Finantele au in plan modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, dupa cum reiese dintr-un proiect publicat pe site-ul institutiei.
Institutia explica in nota de fundamentare care este motivul emiterii documentului si care sunt schimbarile care ar putea intra in vigoare in viitorul apropiat.
De ce este necesara modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal:
1. clarificarea tratamentului fiscal aplicabil operatiunilor compensatorii din cadrul contractelor de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala;
2. necesitatea corelarii cu prevederile Codului fiscal, ca urmare a modificarilor succesive aduse acestuia;
3. necesitatea respectarii unor decizii recente ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene;
4. prevederile art. III din Legea nr. 131/2020 pentru completarea alin. (8) al art. 270 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 623 din 15 iulie 2020;|
5. necesitatea introducerii unor prevederi privind regimul TVA aferent operatiunilor de administrare a creditelor si/sau de administrare a garantiilor de credit, efectuate in cadrul contractelor de credit sindicalizat, in concordanta cu Liniile directoare agreate de catre Comitetul TVA din cadrul Comisiei Europene (documentul A - TAXUD.C.1(2018)6540764 – 955);
6. necesitatea clarificarii regimului TVA aferent operatiunilor de administrare a fondurilor de pensii ocupationale, reglementate de Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupationale.
Care sunt schimbarile preconizate privind Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015?
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
A. Titlul II “Impozitul pe profit”
Se propune completarea exemplelor prezentate in cadrul pct. 13 alin. (2) din norme cu o noua litera continand prevederi privind regimul fiscal al cheltuielilor inregistrate de contribuabili ca urmare a participarii la operatiuni compensatorii privind contractele de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala, astfel cum sunt reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 189/2002, constand in realizarea de echipamente, tehnica, tehnologie, materiale, produse ce fac obiectul contractului de achizitie sau la prestarea de servicii care contribuie la implementarea si exploatarea in bune conditii a echipamentelor si produselor achizitionate.
B. Titlul VII “Taxa pe valoarea adaugata”
1. Se propune modificarea exemplului nr. 2 de la pct. 4 alin. (5) din norme, pentru corelarea cu prevederile art. 316 din Codul fiscal care prevede ca o persoana care depaseste in cursul anului plafonul de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, daca realizeaza operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere, etc. Prin urmare, indiferent daca cea de-a doua tranzactie este scutita sau taxabila, persoana fizica devine persoana impozabila dupa aceasta tranzactie si trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca valoarea cumulata a celor doua tranzactii depaseste plafonul de scutire, intrucat prima operatiune efectuata ar fi fost taxabila.
2. Se propune completarea prevederilor alin. (11) ale pct. 7 din norme cu un exemplu de bunuri acordate in mod gratuit pentru scopuri legate de desfasurarea activitatii economice a persoanei impozabile, respectiv bunurile acordate gratuit in vederea respectarii obligatiilor de compensare prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 189/2002 privind operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala, cu modificarile si completarile ulterioare. Textul vizeaza doar clarificarea regimului TVA aplicabil acestor operatiuni.
3. Avand in vedere modificarile si completarile aduse articolului 270 alin. (8) din Codul fiscal prin Legea nr. 131/2020, precum si dispozitiile art. III din aceasta lege, se impune modificarea si completarea in mod corespunzator a normelor.
4. Se propune introducerea unui nou punct, pct. 101, prin care sa se aduca clarificari in contextul prevederilor art. 2741 din Codul fiscal cu privire la cupoanele valorice, articol introdus prin Legea nr. 60/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prin care au fost transpuse dispozitiile referitoare la cupoanele valorice din Directiva (UE) 2016/1065.
5. Este necesara modificarea pct. 24 alin. (7) din norme ca urmare a modificarii art. 281 din Codul fiscal prin Legea nr. 177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prin care prevederile alin. (9) ale art. 281 au fost abrogate, iar operatiunile enumerate in cadrul alin. (9) au fost preluate la alin. (8) al art. 281.
6. Este necesara modificarea pct. 32 alin. (6) din norme in sensul eliminarii acelor dispozitii care nu mai sunt corelate cu textul art. 287 lit. d) din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 30/2019 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare.
Este necesara abrogarea prevederilor alin. (3) si (12) ale pct. 37, intrucat acestea erau date in aplicarea art. 291 alin. (2) lit. d) si f) din Codul fiscal, iar operatiunile respective (cazare, restaurant si catering) au fost mutate la art. 291 alin. (3) lit. d) si e) din Codul fiscal.
8. De asemenea, este necesara modificarea pct. 37 alin. (13) din norme dat in aplicarea aplicarea art. 291 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, in sensul eliminarii clarificarilor cu privire la cota de TVA aplicabila livrarii de apa potabila. Astfel, prin Legea nr. 175/2018 pentru modificarea si completarea art. 291 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, s-a eliminat de la art. 291 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal sintagma apa potabila, aceasta fiind inclusa la lit. i) a art. 291 alin. (2) din Codul fiscal (care prevede aplicarea cotei reduse de TVA de 9% pentru serviciile de alimentare cu apa si de canalizare).
9. Este necesara modificarea pct. 38 alin. (2) din norme, intrucat textul actual ar putea crea confuzie in sensul ca ar putea conduce la interpretarea ca regimul TVA aplicabil pentru livrarea terenului pe care este construita locuinta difera pentru livrarile prevazute la art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 1, 2 si 4 din Codul fiscal fata de livrarea prevazuta la art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3. Astfel, pentru toate livrarile prevazute la art. 291 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal, se aplica aceeasi cota de TVA pentru livrarea cladirilor/locuintelor si pentru terenul pe care acestea sunt construite, respectiv cota redusa de 5%, daca sunt indeplinite conditiile legale.
De asemenea, este necesara modificarea pct. 38 alin. (3) – (6) din norme, pentru corelare cu prevederile art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal. Astfel, prin Legea nr. 30/2019 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, au fost modificate prevederile art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal, in sensul eliminarii conditiilor referitoare la limitarea suprafetei de teren pe care este construita locuinta si a numarului de locuinte care pot fi achizitionate cu cota redusa de TVA de 5%.
Totodata, este necesara introducerea in cadrul pct. 38 de clarificari cu privire la aplicarea cotei reduse de TVA de 5% pentru serviciile de cazare, restaurant si catering, prevederi care se regaseau anterior la pct. 37 alin. (3) si (12) din norme.
10. Din analiza liniilor directoare emise de Comitetul TVA din cadrul Comisiei Europene privind regimul TVA aferent anumitor servicii prestate in legatura cu creditele sindicalizate (documentul A - TAXUD.C.1(2018)6540764 – 955) reiese ca in opinia Comisiei Europene si a Comitetului TVA, serviciul care consta in administrarea creditului sindicalizat prestat de catre una dintre institutiile financiare care acorda creditul sindicalizat si care este desemnata de ceilalti participanti la contractul de credit sindicalizat pentru administrarea creditului, este considerat drept “administrarea creditului de catre persoana care il acorda” si prin urmare este scutit potrivit art. 135 alin. (1) lit. b) din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata. O opinie similara este valabila si pentru serviciul de administrare a garantiilor de credit.
Desi liniile directoare ale Comitetului TVA nu au caracter obligatoriu pentru statele membre, acestea reflecta pozitia Comisiei Europene si a majoritatii statelor membre cu privire la aceasta problematica.
In acest context, se propune completarea Normelor metodologice cu prevederi privind regimul TVA aferent operatiunilor de administrare a creditelor si/sau administrare a garantiilor de credit, efectuate in cadrul contractelor de credit sindicalizat, in concordanta cu Liniile directoare agreate in cadrul Comitetului TVA din cadrul Comisiei Europene (documentul A - TAXUD.C.1(2018)6540764 – 955).
11. Prin adresa nr. 999/13.02.2020, Autoritatea de Supraveghere Financiara a semnalat ca fondurile de pensii ocupationale reglementate de Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupationale se incadreaza, alaturi de fondurile de pensii administrate privat si alaturi de fondurile de pensii facultative, in categoria fondurilor speciale de investitii, pentru a caror administrare se aplica scutirea de TVA.
In acest context, se propune completarea normelor metodologice in sensul includerii fondurilor de pensii ocupationale in categoria fondurilor speciale de investitii, pentru administrarea carora se aplica scutirea de TVA.
12. Este necesara modificarea pct. 78 alin. (11) in sensul corectarii trimiterii eronate la prevederile alin. (9) din teza a doua cu trimiterea la prevederile alin. (10).
13. Se propune introducerea unui alineat nou la pct. 79, alin. (141), prin care sa se permita ajustarea in favoarea persoanei impozabile a taxei aferente bunurilor de capital, in ipoteza reinregistrarii in scopuri de TVA a acesteia dupa ce a avut codul de TVA anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal, daca bunurile de capital au fost utilizate pentru realizarea de operatiuni cu drept de deducere, altele decat cele constand in livrarea in regim de taxare a bunurilor respective, pe perioada in care persoana a avut codul anulat. Se are in vedere faptul ca pe perioada in care au avut codul anulat aceste persoane au avut obligatia platii TVA pentru operatiunile efectuate.
14. Se propune abrogarea alin. (4) al pct. 83 din norme in vederea respectarii hotararii Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cauza C – 388/18, potrivit careia cifra de afaceri ce serveste drept referinta in scopul aplicabilitatii regimului special pentru intreprinderile mici trebuie stabilita pe baza tuturor sumelor, exclusiv TVA, incasate sau care urmeaza a fi incasate de persoana impozabila, independent de modalitatea in care aceste sume vor fi efectiv impozitate.
15. Se impune modificarea pct. 88 alin. (1) si (20) si a anexei 5, pentru corelare cu modificarea adusa art. 316 alin. (9) din Codul fiscal prin OUG 69/2020. Totodata, in vederea stabilirii unor reguli unitare in cazul persoanelor care solicita inregistrarea in scopuri de TVA ulterior inceperii activitatii, se propune ca inregistrarea sa fie considerata valabila incepand cu data de 1 a lunii urmatoare celei in care se solicita inregistrarea.
C. Titlul VIII „Accize si alte taxe speciale”
1. Introducerea unei prevederi prin care sa se asimileze valorile prevazute in normele metodologice cu referire la capitalul subscris si varsat aplicabil operatorilor infiintati in temeiul Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si operatorilor pentru care actele normative de infiintare prevad patrimoniu de afectatiune sau altele asemenea.
2. Corelarea de ordin tehnic a prevederilor din Normele metodologice cu modificarile art. 342 alin. (1) – (2) din Codul fiscal.
3. Ca urmare a abrogarii prevederilor art. 342 alin. (5) – (6) din Codul fiscal, este necesar a fi abrogate si modificate prevederile din Normele metodologice care reglementeaza contributia pentru finantarea unor cheltuieli de sanatate prevazute la titlul XI din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata si cota de 1% datorata Ministerului Tineretului si Sportului, prevazuta in Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, contributii ce se regaseau in nivelul accizelor pentru anumite produse accizabile.
4. Avand in vedere modificarea art. 348 din Codul fiscal, se impune abrogarea si modificarea unor prevederi referitoare la modalitatea de constituire a garantiilor din cuprinsul Normelor metodologice.
Intrucat Normele metodologice nu prevad modul de executare al garantiilor reglementate la art. 348 alin. (1) din Codul fiscal, este necesar a fi introduse prevederi in acest sens.
5. Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, autoritate responsabila de implementarea programelor de dezvoltare rurala, a solicitat ca rezultat al infiintarii a numeroase plantatii cu arbusti fructiferi de genul zmeur, mur, afin si coacaz, in special prin fonduri comunitare nerambursabile, reanalizarea cadrului existent in sensul flexibilizarii acestuia pentru ca activitatea desfasurata de micii producatori de fructe sa cuprinda si productia de bauturi traditionale obtinute din fructe de padure. Reprezentantii producatorilor au identificat ca principala problema asigurarea conditiilor de autorizare, respectiv asigurarea nivelului minim al capitalului social pe care operatorii sunt obligati sa il detina, precum si nivelul minim al garantiei minime pe care trebuie sa il constituie in favoarea organelor fiscale teritoriale, in sensul diminuarii acestora.
6. Avand in vedere ca Normele metodologice nu contin precizari privind limita minima pana la care poate fi redusa garantia in cazul antrepozitarilor autorizati, fapt ce a dat nastere la interpretari diferite atat din partea operatorilor economici, cat si a autoritatilor fiscale/vamale si chiar din partea instantelor de judecata, se impune completarea in acest sens a pct. 8 de la Titlul VIII din Normele metodologice.
7. Intrucat prevederile art. 351 din Codul fiscal au fost modificate, in sensul introducerii unor prevederi referitoare la definirea produsului cidru, se impune abrogarea precizarilor care vizeaza aceleasi aspecte din Normele metodologice.
8. Intrucat micile distilerii pot folosi in procesul tehnologic butoaiele de lemn necalibrate sau nelitrate, fara nici o restrictie, doar pe baza declaratiei pe propia raspundere, este necesara extinderea acestei proceduri si la antrepozitele autorizate cu acelasi obiect de activitate.
Pentru eliminarea diferentelor existente intre producatorii de produse distilate realizate in cazane traditionale (taranesti) si operatorii care utilizeaza acelasi proces de productie dar in cadrul unui antrepozit fiscal, este necesara introducerea alin. (171) la pct. 30 in sensul ca micile distilerii care utilizeaza in procesul tehnologic butoaie de lemn sa poata fi autorizate in aceleasi conditii ca si operatorii care realizeaza aceleasi produse, traditional, in cazane si butoaie de lemn pentru care nu este necesara avizarea de catre Biroul Roman de Metrologie Legala.
Pentru eliminarea tratamentului diferentiat aplicabil operatorilor economici care solicita autorizarea ca antrepozite fiscale pentru productia sau depozitarea de produse energetice in raport cu operatorii economici care solicita autorizarea ca antrepozite fiscale pentru productia de alcool si de distilate, este necesara modificarea pct. 30 alin. (24) in sensul ca in procesul de autorizare a antrepozitelor fiscale pentru productia sau depozitarea de produse energetice, operatorii economici sa poata prezenta pentru rezervoarele si recipientele calibrate, certificate eliberate si de laboratoare de metrologie agreate de Biroul Roman de Metrologie Legala.
9. In vederea corelarii prevederilor pct. 46 alin. (3) cu cele ale pct. 44 din Normele metodologice, se impune sa se faca trimitere la pct. 44 alin. (7) in loc de pct. 44 alin. (8).
10. Pentru eliminarea tratamentului diferentiat aplicabil operatorilor aerieni civili in raport cu cei apartinand institutiilor de stat care implica apararea, ordinea publica, sanatatea publica, siguranta si securitatea nationala, este necesar a se modifica prevederile din Normele metodologice astfel incat sa se considere ca produsele energetice livrate in vederea utilizarii drept combustibil pentru aviatie, alta decat aviatia turistica in scop privat, sunt aprovizionate indirect de la un antrepozit fiscal si in cazul in care acestea sunt receptionate de persoana care detine certificat de autorizare ca operator aerian sau care detine dreptul de folosinta, sub orice forma, a unei aeronave pentru care exista un certificat de autorizare pentru aviatie, in alimentatoare sau in rezervoare proprii.
11. In vederea interpretarii fara echivoc a dispozitiilor alin. (2) de la pct. 92 din Normele metodologice, se propune separarea celor doua teze in alineate distincte.
12. Pentru eliminarea tratamentului diferentiat aplicabil institutiilor de stat care implica apararea, ordinea publica, sanatatea publica, siguranta si securitatea nationala, in raport cu celelalte institutii de stat care nu implica apararea, ordinea publica, sanatatea publica, siguranta si securitatea nationala este necesar a se modifica prevederile din Normele metodologice astfel incat toate autoritatile publice sa beneficieze de scutirea de la plata accizelor pentru produsele energetice livrate in vederea utilizarii drept combustibil pentru aviatie, alta decat aviatia turistica in scop privat, precum si de scutirea de la plata accizelor pentru produsele energetice livrate in vederea utilizarii drept combustibil pentru navigatia in apele comunitare si pentru navigatia pe caile navigabile interioare, inclusiv pentru pescuit, alta decat pentru navigatia ambarcatiunilor de agrement private.
13. Avand in vedere dificultatile intampinate de operatorii economici in procesul de distrugere a bauturilor alcoolice si a produselor din tutun prelucrat devenite improprii consumului, se impune a fi prevazut un termen in cadrul caruia reprezentantul autoritatii vamale teritoriale sa se prezinte la locatia unde are loc procesul de distrugere.
14. In vederea eliminarii dificultatilor intampinate de catre organele vamale in procesul de emitere si ulterior de revocare a autorizatiilor de utilizator final, ca urmare a constatarii existentei obligatiilor fiscale restante, se impune introducerea conditiei ca operatorul economic sa nu detina obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, pentru corelarea cu prevederile legale referitoare la conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca la autorizare ceilalti operatori cu produse accizabile, respectiv antrepozitari fiscali autorizati, destinatari inregistrati, expeditori inregistrati si importatori autorizati.
15. Tinand cont ca in cazul aprovizionarii cu produse energetice care provin din achizitii intracomunitare proprii a aeronavelor detinute de persoanele prevazute la pct. 92 alin. (4) lit. b), nu este prevazut un document care sa insoteasca produsele accizabile pe durata transportului, de la locul de primire al produselor accizabile in regim suspensiv de accize catre locul de livrare la aeronave, in vederea supravegherii si controlului produselor accizabile pe durata transportului se impune a fi prevazut un astfel de document, respectiv produsele accizabile sa fie insotite de un document comercial pe suport de hartie care sa contina informatiile din documentul administrativ electronic, prevazut in anexa nr. 33, mai putin codul de referinta administrativ unic, asa cum este prevazut si in situatiile descrise la pct. 125 alin. (1), respectiv pct. 142 alin. (3) din Normele metodologice.
16. Intrucat prevederile art. 437 din Codul fiscal au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/2020 privind unele masuri financiar-fiscale, in sensul introducerii unor prevederi referitoare la valorificarea produselor accizabile intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului sau care fac obiectul unei proceduri de executare silita, se impune abrogarea precizarilor care vizeaza aceleasi aspecte din Normele metodologice.
17. Pentru o completare corecta a situatiei lunare centralizatoare a achizitiilor de produse accizabile in aplicatia EMCS-RO stocuri, respectiv pentru ca stocul final sa fie cel corect existent efectiv la operatorul economic, este necesara introducerea rubricii Cantitati iesite la Recapitularea perioadei din cadrul anexei nr. 19 de la Titlul VIII din Normele metodologice.
Consulta documentele atasate:
Proiect de ordin >>>
Nota de fundamentare >>>