Ministerul Finantelor a publicat pe 18 august 2020, in dezbatere publica, un proiect de OUG care vizeaza schimbarea Legii RCA.
Daca aceste masuri vor intra in vigoare, vor modifica si completa Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie.
Comisia Europeana considera ca, prin mentinerea unor articole din Legea nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie si din Norma A.S.F. nr.20/2017 privind asigurarile auto din Romania nu au fost indeplinite obligatiile care revin Romaniei in conformitate cu art. 21 si art.181 ale Directivei 2009/138/CE si art. 14 al Directivei 2009/103/CE.
Care sunt schimbarile preconizate?
Avand in vedere emiterea de catre Comisia Europeana a Avizului motivat in data de 25.07.2019 si tinand cont de urgenta indeplinirii obligatiilor si respectarii termenului impus, se propune modificarea prevederilor Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie.
Proiectul ordonantei de urgenta de modificare si completare a Legii nr. 132/2017 are in vedere in principal urmatoarele:
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
1. Se propun modificari asupra modului de functionare a „asiguratului cu risc ridicat”:
Intrucat Comisia Europeana considera ca prin actualul mod de functionare este ingradita libertatea de tarifare prin impunerea unei prime calculate si ofertate de catre BAAR si nu de catre asiguratorul RCA, propunerea de modificare a legislatiei are in vedere eliminarea obligatiei BAAR de ofertare a primei de asigurare in cazul asiguratului cu risc ridicat.
Totodata, se are in vedere instituirea obligatiilor BAAR de alocare a asiguratului cu risc ridicat conform politicilor si procedurilor proprii, proceduri interne care stabilesc si conditiile de incheiere a asigurarii, asumate de catre toti membrii BAAR, precum si de stabilire a unor reguli de conduita aplicabile membrilor sai inclusiv cu privire la incheierea asigurarii RCA in cazul asiguratilor cu risc ridicat.
2. Se propune abrogarea prevederilor ce limiteaza cheltuielile administrative si de vanzare ale politei de asigurare ce pot fi incluse de catre asiguratori in calculul tarifelor de prima.
3. Se propune eliminarea obligatiei A.S.F. de reglementare a modului de calcul al tarifelor de prima, a criteriilor de risc, a indicilor de incarcare, a coeficientilor de majorare si/sau corectie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor de prima, conditii in care calculul va avea in vedere respectarea principiilor actuariale general acceptate.
4. Se propune punerea in acord a prevederilor din cuprinsul Legii nr. 132/2017 ce reglementeaza modul de distribuire a contractelor RCA cu prevederile Legii nr. 236/2018 privind distributia de asigurari, acestea intrand in vigoare ulterior publicarii legii RCA.
Astfel, se reglementeaza la art.6 alin. (3), asumarea raspunderii pentru emiterea tuturor contractelor RCA indiferent de canalul de distributie utilizat, fie direct sau prin intermediarii de asigurari sau de asigurari auxiliare, definiti conform Legii 236/2018.
Consultati documentele atasate:
Proiectul de OUG
Nota de fundamentare