email
Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Guvernul are in plan o noua formula de calcul a salariului minim

Guvernul are in plan o noua formula de calcul a salariului minim
salariu minimpnrrinflatie

Din documentul PNRR (Planul National de Relansare si Rezilienta), facut public de Guvern in 2 iunie, reiese ca vom avea o noua formula de calcul a salariului minim.

In act se specifica ca este prevazuta o initiativa de reforma a modului de stabilire a salariului minim in plata la nivelul economiei, incepand cu anul 2023. Aceasta se va concretiza printr-o formula de stabilire obiectiva a nivelului salariului minim in linie cu viitoarea Directiva/Regulament/Recomandare comunitara pentru stabilirea salariului minim la nivelul Statelor Membre.



Partenerii sociali vor avea un rol pregnant, in procesul tripartit de consultare pentru actualizarea periodica a salariului minim. Aceasta formula de calcul va fi bazata pe bunele practici de la nivel european, raportandu-se la indicatori precum salariul mediu si median din economie si rata inflatiei.

de Ghinea Viorica

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
salariu minimpnrrinflatie

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 03 Iunie 2021


Votati articolul "Guvernul are in plan o noua formula de calcul a salariului minim":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Exista o problema de neconstitutionalitate ? + se incalca Principiile salarizarii /Legea 153 /2017 ?

Intrebare: Buna dimineata !

Va rog frumos sa ne ajutati cu un sfat cu privire la un caz ce priveste un salariat.
Un salariat a sustinut examenul de promovare in grad profesional superior
in luna decembrie 2017,
iar incepand cu 01.01.2018 trebuia sa i se acorde un salariu de baza mai mare.
corespunzator gradului superior in care a promovat.
Problema este ca, neexistand o alta functie similara in plata
la nivelul institutiei noastre
si nici in institutiile similare aflate sub acelasi ordonator principal de credite /Consiliul Judetean,
salariul de baza i s-a stabilit tinand cont de art.39 alin.2 din Leg.153/2017,
adica prin inmultirea salariului minim de 1900 lei cu coeficientul functiei, la care s-a aplicat art.10 pentru gradatia corespunzatoare vechimii in munca.
Insa, desi in perioada 01.07.2017 - 31.12.207 salariatul a avut spor de conditii vatamatoare,
incepand de la 01.01.2018 nu i s-a mai majorat cu 25% sporul - cf, art.38 alin.3 lit,a din Legea 153 /2017, ca la ceilalti salariati, ci
salariatului nici macar nu i s-a mai acordat in continuare sporul de conditii vatamatoare.
.... pentru ca s-a considerat ca in acest caz
se aplica art.23 din Legea 153 /2017,
adica sporul de conditii vatamatoare se va acorda acestui salariat conform Regulamentului elaborat de Ministerul Culturii, in cazul de fata.

Salariatul si Sindicatul au constatat existenta concomitenta in institutie a urmatoarelor situatii:
1. - dacă un salariat a avut în perioada 01.07.2017 ? 31.12.2017 salariul de bază ?i sporul de condi?ii vătămătoare la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, conform art.38 alin.2 lit.a din Legea-cadru nr.153 /2017,
începând de la data de 01.01.2018 va avea salariul de bază ?i sporul de condi?ii vătămătoare majorate cu 25% faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017, conform art.38 alin.3 lit.a din Legea-cadru nr.153 /2017,
2. - un salariat care promovează în grad profesional superior ( sau un nou angajat ) începând de la data de 01.01.2018, salariul de bază i se stabile?te conform art.39 alin.1 din Legea-cadru nr.153 /2017, deci i se va stabili salariul la nivelul de salarizare pentru func?ii similare din cadrul institu?iei, adică i se va acorda un salariu majorat, dar va avea ?i sporul de condi?ii vătămătoare,
dar, in schimb,
3. - dacă un salariat promovează în grad profesional superior începând de la data de 01.01.2018, iar salariul de bază i se stabile?te conform art.39 alin.2 din Legea-cadru nr.153 /2017, modificată ?i completată prin OUG nr.91 /2017, pentru ca nu exista o alta functie similara in plata in institutia noastra sau in alte institutii similare aflate in subordinea aceluiasi ordonator de credite - Consiliul Judetean,
desi to?i ceilal?i angaja?ii din acela?i compartiment din cadrul institu?iei beneficiază de sporul de condi?ii vătămătoare, pentru ca lucrează în condi?ii de muncă vătămătoare,
acestui salariat promovat nu i se va acorda si sporul de condi?ii vătămătoare.
4. - dacă un salariat promovează în grad profesional superior începând de la data de 01.01.2018, iar salariul de bază i se stabile?te conform art.39 alin.2 din Legea-cadru nr.153 /2017, modificată ?i completată prin OUG nr.91 /2017,
desi to?i ceilal?i angaja?ii din cadrul institu?iei beneficiază de sporul de condi?ii vătămătoare, pentru ca lucrează în condi?ii de muncă vătămătoare,
acestui salariat promovat nu i se va acorda si sporul de condi?ii vătămătoare.
Or, odată ce în urma promovării în grad profesional superior este afectat (se modifică ) doar salariul de bază al salariatului, fiindu-i majorat corespuzător gradului profesional superior în care va trece,
odată ce salariatul era deja angajat al institu?iei, în perioada 01.07.2017 ? 31.12.2017
si odată ce salariatul a avut ?i a primit spor de condi?ii vătămătoare,
si lucreaza în acela?i loc de muncă ?i la acela?i angajator,
dar ?i în acelea?i condi?ii de muncă pentru care are dreptul sa i se acorde spor de conditii vatamatoare,
odată ce salariatul are aceea?i func?ie, doar că, salariatul a promovat
ca urmare a faptului că acesta a acumulat cuno?tin?e /o experien?ă mai mare
în domeniul în care lucrează,
odată ce postul nu a fost vacant,
ci s-a men?ionat în Statul de func?ii ?grad I / grad IA?,
iar promovarea salariatului în grad profesional s-a făcut prin transformarea postului
din Statul de funcţii în care acesta este încadrat într-unul de nivel imediat superior,
nu ar trebui sa i se acorde în continuare de sporul de condi?ii vătămătoare,
odată ce to?i angaja?ii din institu?ie beneficiază de sporul de condi?ii vătămătoare ?

Cum vi se par cele 4 situa?ii cu care se confruntă salaria?ii institu?iei noastre ?i institu?ia noastră ?

Salariatul si Sindicatul sunt revoltati.

În cazul 3 ?i în cazul 4,
dacă nu s-ar acorda sporul de condi?ii vătămătoare salaria?ilor promova?i,
s-ar încălca Principiile sistemului de salarizare
prevăzute în SECŢIUNEA a 2-a, art.6 lit.a ? lit.d,
respectiv:
- s-ar încălca principiul legalităţii,
- principiul nediscriminării,
- principiul egalităţii,
- principiul importanţei sociale a muncii ne?inându-se cont de faptul că
salarizarea personalului din sectorul bugetar
se realizează în raport cu responsabilitatea, complexitatea, riscurile activităţii şi nivelul studiilor.

Salariatul este total nemultumit de taierea salariala
prin neacordarea sporului de conditii vatamatoare de la 01.01.2018.

Salaritul a contestat la angajator Decizia si Actul aditional la Contractul individual de munca
si a spus ca va face si o Contestatie la instanta de judecata.
Salariatul a mai spus ca va sesiza Curtea Constitutionala

Legat de situa?iile de mai sus, în condi?iile în care to?i angaja?ii din institu?ie beneficiază
de sporul de condi?ii vătămătoare pentru că este un muzeu în care se lucrează
cu bunuri culturale ( obiecte ?i căr?i ) vechi de peste 200-300 de ani
?i într-un mediu în care există bacterii, mucegai, ciuperci, fungi,
tot felul de microorganisme care sunt un pericol permanent de îmbolnăvire al salaria?ilor
( sunt salariati care au alergii, au astm, tusesc, li se usuca gatul, au mancarimi si roseala pe piele, le-au aparut cruste ca o coaja de portocala pe piele, pe fata, pe gat si pe maini, ,...,),
1. ? ce va trebui să facă institu?ia ? Să le asigure angaja?ilor condi?ii normale de lucru ?
Pentru că un conservator ?i un mânuitor de carte, de exemplu,
care î?i desfă?oară activitatea în depozite de bunuri culturale
( bunuri culturale muzeale sau de căr?i în biblioteca muzeului )
vor refuza să mai lucreze în acele condi?ii de muncă vătămătoare,
iar dacă angajatorul nu are cum să le asigure condi?ii normale de muncă
pentru că a?a este natura posturilor ocupate
?i în a?a condi?ii vătămătoare periculoase trebuie să lucreze angaja?ii,
iar institu?ia /muzeul nu are cum să aibă alte spa?ii cu condi?ii normale de lucru,
cum ar putea ca institu?ia /muzeul să asigure condi?ii normale de muncă pentru angaja?i ? ?. pentru că nu are cum !
Si atunci, care este logica si care ar fi legalitatea neacordarii sporului de condi?ii vătămătoare periculoase de muncă unui salariat promovat, caruia
salariul de bază i se stabile?te doar conform art.39 alin.2 din Legea-cadru nr.153 /2017, modificată ?i completată prin OUG nr.91 /2017 ?
in raport cu stabilirea salariului celorlalti salariati
care lucreaza in aceasi institutie si in aceleasi conditii vătămătoare periculoase de muncă
si care primesc in continuare acest spor ?
Din punct de vedere legal, acest art.39 alin.2 din Legea-cadru nr.153 /2017, modificată ?i completată prin OUG nr.91 /2017 - nu este neconstitutional ?
pentru ca se încalca Principiile sistemului de salarizare ?

2. ? dacă institu?ia /muzeul nu va asigura condi?ii normale de muncă
pentru angaja?ii care lucrează în astfel de condi?ii vătămătoare periculoase de muncă,
ce vor trebui să facă angaja?ii ?
În asemenea condi?ii, dacă angaja?ii ar refuza să mai intre în spa?iile muzeului
în care zilnic î?i desfă?oară activitatea,
?i pe bună dreptate ar face acest lucru,
ar însemna ca angaja?ii să î?i pericliteze locul de muncă ?i să fie sanc?iona?i disciplinar ?
Angajatorul va putea fi sanc?ionat pentru că nu asigura condi?ii normale de muncă angaja?ilor săi ?
Cum ar putea fi obligat angajatorul ca să asigure condi?ii normale de muncă,
odată ce nu are cum să facă acest lucru
pentru că lucrul în muzeu ?i biblioteca muzeului
presupune: munca în spa?iile muzeului ?i a bibliotecii muzeului
?i deci munca în condi?ii vătămătoare periculoase ?

Cum se vor aplica si respecta Principiile sistemului de salarizare din Legea 153 /2017
pentru stabilirea lunară a salariilor angaja?ilor, prin acordarea
?i prin neacordarea sporului de condi?ii vătămătoare, pe lângă salariul de bază ?
- iar în cazul in care angajatorul nu ar acorda sporul de condi?ii vătămătoare
la salariatii care lucreaza în spa?iile muzeului ?i ale bibliotecii muzeului
în condi?ii vătămătoare periculoase,
cum ar putea angajatorul să normalizeze condi?iile de muncă
în situa?ia în care angaja?ii sunt obloga?i să î?i desfă?oare zilnic munca
în spa?iile muzeului ?i a bibliotecii muzeului ?i deci munca în condi?ii vătămătoare periculoase ?

Va rugam frumos sa ne ajutati cu un raspuns
si sa ne lamuriti
- daca in cazul 3 si in cazul 4 prezentate mai sus
exista o problema de neconstitutionalitate ? + se incalca Principiile salarizarii /Legea 153 /2017 ?

Raspuns: Dar daca se invoca exceptia de neconstitutionalitate, tinand cont de cele aratate mai sus, nu ar...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 03 Iunie 2021 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 7 - 4 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2021 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X