avea mai multi bani
Ministerul Muncii va primi de la bugetul de stat 41,9 miliarde lei, cu 32,7 peste suma din anul 2019. Din aceasta suma, 29, miliarde lei reprezinta asistenta sociala, cu 4,2% peste anul 2019.
Ministerul Transporturilor va primi 11,8 miliarde lei, cu 3,3% peste nivelul din acest an.
Ministerul Apararii are alocat un buget mai mare cu aproape 18%, respectiv 21,1 miliarde lei.
In ceea ce priveste Ministerul Educatiei, acesta va primi mai mult cu aproape 3,76%, la 30,5 miliarde lei.
Iar Ministerul Afacerilor Interne va primi cu aproape 13,1% mai mult, respectiv 19,4 miliarde lei.
Bugetul pe 2020 – ministerele care vor primi mai putini bani
Ministerul Sanatatii va primi cu 23% mai putin decat in 2019, respectiv 11,4 miliarde lei.
Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice va avea si el un buget diminuat cu 45,5%, la 5,5 miliarde lei.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale va avea un buget mai mic cu 14,3%, respectiv de 18,3 miliarde lei.
Ministerul Economiei va primi cu 11% mai putin, respectiv 1,12 miliarde lei.
Ministerul Finantelor va avea, de asemenea, un buget diminuat cu aproape 19%, la 5,27 miliarde lei.
Ministerul Afacerilor Externe primeste cu 16,4% mai putin decat in 2019, respectiv 1,02 miliarde lei.
Bugetul pe 2020: alte institutii
Secretariatul General al Guvernului primeste cu 4,93% peste bugetul din 2019, respectiv 1,9 miliarde lei.
Senatul va primi cu 1,57% mai mult, respectiv 214,6 milioane lei.
Administratia Prezidentiala va primi cu 4,4% mai mult, respectiv 67,8 milioane lei.
Serviciile: Serviciul de Informatii Externe va primi 320,1 milioane lei de la buget, cu 3,15% sub 2019.
Serviciul de Protectie si Paza va avea cu 19,5% mai mult, respectiv 272,7 milioane lei.
Serviciul de Telecomunicatii Speciale va primi cu 6% in plus, la 630,3 milioane lei.
Serviciul Roman de Informatii va primi cu 10,8% in plus, respectiv 2,67 miliarde lei.
Institutiile de presa:
Societatea Romana de Radiodifuziune va primi cu 4% mai putin, respectiv 377,5 milioane lei.
TVR va primi aceeasi suma ca in 2019, adica 389 milioane lei.
Agerpres va avea o suma crescuta cu 10,8%, la 26,8 milioane lei.
Proiectul de buget este configurat pe un cadru economic cu o crestere economica de 4,1% prevazuta pentru anul 2020 si un ritm mediu anual de 4,1% pe intreg orizontul 2021-2023, semnificativ mai mare comparativ cu cea estimata a fi inregistrata la nivelul tarilor UE (1,2% la nivelul zonei euro si 1,4% pe total UE, estimata pentru anul 2020, conform prognozei de toamna a UE). In conditiile unui cadru international dificil, Romania are o viziune de politici fiscale si bugetare care sa potenteze si sa mentina cresterea economica, fiind constienta ca trebuie sa utilizeze toate parghiile pentru a consolida rezilienta economica.
Bugetul a avut in vedere reducerea deficitelor bugetare pe orizontul de referinta. Tinta de deficit bugetar cash pe anul 2020 este estimata la 3,59% din PIB, iar deficitul ESA la 3,58% din PIB, urmand ca acesta sa ajunga in anul 2023 la 1,94% din PIB, incadrandu-se astfel in prevederile regulamentelor europene.
Se doreste adoptarea unor masuri salariale, sociale pentru asigurarea protectiei sociale si securitatii sociale pentru persoane varstnice, pensionari si categoriile cele mai vulnerabile si aflate in dificultate, bine tintite care sa corespunda nevoilor reale ale beneficiarilor.
• La nivelul pietei muncii, directiile de actiune se vor axa pe masuri active, pe programe care au in vedere, pe de o parte, stimularea liberei initiative si cresterea numarului de locuri de munca, pe crearea unui climat de munca stabil si atractiv.
• Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se majoreaza la 2.230 lei lunar, incepand cu data de 1 ianuarie 2020, fata de 2.080 lei in prezent, ceea ce reprezinta o crestere de 7,2% fata de luna decembrie 2019.
• La estimarea cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat pentru anul 2020 a fost avuta in vedere aplicarea etapizata a Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, conform prevederilor acestui act normativ.
• Politici corecte si eficiente vizand pensiile. Se va avea in vedere pensii echitabile pentru toate categoriile de pensionari, un sistem public de pensii sustenabil.
• Plata drepturilor de pensie este garantata conform dispozitiilor legale in vigoare.
Asistenta sociala va fi indreptata catre nevoile reale ale beneficiarilor si asigurarea unor conditii de trai decente pentru familiile in dificultate si categoriile sociale vulnerabile.
OBIECTIVELE POLITICII FISCALE SI BUGETARE PE ANUL 2020
Romania stabileste urmatoarele obiective ale constructiei bugetare pentru anul 2020 si orizontul 2021-2023: