Ministerul Finantelor Publice a publicat documentul cu strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2020-2022. Printre principalele obiective care trebuie indeplinite in aceasta perioada se numara si adoptarea unor masuri salariale, sociale pentru asigurarea protectiei sociale si securitatii sociale pentru persoane varstnice, pensionari si categoriile cele mai vulnerabile si aflate in dificultate.
Iata intreaga lista cu obiective prezentata de Florin Citu, ministrul Finantelor, pe contul de Facebook:
„- Stimularea, continuarea, consolidarea si mentinerea unei cresteri economice inteligente, sustenabile si inclusive. Manualul Contabilului Incepator - stick USB Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
- Adoptarea unor masuri salariale, sociale pentru asigurarea protectiei sociale si securitatii sociale pentru persoane varstnice, pensionari si categoriile cele mai vulnerabile si aflate in dificultate.
- Crearea spatiului fiscal pentru alocarea unor sume importante pentru sustinerea investitiilor publice majore si implementarea proiectelor finantate din fonduri europene.
- Crearea unei politici fiscale predictibile pentru sustinerea mediului de afaceri, simplificarea fiscalitatii si fluidizarea proceselor interne.
- Imbunatatirea, aplicarea si consolidarea guvernantei bugetare, cresterea transparentei bugetare si eficientizarea cheltuielilor publice.
- Dezvoltarea si diversificarea instrumentelor de management ale datoriei publice”.
Masurile care au stat la baza Strategiei fiscal bugetare pe orizontul 2020-2022 au fost:
• actualizarea nivelului accizei specifice pentru tigarete, respective cresterea acesteia de la 366,147 lei/1.000 tigarete la 386,377 lei/1.000 tigarete, avand in vedere ca potrivit Codului fiscal, acciza specifica pentru tigarete se determina pe baza pretului mediu ponderat de vanzare cu amanuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem si al accizei totale;
• cresterea nivelului accizei totale pentru tigarete de la 483,74 lei/1.000 tigarete la 503.97 lei/1.000 tigarete, incepand cu 1 ianuarie 2020, astfel incat sa fie respectate prevederile art. 10 alin. (2) din Directiva 2011/64/UE privind structura si ratele accizelor aplicate tutunului prelucrat, respectiv acciza globala pe tigarete sa reprezinte cel putin 60% din pretul mediu ponderat de vanzare cu amanuntul al tigaretelor eliberate pentru consum;
• eliminarea mecanismului platii defalcate a TVA in vederea compatibilizarii cu acquis-ul comunitar in domeniu; executarea silita a sumelor existente in contul de TVA se va aplica in mod corespunzator de catre institutiile de credit, in limita sumei totale a obligatiilor bugetare, astfel cum aceasta este individualizata in adresa de infiintare a propririi;
• incepand cu 1 ianuarie 2020, indemnizatiile lunare pentru functiile de demnitate publica si functiile asimilate acestora, prevazute in anexa IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se mentin la nivelul aferent lunii decembrie 2019;
• valoarea indemnizatiei de hrana se mentine la nivelul din anul 2019;
• incepand cu luna ianuarie 2020, cuantumul lunar al indemnizatiei de merit se mentine la nivelul de 6.240 lei;
• interzicerea cumului pensiei cu salariul in institutii publice, pentru pensionarii care beneficiaza de drepturi de pensie platite din fonduri publice;
• asigurarea a 2% din PIB pentru aparare.
In anul 2019 se estimeaza un deficit cash de 4,43% din PIB reprezentand un derapaj semnificativ fata de tinta stabilita initial de 2,76% din PIB. Aceasta evolutie este determinata in principal de angajarea unor cheltuieli bugetare pe baza unor venituri suplimentare estimate initial care nu s-au materializat in incasari si nici nu au fost luate masuri compensatorii, chiar daca au fost atentionari de la agentiile de rating si organismele internationale din prima parte a anului. De asemenea, noua tinta de deficit bugetar acomodeaza si plata facturilor restante ale administratiei publice centrale si locale catre mediul de afaceri.
Sustinerea mediului de afaceri pentru a crea premisele unei cresteri sustenabile.
Programul „Ajutoare de stat pentru finantarea proiectelor de investitii”, include scheme de ajutor de stat care se aplica atat intreprinderilor mari cat si IMM-urilor, avand ca obiectiv dezvoltarea regionala prin stimularea realizarii de investitii, crearea de noi locuri de munca, precum si modernizarea sau dezvoltarea IMM-urilor, care cuprinde 5 scheme de ajutor de stat, din care:
▪ trei scheme de ajutor de stat care sunt inchise pentru emiterea de acorduri pentru finantare, dar pentru care se continua procedurile de plata a ajutorului de stat si de monitorizare a realizarii investitiilor si a crearii locurilor de munca (H.G. nr.1680/2008, H.G. nr.1680/2008, H.G. nr.753/2008, H.G. nr.797/2012);
▪ doua scheme de ajutor de stat deschise pentru emiterea de acorduri pentru finantare, instituite prin H.G. nr.332/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru sprijinirea investitiilor care promoveaza dezvoltarea regionala prin crearea de locuri de munca, cu modificarile si completarile ulterioare si H.G. nr.807/2014 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat avand ca obiectiv stimularea investitiilor cu impact major in economie, cu modificarile si completarile ulterioare.
Programul „Transferuri in cadrul schemelor de ajutor de stat reprezentand sume restituite la acciza pentru motorina utilizata drept combustibil”, derulat in perioada 2014-2017 conform prevederilor H.G. nr.537/2014. Pentru a veni in sprijinul operatorilor economici, Guvernul a decis continuarea acestei masuri de ajutor de stat
• Schema de ajutor de stat are un buget maxim estimat de 90.000 mii lei, cu posibilitatea suplimentarii.
• Numarul total estimat al operatorilor economici care urmeaza sa beneficieze de ajutor de stat in baza schemei este de 1500.
Programul de internationalizare pentru IMM prin care se se finanteaza, prin alocatie financiara nerambursabila, atat participari ale operatorilor economici romani la targuri si expozitii cu caracter international organizate in statele membre ale Uniunii Europene si in tarile terte, cu stand de prezentare a produselor/serviciilor, cat si misiuni economice. Programul promoveaza dezvoltarea de noi politici publice necesare relansarii economice, reducerii somajului prin crearea de noi locuri de munca, stimularea comunicarii si a parteneriatului in afaceri, pregatirea intreprinzatorilor in domeniul tehnicilor de promovare a produselor si serviciilor pe noi piete. Se va urmari evaluarea acestui program in vederea eficientizarii acestuia.
Ministerul Finantelor Publice va continua sustinerea mediului de afaceri prin intermediul masurilor de sprijin de natura ajutorului de stat, cu respectarea reglementarilor comunitare in domeniu, urmarind cu predilectie:
• selectarea investitiilor cu real impact asupra dezvoltarii regionale prin crearea de noi locuri de munca si, implicit, cresterea contributiilor intreprinderilor finantate prin plata de taxe si impozite la bugetul general consolidat al statului, precum si la bugetele locale;
• alocarea eficienta si transparenta a resurselor bugetare prin politica ajutorului de stat, conform prevederilor comunitare si nationale in domeniu;
|
• imbunatatirea planificarii activitatii de analiza si control in vederea eficientizarii emiterii acordurilor de finantare si efectuarii platilor, imbunatatirea comunicarii cu mediul de afaceri;
• sprijinirea tuturor intreprinderilor care realizeaza investitii si creeaza noi locuri de munca, participand astfel activ la reducerea decalajelor economice dintre regiuni si la scaderea somajului;
• cresterea cifrei de afaceri, datorita dezvoltarii si modernizarii intreprinderilor mari si a IMM-urilor, respectiv dezvoltarea furnizorilor de active, materii prime, materiale.
Alte masuri pentru stimularea cresterii economice
• Reforme structurale in sectorul companiilor, respectiv imbunatatirea guvernantei corporative reprezinta o prioritate pentru guvern, prin actiuni privind continuarea procesului de restructurare/reorganizare si eficientizare acestora.
• Consolidarea investitiilor publice, in special in infrastructura, este esentiala pentru o expansiune economica mai echilibrata.
Astfel:
• In domeniul transporturilor, strategia Programului de guvernare pentru domeniul „transporturi si infrastructura“ este cresterea conectivitatii nationale intre polii de crestere economica ai Romaniei si a conectivitatii transeuropene pentru societate si mediul de afaceri, avand ca obiectiv implementarea unui sistem de transport eficient economic, sustenabil, sigur, cu impact redus asupra mediului si se refera la dezvoltarea infrastructurii de transport de-a lungul retelei TEN-T, modernizarea si mentenanta infrastructurii de transport existente.
• Master Planul General de Transport din Romania (MPGT) elaborat pentru perioada pana in 2020 si 2030 va furniza elementele necesare pentru prioritizarea investitiilor in domeniul transportului, pentru toate modurile de transport (rutier, feroviar, naval, aerian, multimodal), pe baza unei analize multicriteriale si totodata, evidentiindu-se alocarile de fonduri necesare pe programe europene pentru perioada 2019-2021.