email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG 59/2021 modifica Codul fiscal privind comertul transfrontalier: proceduri si costuri pentru firme

OUG 59/2021 modifica Codul fiscal privind comertul transfrontalier: proceduri si costuri pentru firme
tvacomert transfrontaliercod fiscal

OUG 59/2021 pentru modificarea si completarea Codului Fiscal a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 630 din 28 iunie 2021.

La baza acestui document a stat necesitatea adoptarii, pana la data de 30 iunie 2021, a actului cu putere de lege cu privire la transpunerea in legislatia nationala a prevederilor art. 2 si 3 din Directiva (UE) 2017/2.455 a Consiliului din 5 decembrie 2017 de modificare a Directivei 2006/112/EC si a Directivei 2009/132/CE in ceea ce priveste anumite obligatii privind TVA pentru prestarile de servicii si vanzarile de bunuri la distanta, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Directivei (UE) 2019/1.995 a Consiliului din 21 noiembrie 2019 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste dispozitiile referitoare la vanzarile de bunuri la distanta si anumite livrari interne de bunuri.


Pentru implementarea noilor reguli este necesara luarea unor masuri de natura procedurala si administrativa, inclusiv prin dezvoltarea sistemelor informatice ce permit persoanelor impozabile si intermediarilor care actioneaza in numele lor sa depuna pe cale electronica informatiile solicitate pentru inregistrarea in cadrul:

a) regimului special pentru servicii prestate de persoane impozabile nestabilite in Uniunea Europeana;
b) regimului special pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta, pentru livrarile de bunuri interne efectuate de interfetele electronice care faciliteaza aceste livrari si pentru serviciile prestate de persoane impozabile stabilite in Uniunea Europeana, dar nu in statul membru de consum;
c) regimului special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte.

In contextul raspandirii epidemiei de COVID-19, perioada de inchidere sau reducere a activitatii din domeniile de activitate prevazute de Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, a afectat si semestrul I al anului 2021, este necesara amanarea termenului pentru plata semestriala pentru reducerea impactului pe cash-flow.

Citeste si:

Au intrat in vigoare noile norme privind TVA pentru cumparaturile online: ce urmeaza?
 

OUG 59/2021 - comertul transfrontalier: textul actului normativ

Articolul I

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 266 alineatul (1), punctul 35 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

35. vanzarea intracomunitara de bunuri la distanta inseamna o livrare de bunuri expediate sau transportate de furnizor sau in numele acestuia, inclusiv in cazul in care furnizorul intervine in mod indirect in transportul sau expedierea bunurilor, dintr-un alt stat membru decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

a) livrarea de bunuri este efectuata pentru o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila ale carei achizitii intracomunitare de bunuri nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania in temeiul art. 268 alin. (4) si (8) si art. 315^1 alin. (9) sau pentru orice alta persoana neimpozabila;

b) bunurile livrate nu sunt mijloace de transport noi sau bunuri livrate dupa asamblare sau instalare, cu sau fara functionare de proba, de catre furnizor sau in numele acestuia;

2. La articolul 266 alineatul (1), dupa punctul 35 se introduce un nou punct, punctul 36, cu urmatorul cuprins:

36. vanzare la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte inseamna o livrare de bunuri expediate sau transportate de furnizor sau in numele acestuia, inclusiv in cazul in care furnizorul intervine in mod indirect in transportul sau expedierea bunurilor, dintr-un teritoriu tert sau dintr-o tara terta catre un client dintr-un stat membru, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

a) livrarea de bunuri este efectuata pentru o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila ale carei achizitii intracomunitare de bunuri nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania in temeiul art. 268 alin. (4) si (8) si art. 315^1 alin. (9) sau pentru orice alta persoana neimpozabila;

b) bunurile livrate nu sunt mijloace de transport noi sau bunuri livrate dupa asamblare sau instalare, cu sau fara functionare de proba, de catre furnizor sau in numele acestuia.

3. La articolul 268 alineatul (9), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

b) operatiuni scutite de taxa cu drept de deducere, pentru care nu se datoreaza taxa, dar este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii. In prezentul titlu aceste operatiuni sunt prevazute la art. 292^1 si art. 294-296;

4. La articolul 270, dupa alineatul (14) se introduc doua noi alineate, alineatele (15) si (16), cu urmatorul cuprins:

(15) In cazul in care o persoana impozabila, prin utilizarea unei interfete electronice cum ar fi o piata online, o platforma, un portal sau alte mijloace similare, faciliteaza vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte in loturi cu o valoare intrinseca de maximum 150 euro, se considera ca aceasta persoana impozabila a primit si a livrat ea insasi bunurile respective. Notiunea «valoare intrinseca» are sensul stabilit la art. 1 pct. 48 din Regulamentul Delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste normele detaliate ale anumitor dispozitii ale Codului vamal al Uniunii, cu modificarile si completarile ulterioare.

(16) In cazul in care o persoana impozabila, prin utilizarea unei interfete electronice cum ar fi o piata online, o platforma, un portal sau alte mijloace similare, faciliteaza livrarea de bunuri in Uniunea Europeana de catre o persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana catre o persoana neimpozabila, se considera ca persoana impozabila care a facilitat livrarea a primit si a livrat ea insasi bunurile respective.

5. La articolul 275, alineatele (2)-(6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), locul livrarii in cazul vanzarilor intracomunitare de bunuri la distanta este considerat a fi locul in care se afla bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client.

(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), locul livrarii in cazul vanzarilor la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte intr-un alt stat membru decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client este considerat a fi locul unde se afla bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul acestora catre client.

(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), locul livrarii in cazul vanzarilor la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client este considerat a fi statul membru respectiv, cu conditia ca TVA pentru aceste bunuri sa fie declarata in cadrul regimului special prevazut la art. 315^2.

(5) Prevederile alin. (2)-(4) nu se aplica livrarilor de bunuri second-hand, obiecte de arta, obiecte de colectie sau antichitati, care fac obiectul regimului special prevazut la art. 312.

(6) In cazul in care se considera ca o persoana impozabila a primit si a livrat bunuri in conformitate cu art. 270 alin. (15) si (16), expedierea sau transportul bunurilor se atribuie livrarii efectuate de persoana impozabila in cauza.

6. La art. 275, alineatele (7) si (8) se abroga.

7. La articolul 275, dupa alineatul (11) se introduce un nou alineat, alineatul (12), cu urmatorul cuprins:

(12) Prevederile alin. (9)-(11) nu se aplica situatiilor care intra sub incidenta art. 270 alin. (15) si (16).

8. La articolul 278, alineatele (8)-(12) se abroga.

9. Dupa articolul 278 se introduce un nou articol, articolul 278^1, cu urmatorul cuprins:

Articolul 278^1

Pragul pentru persoanele impozabile care efectueaza operatiunile prevazute la art. 275 alin. (2) si art. 278 alin. (5) lit. h)
(1) Prevederile art. 275 alin. (2) si art. 278 alin. (5) lit. h) nu se aplica daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) furnizorul sau prestatorul este stabilit sau, daca nu este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita intr-un singur stat membru;
b) sunt prestate servicii catre persoane neimpozabile care sunt stabilite, isi au domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in orice stat membru, altul decat statul membru prevazut la lit. a), sau sunt expediate ori transportate bunuri catre un stat membru, altul decat statul membru prevazut la lit. a); si
c) valoarea totala, fara TVA, a operatiunilor prevazute la lit. b) nu depaseste, in anul calendaristic curent, 10.000 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala si nici nu a depasit aceasta suma in cursul anului calendaristic precedent.

(2) Atunci cand, in cursul unui an calendaristic, pragul prevazut la alin. (1) lit. c) este depasit, prevederile art. 275 alin. (2) si art. 278 alin. (5) lit. h) se aplica de la momentul depasirii pragului.

(3) Persoanele impozabile prevazute la alin. (1) care sunt stabilite sau, daca nu sunt stabilite, isi au domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in Romania au dreptul de a opta ca locul livrarii sau prestarii sa fie stabilit in conformitate cu prevederile art. 275 alin. (2) si art. 278 alin. (5) lit. h). Optiunea se aplica pentru cel putin doi ani calendaristici.

(4) Agentia Nationala de Administrare Fiscala ia masurile corespunzatoare pentru a monitoriza indeplinirea de catre persoana impozabila a conditiilor prevazute la alin. (1)-(3).

(5) Valoarea echivalenta in moneda nationala a statelor membre a sumei prevazute la alin. (1) lit. c) se calculeaza prin aplicarea cursului de schimb publicat de Banca Centrala Europeana la data adoptarii Directivei (UE) 2017/2.455 a Consiliului din 5 decembrie 2017 de modificare a Directivei 2006/112/CE si a Directivei 2009/132/CE in ceea ce priveste anumite obligatii privind taxa pe valoarea adaugata pentru prestarile de servicii si vanzarile de bunuri la distanta. Pentru Romania, valoarea echivalenta in moneda nationala este de 46.337 lei.

10. La articolul 282, dupa alineatul (10) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:

(11) In cazul livrarilor de bunuri de catre o persoana impozabila care se considera ca a primit si a livrat bunurile in conformitate cu art. 270 alin. (15) si (16) si al livrarii de bunuri catre persoana impozabila respectiva, faptul generator intervine si TVA devine exigibila in momentul in care plata a fost acceptata, determinat conform art. 41a din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

11. Dupa articolul 292 se introduce un nou articol, articolul 292^1, cu urmatorul cuprins:

Articolul 292^1

Scutiri in domeniul comertului electronic
Este scutita de taxa livrarea bunurilor catre persoana impozabila care se considera ca a primit si a livrat bunuri in conformitate cu art. 270 alin. (16).

12. La articolul 293 alineatul (1), litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

d) importul definitiv de bunuri care indeplinesc conditiile pentru scutire prevazute de Directiva 2006/79/CE a Consiliului din 5 octombrie 2006 privind scutirea de la impozit pentru loturile de mici bunuri cu caracter necomercial din tarile terte, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 286 din 17 octombrie 2006, Directiva 2007/74/CE a Consiliului din 20 decembrie 2007 privind scutirea de taxa pe valoarea adaugata si de accize pentru bunurile importate de catre persoanele care calatoresc din tari terte, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 346 din 29 decembrie 2007 si Directiva 2009/132/CE a Consiliului din 19 octombrie 2009 de stabilire a domeniului de aplicare a articolului 143 literele (b) si (c) din Directiva 2006/112/CE in ceea ce priveste scutirea de la taxa pe valoarea adaugata a anumitor importuri finale de bunuri, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 292 din 10 noiembrie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare;

13. La articolul 293 alineatul (1), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera d^1), cu urmatorul cuprins:

d^1) importul de bunuri, atunci cand TVA trebuie declarata in cadrul regimului special prevazut de art. 315^2 si atunci cand, cel tarziu in momentul prezentarii declaratiei de import, codul individual de inregistrare in scopuri de TVA, pentru aplicarea regimului special, al furnizorului sau al intermediarului care actioneaza in numele sau, alocat in temeiul art. 315^2 alin. (11) sau (13), a fost furnizat biroului vamal competent din statul membru de import;

14. La articolul 297 alineatul (4), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 292^1, 294, 295 si 296;

15. La articolul 307, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(6) In alte situatii decat cele prevazute la alin. (2)-(5), in cazul in care livrarea de bunuri/prestarea de servicii este realizata de o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele livrari de bunuri/prestari de servicii pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 266 alin. (2) si care nu este inregistrata in Romania conform art. 316, persoana obligata la plata taxei este persoana impozabila ori persoana juridica neimpozabila, stabilita in Romania, indiferent daca este sau nu inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316, sau persoana nestabilita in Romania, dar inregistrata in Romania conform art. 316, care este beneficiar al unor livrari de bunuri/prestari de servicii care au loc in Romania, conform art. 275 sau 278. Prin exceptie, persoana impozabila ori persoana juridica neimpozabila, stabilita in Romania si neinregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317, care este beneficiar al unor prestari de servicii prevazute la art. 278 alin. (4) si (5) sau al unor vanzari de bunuri la distanta prevazute la art. 275 alin. (2)-(4), nu este persoana obligata la plata taxei daca furnizorul/prestatorul aplica unul dintre regimurile speciale prevazute la art. 314, 315 sau 315^2.

16. Articolul 314 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 314

Regimul special pentru servicii prestate de persoane impozabile nestabilite in Uniunea Europeana

(1) In intelesul prezentului articol:

a) persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana inseamna o persoana impozabila care nu are sediul activitatii economice si nici nu dispune de un sediu fix pe teritoriul Uniunii Europene;
b) stat membru de inregistrare inseamna statul membru ales de persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana pentru a declara momentul inceperii activitatii sale ca persoana impozabila pe teritoriul Uniunii Europene, in conformitate cu prevederile prezentului articol;
c) stat membru de consum inseamna statul membru in care are loc prestarea de servicii in conformitate cu art. 278.

(2) Orice persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana poate utiliza un regim special pentru toate serviciile prestate catre persoane neimpozabile care sunt stabilite, au domiciliul stabil ori resedinta obisnuita in Uniunea Europeana. Regimul special permite, printre altele, inregistrarea unei persoane impozabile nestabilite in Uniunea Europeana intr-un singur stat membru, conform prezentului articol, pentru toate serviciile prestate catre persoane neimpozabile stabilite in Uniunea Europeana.

(3) In cazul in care o persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana opteaza pentru regimul special si alege Romania ca stat membru de inregistrare, la data inceperii operatiunilor taxabile, persoana respectiva trebuie sa depuna in format electronic o declaratie de incepere a activitatii la organul fiscal competent. Declaratia trebuie sa contina urmatoarele informatii: denumirea/numele persoanei impozabile, adresa postala, adresele electronice, inclusiv pagina de internet proprie, codul national de inregistrare fiscala, dupa caz, precum si o declaratie prin care se confirma ca persoana nu si-a stabilit sediul activitatii economice pe teritoriul Uniunii Europene si nu dispune de un sediu fix pe teritoriul acesteia. Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare trebuie aduse la cunostinta organului fiscal competent, pe cale electronica.

(4) La primirea declaratiei de incepere a activitatii organul fiscal competent va inregistra persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana cu un cod de inregistrare special in scopuri de TVA si va comunica acest cod persoanei respective prin mijloace electronice. In scopul inregistrarii nu este necesara desemnarea unui reprezentant fiscal.

(5) Persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana trebuie sa notifice, prin mijloace electronice, organul fiscal competent, in caz de incetare a activitatii sau in caz de modificari ulterioare, care o exclud de la regimul special.

(6) Persoana impozabila nestabilita va fi scoasa din evidenta de catre organul fiscal competent, in oricare dintre urmatoarele situatii:

a) persoana impozabila informeaza organul fiscal ca nu mai presteaza servicii pentru care se utilizeaza regimul special reglementat de prezentul articol;
b) organul fiscal competent constata ca operatiunile taxabile ale persoanei impozabile s-au incheiat;
c) persoana impozabila nu mai indeplineste cerintele pentru a i se permite utilizarea regimului special;
d) persoana impozabila incalca in mod repetat regulile regimului special.

(7) Pana la sfarsitul urmatoarei luni dupa incheierea fiecarui trimestru calendaristic, persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana trebuie sa depuna la organul fiscal competent, prin mijloace electronice, o declaratie speciala de TVA, potrivit modelului stabilit in anexa III la Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2020/194 al Comisiei din 12 februarie 2020 de stabilire a normelor detaliate de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 al Consiliului in ceea ce priveste regimurile speciale pentru persoanele impozabile care presteaza servicii catre persoane neimpozabile si care efectueaza vanzari de bunuri la distanta si anumite livrari interne de bunuri, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 40 din 13 februarie 2020, indiferent daca au fost sau nu prestate servicii pentru care se utilizeaza regimul special reglementat de prezentul articol, in perioada fiscala de raportare.

(8) Declaratia speciala de TVA trebuie sa contina urmatoarele informatii:

a) codul de inregistrare prevazut la alin. (4);
b) valoarea totala, exclusiv taxa, a prestarilor de servicii pentru care se utilizeaza regimul special reglementat de prezentul articol, efectuate in cursul perioadei fiscale de raportare, cotele taxei aplicabile si valoarea corespunzatoare a taxei subdivizata pe cote, datorata fiecarui stat membru de consum in care taxa este exigibila;
c) valoarea totala a taxei datorate in Uniunea Europeana.

(9) Atunci cand sunt solicitate modificari ale declaratiei de TVA dupa depunerea acesteia, modificarile respective se includ intr-o declaratie ulterioara in termen de cel mult trei ani de la data la care trebuia depusa declaratia initiala potrivit alin. (7). Declaratia ulterioara de TVA identifica statul membru de consum, perioada fiscala si valoarea totala a TVA rezultata din corectia livrarilor/prestarilor, care poate fi si negativa.

(10) Declaratia speciala de TVA se intocmeste in euro. In cazul in care prestarile de servicii se platesc in alte monede se va folosi, la completarea declaratiei, rata de schimb in vigoare in ultima zi a perioadei fiscale de raportare. Ratele de schimb utilizate sunt cele publicate de Banca Centrala Europeana pentru ziua respectiva sau cele din ziua urmatoare, daca nu sunt publicate in acea zi.

(11) Persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana trebuie sa achite suma totala a taxei datorate in Uniunea Europeana, facand referire la declaratia de TVA corespunzatoare, intr-un cont special, in euro, indicat de organul fiscal competent, pana la data la care are obligatia depunerii declaratiei speciale.

(12) Persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana care utilizeaza regimul special nu poate deduce TVA prin declaratia speciala de taxa, conform art. 301, dar va putea exercita acest drept prin rambursarea taxei aferente importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii efectuate in Romania, in conformitate cu prevederile art. 302 alin. (1) lit. b), chiar daca o persoana impozabila stabilita in Romania nu ar avea dreptul la o compensatie similara in ceea ce priveste taxa sau un alt impozit similar, in conditiile prevazute de legislatia tarii in care isi are sediul persoana impozabila nestabilita. In cazul in care persoana impozabila nestabilita in Romania si beneficiara a prezentului regim special desfasoara, de asemenea, in Romania activitati care nu sunt supuse acestui regim si pentru care exista obligatia inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316, respectiva persoana isi deduce TVA pentru activitatile sale impozabile supuse prezentului regim prin decontul de taxa prevazut la art. 323.

(13) Persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana trebuie sa tina o evidenta a serviciilor pentru care se aplica acest regim special, care sa permita organelor fiscale competente din statele membre de consum sa determine daca declaratia prevazuta la alin. (7) este corecta. Aceste evidente se pun la dispozitie electronic, la solicitarea organului fiscal competent, precum si a statelor membre de consum. Persoana impozabila nestabilita va pastra aceste evidente pe o perioada de 10 ani de la incheierea anului in care s-au prestat serviciile.

(14) Informatiile pe care trebuie sa le contina evidentele prevazute la alin. (13) sunt prevazute la art. 63c alin. (1) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

17. Articolul 315 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 315

Regimul special pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta, pentru livrarile de bunuri interne efectuate de interfetele electronice care faciliteaza aceste livrari si pentru serviciile prestate de persoane impozabile stabilite in Uniunea Europeana, dar nu in statul membru de consum

(1) In sensul prezentului articol:

a) persoana impozabila nestabilita in statul membru de consum inseamna o persoana impozabila care are sediul activitatii economice sau un sediu fix pe teritoriul Uniunii Europene, dar nu are sediul activitatii economice si nu dispune de un sediu fix pe teritoriul statului membru de consum;
b) stat membru de inregistrare inseamna statul membru pe teritoriul caruia persoana impozabila are sediul activitatii economice sau, in cazul in care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana, statul membru in care dispune de un sediu fix. In cazul in care o persoana impozabila nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana, dar are mai multe sedii fixe in Uniunea Europeana, statul membru de inregistrare este acela in care persoana respectiva are un sediu fix si in care persoana impozabila declara ca va utiliza prezentul regim special. Persoana impozabila este tinuta sa respecte respectiva decizie in anul calendaristic in cauza si in urmatorii 2 ani calendaristici. In cazul in care o persoana impozabila, care efectueaza vanzari intracomunitare de bunuri la distanta, nu si-a stabilit activitatea economica in Uniunea Europeana si nu dispune de un sediu fix in Uniunea Europeana, statul membru de inregistrare este acela in care incepe expedierea sau transportul bunurilor. In cazul in care exista mai multe state membre in care incepe expedierea sau transportul bunurilor, persoana impozabila precizeaza care dintre aceste state membre este statul membru de inregistrare. Persoana impozabila este tinuta sa respecte respectiva decizie in anul calendaristic in cauza si in urmatorii doi ani calendaristici;

c) stat membru de consum inseamna unul dintre urmatoarele:
1. in cazul prestarii de servicii, statul membru in care are loc prestarea de servicii in conformitate cu art. 278;
2. in cazul vanzarii intracomunitare de bunuri la distanta, statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client;

3. in cazul livrarii de bunuri efectuate de catre o persoana impozabila care faciliteaza aceste livrari in conformitate cu art. 270 alin. (16), atunci cand expedierea sau transportul bunurilor livrate incepe si se incheie in acelasi stat membru, statul membru respectiv.
(2) Prezentul regim special poate fi utilizat de catre orice persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania sau, in cazul in care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana, dispune de un sediu fix in Romania. Regimul special poate fi utilizat si de catre orice persoana impozabila care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana, dar dispune de mai multe sedii fixe in Uniunea Europeana, in cazul in care are un sediu fix in Romania si alege Romania ca stat membru de inregistrare. Regimul special poate fi utilizat in urmatoarele cazuri:

a) de catre orice persoana impozabila care efectueaza vanzari intracomunitare de bunuri la distanta. Regimul special poate fi utilizat si de catre orice persoana impozabila care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana si nici nu dispune de un sediu fix in Romania, dar efectueaza vanzari intracomunitare la distanta care au locul de incepere a expedierii sau transportului bunurilor in Romania. Regimul special poate fi utilizat, de asemenea, si de catre orice persoana impozabila care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana si nici nu dispune de un sediu fix in Romania, dar efectueaza vanzari intracomunitare la distanta care au locul de incepere a expedierii sau transportului bunurilor in mai multe state membre, intre care si Romania, si alege Romania ca stat membru de inregistrare;

b) de catre orice persoana impozabila care faciliteaza livrarea de bunuri in conformitate cu art. 270 alin. (16), atunci cand expedierea sau transportul bunurilor incepe si se incheie in acelasi stat membru;
c) de catre orice persoana impozabila care presteaza servicii catre o persoana neimpozabila, atunci cand persoana impozabila nu este stabilita in statul membru de consum.

(3) In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, persoana impozabila respectiva trebuie sa depuna in format electronic o declaratie de incepere a activitatii sale supuse regimului special la organul fiscal competent. Persoana impozabila trebuie sa notifice, prin mijloace electronice, organul fiscal competent, in caz de incetare a activitatii sau in caz de modificari ulterioare, care o exclud de la regimul special. In cazul in care o persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana opteaza pentru regimul special si alege Romania ca stat membru de inregistrare, la data inceperii operatiunilor taxabile, persoana respectiva trebuie sa depuna in format electronic si o declaratie prin care sa confirme ca nu si-a stabilit sediul activitatii economice pe teritoriul Uniunii Europene si nu dispune de un sediu fix pe teritoriul acesteia.

(4) Pentru operatiunile impozabile efectuate in conditiile prezentului regim special, persoana impozabila utilizeaza doar codul de inregistrare in scopuri de TVA alocat de statul membru de inregistrare. In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, codul de inregistrare utilizat de persoana impozabila este cel care i-a fost atribuit conform art. 316.

(5) Persoana impozabila care aplica regimul special va fi exclusa de la aplicarea acestui regim de catre organul fiscal competent, in oricare dintre urmatoarele situatii:

a) persoana impozabila informeaza organul fiscal ca nu mai efectueaza livrari de bunuri si nu mai presteaza servicii pentru care se utilizeaza regimul special reglementat de prezentul articol;
b) organul fiscal competent constata ca operatiunile taxabile ale persoanei impozabile s-au incheiat;
c) persoana impozabila nu mai indeplineste cerintele pentru a i se permite utilizarea regimului special;
d) persoana impozabila incalca in mod repetat regulile regimului special.

(6) Pana la sfarsitul urmatoarei luni dupa incheierea fiecarui trimestru calendaristic, persoana impozabila trebuie sa depuna la organul fiscal competent, prin mijloace electronice, o declaratie speciala de TVA, potrivit modelului stabilit in anexa III din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2020/194, indiferent daca au fost sau nu efectuate livrari de bunuri sau daca au fost sau nu prestate servicii pentru care se utilizeaza regimul special reglementat de prezentul articol.

(7) Declaratia speciala de TVA trebuie sa contina urmatoarele informatii:

a) codul de inregistrare special in scopuri de TVA, prevazut la alin. (4);
b) valoarea totala, exclusiv taxa, cotele taxei aplicabile si valoarea totala a taxei corespunzatoare subdivizata pe cote, datorate fiecarui stat membru de consum in care taxa este exigibila, in ceea ce priveste urmatoarele livrari de bunuri sau prestari de servicii reglementate de prezentul articol, efectuate in cursul perioadei fiscale:
1. vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta;
2. livrarile de bunuri in conformitate cu art. 270 alin. (16), atunci cand expedierea sau transportul acestor bunuri incepe si se incheie in acelasi stat membru;
3. prestarile de servicii;
c) valoarea totala a taxei datorate in statele membre de consum.

(8) Declaratia speciala de TVA contine, de asemenea, modificari referitoare la perioade fiscale anterioare, astfel cum se prevede la alin. (11).

(9) In situatia in care bunurile sunt expediate sau transportate din alte state membre decat Romania, declaratia speciala de TVA contine, pe langa informatiile prevazute la alin. (7), valoarea totala, exclusiv taxa, cotele taxei aplicabile, valoarea totala a taxei corespunzatoare subdivizata pe cote si valoarea totala a taxei datorate fiecarui stat membru de consum in care taxa este exigibila, in ceea ce priveste urmatoarele livrari de bunuri reglementate de prezentul articol, efectuate in cursul perioadei fiscale, pentru fiecare stat membru, altul decat Romania, din care sunt expediate sau transportate astfel de bunuri:

a) vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta, altele decat cele efectuate de catre o persoana impozabila in conformitate cu articolul 270 alin. (16). Pentru aceste vanzari, declaratia de TVA include si numarul individual de identificare in scopuri de TVA sau codul de inregistrare fiscala alocat de catre fiecare dintre respectivele state membre;
b) vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta si livrarile de bunuri atunci cand expedierea sau transportul acestor bunuri incepe si se incheie in acelasi stat membru, efectuate de o persoana impozabila in conformitate cu art. 270 alin. (16). Pentru aceste vanzari, declaratia de TVA include si numarul individual de identificare in scopuri de TVA sau codul de inregistrare fiscala alocat de catre fiecare dintre respectivele state membre, daca este disponibil.

(10) In cazul in care persoana impozabila care presteaza serviciile reglementate de prezentul articol detine unul sau mai multe sedii fixe, in alte state membre, de la care sunt prestate servicii, declaratia speciala de TVA contine, pe langa informatiile prevazute la alin. (7), valoarea totala, exclusiv taxa, cotele taxei aplicabile, valoarea totala a taxei corespunzatoare subdivizata pe cote si valoarea totala a taxei datorate pentru astfel de prestari, pentru fiecare stat membru in care persoana detine un sediu, cu precizarea numarului individual de identificare in scopuri de TVA sau a codului de inregistrare fiscala al sediului respectiv, defalcat pe fiecare stat membru de consum.

(11) In cazul in care sunt solicitate modificari ale declaratiei speciale de TVA dupa depunerea acesteia, modificarile respective se includ intr-o declaratie ulterioara in termen de cel mult trei ani de la data la care trebuia depusa declaratia initiala potrivit alin. (6). Declaratia ulterioara de TVA identifica statul membru relevant de consum, perioada fiscala si valoarea totala a TVA rezultata din corectia livrarilor/prestarilor, care poate fi si negativa.

(12) Declaratia speciala de TVA se intocmeste in euro. In cazul in care livrarile de bunuri si prestarile de servicii se platesc in alte monede se va folosi, la completarea declaratiei, cursul de schimb in vigoare in ultima zi a perioadei fiscale de raportare. Cursurile de schimb utilizate sunt cele publicate de Banca Centrala Europeana pentru ziua respectiva sau cele din ziua urmatoare, daca nu sunt publicate in acea zi.

(13) Persoana impozabila trebuie sa achite suma totala a taxei datorate in statele membre de consum, facand referire la declaratia de TVA corespunzatoare, intr-un cont special, in euro, indicat de organul fiscal competent, pana la data la care are obligatia depunerii declaratiei speciale.

(14) In situatia in care Romania este stat membru de consum, persoana impozabila nestabilita in Romania care utilizeaza prezentul regim special beneficiaza de rambursarea taxei aferente importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii efectuate in Romania pentru realizarea activitatilor sale impozabile supuse acestui regim, in conformitate cu prevederile art. 302 alin. (1) lit. a). In cazul in care persoana impozabila nestabilita in Romania si beneficiara a prezentului regim special desfasoara, de asemenea, in Romania activitati care nu sunt supuse acestui regim si pentru care exista obligatia inregistrarii in scopuri de TVA, respectiva persoana isi deduce TVA pentru activitatile sale impozabile supuse prezentului regim prin decontul de taxa prevazut la art. 323.

(15) Persoana impozabila care utilizeaza prezentul regim special trebuie sa tina o evidenta a operatiunilor pentru care se aplica acest regim special, care sa permita organelor fiscale competente din statele membre de consum sa determine daca declaratia prevazuta la alin. (6) este corecta. Aceste evidente se pun la dispozitie electronic, la solicitarea organului fiscal competent, precum si a statelor membre de consum. Persoana impozabila nestabilita va pastra aceste evidente pe o perioada de 10 ani de la incheierea anului in care s-au efectuat operatiunile.

(16) Informatiile pe care trebuie sa le contina evidentele prevazute la alin. (15) sunt prevazute la art. 63c alin. (1) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

18. Dupa articolul 315^1 se introduc trei noi articole, articolele 315^2-315^4, cu urmatorul cuprins:

Articolul 315^2
Regimul special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte

(1) In sensul prezentului articol vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte acopera numai bunurile, cu exceptia produselor care fac obiectul accizelor, in loturi cu o valoare intrinseca de maximum 150 euro. In sensul prezentului articol si fara a aduce atingere altor dispozitii ale Uniunii Europene, se aplica urmatoarele definitii:

a) persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana inseamna o persoana impozabila care nu si-a stabilit activitatea economica pe teritoriul Uniunii Europene si nici nu dispune de un sediu fix pe teritoriul acesteia;
b) intermediar inseamna o persoana stabilita in Uniunea Europeana si desemnata de persoana impozabila care efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte ca persoana care este obligata la plata TVA si care trebuie sa respecte obligatiile prevazute de prezentul regim special in numele si in contul persoanei impozabile;
c) stat membru de inregistrare inseamna urmatoarele:

1. atunci cand persoana impozabila nu este stabilita in Uniunea Europeana, statul membru in care aceasta decide sa se inregistreze;
2. atunci cand persoana impozabila si-a stabilit sediul activitatii economice in afara Uniunii Europene, dar detine unul sau mai multe sedii fixe in Uniunea Europeana, statul membru cu un sediu fix in care persoana impozabila declara ca va utiliza prezentul regim special. In cazul in care persoana impozabila are un sediu fix in Romania si alege Romania ca stat membru de inregistrare, persoana impozabila respectiva trebuie sa depuna in format electronic o declaratie de incepere a activitatii sale supuse regimului special la organul fiscal competent pentru anul calendaristic in cauza si pentru urmatorii doi ani calendaristici. Persoana impozabila trebuie sa notifice, prin mijloace electronice, organul fiscal competent, in caz de incetare a activitatii sau in caz de modificari ulterioare, care o exclud de la regimul special;

3. atunci cand persoana impozabila si-a stabilit sediul activitatii economice intr-un stat membru, statul membru respectiv;
4. atunci cand intermediarul si-a stabilit sediul activitatii economice intr-un stat membru, statul membru respectiv;
5. atunci cand intermediarul si-a stabilit sediul activitatii economice in afara Uniunii Europene, dar detine unul sau mai multe sedii fixe in Uniunea Europeana, statul membru cu un sediu fix in care intermediarul declara ca va utiliza prezentul regim special. In cazul in care intermediarul are un sediu fix in Romania si alege Romania ca stat membru de inregistrare, respectivul intermediar trebuie sa depuna in format electronic o declaratie de incepere a activitatii sale supuse regimului special la organul fiscal competent pentru anul calendaristic in cauza si pentru urmatorii doi ani calendaristici. Intermediarul trebuie sa notifice, prin mijloace electronice, organul fiscal competent, in caz de incetare a activitatii sau in caz de modificari ulterioare, care o exclud de la regimul special;

d) stat membru de consum inseamna statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client.

(2) Prezentul regim special poate fi aplicat de catre urmatoarele persoane impozabile care efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte:

a) orice persoana impozabila stabilita in Uniunea Europeana care efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte;
b) orice persoana impozabila, fie ca este sau nu stabilita in Uniunea Europeana, care efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte si care este reprezentata de un intermediar stabilit in Uniunea Europeana;
c) orice persoana impozabila stabilita intr-o tara terta cu care Uniunea Europeana a incheiat un acord de asistenta reciproca al carui domeniu de aplicare este similar celui al Directivei 2010/24/UE a Consiliului si al Regulamentului (UE) nr. 904/2010 si care efectueaza vanzari de bunuri la distanta din respectiva tara terta.
(3) Persoanele impozabile prevazute la alin. (2) aplica prezentul regim special tuturor vanzarilor la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte pe care le efectueaza.

(4) In sensul alin. (2) lit. b), nicio persoana impozabila nu poate numi mai multi intermediari in acelasi timp.

(5) In cazul vanzarilor la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte pentru care TVA este declarata in cadrul prezentului regim special, faptul generator intervine si TVA devine exigibila in momentul livrarii. Se considera ca bunurile au fost livrate la data la care a fost acceptata plata, stabilita conform art. 61b din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

(6) Persoana impozabila care utilizeaza prezentul regim special sau un intermediar actionand in numele acesteia declara momentul in care isi incepe sau isi inceteaza activitatea in cadrul prezentului regim special sau momentul in care isi modifica respectiva activitate astfel incat nu mai indeplineste conditiile necesare pentru a utiliza prezentul regim special. Informatiile respective sunt comunicate pe cale electronica.

(7) In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, declaratia de incepere a activitatii pe care o persoana impozabila care nu utilizeaza un intermediar are obligatia de a o depune inainte de a incepe sa utilizeze prezentul regim special, contine urmatoarele informatii:

a) denumirea/numele persoanei impozabile;
b) adresa postala;
c) adresa electronica si site-urile web;
d) codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala in situatia in care persoana impozabila nu este inregistrata in scopuri de TVA potrivit art. 316.

(8) In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, declaratia de incepere a activitatii pe care intermediarul are obligatia de a o depune inainte de a incepe sa utilizeze prezentul regim special, in numele unei persoane impozabile, contine urmatoarele informatii:

a) denumirea/numele intermediarului;
b) adresa postala;
c) adresa electronica;
d) codul de inregistrare in scopuri de TVA potrivit art. 316.

(9) In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, declaratia de incepere a activitatii pe care intermediarul are obligatia de a o depune cu privire la fiecare persoana impozabila pe care o reprezinta, inainte ca aceasta persoana impozabila sa inceapa sa utilizeze prezentul regim special, contine urmatoarele informatii:

a) denumirea/numele persoanei impozabile;
b) adresa postala;
c) adresa electronica si site-urile web;
d) codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala in situatia in care persoana impozabila nu este inregistrata in scopuri de TVA potrivit art. 316;
e) codul de inregistrare individual atribuit intermediarului in conformitate cu articolul 315^2 alin. (12).

(10) In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, orice persoana impozabila care utilizeaza prezentul regim special sau, dupa caz, intermediarul acesteia notifica orice modificare a informatiilor furnizate.

(11) La primirea declaratiei de incepere a activitatii, organul fiscal competent va inregistra persoana impozabila care solicita utilizarea prezentul regim special cu un cod de inregistrare special in scopuri de TVA si va comunica acest cod persoanei respective prin mijloace electronice.

(12) La primirea declaratiei de incepere a activitatii pe care intermediarul are obligatia de a o depune inainte de a incepe sa utilizeze prezentul regim special, organul fiscal competent va inregistra intermediarul cu un cod de inregistrare special si va comunica acest cod intermediarului respectiv prin mijloace electronice.

(13) La primirea declaratiei de incepere a activitatii prin care o persoana impozabila care solicita utilizarea prezentului regim special isi desemneaza un intermediar ca persoana care este obligata la plata TVA si care trebuie sa respecte obligatiile prevazute de prezentul regim special in numele si in contul persoanei impozabile, organul fiscal competent va inregistra persoana impozabila pentru care este desemnat intermediarul cu un cod de inregistrare special in scopuri de TVA si va comunica acest cod intermediarului respectiv prin mijloace electronice.

(14) Codurile de inregistrare alocate in temeiul alin. (11)-(13) se utilizeaza numai pentru prezentul regim special. Agentia Nationala de Administrare Fiscala organizeaza Registrul codurilor de inregistrare speciala in scopuri de TVA pentru Regimul special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte.

(15) In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, persoana impozabila care nu utilizeaza un intermediar este eliminata din registrul prevazut la alin. (14) in urmatoarele situatii:

a) daca aceasta notifica faptul ca nu mai efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte;
b) daca se poate deduce, prin alte mijloace, ca activitatile sale impozabile de vanzare la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte au incetat;
c) daca aceasta nu mai indeplineste conditiile necesare pentru utilizarea prezentului regim special;
d) daca aceasta nu respecta, in mod repetat, normele referitoare la prezentul regim special.

(16) In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, intermediarul este eliminat din registrul prevazut la alin. (14) in urmatoarele situatii:

a) daca, timp de doua trimestre calendaristice consecutive, acesta nu a actionat ca intermediar in numele unei persoane impozabile care utilizeaza prezentul regim special;
b) daca acesta nu mai indeplineste celelalte conditii necesare pentru a actiona in calitate de intermediar;
c) daca acesta nu respecta, in mod repetat, normele referitoare la prezentul regim special.

(17) In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, persoana impozabila reprezentata de un intermediar este eliminata din registrul prevazut la alin. (14), in urmatoarele situatii:

a) daca intermediarul notifica faptul ca persoana impozabila nu mai efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte;
b) daca se poate deduce, prin alte mijloace, ca activitatile impozabile de vanzare la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte ale persoanei impozabile au incetat;
c) daca persoana impozabila nu mai indeplineste conditiile necesare pentru utilizarea prezentului regim special;
d) daca persoana impozabila nu respecta, in mod repetat, normele referitoare la prezentul regim special;
e) daca intermediarul notifica faptul ca nu mai este reprezentantul respectivei persoane impozabile.

(18) In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, persoana impozabila care utilizeaza prezentul regim special sau intermediarul acesteia trebuie sa depuna prin mijloace electronice o declaratie speciala de TVA pentru fiecare luna, potrivit modelului stabilit in anexa III din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2020/194, indiferent daca au fost sau nu efectuate vanzari la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte in perioada fiscala de raportare. Declaratia speciala de TVA se depune pana la sfarsitul urmatoarei luni dupa incheierea perioadei fiscale acoperite de declaratie.

(19) Atunci cand o declaratie de TVA trebuie depusa in conformitate cu prevederile alin. (18) nu se pot impune, in scopuri de TVA, nicio obligatie suplimentara si nicio alta formalitate in momentul importului.

(20) Declaratia speciala de TVA prevazuta la alin. (18) contine codul de inregistrare in scopuri de TVA prevazut la alin. (11) sau (13) si, dupa caz, pentru fiecare stat membru de consum in care este datorata TVA, valoarea totala, exclusiv taxa, a vanzarilor la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte pentru care TVA a devenit exigibila in cursul perioadei fiscale, cotele taxei aplicabile, valoarea totala a taxei corespunzatoare subdivizata pe cote si valoarea totala a taxei datorate.

(21) Atunci cand sunt solicitate modificari ale declaratiei de TVA dupa depunerea acesteia, modificarile respective trebuie sa fie incluse intr-o declaratie ulterioara in termen de cel mult trei ani de la data la care trebuia depusa declaratia initiala in conformitate cu alin. (18). Declaratia ulterioara de TVA identifica statul membru relevant de consum, perioada fiscala si valoarea totala a TVA rezultata din corectia livrarilor/prestarilor, care poate fi si negativa.

(22) Declaratia de TVA se completeaza in euro. In cazul in care livrarile de bunuri se platesc in alte monede, persoana impozabila care face uz de prezentul regim special sau intermediarul acesteia vor folosi, la completarea declaratiei de TVA, cursul de schimb in vigoare din ultima zi a perioadei fiscale de raportare. Cursurile de schimb utilizate sunt cele publicate de Banca Centrala Europeana pentru ziua respectiva sau cele din ziua urmatoare, daca nu sunt publicate in acea zi.

(23) Persoana impozabila care utilizeaza prezentul regim special sau intermediarul acesteia trebuie sa achite TVA, facand referire la declaratia de TVA corespunzatoare, intr-un cont special, in euro, indicat de organul fiscal competent, pana la data la care are obligatia depunerii declaratiei speciale.

(24) In situatia in care Romania este stat membru de consum, persoana impozabila nestabilita in Romania care utilizeaza prezentul regim special beneficiaza de rambursarea taxei aferente importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii efectuate in Romania pentru realizarea activitatilor sale impozabile supuse acestui regim, in conformitate cu prevederile art. 302 alin. (1) lit. a) sau b), chiar daca o persoana impozabila stabilita in Romania nu ar avea dreptul la o compensatie similara in ceea ce priveste taxa sau un alt impozit similar, in conditiile prevazute de legislatia tarii in care isi are sediul persoana impozabila nestabilita. In cazul in care persoana impozabila beneficiara a prezentului regim special desfasoara in Romania si activitati care nu sunt supuse acestui regim si pentru care exista obligatia inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316, respectiva persoana isi poate deduce TVA pentru activitatile sale impozabile supuse prezentului regim prin decontul de taxa prevazut la art. 323.

(25) Persoana impozabila care utilizeaza prezentul regim special trebuie sa tina registre ale operatiunilor reglementate efectuate. Un intermediar tine cate un registru pentru fiecare persoana impozabila pe care o reprezinta. Registrele respective trebuie sa contina informatii care sa permita autoritatilor fiscale ale statului membru de consum sa determine daca declaratia prevazuta la alin. (18) este corecta.

(26) Registrele prevazute la alin. (25) se pun la dispozitie electronic, la solicitarea organului fiscal competent, precum si a statelor membre de consum. Persoana impozabila va pastra aceste evidente pe o perioada de 10 ani de la incheierea anului in care s-au efectuat operatiunile.

(27) Informatiile pe care trebuie sa le contina registrele prevazute la alin. (25) sunt prevazute la art. 63c alin. (2) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 315^3
Mecanism special pentru declararea si plata TVA la import
(1) In situatia in care pentru importul bunurilor, cu exceptia produselor care fac obiectul accizelor, in loturi cu o valoare intrinseca de maximum 150 euro, nu se utilizeaza regimul special prevazut la art. 315^2, persoana care prezinta bunurile in vama in numele persoanei careia ii sunt destinate acestea pe teritoriul Romaniei poate sa utilizeze mecanismul special pentru declararea si plata TVA la import, pe baza autorizatiei emise de autoritatea vamala competenta si sub rezerva constituirii unei garantii, in cazul acelor bunuri pentru care expedierea sau transportul se incheie in Romania.

(2) In sensul prezentului articol, se aplica urmatoarele dispozitii:

a) persoana destinatara a bunurilor este obligata la plata TVA;
b) persoana care prezinta bunurile in vama pe teritoriul Romaniei incaseaza TVA de la persoana destinatara a bunurilor si efectueaza plata taxei.

(3) In sensul alin. (2) lit. b) se considera ca o persoana prezinta bunurile in vama in numele persoanei careia ii sunt destinate acestea pe teritoriul Romaniei, daca persoana care prezinta bunurile in vama isi declara intentia de a utiliza mecanismul special pentru declararea si plata TVA la import si de a incasa TVA de la persoana careia ii sunt destinate bunurile. Persoana impozabila respectiva declara momentul in care isi incepe sau isi inceteaza activitatea in cadrul prezentului mecanism special sau momentul in care isi modifica respectiva activitate astfel incat nu mai indeplineste conditiile necesare pentru a utiliza prezentul mecanism special. In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, informatiile respective sunt comunicate pe cale electronica autoritatii vamale competente.

(4) Prin exceptie de la art. 291 alin. (2) si (3), pentru importurile de bunuri realizate in cadrul mecanismului special pentru declararea si plata TVA la import, este aplicabila cota standard de TVA prevazuta la art. 291 alin. (1).
(5) In situatia in care Romania este statul de import, persoana care prezinta bunurile in vama trebuie sa depuna lunar la autoritatea vamala competenta, in format electronic, o declaratie speciala de TVA lunara. Declaratia speciala de TVA trebuie sa contina informatii referitoare la valoarea totala a TVA incasata in luna calendaristica de raportare. Normele privind autorizarea si utilizarea mecanismului special pentru declararea si plata TVA la import, modelul si continutul declaratiei speciale de TVA se aproba prin ordin al presedintelui ANAF.

(6) Persoana care prezinta bunurile in vama trebuie sa depuna declaratia speciala de TVA si sa plateasca TVA incasata in luna calendaristica de raportare pana la termenul de plata aplicabil platii taxelor la import care fac obiectul amanarii platii, respectiv cel tarziu in a saisprezecea zi a lunii urmatoare lunii calendaristice de raportare.

(7) Persoanele care utilizeaza prezentul mecanism special trebuie sa tine registre ale operatiunilor reglementate de acest mecanism special. Registrele respective trebuie sa contina informatii care sa permita autoritatilor fiscale sau vamale din Romania sa determine daca declaratia speciala de TVA prevazuta la art. 315^3 alin. (5) este corecta. Aceste registre se pun la dispozitie, la cerere, pe cale electronica si se pastreaza pe o perioada de 10 ani de la incheierea anului in care s-au efectuat operatiunile.

Articolul 315^4
Cursuri de schimb valutar pentru regimul special prevazut la art. 315^2 si pentru mecanismul special prevazut la art. 315^3

(1) Contravaloarea euro in moneda nationala care trebuie luata in considerare pentru cuantumul prevazut la art. 315^2 alin. (1) si la art. 315^3 alin. (1) se stabileste anual. Cursurile de schimb valabile sunt cele din prima zi lucratoare a lunii octombrie, aplicate de la data de 1 ianuarie a anului urmator.

(2) Rotunjirea se face la leu, prin majorare, cand fractiunea este egala sau mai mare de 50 de bani, si prin reducere, cand fractiunea este mai mica decat 50 de bani.

19. La articolul 316, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (4), pentru serviciile prestate catre persoane neimpozabile din Romania si/sau vanzarile de bunuri la distanta efectuate catre beneficiari din Romania, nu se inregistreaza in Romania persoanele care s-au inregistrat intr-un alt stat membru pentru aplicarea unuia dintre regimurile speciale prevazute la art. 314, 315 si 315^2.

20. La articolul 316 alineatul (6), dupa litera b) se introduce o noua litera, litera c), cu urmatorul cuprins:

c) sa efectueze vanzari intracomunitare de bunuri la distanta conform art. 266 alin. (1) pct. 35, care au locul de incepere a expedierii sau transportului bunurilor in Romania si pentru care opteaza sa utilizeze regimul special prevazut la art. 315.

21. La articolul 319 alineatul (5), litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

d) prin exceptie de la prevederile lit. a), facturarea face obiectul normelor aplicabile in statul membru in care este inregistrat furnizorul/prestatorul care utilizeaza unul dintre regimurile speciale prevazute la art. 314, 315 si 315^2.

22. La articolul 319 alineatul (6), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

b) pentru fiecare vanzare la distanta pe care a efectuat-o, impozabila in Romania in conditiile prevazute la art. 275 alin. (2), cu exceptia cazului in care persoana impozabila utilizeaza regimul special prevazut la art. 315;

23. Dupa articolul 321 se introduce un nou articol, articolul 321^1, cu urmatorul cuprins:

Articolul 321^1
Evidente speciale
(1) In cazul in care o persoana impozabila, prin utilizarea unei interfete electronice cum ar fi o piata online, o platforma, un portal sau alte mijloace similare, faciliteaza livrarea de bunuri sau prestarea de servicii catre o persoana neimpozabila din Uniunea Europeana, persoana impozabila care faciliteaza livrarea sau prestarea este obligata sa tina registre in acest sens. Registrele respective contin informatii care sa permita autoritatilor fiscale sa verifice daca TVA a fost evidentiata corect, in situatia in care livrarile sau prestarile respective sunt impozabile in Romania in conformitate cu art. 275-279. In aplicarea acestor prevederi, termenul «faciliteaza» are intelesul prevazut la art. 54b din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Registrele prevazute la alin. (1) trebuie puse la dispozitia organelor fiscale competente, la cerere, pe cale electronica.
(3) Registrele prevazute la alin. (1) trebuie pastrate pentru o perioada de 10 ani de la sfarsitul anului in care s-a efectuat operatiunea.
(4) Informatiile pe care trebuie sa le contina registrele prevazute la alin. (1) sunt prevazute la art. 54c din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul II

Normele privind autorizarea si utilizarea mecanismului special pentru declararea si plata TVA la import, modelul si continutul declaratiei speciale de TVA, prevazute la art. 315^3 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se aproba prin ordin al presedintelui ANAF si intra in vigoare la data de 1 iulie 2021.

Articolul III

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.

Articolul IV

Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, declararea si plata impozitului specific aferent semestrului I al anului 2021 se efectueaza pana la data de 25 decembrie 2021 inclusiv.

Articolul V

Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la data de 1 iulie 2021.

Prevederile art. I transpun art. 2 si 3 din Directiva (UE) 2017/2.455 a Consiliului din 5 decembrie 2017 de modificare a Directivei 2006/112/CE si a Directivei 2009/132/CE in ceea ce priveste anumite obligatii privind taxa pe valoarea adaugata pentru prestarile de servicii si vanzarile de bunuri la distanta, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 348 din 29 decembrie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, si Directiva (UE) 2019/1.995 a Consiliului din 21 noiembrie 2019 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste dispozitiile referitoare la vanzarile de bunuri la distanta si anumite livrari interne de bunuri, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 310 din 2 decembrie 2019, cu modificarile si completarile ulterioare.

 


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
tvacomert transfrontaliercod fiscal


Data aparitiei: 29 Iunie 2021

Votati articolul "OUG 59/2021 modifica Codul fiscal privind comertul transfrontalier: proceduri si costuri pentru firme":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X